Jump to content

Svensk vadmelsbukse


gunleil

Recommended Posts

Har søkt litt på forumet, men ikke funnet svar på det jeg leter etter. Jeg er på utkikk etter den svenske vadmelsbuksa tror den heter M39. Jeg har funnet den på bla forsvarsbrukt.no, men de har bare opp til livvidde 90 cm, og dette er uheldigvis noe lite for meg. Må opp på 95-100 cm. Noen som vet om noen som selger det aktuelle produktet. Armyshop i trondheim har dem også, men også de for småe.

Link to comment
Share on other sites

m/39 m/58 var vadmalsuniformer, ble utlevert til HV til mitten av eller slutten på 90-talet. Men den ble sjelden brukt da det heldigvis også ble utlevert en litt modernere m/59 uniform som vel var i bommull og var grønn.

 

Tok ett raskt søk på blocket.se (tilsvarer finn) og på tradera.se men fant ikke noen som solgte disse. Sverige har jo avviklet invasjonsforsvaret og kassert all material eller gitt det bort til Baltikum så det er nok ikke masse av disse uniformene i handelen nå om dagen. For 10 år siden ble dem solgt for prisen av en pils..

 

Men kan anbefale m/58 buksene, er fine når det er kallt ute, dessverre er jeg nå 20kg tyngre enn når jeg fikk mine så det er lenge siden jeg brukte dem. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Fant etter god hjelp fra en Kammermedlem en svensk nettside som har disse. Ser det er listet opp mange størrelser. Sier meg lite, om ikke D 104 betyr så enkelt som at diameteren i livet er 104 cm. Noen som vet noe om størrelsene her. Ser den jeg har kjøpt har innskripsjonen C52 og den er iallefall alt for liten i livet.

 

(C38, C40, C42, C44, C46, C48, C50, C54, C56, C58, D92, D96, D100, D104, D108, D112, C146, C148, C150, C152)

Link to comment
Share on other sites

Så viser det seg at den svenske butikken også bare hadde små størrelser, og jeg er tilbake til start. Heldigvis har jeg ei nevenyttig dame, som er en kløpper med symaskina, sånn at den jeg har som er for liten nok vil passe etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...