Jump to content

Hvor bra kan en Ruger mkII/III og Browning Buckmark bli?


Kjell B

Recommended Posts

Jeg ser på forskjellige stevner at det er noen som tropper opp med Ruger mkII/III og Browning Buckmark som de har modifisert. De skyter rimelig bra med de pistolene, er det virkelig våpen som er verdt å modifisere, blir de "bra nok" etter modifisering eller er de skytterene som er så gode at de klarer gode resultater med de? Det som jeg har hørt har blitt modifisert er avtrekket og grepet. Jeg har brukt Ruger Mk I littegranne, og den synes jeg var kun god nok til spiker, har Mk II/III blitt så mye bedre?

 

Jeg leter etter en pistol som kan brukes til finfelt, og litt skyting på bane. Jeg forventer ikke å bli norgesmester i verken felt eller noe annet, jeg skyter for å ha det morsomt og for å treffe kjente.

 

Jeg har sett litt på de pistolene fordi de er rimelige, og at det ikke er noe problem med å skaffe deler slik som det er med Unique Des-69, baikal, FAS, hammerli 208 etc. som også er pistoler i min prisklasse. "Rørtenger" er ikke noe for meg, balansen i de fungerer ikke for meg, så GSP o.l. er ikke et alternativ.

 

Om det er noen som kommer med gode svar så tar jeg veldig gjerne imot!

Link to comment
Share on other sites

Mitt valg ble å kjøpe en brukt matchpistol fremfor å kjøpe Mk3 eller buckmark og modifisere dem. Jeg kjøpte en Pardini SP og endte under den prisen det ville koste å kjøpe en mk3 og et skikkelig grep...

Mitt tips: Kjøp brukt matchpistol!

 

Kan umulig være at ingen av matchpistolene passer deg? Prøv så mange som mulig og eksperimenter litt med vekter på dem, så er jeg sikker på at du finner en som passer deg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Akkurat Des 69 er det vel som du sier litt problemer med å skaffe deler til.

Hvis du ikke har det veldig travelt og bruker litt tid til å saumfare internett og våpensjapper etter et godt bruktkjøp er jeg sikker på at du vil finne noe som passer til en rimelig pris. Matchpistoler går for alt mellom 3 og 10-tusen avhengig av type og tilstand. Mye bra å få kjøpt. Har du prøvd Pardini eller Benelli?

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt en del med MKII. Ikke noe særlig å utsette på våpenet i seg selv, bortsett fra at grepet i utgangspunktet er litt "pinglete", og da i form av at det er lite å gripe rundt. Har ikke store hender selv, men opplevde nå det originale MKII grepet slikt uansett. Har skutt dem med ortopedisk skjefte også, en helt annen verden :) . MKII er en billig og grei inngangsbillett, kanskje ikke akkurat en Hammerli i presisjon, men med riktig ammo og støtte (gjerne kikkert for sikkerhetsskyld :shock: ) så kan du klare å knipe 5 skudds samlinger inn til størrelsen på en 50 øring på 25 meter.

Link to comment
Share on other sites

Egenpresisjonen i våpnet vil ikke bli det som holder deg tilbake uansett hvilket våpen du velger som fersk skytter. :)

Hvis du synes MK2/3 er gode våpen og ønsker å kjøpe det, så vil du ha et godt våpen i mange år fremover. Men det er vel ingen tvil om at en matchpistol kan bli ønskelig etterhvert (det var i allefall slik for meg) og da kan det kanskje være like greit å gå for det med en gang. Om du tenker at en ruger til 3-4000kr + et skjefte til 1000-1500kr er en god inngangsbillett, kan et brukt matchvåpen til 5-6000 være et like rimelig og muligens bedre alternativ.

Men alt er jo opp til deg og hva du liker best å skyte med, hva du får best resultat med og hvilket våpen du har lyst til å kjøpe.

 

Spør medskytterne om du får prøve deres pistoler. De fleste er veldig greie på det etter mine erfaringer.

Når du har fått prøve mest mulig har du et mye bedre grunnlag for å ta avgjørelsen om hva som passer best for deg.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg helt fersk i faget, men har heller ikke skutt i så veldig mange år.

 

Jeg har så langt rukket å eie en Baikal ISH 35. En flott pistol som jeg skjøt rimelig bra med, men den jeg hadde ble etterhvert fullauto, og det er jo ikke så lurt når det ikke finnes deler for å reparere. Deretter hadde jeg en Walther GSP som jeg også skjøt bra med. Problemet med det var balansen, det ble for framtung. Nå har jeg en CZ 75b med .22 kadett ombyggingssett, den egner seg ikke som finpistol men du verden for en flott 9mm.

 

Nå vil jeg ha en pistol som fungerer bra i feltløypa, og som også kan brukes på bane.

 

Det jeg har funnet som ikke er "rørtang" i mitt økonomiske nivå er:

- ruger mkII/III og litt ombygging

- buckmark med litt ombygging

- en til brukt baikal (helst ikke, umulig å finne deler til)

- unique des 69 (kan jeg gjerne kjøpe, skjøt bra med en slik, om det er mulig å finne deler fortsatt...)

- Fas 60X (forferdelig å finne deler til)

- oppbrukt Hammerli 208 (pent brukte er ofte dyrt)

- Sako Traditional (har ingen anelse om hvordan de er)

- Morini 102E (har aldri sett en "live")

- Erma Werke esp85a. (liker utseende, men det er også alt jeg vet om denne)

Sikkert noen jeg har glemt i denne lista mi, tar gjerne i mot tips (eller pistol om noen har en rimelig tilsalgs...)

 

Fordelen med Buckmark og Ruger er at de kan man finne veldig rimelige om man leter litt, og de kan bygges om etterhvert som jeg snubler over litt penger.

 

Problemet med å kjøpe ny pistol er at alle man snakker med har forskjellige meninger om alt og alle roper høyest om at det de mener er det som er rett... Prøving av så mange pistoler som mulig er det jeg foretrekker, men det er ikke alle pistolene på lista mi som er å få prøvd i mine klubber... Om noen har en av de 4 siste pistolene på listen min som jeg kan få prøve i "nærheten" av Vestby så gi meg gjerne beskjed!

Link to comment
Share on other sites

Tror det er mange våpen i .22 som har god nok egenpresisjon til felt.

 

Er veldig glad i "ransom rest" og har prøvd endel våpen der, rart ingen nevner Smith mod. 41.

 

Er meget bra presisjon med det meste av ammo ,og fruen skyter irriterende godt med min :wink:

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte Ruger en god del til å begynne med i klubben, det var et greit nok våpen men avtrekket på de vi hadde i klubben var meget dårlig, etter hvert så fikk vi 2-3 Highstandard, desse var meget bedre(klubben ga ca 2000-2500 tror jeg).

Jeg kjøpte en Hammerli X-esse sport, for meg så er det et meget bra våpen og evt bom er min feil og ikke våpnet. Jeg ga ca 8200 for min ny. Hammerli x-esses (uten anatomisk skjefte) koster vel 5000-6000 ny.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg antok at du var fersk i gamet, PunyViking! Mange nybegynnere som lurer på å kjøpe Ruger eller Buckmark, så jeg trakk vel litt forhastede konklusjoner der, ser jeg. :roll:

Jeg har også startet min skytekarriere med mkI og II og en Highstandard. Sistnevnte var en super pistol på tross av at den var gammel, og vi nybegynnerne stod gjerne over en runde for å vente på å få den fremfor å skyte med rugerne.

Det fantes også X-esse standard i utvalget, men denne var så lett at få av oss likte den.

Jeg vurderte også Walther SP22 M4 da jeg skulle kjøpe min første pistol, men har fått sett på den i ettertid og er glad jeg ikke valgte den. Dette mye på grunn av for lett vekt og at den etter min mening har en litt kjip følelse sammenlignet med en matchpistol. Men dersom du er ute etter en billig og lett pistol så kan jo den være et alternativ?

Presisjon, funksjon osv. på denne har jeg ingen formening om.

 

Her har du den:

 

image025.jpg&sa=X&ei=4e_XTbOZJIvJsgakrLXuAg&ved=0CAQQ8wc&usg=AFQjCNG3vE4IlkbcWqxWRFfPWzXooS-x6g

Link to comment
Share on other sites

Akkurat Des 69 er det vel som du sier litt problemer med å skaffe deler til.

Jeg trodde også at det skulle være vrient helt til jeg sjekket litt rundt i forbindelse med at jeg var på utkikk etter et bra våpen til guttungen.

Børselars har det meste som kan gå istykker, og Huntershouse har ifølge dem selv alt som tenkes kan til Unique.

Det endte med at jeg kjøpte en velbrukt Des 69.

Mye våpen for pengene, og det ligger såvidt jeg vet 2 stk. på Finn til en svært så grei pris.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Gringo, en des 69 er ikke å kimse av. Har sikkert norges styggeste 69, kjøpt for fem hundre kroner, omtrent det første vi gjorde i lag var å skyte fullt på felt nm( lærte da etter omskyting at en kammerpuss kanskje bør gjøres mer enn hvert år)

Reservedeler.. ikke så veldig mye som går galt på disse, har man en ekstra tennstift og et friskt magasin eller to er man kommet langt. Samt puss i ny og ne.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg antok at du var fersk i gamet, PunyViking! Mange nybegynnere som lurer på å kjøpe Ruger eller Buckmark, så jeg trakk vel litt forhastede konklusjoner der, ser jeg. :roll:

Jeg har også startet min skytekarriere med mkI og II og en Highstandard. Sistnevnte var en super pistol på tross av at den var gammel, og vi nybegynnerne stod gjerne over en runde for å vente på å få den fremfor å skyte med rugerne.

Det fantes også X-esse standard i utvalget, men denne var så lett at få av oss likte den.

Jeg vurderte også Walther SP22 M4 da jeg skulle kjøpe min første pistol, men har fått sett på den i ettertid og er glad jeg ikke valgte den. Dette mye på grunn av for lett vekt og at den etter min mening har en litt kjip følelse sammenlignet med en matchpistol. Men dersom du er ute etter en billig og lett pistol så kan jo den være et alternativ?

Presisjon, funksjon osv. på denne har jeg ingen formening om.

 

Grunnen til at jeg spurte om dette er at jeg har sett flere som har skutt i en god del år, og som skyter med mer eller mindre modifiserte ruger Mk II-III/buckmark, og det må jeg være en grunn til at de har valgt akkurat de pistolene?

 

Jeg holdt på å kjøpe en Walther SP22 M4, men kjøpte heller en baikal. Den klubben jeg skyter i nå har Walther SP22 M2 og M3som klubbvåpen, og etter at jeg har prøvd de er jeg også veldig glad jeg ikke kjøpte en slik...

 

X-esse er nok flotte pistoler, men de ligger litt over det jeg kan få til av budsjett. Om jeg kommer over et rimelig eksemplar så kunne jeg tenkt meg å prøve... Men også x-esse må/bør/kan modifiseres litt med tanke på grepet. Det er vel litt puslete det orginalgrepet(?) jeg vet ikke, har aldri holdt i en.

 

Jeg tror nok jeg kommer til å kjøpe en brukt Unique. Jeg liker match pistoler med magasinet på en fornuftig plass, i grepet ikke foran! Samt at jeg liker prisen på brukte Unique'r... :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får tak i en brukt beretta 89, så får du deg et supert våpen. Har hatt min i 14 år, og eneste jeg har fått gjort med den er litt børsemaker arbeid for å få ned avtrekksvekten. Har aldri hatt problemer med våpenet, bortsett fra forkiling når våpenpuss har vært totalt fraværende etter tusen skudd + +.......

Link to comment
Share on other sites

Enig med at det er et utrolig flott våpen, men jeg har prøvd en på et hurtig skyte stevne og traff ikke noe som helst med den. Om det var grepet som ikke passet meg, eller om det var noe annet vet jeg ikke. Men når jeg etter noen serier med ingen treff med den fikk låne en unique og plutselig begynnte å treffe så sier det meg noe...

 

Tror jeg ringer på en brukt unique i morgen, så nå må bare politiet godkjenne våpensøknaden min raskt!

Link to comment
Share on other sites

Har selv en gsp med juniorløp eller "jenteløp", og løpet er litt lettere.Fungerer meget bra.

Løpet koster ca.2500 kr hos Stenvåg.Matchpistolen med beste balanse er kanskje

den nye ssp`n til Walther , putter i magasinet fra toppen,men koster mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet også med en Ruger MKII, men jeg kjøpte anatomisk skjefte med en gang. Etter et par år oppgraderte jeg til Sako, og angret aldri på det. Senere har jeg skutt med Unique, Pardini og Manurhin (de to siste kun i grov), og er nå fornøyd FAS-skytter. Og har aldri hatt problemer med å få tak i rekylfjær og tennstempel. Så basert på egne erfaringer vil jeg dementere at FAS er "forferdelig å finne deler til". Det som gjorde utslaget når jeg byttet fra Unique til FAS var rekylen. Det tyngre sluttstykket på Unique gjorde rekylen akkurat så langsom at den ikke ble "etter min smak". Men prøv begge, og kjøp den DU liker best.

 

Erma har jeg prøvd, og etter min smak hadde den altfor høy kjernelinje.

 

Og husk ordtaket om lipstick og pig...

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men skitt au:

Hva er problemet med Walther SP22 M3?

Bortsett fra at den er lett virker det som en ålreit pistol.

 

 

min samboer kjøpte seg en M1 som sin første pistol.

 

Presisjonen er mer enn bra nok for noe til 2500 kr. snusboks samling på 25 meter.

 

tror nok M3/M4 er en bedre pistol p.g.a lengre siktelinje og du får matchavtrekk på M3.

 

avtrekket er det verre med på M1. vet ikke hvor mye det kan bedres men er ca som ett 3,5lbs glock avtrekk ut av esken hvis jeg skal sammenligne med noe.

 

hun bruker nå min GSP inntil videre.

 

vurderer å bruke denne til sivilpistol kl 5 da den enkelt kan monteres rødpunkt på og den er meget lett i bruk.

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic, men skitt au:

Hva er problemet med Walther SP22 M3?

Bortsett fra at den er lett virker det som en ålreit pistol.

 

Mitt problem med SP22 var ikke vekta. med .22 er ikke rekyl så stor at vekt har så mye å si på mitt nivå innen skytesporten. Det jeg hadde problemer var avtrekket, etter å ha prøvd forskjellige pistoler fant jeg fort ut at SP22 ikke var helt det jeg ville ha. Mekanisk var den heller ikke helt hva jeg lette etter. Jeg liker å mekke litt selv, og synes at waltheren var upraktisk å skru på. Det var veldig få ting jeg kunne justere selv.

 

Walther SP22 M3 er en flott pistol om man er nøye med vedlikehold og rengjøring (i hvertfall med kubbens våpen, de liker å bli regjort etter litt bruk). Man kan treffe godt med den, fungerer sikkert fint med kikkert eller rødpunkt eller noe slikt. Men den passer ikke til meg og mitt bruk.

 

Så Erik, om du har skutt med den, og synes avtrekket er OK, så kan det helt sikkert være en pistol som du kan skyte mye og lenge med!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :)

Jeg har dessverre ikke prøvd SP22n ennå, men er i markedet for en .22 som kan brukes til konkurranse og som ligner litt på en pistol (altså ikke en rørtang, selvom rørtenger begynner å vokse på meg). Foreløpig er S&W M41 mest aktuell, men da jeg kom over SP22 ble jeg veldig nysgjerrig.

Link to comment
Share on other sites

Husk bare at det hjelper lite med fantastisk presisjon i Ransom Rest hvis ergonomien gjør den vanskelig for deg å skyte med. Eller ting som balanse, vekt, kjernelinje, osv, osv, osv...

 

Helt enig men deg! Det er viktigere at pistolen passer min hånd og min skytestil enn at pistolen er "verdens beste"! Jeg fikk ikke Walther GSP til å fungere for meg, den ble for framtung, selv om GSP er et utrolig bra våpen. Jeg skjøt veldig bra (til meg å være) med den, men det føltes likevel feil...

 

Det er viktig å prøve våpen før man kjøper, det er vel egentlig moralen i denne historien?

 

 

Takk for svar :)

Jeg har dessverre ikke prøvd SP22n ennå, men er i markedet for en .22 som kan brukes til konkurranse og som ligner litt på en pistol (altså ikke en rørtang, selvom rørtenger begynner å vokse på meg). Foreløpig er S&W M41 mest aktuell, men da jeg kom over SP22 ble jeg veldig nysgjerrig.

 

En pistol som ligner på en pistol? S&W 41 er et veldig bra valg, flott pistol med mekanikk og teknikk som fungerer! Den er alt for dyr ny synes jeg, men det er en del flott eksemplarer på bruktmarketet. Det jeg ikke likte med det var litt høy kjernelinje, hadde det ikke vært for det så hadde jeg kjøpt en... Prøv en selv, funker den så er den mange ganger bedre enn en SP22.

 

Ellers på bruktsiden så kan du se på Hammerli 208 som jeg også tror er et veldig bra valg, jeg har ikke fått prøvd en slik en enda (derfor leter jeg etter en Unique des 69 selv, den har jeg prøvd og likte veldig bra).

 

Men! Nå venter jeg bare på å få innvilget søknaden min, så drar jeg og kikker på noen brukte Uniquer. Har egentlig bestemt meg, men vil bare se, og fikle litt med pistolen før jeg bestemmer meg 100%. Utvidet våpengarderobe i løpet av neste uke? :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Ruger Mk I littegranne, og den synes jeg var kun god nok til spiker

Nuh... Jeg prøvde min kones nyinnkjøpte MK1 med det korte tynne løpet på feltstevnet ved Kurud for et par uker siden. Skjøt 10 skudd først for å se hvor i alle dager de faste sikten trff. Tok vel 90 poeng av 106 mulige i løypa med den etter det... så til litt mer en spiker kan den brukes.

 

Nå har jeg nok et litt abnormt forhold til rugere gennerelt... men jeg vil påstå at en av fordelene med en MK 2/3 er at du kan oppgradere den over tid. Nytt grep, bedre avtrekke fra Volquartsen osv...

Link to comment
Share on other sites

Begge de Ruger mk I jeg har prøvd var klubbvåpen, tror nok en sånn pistol ville fungert bedre med litt litt stell. Tror ikke de pistolene jeg prøvde var bortskjemt med puss akkurat. Uansett fikk nå jeg totalt stygga på Ruger mk I etter å ha prøvd de to.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Ruger Mark III 22/45 med target pipe.

Jeg skyter meget godt finfelt med denne, men har aldri testet denne ordentlig på standard og hurtig programmene.

 

Kjøpte denne ny men har montert grip tape på grepet og blankpolert alt av bevegelige deler med dremmelen. Sist felt stevne jeg var på stakk jeg av med 1.plass i klasse A med den.

Har også tidligere fyllt løyper med den, så jeg har absolutt ikke noe å utsette på Rugeren.

 

Suverent våpen til en billig penge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...