Jump to content

Howa axiom


magnumsize

Recommended Posts

Sånn til innformasjon for alle potensielle Axiom kunder så lønner det seg å være kjapt ute.

DTC(Department of Trade Controll) har bestemt at Axiom hører innunder "Collapsible stocks"/Foldestokk og er derfor som Militært utstyr å regne og følgelig er alle eksport tillatelser på våpen med disse stokkene nå trukket tilbake.

 

Kjempe jippi!

Link to comment
Share on other sites

Himmel og hav. Får vel anta at det er et utslag av den generelle paranoiaen der borte snarere enn en ny definisjon av "collapsible".

 

Har bare brukt Knoxx-skjeftet på hagla - og det spiser rekyl til frokost. Hvordan det virker på en rifle har jeg ingen aning om.

Link to comment
Share on other sites

Får man godkjent den til Jakt..?

 

Mvh S

 

Det er jo ei boltrifle, så det er ingen problem.

 

Sånn til innformasjon for alle potensielle Axiom kunder så lønner det seg å være kjapt ute.

DTC(Department of Trade Controll) har bestemt at Axiom hører innunder "Collapsible stocks"/Foldestokk og er derfor som Militært utstyr å regne og følgelig er alle eksport tillatelser på våpen med disse stokkene nå trukket tilbake.

 

Kjempe jippi!

 

Må de importeres fra USA? Blir de ikke produsert i Japan?

Link to comment
Share on other sites

Snart overgår terroristnoiaen til amerikanerne kommunistjakten til McCarthy.

 

Hvis Kongsberg Våpen hadde lagd våpen og utstyr og så en mnd senere ble det brukt til å drepe 10 norske soldater i Afganistan, hade ikke du blitt forbanna da? Og når det så skjer flere ganger, ville det nok blitt strengere regler for eksport. (og ja utstyr fra USA har blitt brukt mot Amerikanerene i Afganistan og Irak)

 

Må innrømme jeg synes grensen US STate har satt, er relativ enkel (ikke nødvendigvis enig med den, men er enkel). Deler brukt til militære våpen som M4/M16, havner under strengere ITAR reglene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har hatt en Howa Axiom, meget god børse.

Litt langt fra avtrekker til sikring, du må slippe grepet for å avsikre våpenet.

Eller lite negativt, kun at den tar stor plass i våpenkoffert, standard koffert blir i knappeste laget.

Hadde denne i .308, og du merka ikke noe til den lille rekylen i våpenet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Nå har jeg akkurat bestilt Knoxx Axiom Ultra Light stokk til børsa, ca 14 dager så er den i hus. :)

Kommer på ca 2500,- gjennom armygear.no

 

Blir spennende å se hvordan den fungerer :)

 

Noen som har prøvd denne stokken siden?

 

Har du fått stokken i hus?

Er det den syntetiske utgaven du har kjøpt?

Dette var da en veldig grei pris.... Jeg fant ikke fram stokken på nettsia deres.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Beklager tregt svar, jeg hadde helt glemt denne tråden. :)

 

Det dro sånn ut med leveringa at jeg til slutt avbestilte stokken.

Det var visst papirmølla rundt eksporttillatelsen som var årsaken.

 

Men hvis du vil ha en slik sender du en mail til armygear.no og hører om de fortsatt kan skaffe. :)

Tror også du får gratis frakt ved kjøp over 1000,- hos dem.

 

Mvh, Andreas

Link to comment
Share on other sites

Nope, jeg prøvde for ikke så lenge siden, paranoiaen i usa har sakt nei.

Snakka med sjefen som fører Blackhawk produkter i Norge, han hadde just vært i usa og snakka med Blackhawk, men Blackhawk fekk ikke lov å sende. Dei arbeider med dette, men det kan ta lang tid.

Knoxx stokken til hagle kan man fint kjøpe, men til rifle blir for farlig, kan hende vi er terroristsnipere..

Link to comment
Share on other sites

Ser at flere er litt nysgjerrig på Axiom rifla(stokken). Jeg var såppass nysgjerrig at jeg bestilte en.

Regner med at jeg får den i hus i løpet av uka. Bestile den i 308 fordi jeg skal bruke den på hjortejakt. Ser det er en stund siden tråden ble startet og lurer på om det er noen flere som har prøvd den?

 

Jeg skal prøve å legge ut litt info etter at jeg har fått skutt litt med den på banen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du trur du får den i løp av uka regner jeg med du har lurt deg rundt US Customs?

 

Neida, de har noen få til på Jaktdepotet. Fikk skrudd av en 223 og satt på 308 med tykt løp.

Har sett litt rundt og skjønt at jeg måtte handle raskt hvis jeg ville ha ei. Skal bli gøy å se den.

Link to comment
Share on other sites

*Rekker hånda i været*

Jeg har en! (Howa Axiom altså...)

308W med varmintløp.

Med den prislappen tror jeg ikke du kan finne noe mer presist...

På banen (og en god dag for opperatøren...) så blir trenger jeg bare en klistrelapp for å dekke fem skudd!

 

Nå har jeg den tendensen til at jeg fikler med ting og tang for at jeg skal tro at det blir bedre, og jeg har ikke klart å holde mine klamme hender unna Howaen heller...

Har lappa inn sluttstykkeklakkene, lagd en pysetut (som virker...), justert avtrekket, og sikkert flere ting jeg ikke husker akkurat nå...

Nå prøvde jeg presisjonen ganske så godt får disse "forbedringene", og subjektivt kan jeg si at presisjonen ihvertfall ikke ble dårligere.

Originalt var presisjonen på ca. 20-25mm, etter "trimming" så klarer den (på en god dag for opperatøren...) 15-18mm...

 

Jeg har sett flere som har vært litt skeptisk til Howa, men jeg angrer ikke på at kjøpte en!

Kunne de bare levert en i 338LM også...

Link to comment
Share on other sites

har hatt ei axiom i cal 308 tidligere...den ble solgt etter 3 mnd med stort tap :roll: ..som nevnt tidligere så er avtrekket og sikring alt for langt frahverandre.(når du sitter på feks drevjakt,må du skifte grep får å ta av sikringa noe som er helt bak mål ) Avtrekket rett ut av eska kan sammelignes med og åpne en makrell i tomatbox med fingern..men dette fixer en børsjemaker. presisjonen var grei..Men som gammelkara sa da jeg møtte opp 10 sept på hjortejakt "faen har vi med tallibankrigera her no????" :wink: ....Angrer ikke et sek på at jeg kjøpte meg sauer i stedet for Axiom nei :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

et par spørsmål til dere som har eller har hatt denne stokken, jeg vurderer selv en slik, men savner litt info på den...

 

hvordan er den under forskjeftet? flat eller rund?

 

på midway ser der ikke ut å være noe kinnstykke på den, mens når jeg søker litt ellers får jeg opp kinnstykke. hva er "stander"?

Link to comment
Share on other sites

@JanT

 

Får du kjøpt den derifra da? De skriver jo at ikke vil selge hvis delen skal eksporteres ut av USA...

 

"The sale, transfer, transportation, or shipment outside of the U.S. of any product prohibited or restricted for export without complying with U.S. export control laws and regulations, including proper export licensing, documentation or authorization, is strictly prohibited and may result in civil penalties and/or constitute a federal crime. OpticsPlanet, Inc. will not engage in any transaction that requires the illegal export of any products and will not assist directly or indirectly with the illegal export or re-export of any products. An accurate Automated Export System (AES) filing must be made, whether or not the exportation requires a license."

Link to comment
Share on other sites

jeg prøver igjen, fikk svar på litt av det jeg spurte om..

 

men denne stokken, hvordan er undersiden av forskjefte? er den flat eller rund? tenker på om den ligger godt i en frontstøtte eller om fasongen er best til å holde i hånden?

 

hvor stiv er stokken med tanke på bruk av tofot og da tungt løp/ demper?

Link to comment
Share on other sites

Hei Ole. Hvis det er kunststoff-stokken du tenker på (det finnes også en versjon i aluminium), så er den flat under. Ikke så enormt bred, kanskje rundt 30-35mm(?) før avrundingen ut til sidene, (har den ikke forran meg nå...) men jeg ville ikke kallt det en "støtte" hvis jeg skulle lagt den i en rest, nei.

Kunststoffstokken er også ikke så veldig stiv, fungerer bra som den er i hånda ("manuel betjening"), men har du tofot på blir det fort litt levjete hvis du ikke stiver av på en eller annen måte. Jeg har lagt inn en u-kanal av aluminium inne i framstokken, og nå er den mye stivere. Tofot går greit å sette på, og det er muligheter til å bestemme hvor langt fram eller bak den skal stå, det er flere steder man kan sette remfeste på i denne stokken.

Jeg trives godt med rifla mi, og jeg (når jeg gjør jobben min riktig...)får til dels veldig gode sammlinger med den, men jeg ville helt klart valgt en annen stokk hvis jeg kun skulle brukt den til BR.

Håper du fikk vite litt av det du lurte på...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Det er mulig og få tak i den Blackhawk Knoxx Axiom fra USA. Min kom i posten i går. Kjøpt på Ebay, men ventetiden var lang. Pga. Feil og rot med USPS så havnet stokken først i New Zeland før den kom til Norge og hit til meg. Vært gjennom 3 tollklareringer så det tok noe tid ja. Men nå er den montert og klar til bruk så snart det blir lys på lørdag.

 

JIIIIIIIIIIIIIIIPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII 8)8)8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...