Jump to content

Billigste våpenskap?


hauk

Recommended Posts

  • 1 year later...

"There is no such ting as a free lunch", heter det visst på utaskjærs. Og det er heller ikke noe slikt som et virkelig billig våpenskap - hvis det skal være FG-godkjent, og noenlunde brukende.

 

Jeg har inntrykk av at Duun-skapene er blant de billigste - iallfall når de selges gjennom Felleskjøpet. Og Duun er laget i Norge - i Åsen i Nord-Trøndelag, for å være mer nøyaktig. Jeg tillater meg faktisk å være så patriotisk at jeg anbefaler å kjøpe norsk, når det er like billig, og minst like bra, som det som kommer fra "den store verden".

Link to comment
Share on other sites

I Jakt & Fiske, som kom i posten idag, var der reklame for Felleskjøpet, med våpenskap til 2290,-. Spek.: FG godkjent, plass til 5 våpen. produsent ukjent, 90kg, eget skap i toppen (ammo)...

Mulig det også står på heimesida. http://fk-butikken.no/Friluftsliv/Sider/default.aspx

 

lagt til:

Har forresten sjølv eit Rosengrens skap, levert av Gunnebo (.no) Dette er modell V 3/30 og er eit rimeleg skap. Kun plass til 4 våpen.. Fordelen med dette "billigskapet" er at døra kan vendast 180 grader åpent. Det har eg sett nokon som ikkje har.

 

Og eit lite tips, pass på å kjøpe eit høgt nok skap, i tilfelle du skulle anskaffe eit lengre våpen. Tok sjølv over ein Krag-J. som har tot.lengde på 1230mm, og når skapet er 1250mm, er det lite kjekt å ta dette inn og ut :x . (Kan selvfølgelig legge inn kun vital del, men da må eg ta av siktet som er justert :( )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Styr langt unna Elkam sine våpenskap. Det er altfor liten dybde i skapet og skinnen rifleløpene hviler mot har for liten utbøy for løpene. I værste fall kan du få ras i skapet når du lukker døren. Har et Elkam skap selv, og jeg er veldig nøye når jeg setter inn våpen og lukker igjen døren for å unngå dette. Har også et Duun skap som har mye mer dybde og skikkelig holder for rifleløpene. Så Dunn vil jeg også anbefale. Er jo som sagt laget i Norge også.

Link to comment
Share on other sites

Ellers har jo psso.no noen rimlige skap. Kjøpte ett der for to år siden for knappe 2 lapper. Ser xxl også har tatt inn skap fra psso nå og selger det for 2500(ish). Det står det skal være plass til 5-7 våpen, men i realiteten er det ikke ett skap du har så mye mer enn 4 i. På det 5 så må du regne med stabling. Men inntrykket jeg har fått av mange andre skap i 5-7 størrelsen er at det stort sett er slik på dem også.

Link to comment
Share on other sites

Prøv et sted nært deg. Frakt på våpenskap blir som regel relativt kostbart. Tror vi har fått det til for mellom 450-600 avhengig av fraktsone, og da er prisforskjellen mellom billigste skap (under 2500) til medium prisede skap (2500-300) spist opp...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hørtes egentlig veldig billig ut det da... Jeg kjøpte for et års tid siden det billigste jeg fant, og det kosta rett over 2 lapper.

 

Jeg angra i ettertid på at jeg ikke kjøpte et som var litt høyere. Kan f.eks ikke sette inn hagla uten å dele den, og rifla må jeg ta av lyddemperen (den skal jo alltid tas av uansett da men...)

 

Og så er det VELDIG kjekt med et skap som har en hylle øverst. Hos meg ligger all ammo i en stor haug nederst i skapet.. Ikke særlig ryddig..

Link to comment
Share on other sites

Jeg også angrer på at jeg kjøpte for lite skap. Nå har jeg kun vitale deler i skapet.

Jeg spår at om kort tid vil det bli en haug av brukte små skap på finn.no. Tror det er mange med samme erfaring som meg og fredrik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg også angrer på at jeg kjøpte for lite skap. Nå har jeg kun vitale deler i skapet.

Jeg spår at om kort tid vil det bli en haug av brukte små skap på finn.no. Tror det er mange med samme erfaring som meg og fredrik.

 

110% sikkert vil jeg kjøpe større når jeg flytter inn i større leilighet eller hus.. Pr. nå er jeg på en måte glad det er lite.. Kvadratprisen her ligger på godt over 30 høvdinger, så blir dyrt å ha stort skap og :P

Link to comment
Share on other sites

Nå er det som oftest ikke bredden det skorter på men høyden, så tar ikke mer areal uansett.

Skulle veldig gjerne ha hatt et med plass til ammo på hylle over. Nå står ammoen stablet i kleskapet....

 

Du finner nok mitt skap på finn ganske snart...

Link to comment
Share on other sites

Ringte til Maxbo straks jeg leste dette. De sa det kostet 2800kr... Hvor får du det til 1900kr?

 

Det var på jegerprøvekurset jeg hørte dette (det er sannsynligvis snakk om Maxbo på Ilebrekke), det er fullt mulig at jeg husker feil og bommet med en snau tusenlapp :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Europris har også hatt skap for 5 våpen til rundt 2.000. Men igjen dreier det seg om lave skap uten topphylle.

 

Ja de er lave og smale, du skal stappe litt dersom du skal ha 5 våpen inni der, med kikkert får du vel plass til maks 3. Legg på noen kroner og få et MYE bedre skap isteden.

 

Selv kjøpte jeg et Seifuva skap som er stort og romslig med 22 løpsholdere og hylle på toppen med utfrest hull til ekstra lange våpen. I tillegg medfølger det låsbar boks som henger på innsiden av døra, perfekt til sluttstykker evnt ammo dersom du skal på banen.

Ligger samme type på finn hvor de nå inkluderer brannsikker boks.

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=21742834

 

Bedre med et litt romsligere skap, da unngår man riper og en haug med irritasjon fordi man må flytte en masse greier for å komme til. Knallbra skap med god låsing og en veldig deilig dør som bare silkeglatt lukker og åpner.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte først et europris-skap selv. Kvaliteten er ok, men det ble fort i minste laget og min remington 870 var for langt for å få inn i skapet. Det egner seg ikke for stort mer enn 3-4 våpen.

 

Kjøpte meg så et større skap på tilbud på FK med låsbart overskap,

mens jeg har limt inn hyller i europris-skapet og bruker det til ammo, krutt og håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Seifuva er gode skap med nøkkelgaranti, gode låseklakker og låsing i dørens alle kanter.

(jeg det selv såklart) De er ikke så himla dyre og man får følelsen av kvalitet når man åpner og lukker døra. Avhengig av hvor skapet skal stå er det sterkt anbefalt å sette inn en slik fuksluker. (Europris har disse med tilgjengelig refill)

To mann kan lett bære avsted disse småskapene som er til 3-5 våpen. Selv om de skal boltes fast i vegg/gulv er det mulig å bryte de løs. Ståltykkelsen på de rimeligste skapene er vel akkurat innenfor minimumskravet.

Link to comment
Share on other sites

XXL selger vel duun og ps sikkerhetsomsorg. Jeg kjøpte sikkerhetsomsorg s7. Ett stort skap men jeg skal love at man trenger plassen selv med få våpen. Det er etter min mening bedre å kjøpe ett stort skap med en gang istede for å kjøpe ett som blir for lite etter noen år.

Link to comment
Share on other sites

Jeg endte med å kjøpe Felleskjøpets skap til 5 våpen - og endte opp med ett med plass til 7 :mrgreen: De greide å hente feil skap, deretter skjekket de ikke modellen, det var den nye, oppdaterte modellen som egentlig skulle ha vært enda dyrere... 8) Jeg kan ikke klage, de strakk seg usedvanlig lang for å ende opp med en fornøyd kunde :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...