Jump to content

Bildetråd


mvs

Recommended Posts

  • Replies 257
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

bonusbilde... kanskje litt off topic, men man kan jo kalle de for vinterryper
Det der var vinterryper, ja! :D Kjøttfulle og fine, ikke de der pjuskete, småfalne septemberkyllingene man vanligvis ser bilder av og som man knapt tør å ta i av frykt for at de brekker. Vedder på at de er både møre og smakfulle også :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Å nei du! Badeanda er ekstremt sjelden, og ikke minst sky! Har du kanskje sett lignende bilder av den før? Tenkte meg det nei....

 

Jeg kan garantere at disse bildene er hundre prosent ekte. Ingen manipulasjon er gjort på dem. Postering og god tålmodighet er hemmeligheten bak disse bildene.

Link to comment
Share on other sites

Slenger inn et bilde her jeg også som en kompis av meg tok. Han driver ikke med fotografering men syntes dette bilde var bra.

Bare så det er sagt; bildet er tatt med mobilkamera :)

normal_11032009258.jpg

Og "svartkjelen" som ikke var svart enda der var ny. Men nå er det ikke "svartkjel" lengre men SVARTKJEL! :lol:

 

andreasli

Link to comment
Share on other sites

:lol: Trur æ flire mæ fillat her! :mrgreen: Hadd du vært for læng ilag med Sicaflex og ainna kjemikalia da du fikk den fikse idéen der, Brynjar?? :lol::lol:

 

Man får ikke mer moro enn man ordner selv vet du.... Observasjonen var så sensasjonell at bildet ble tatt med på den offisielle nettsiden for fugleobservasjoner på Svalbard. Ligger omtrent som bilde nummer 45-46 under denne linken: For ordens skyld skjedde dette på Bjørnøya.

 

http://www.svalbardbirds.com/bilder%20s ... ri2006.htm

Link to comment
Share on other sites

Sako 7,62 lang; dine betraktninger om ryper stemmer på en prikk! :wink:

 

Ellers må jeg si at Brynjars bilder av den sjeldne Badeanda var geniale! Spesielt å få den inn på svalbardbirds.com! Flira godt når jeg så det! :lol:

Var foresten fin den lufttiuren til Kriegh også... et av de flotteste eksemplarene jeg har sett faktisk! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk Ranger :!: Liker at du kommer med forslag. Prøver meg med et bilde til, kom gjerne med kritikk :D hvordan jeg skal gjøre dette bildet betre.

16i88w0.jpg

 

Har etterlyst det tidligere uten respons. Så for de som lurer på hvilke valg som er gjort, her er de.

Info om bildet: Lukkertid: 1/1300 sec, blender: 6,4 ISO: 1000, brennvidde: 340mm

 

Håper du ikke synes jeg har tatt meg for store friheter larsakre. i så fall beklager jeg det, men disse opplysningene er med på å lære mange hva som må til, for å selv kunne ta bedre bilder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg og er nyttig info, og her biter jeg meg merke i 1000 ISO. Var det et bevisst valg for å få rask nok lukkertid, eller mer tilfeldig?

 

ISO er for og få bedre lys og lukkertid i noen sammenhenger.

 

Det som er interessant i denne sammenhengen er jo om det er fotografen eller automatikken som har foretatt valget. Nå er ikke jeg sikker på om Canon EOS 50D, som er brukt her, gir mye støy på f.eks. 1600 ISO, men det hadde sansynligvis gitt at hele bildet ville ha "fryst".

Nå er det ikke sikkert at fotogtafen ønsket et frosset bilde, og om det ville ha gjort bildet bedre ønsker jeg heller ikke å si noe om.

Det er jo derfor jeg synes at de tekniske data i en slik bildetråd er så viktige.

Denne infoen samt tilbakemeldinger fra brukerne er med på å gjøre oss til bedre fotografer.

Nå kan jeg finne denne infoen ved å gå inn i EXIF-fila som følger bildet, men det er jo litt tungvint.

Derfor en oppfordring til dere som legger ut bilder, legg ut de tekniske detaljene også . :)

Link to comment
Share on other sites

Det som er interessant i denne sammenhengen er jo om det er fotografen eller automatikken som har foretatt valget.

Det var akkurat det jeg lurte på også.

 

Åsmund96, jeg kjenner til effekten av høy ISO ja, jeg formulerte meg kanskje litt klønete. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo derfor jeg synes at de tekniske data i en slik bildetråd er så viktige.

Denne infoen samt tilbakemeldinger fra brukerne er med på å gjøre oss til bedre fotografer.

Nå kan jeg finne denne infoen ved å gå inn i EXIF-fila som følger bildet, men det er jo litt tungvint.

Derfor en oppfordring til dere som legger ut bilder, legg ut de tekniske detaljene også . :)

 

Meget godt poeng der Fattern!

Har gått igjennom og lagt inn de dataene jeg har/husker på de bildene jeg har lagt ut. (utenom rypene da, de ska få være litt mystiske :wink: )

Har ikke originalfiler/exif her ute, så jeg har desverre ikke alle data tilgjengelig her & nå.

Link to comment
Share on other sites

Her er et bilde fra en dag jeg jakta skarv i høst, bilde er tatt med mobilen.

2yza344.jpg

 

 

Her var jeg på tur opp fjellet, orntlig fallskog og 50 cm snø, det var tungt. Men orrfugln liker seg der

igk9ow.jpg

 

I det krattet liker rypene seg :mrgreen:

idvin7.jpg

 

Kaffe bål må til

2zntr8y.jpg

 

Slenger med et bilde av rifla og hagla, hadde vært kjekt med kombi:D

2gsgys9.jpg

 

"så såg vi et bål som brann på land" ble mørkt før jeg begynte og gå, så bålet vistes på lang avstand

9kb4fr.jpg

 

alle bildene er tatt med mobil, de siste fem bildene er fra en tur på rypejakt, resultatet ble null, så mye orrfugl som jeg ikke fikk på hagle hold, og det ble for tett for rifla...

Link to comment
Share on other sites

Fint at du minner oss på dette med teknisk info om bildene som man legger ut Fattern !

Det går ofte fort i svingene når en tar bilde, eg ville nok som du Fattern sier kjørt ISO til 1600 hadde eg fått sjansen igjen. Enten så skulle vingene vært helt difuse, eller helt frosset. (personlig) No er det liksom en mellom ting. Er veldig mye feiling og prøving dette med og finne det perfekte forholdet mellom lukketid-blender og ISO til et eksakt tenkt resultat.

Link to comment
Share on other sites

biter jeg meg merke i 1000 ISO. Var det et bevisst valg for å få rask nok lukkertid, eller mer tilfeldig?

Stemmer det Ranger, justert ISO høyt pga av lukketiden. 50 D kamera tåler nok høyere ISO uten at det blir for mye støy (lærer noe hele tiden) Ellers så lyste det fart og spenning over det bildet av hunden du la ut Ranger, artig.

Link to comment
Share on other sites

Slik som dette for eksempel? Dersom øyet er skarpt kan resten av bildet se ut nesten hvordan som helst.

 

normal_Fjellrevbharsvik.jpg

 

Stemmer det... likte faktisk mye bedre dette bildet av reven en det forrige.

Panorering blir somregel veldig bra når bare bildet er skarpt på de rette stedene! ...men det er ikke like lett alltid!

Link to comment
Share on other sites

her er noen bilder jeg har tatt.. ikke bra bilder i det hele tatt, verken kvalitet eller komposisjon og alt det der :lol: jeg bare synes det er gøy å knipse litt :D

disse karene besøkte oss her om dagen :D

d4s1.jpg

 

en liten pipp-pipp :)

6f6u79.jpg

sidensvanser ?

zo6cm9.jpg

 

iptcmc.jpg

14cs4ea.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det meste er vel tammere enn vanlig rundt Østensjøvannet, og dermed takknemmelige fotoobjekter.

 

n627371712_2167790_3954014.jpg

Her en Toppand.

 

n627371712_2167780_6096989.jpg

Grågås i soloppgang.

 

Den jeg hadde mest trøbbel med å få et bilde av var Sivhøna, den er en kjapp fugl som bare stikker unna.n627371712_2167786_4166353.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eller hestehoven

 

normal_IMG_1645_%28Large%29.JPG

 

Camera Model Name

Canon EOS 40D

Shooting Date/Time

22.04.2009 17:19:31

Tv(Shutter Speed)

1/60Sec.

Av(Aperture Value)

F16

Metering Modes

Evaluative metering

Exposure Compensation

0

ISO Speed

100

Lens

EF100mm f/2.8 Macro USM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...