Jump to content

Hvilke merke har bra hylser for lading av .38 og .357mag?


CaptainMillennium

Recommended Posts

Funker bare fint å lade om s&b hylser, men kansje du ikke kan lade dem like mange ganger som dyrere hylser. Men kommer alt anpå hvor hardt du lader dem, å om du hel presser eller bare halspresser dem hver gang.

Men som du spurte om hva som er best, ja så må jeg si Norma sine hylser leder nok. Men prisen er deretter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet svimlende mye S&B hylser, i særdeleshet .45 ACP, men også andre kaliber, primært pistol. Min erfaring tilsier at det dårlige ryktet S&B hylser har fått, utelukkende er pga. 9mm og .223 hylser, som er trange i hettelommene og har niting inn i mellom... Alle andre kaliber jeg har forsøkt å lade med S&B hylser har vært null problem for meg, ofte engangsskutte hylser, som jeg ikke har brydd meg like mye med å plukke opp som andre hylser, men uansett...

 

Noen som har sånn ca. samme erfaring?

 

Jeg kan i alle fall bekrefte at jeg har ladet mye .357Mag på S&B hylser uten noe problem what so ever! Lad og vær glad!

Link to comment
Share on other sites

bruker stort sett Magtech hylser til .38 spesial. (Man kan forøvrig ikke halvpresse disse tyren :wink: ) dvs MRP eller CBC merkede hylser. Har hatt lit sånn mer krangling med S&B 9mm hylser innimellom, uten at det har vært plagsomt.

 

Når det gjelder "fabrikk" hylser er det viktig å huske at de også varierer fra lot til lot og ikke minst om de store fabrikkene kjøper fra samme leverandør eller ikke.

 

At hlser har vært dårlig for 5 år siden betyr ikke annet en at de var dårlige for den lotten for fem år siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt en god del Sellier & Bellot ammo, både .38 og .357 og har spart på tomhylsene for å lade de på nytt. Han ene på klubben driver å lader en del å sier at Sellier & Bellot har dårlige hylser.

 

Jeg bruker CCI, RP og Federal100 hetter i 38 / 357 og de er skikkelig vanskelig å få helt til buns i Sellier & Bellot hylser, Med andre ord hylser en ikke anbefaler noen å kjøpe, hvis en har tenkt å lade dem om senere.

 

Jeg har 600 stk CBC 38spl hylser som jeg har ladet om og om igjen i snart 8 år. Aner ikke hvor mange ganger de er ladet men sikkert 25. Av og til er det en som sprekker i tuten. Veldig lett og sette Fed100 til buns i tennhettelomma i disse hylsene.

 

Når de etter hvert skal byttes ut, kommer jeg til å gå over til RP, IMI eller GFL :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei! Har ingen erfaring med hylsene dine, men et prinsipp er at høytrykks-patroner som 9 mm (og tildels 357 mag) sliter og strekker mye mer på hylsene enn f.eks. 45 Acp - så man kan uansett lade billige 45 Acp-hylser mange ganger. Et 9 mm-skudd detonerer, mens et 45 acp-skudd forbrenner - litt grovt sagt. Jeg har dog ikke tenkt over at noen hylser kan være for vide i tennhette-lomma. Selv har jeg alltid brukt Starline, og kan ikke skjønne hvorfor ikke noen nevner Hjemmelading.no (Trond Alvestad i Notodden) Kjempeservice, hyggelige folk som alltid strekker seg for at jeg skal bli fornøyd - og ikke minst er prisene hans svært bra. Starline går for å være høy kvalitet. Mvh!

Link to comment
Share on other sites

ERfaringene tilsier at Fiocchi (GFL) og Magtech er fine å lade om, jeg har også endel S&B hylser som er veldig greie i 38spc. Geco liker jeg ikke derimot, her er hettelommene j****vlig trange. både i 38 og 45 har jeg tidevis gitt opp å dytte inn nye hetter.

Link to comment
Share on other sites

Har nå etter en tid lading, kommet fram til at jeg kommer til å holde meg laaaangt unna S&B hylser i alle kalibre med unntak av .45ACP.

Ladet ca 400 .38Spec for noen dager siden, og på nesten 75% av disse var tennhettelomma så trang, at ny tennhette var har å få inn.

Erfaringen tilsier det samme om hylser i 9mm og også .308win.

Holder meg også unna Remington hylser i .308 da de er for stive i halsen.

 

Til .38 og .357mag, kan du bruke det meste. Ta en telefon til Børselars, har selv kjøpt engangs skutt messing av han.

Foretrekker CCI selv, men starline er gode, ellers; Winchester, GFL, Norma, Lapua, CBC, MRP, Federal..... Lista er laaang.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Lapua, Federal og Norma hylser i min .357 Ruger. Lader for det meste mykt ( på 38spec nivå), best liker jeg Lapua sine.- Ser ut som de holder i det 'uendelige'. Sikkert for at jeg for det meste lader mykt :) Har sluttet helt å bruke 38spec hylser i .357en, og slipper bekymmer om extra pussing av tønna. Har nylig kjøpt 200 Fiocchi færdigladdet, så disse står for tur til å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Det var bra for jeg begynner å få ganske mye .38 hylser siden de er så billige på klubben. Koster 85kr for en pakke med 50 skudd

 

Er ikke det en veldig bra pris? Betaler betydelig mere (SEK 160.- for 50 ptr.) i svenskeklubben jeg er med i.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke det en veldig bra pris? Betaler betydelig mere (SEK 160.- for 50 ptr.) i svenskeklubben jeg er med i.

Jeg har hvertfall ikke sett det billigere noen andre steder.

 

Kan det ha noe å si hvilke tennhetter man bruker? Noen på klubben sier at for eksempel federal tennhetter ikke er bra til S&B hylser, men winchester fungerer bra.

Link to comment
Share on other sites

Tennhetter fra ulike produsenter kan variere ørlite grann i størrelse slik at noen passer bedre i trange hettelommer enn andre.

Jeg har forøvrig ikke hatt noe trøbbel med federal hetter i S&B hylser.(357 mag)

Link to comment
Share on other sites

Lader S&B i 38spes, har frest ut samtlige hettelommer. Slik ar de kan lades i min indekserende presse (de var så trange med federal hettene mine, ar jeg kun kunne lade de i Lee classic cast presa mi). De var også trange med cci hetter.

 

Etter en tids omladninger, vill man kunne se at de sprekker langsgående midt på. Vurderer å kjøpe inn nye av annet merke etter hvert som de brukes opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Jeg har ladet svimlende mye S&B hylser, i særdeleshet .45 ACP, men også andre kaliber, primært pistol. Min erfaring tilsier at det dårlige ryktet S&B hylser har fått, utelukkende er pga. 9mm og .223 hylser, som er trange i hettelommene og har niting inn i mellom... Alle andre kaliber jeg har forsøkt å lade med S&B hylser har vært null problem for meg, ofte engangsskutte hylser, som jeg ikke har brydd meg like mye med å plukke opp som andre hylser, men uansett...

 

Noen som har sånn ca. samme erfaring?

 

Jeg kan i alle fall bekrefte at jeg har ladet mye .357Mag på S&B hylser uten noe problem what so ever! Lad og vær glad!

 

Hei, jeg tar opp denne gamle tråden da jeg sliter med samme. Har en Lee Loadmaster karusell, lader 223 med S&B hylser og CCI hetter. Holder på å bli gal av dette opplegget her nå. Hamstret masse av de S&B ferdigladede for noen år siden og sitter litt med skjegget i postkassen nå tror jeg. Hvilke verktøy kan brukes for å fikse hylsene? Gjerne linker. Finnes det en annen produsent en CCI som har hetter som er mikoskopisk mindre som vil passe? Hvilke kombinasjon av hylser og hetter i 223 vet man er bankers, gjerne med CCI hetter da jeg har haugevis?

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...