Jump to content

Hvilken hagle er best ??


duejeger

Recommended Posts

Alle tre er tyrkiske hagler. Tyrkiske hagler har hatt relativt tvilsomt rykte opp gjennom årene, men hører jo at ting har blitt bedre. Når det gjelder Yildiz, som bla Børselars selger, og som jeg har pratet med, er de blitt bedre de siste årene, med få klager og bra driftssikkerhet.

 

Mange har en tendens til å sammenligne med hagler som koster flere tusen kroner mer, ja til og med med Beretta, og da blir det urettferdig. Man får gjerne kvaliteten man betaler for. Rimelig hagler = mindre kvalitet og finish enn dyrere.

 

Uansett tipper jeg at alle de alternativene du lurer på holder lenge.

 

Kjøpte selv en Yildiz SPZM, som du har linket til, for seks år siden. Den så langt i fra så fin ut da som nå, og jeg hadde dobbeltskudd noen ganger i starten, ellers har den vært knallgod hele veien. Ga 4 600,- for den da, og fikk igjen 2 000,- for den i vinter.

 

Andre som kjøper dyrere hagler taper mer når de skal bytte... :wink:

 

Byttet bort børsa og kjøpte meg en i 20/76 i stedet (Fabarm - gammel og pent brukt) og skal prøve det kaliberet et år. Måtte ikke bytte bort, og planla det ikke, men fikk bare lyst å prøve noe annet. Børsa var gulle god den.

 

Hvilken av de tre som er best er nok vanskelig å svare på. Vil tro det er smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Vær oppmerksom på at noen av disse haglene har manuell sikring, dvs, de sikrer seg ikke automatisk når du lukker de igjen etter å ha ladet om. Noen synes dette er helt greit, andre synes automatisk sikring er tingen.

Og se gjerne på hva forskjellige forhandlere kan ha inne av brukte våpen, det finnes mye bra til gode priser.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Yildiz har i hvert fall det. Syntes selv det var helt greit. Grei rutine å sikre hagla hver gang man har skutt eller ladet. En med automatsikring sikrer jo selv, men kan man alltid stole på det? Med andre ord bør man uansett sjekke, enten det er manuell eller automatisk sikring.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips hittil , jeg syntes manuell sikring funker helt fett jeg ,, men da kan vi vell si at alle er like greie hagler da :P skal bare ha en billig og driftsikker hagle ,, så også at www.Holstadvapen.no hadde Yldiz inne og skjer det noe dritt så har de peiling :P

lurer også litt på disse:

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... 76-1060679

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ha ... le-1042285

vet at pris forskjellen er 2000,- men ønsker råd fra folk som kanskje hat hatt/har en av de :P

Link to comment
Share on other sites

Silma Lappland har en stokk som skriker etter olje, hard kolbekappe og to avtrekkere. Storefjell, vesentlig penere treverk, smekrere fortre, myk kolbekappe og en avtrekker. Begge har blitt solgt i store mengder med svært få reklamasjoner/feil.

Link to comment
Share on other sites

Om du skal ha en lett hagle har Yldiz en versjon som er ganske fin. Tror den er på 2,9kg. Skal sies at jeg har aldri skutt med den selv, men lå godt i hendene og virket solid når jeg testet den ut på Våpensøilen her i Bergen. Ta deg en tur og hold på litt forskjellig og få deg et inntrykk.

Link to comment
Share on other sites

Remington 870 er en pumphagle som blant annet XXL selger, er jo alltids en vinner; driftsikkre, rimelige og ganske gode hagler. De er kanskje ikke de letteste du finner på markedet, men det er definitivt mye hagle for pengene. Hvis O/U er ett krav så ville jeg absolutt ha gitt Lanber gyttorp en liten titt. Veldig fin hagle både mtp. finish og driftsikkerhet, selv om prisen er noe over de andre haglene som er nevnt i tråden.

Link to comment
Share on other sites

men penge budsjettet er på max 6500,- og er mest ute etter en O/U hagler ,, og 1 avtrekker er et must , orker ikke det maset med 2stk og helst løse choker , spiller ingen rolle om det er manuell ellr automatiks sikring , :P takk for enda flere gode råd :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Frankonia Gladius, eller Classic Light som den heter nå. Jaktet med den en sesong, blitt noen duer og en tiur, skutt noen lerduer og er veldig fornøyd.Har ikke vært noe tull så langt. Nå vet jo ikke jeg om det vil bli problemer i årene fremover, i så tilfelle vil jeg si i fra her inne, slik at tyrkermotstanderene kan flagge og skåle i stettglassene :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Visst du skal ha deg en hagle for rundt 6000,- Prøv å finn deg en Lanber, dette er helt ok hagler.

Denne ligger på finn:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=28679020" target="_blank

 

 

Vil anbefale deg å kjøpe med automatsikring,det er ekstra sikkerhet.

så veldig fin ut den der assa :P og det spiller ingen rolle om jeg kjøper automatisk sikring ellr manuell :P bare jeg finner en fin hagle til fra pris og ikke over 6500 .- :P takk for tips :P bare kom med flere jeg er åpen for det :P

Link to comment
Share on other sites

Italienere lager mye bra dem!Bl.a Verdens beste hagler!Da i øvre prisklasse!.

 

At Italienske hagler er ok skal jeg være enig i,men å si at de lager verdens beste hagler er bare tull :lol: . Har prøvd flere Italienske hagler i øvre pris klasse, men ingen av de jeg har prøvd når opp til de engelsk produserte. Men å bruke så mye penger på våpen er også bare for spess. intresserte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oppgaven er å bestemme hvilken kombinasjon av pris, produktkvalitet, stokkmål, type mekanisme, løpslengde, kaliber, haglestørrelse og trangboring som passer best til den type hagleskyting, eller haglejakt, som du planlegger.

 

For alle hagleskyttere gjelder det å lykkes med å treffe blinken-leirdua-fuglen. Fokuser på de tingene som bidrar til å lykkes med å treffe, det er at børsa passer til kroppen din, og at du trener mye på banen. Begge deler burde du skaffe deg hjelp av fagfolk på, i våpenbutikk og på banen. Ikke tenk så mye på fabrikatet på jernet, du kan treffe best med en ganske crappy hagle, og bomme med en dyr modell som ikke passer deg. Forsøk å låne hagler og deretter bestemme de mål du skal ha på ditt eget våpen. Alle de alternativer modeller du lister opp ville vært luksus for jegere for 50 år siden, og de skjøt da my fugl..

 

Lykke til med valget !

Link to comment
Share on other sites

At disse haglene over skulle være luksushagler for jegere for 50 år siden kan vel diskuteres.

 

Det var selvsagt et dårlig bilde, veldig hypotetisk sammenligning, og ingen ting å diskutere. Men S/S's fra Husquarna, Suhl, Spania og skranglete US våpen var det vel mye av.. Tror en OU tyrker ville vært gild da..

Link to comment
Share on other sites

Du mener ikke på alvor at våpen fra Suhl enten det er S/S eller O/U fra 50-60 tallet er dårligere enn nåtidens Tyrkere?

Hva med Italienske hagler fra samme tid? Spania lagde og lager fortsatt hagler som langt overgår Tyrkere. Det finns et eneste godt argument for å kjøpe bilige nye hagler og det er om du er avhengi av ståhaggel.

Link to comment
Share on other sites

Du mener ikke på alvor at våpen fra Suhl enten det er S/S eller O/U fra 50-60 tallet er dårligere enn nåtidens Tyrkere?

Det finns et eneste godt argument for å kjøpe bilige nye hagler og det er om du er avhengi av ståhaggel.

 

HEHE... :lol: Er enig i mye av det du sier her, Fakta er at hagle konstruksjonen ikke har forandra seg de siste 120 åra. Hagler ser fortsatt ut som de gjorde på den tiden. Det som har forandret seg er produksjons måten, nå er det produksjons pris og ikke kvalitet som teller for de aller fleste produsenter. Men det hele sporer vel litt av her.... Jeg syns du skal finne en hagle du trives med og som passer deg,ikke bry deg om navnet som står på hagla... Det som er aller viktigste er at du treffer det du skyter på :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jo det viktigste er å treffe,men greit med et våpen som aldrig svikter deg og!Å si at et Italiensk våpen ikke når opp til en engelsk høres merkelig ut..vet ikke hva du er ute etter i ei hagle da..ingen har vel vunnet flere vm og ol gull enn Perazzi og Beretta!Det sier endel om skyteegenskaper og balanse,når dem i tillegg tåler hundretusenvis av skudd,så vet jeg ikke hva en Engelsk hagle gjør bedre..Engelskmenn har vel ikke så lang erfaring med o/u hagler heller?Men for all del:har man råd så er H&H nydelige dem!

Link to comment
Share on other sites

Jo det viktigste er å treffe,men greit med et våpen som aldrig svikter deg og!Å si at et Italiensk våpen ikke når opp til en engelsk høres merkelig ut..vet ikke hva du er ute etter i ei hagle da..ingen har vel vunnet flere vm og ol gull enn Perazzi og Beretta!Det sier endel om skyteegenskaper og balanse,når dem i tillegg tåler hundretusenvis av skudd,så vet jeg ikke hva en Engelsk hagle gjør bedre..Engelskmenn har vel ikke så lang erfaring med o/u hagler heller?Men for all del:har man råd så er H&H nydelige dem!

 

 

Dem har ihvertfall produsert o\u i 100 år :winke1: (w.c scott & Charles Lancaster)

Link to comment
Share on other sites

Star Baikal er trolig verdens beste hagel, hvis pris har betydning. (Haglenes morakniv)

 

Det er MAAAANGE hagler å velge mellom i segmentet under 10.000,- men ingen av dem vil være noe bedre "verktøy" en en baikal. Alt for mange slike relativt billige hagler har "design feature" som skal gi dem særpreg og skille dem fra hverandre. Disse design featurene som "Blank polert låskasse", "Enkel Gravyr" "Innfelt gull" og lignende er trekk som krever ekstremt god finnish og utførelse for at disse ikke skal være grobunn for rust. En skikkelig polert låskasse er trolig mer motstandsdyktig mot rust en en blånert låskasse, men på disse billige haglene er ikke poleringen god nok, så dermed vokser rust lettere frem.

 

Hvis du hopper opp i pris vil du stort sett få hagler hvor finnishen er god nok til at det ikke oppstår problemer med dem. Gulltråder vil i mindre grad falle ut, polering er tilstrekkelig fin og så videre. Dette gjør imidlertid ikke hagla til noe bedre "verktøy". Jobben som hagle krever at det smeller hver gang, at våpenet har god balanse og at skura har en jevn og god spredning. Etter min mening er disse kriteriene oppfylt av hagler innen alle priskategorier.

 

Lavpris/Mellompris/Høypris: Star Baikal IJ27/Beretta 686/Browning Synergy Pro

Link to comment
Share on other sites

Du mener ikke på alvor at våpen fra Suhl enten det er S/S eller O/U fra 50-60 tallet er dårligere enn nåtidens Tyrkere?

Det finns et eneste godt argument for å kjøpe bilige nye hagler og det er om du er avhengi av ståhaggel.

 

HEHE... :lol: Er enig i mye av det du sier her, Fakta er at hagle konstruksjonen ikke har forandra seg de siste 120 åra. Hagler ser fortsatt ut som de gjorde på den tiden. Det som har forandret seg er produksjons måten, nå er det produksjons pris og ikke kvalitet som teller for de aller fleste produsenter. Men det hele sporer vel litt av her.... Jeg syns du skal finne en hagle du trives med og som passer deg,ikke bry deg om navnet som står på hagla... Det som er aller viktigste er at du treffer det du skyter på :winke1:

 

Nå er vi vel godt utenfor topic, men tar den enda litt lenger :

Påstanden min tidligere i tråden var at en "tyrker" ville være luksus for en jeger for 50 år siden, og nevnte noen eksempler. Spørsmålet er da hva folk faktisk jaktet med den gang (i 1961). Min oppfatning var at standarden dengang var lav, en brukte det som var for hånden, mange våpen inndratt under krigen hadde blitt sirkulert ut igjen fra politikammerene. Hagler fra feks 1920-40 var nok veldig vanlig. For en jeger med slike gamle våpen mener jeg mange ville oppleve en ny "tyrker" som luksus.

 

Så har vi de jegere som hadde kjøpt seg nye våpen, jeg mener det var relativt få, fordi det var virkelig et løft å ta.

Hvor mye kostet en hagle i 1961 ? Her noen circa priser:

- Merkel Simson modell 200e - 2,3 x brutto månedslønn (for fagarbeidere i verkstedindustrien)

- Modell 80e - 2 x brutto månedslønn

- Sauer & Sohn modell 8 - 1 x brutto månedslønn

Det er altså ikke disse "nye" våpen jeg sammenligner med, de var ikke representative dengang (i min hypotese).

 

Kurositet om utviklingen på 50 år:

- En Yeldiz til kr 6000 omgjort til 1961 nivå ville kostet ca 0,7 brutto månedslønn

- En 2011 typisk brutto månedslønn (kr 30000) tilsvarer 5 stk. Yeldiz'er

 

For morro skyld.

Link to comment
Share on other sites

Her misforstår du antagelig, saken var ikke om kvalitetshagler fantes før i tiden. Men om en gjengs jeger i 1961 ville sett på en "tyrker ala 2011" som luksus, helt hypotetisk.

Hvis du bruker fra 1 til 3 brutto månedslønninger idag (30-90000 kr) på haglekjøp, får du ikke en dårligere hagle enn du ville fått i 1961, med samme satsing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...