Jump to content

Hvordan tilberede skarv?


Skogsturken

Recommended Posts

Som tittelen sier så lurer jeg på hvordan man tilbereder sjøfuglen "skarv". Har hørt at dette er utrolig godt kjøtt når du vet hvordan du skal lage det. Har også hørt at hvis man gjør det feil så blir det en ekkel "tran-ish smak" av kjøttet.

 

- Retten blir vel ikke komplett uten grønnsaker og saus på tallerkenen, hva anbefales?

 

Takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

det med tran smaken er vell ikke hvordan du lager kjøttet, men heller hvordan skarv du skyter og hvor fort du tar kjøttet ut.. når man skyter en skarv skal man ikke mørne kjøttet på noe vis, man skal slakte skarven så fort som mulig, åsså gjelder det og ikke ta de store gammalskrevene, jeg spiser bare ongfugl, og de er nydelige...!

Link to comment
Share on other sites

Alt kjøt som ikkje skal kvernast eller kokast mørt, treng mørning. Det gjeld også skarv. Men i staden for å mørne heile fuglen og få nedbryting av transmakande feitt som skjemmer kjøtet, så skjer du ut filet og lår, renskar for alt av hinner og feitt, og mørnar dette i kjøleskap, gjerne dekt av litt plast eller alu-folie på ein tallerken.

 

Mørningstid avheng av alder på fugl og temperatur, men kjøtet kan fint ligge i ei veke. Slå av blodvatn etter kvart, noko eddik/melk trengs ikkje. Rett gjort blir det null transmak med denne framgangsmåten.

Link to comment
Share on other sites

Tommelfingerregelen er at man skal ta ut bryststykkene av skarven før den blir kald.. Og skjære bort alt fett og slikt, som nevnt over.

 

Stod en artikkel i Jeger om hvordan tilberede dette, og da ble det anbefalt å legge kjøttet i melk..

Link to comment
Share on other sites

Er litt fram og tilbake om hvordan man skal tilberede kjøttet her. Kanskje det har mye med smak og behag? Men jeg tror ingen liker den ekle tran smaken jeg har hatt i kjeften når jeg var liten.

 

- Fuglekjøtt med vikingmelk er jo alltid en vinner. Mor mi lager en fortreffelig rypegryte med vikingmelk, kan man prøve å gjøre det samme bare erstatte rypekjøttet med skarvekjøtt? :smile:

Link to comment
Share on other sites

som du ser så formulerte jeg meg dårlig, du kan som han skriver selfølgelig mørne kjøttet ja, men ikke hele fugeln! jeg har brukt og jort d på ca samme måte som tiligere skriver, med kjøleskap eller kjølerom.. men jeg har også spist fersk skarvefilet, og jeg syns det var godt og jeg lever enda :mrgreen:

 

men er ingen kokk, så oppskrifter er du nødt og spørre andre etter :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...