Jump to content

Forslag på gulv i hundepensjonat. Bjugn


Grunneier

Recommended Posts

Som noen kanskje har fått med seg bygger jeg et litet hundepenjsonat på gården min.

 

Det er så å si ferdig... men jeg har ikke greid å få kontakt med noen ekspert på gulv og hadde likt å få et råd fra noen som har litt peiling/erfaring.

 

Selv bygget er i uisolert leca og veggene er pusset med fiberpuss og duk utvendig, og pussmørtel inv.

 

Gulvet er støpt betong med isopor og plastik. Jeg tviler på at plastiken er 100% tett, men bygget står på en haug og har drenering gravd rundt på alle fire sider. Takvann vil bli ledet vekk, slik at det vil være svært lite vanntrykk fra grunnen.

 

Problemstilling:

 

Hunder kan tisse. Og når en gjort der så følger andre det samme eksempelet. Urin er surt og vil på sikt få armering å ruste og dermed minske levetiden på bygget. (jeg planlegger å leve evig) Det kan også lukte.

 

Jeg har tenkt løse dette med et middel som heter "betongtett" .

 

Men jeg har også lyst på et eller annen form for toppstrøk på gulv og ca 70cm opp langs veggen.

 

Alternativ

 

-1- Epoxy maling. Fordeler ulemper? Fabrikat?

 

-2- Frostsikre fliser. Skal man ha membran under? Skal man ha vanntette fuger? Syrefaste fuger?

 

-3-Et forslag jeg fikk var å ha litt matolje på gulvet med jevne mellomrum. Gulvet blir da tett og trekker ikke vann. Oljen trekker ned i betongen, slik at gulvet ikke vil oppleves som "grisete", men mer som et oljet tregulv.

 

-4- Andre forslag?

 

Vedrørende forslag nr 3: Jeg kjenner faktisk ei dame som selv laftet seg et hus. Og dusjhjørnet har hun kun klint leire direkte på laftaveggen. Denne leiren pensler hun en gang hver måned med matolje. Gammel metode som vistnokk fungerer siden laftaveggen er malt med difusjonåpen maling utv.

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet av Kjetil-A

 

hadde vel kansje hvert en ide med sluker? MYE enklere med tanke på rengjøring å slikt er bare å spyle vekk. pluss med sluk så blir der ingen "dam" slik at hundane slippe å ligge i pisset sitt.

Link to comment
Share on other sites

Flislegge, og fuge med epoxyfug... forutsetter at det er sluk i romma, da er det bare å spyle ned.

 

Du bruker frostsikkre fliser( porselanato/granitto), trenger ikke membran under, men kan være greit å legge en diffusjonsåpen sementbasert membran, i o med at du har plastik under betongen. Epoxy fugemasse er tett så da trekker ikke fugene urin og dritt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ville gått for epoksy, som HK nevner.

 

Primer.

3kg epoksy + 4,5 kg sand type S (0,4-0,8). (event 6 kg + 9 kg sand)

Eventuelt farge pulver.

Legges med tannsparkel, fintannet. Glattes med fin side.

Husk å holde sanden flytende til bøtta er tom.

Strø sand på glatte områder når belegget begynner å tørke.

 

Dette belegget tåler det meste, og er sklisikkert.

 

R

Link to comment
Share on other sites

Forskriften stiller krav om sluk, og alle gulv skal ha fall mot sluk.

 

Alle golv skal være av vanntett materiale. Golv i oppstallingsrom skal ha tilstrekkelig fall mot sluk. Golv i bur skal være utformet slik at urin, vann m.m. ikke kan renne fra et bur til et annet.

 

Jeg anbefaler deg et linoleumsbelegg, av lignende type man gjerne finner i skoler og andre offentlige bygninger. Dette blir tett, og ikke minst enkelt å holde rent. Du kan også legge flis, da anbefaler jeg varmekabler slik at gulvet raskt tørker etter vask, likeledes vil et flislagt gulv uten kabler, bli kaldt å ligge på for hundene. Epoxy gir fort små porer i gulvet. Disse samler skitt som blir veldig arbeidssomt å fjerne. Det er et viktig moment, siden du skal vaske gulvene hver dag. Jeg har flislagte gulv med varmekabler, men hadde nok valgt linoleum idag. Fugene mellom flisene er også skittsamlere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Som betongteknolog vil jeg på det sterkeste fraråde betong som underlag! Vet ikke åssen epoxyen er, men betong KAN noen hunder utvikle nikkelallergi av, og det vil føre til såre kløende poter! Akuratt som hos mennesker, er det ikke alle som utvikler dette, men hvis det utvikler seg har du en ubrukelig jakthund! Jeg kan ta kontakt med vår leverandør, og framskaffe info om en eventuell epoxy til bruk i hundegård! Betong med fliser/ gulvbelegg oppå, er ikke noe problem!!

 

Jeg har utviklet nikkelallergi, og det er absolutt ikke å anbefale! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...