Jump to content

Bildetråd


mvs

Recommended Posts

  • Replies 257
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja riktig _husby_ Bindal ligger i Nordland fylke, selv om de muligens føler mere tilhørighet til Nord-trøndelag.

 

Har vært i Harangsfjorden både landvei og sjøveien en masse ganger.

Fritjof Plathe eier større områder der.

 

Plathe,s eiendommer leier også ut hytte og selger fiskekort.

Ett par dager etter jeg tok dette bilde, ble det fanget en sjøørret på nær 10 kg med bare hendene i en kulp.

Dette pga. av lite nedbør, leste dette i en lokalavis.

Stedet regnes vel også for den plassen som har den nordligste forekomst av sjørøye.

 

Har aldri fått sjørøye der, men en grunneier fortalte at vi dorget alt for grunt.

Noen Svensker som hadde spesialisert seg dorget mye dypere og på bestemte plasser.

Røya sto mere i stimer, ikke så mye hver for seg som ørreten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er jo ditt (konge!) bilde, men jeg tok meg den frihet å hastig beskjære litt for eksemplets skyld:

 

normal_Kvinand_larsakre.jpg

 

Jeg ser at du tenkte speilbilde i ditt opprinnelige bilde, men etter min mening er refleksjonen for "blurrete" av urolig vannflate.

 

kuj2w.jpg

 

Prinsippet med å ha "luft" i blikkretning gjelder også som en hovedregel for fugler og dyr. Det Gylne Snitt, eller Tredelingsregelen går ut på noe av det samme. Men et fantastisk blinkskudd var det uansett! :D

Håper det var ok at jeg gjorde dette for eksemplets skyld... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jepp, sørligste forekomst av sjørøye er vel i urvoldvassdraget her i Bindal.

 

Tja...

 

Pirk pirk.... :wink:

 

Det er vel noe strid om dette. Kongsmovassdraget i Høylandet kommune utgjør naturlig sørgrense for sjørøye i Norge. Det har imidlertid vært påvist sjørøye i en fjord på Vestlandet, men dette er trolig et artefakt knyttet til forskning og/eller oppdrett. Det er imidlertid knyttet vesentlig usikkerhet til bestandsstatus for sjørøya i Kongsmovassdraget. Dersom sjørøyebestanden på Kongsmoen skulle være funksjonelt utryddet, vil Urvollvassdraget og Åbjørvassdraget være den nye sørgrensa for sjørøye i Norge. Bestandsstatus for sjørøya i Åbjørvassdraget er imidlertid også veldig usikker, og mest trolig er det ikke lenger noen selvreproduserende bestand av sjørøye i dette vassdraget. Vassdragene i Bindalen kan uavhengig av bestandsstatus på Kongsmoen sies å være sørgrensa for den kontinuerlige utbredelsen av sjørøye i Nord-Norge.

Link to comment
Share on other sites

16i88w0.jpg

 

Nok et blinkskudd med den fossekallen larsakre! :D Du har dreisen på dette ser jeg. Nei det er dette med komposisjon av bilde man kan pirke ørlite på, siden du insisterer. :wink:

 

Ville hatt fugger´n litt mer til venstre i bildet, så det blir mer rom i blikkretning. Sentrerte motiv uansett blikkretning er ikke det aller beste, men en helt vanlig "feil". Problemet skyldes ofte at fokuspunktet er midt i søkeren; man fokuserer motivet og knipser, istedet for å trykke halvt ned for å fokusere motivet og deretter komponere bildet. Men det er jo intet problem med store digitale filer å beskjære bildet i ettertid til ønsket uttrykk.

 

Det er også ofte bra å finne en "motvekt" i bildet som balanserer med hovedmotivet. En tenkt sådann i dette bildet er hvis det hadde stukket en passe stor stein opp av vannet til høyre for fuglen som du kunne komponert mot. Da kunne iallfall fuglen vært lenger til venstre.

 

En annen ting er å komme ned på nivå med motivet, senke kamera noen hakk slik at det ikke blir ovenfra-ned. Det er ikke alltid lett å få til.

 

Men flott bilde er det! :D

Link to comment
Share on other sites

Angående Kvinanda så er vel smaken som baken; delt. :wink: Etter min smak blir det da for lite luft over anda, i tillegg til at speilinga var urolig. Derfor ville jeg beskjært i bunn. Hvis man skal følge skrevne og uskrevne lover for komposisjon. Men det behøver man jo ikke gjøre! :D

Link to comment
Share on other sites

Angående Kvinanda så er vel smaken som baken; delt. :wink: Etter min smak blir det da for lite luft over anda, i tillegg til at speilinga var urolig. Derfor ville jeg beskjært i bunn.
Jeg er ikke enig med deg. Jeg ville likt å sett bildet med mer luft rundt anda, slik at hele speilingen og alle ringene i vannet var med. Uten speilingen og bølgene blir det bare et portrett av ei kvinand, uten noen ekstra elementer som gjør bildet mer spennende.

 

Så, som du sier er smaken delt ;)

Link to comment
Share on other sites

Angående Kvinanda så er vel smaken som baken; delt. :wink: Etter min smak blir det da for lite luft over anda, i tillegg til at speilinga var urolig. Derfor ville jeg beskjært i bunn.
Jeg er ikke enig med deg. Jeg ville likt å sett bildet med mer luft rundt anda, slik at hele speilingen og alle ringene i vannet var med. Uten speilingen og bølgene blir det bare et portrett av ei kvinand, uten noen ekstra elementer som gjør bildet mer spennende. Så, som du sier er smaken delt ;)

Jo men DET kan jeg være enig i, men jeg tok utgangspunkt i eksisterende bilde. :wink: Bildet kunne godt vært dratt ut litt som du sier ja, men det er lettere å beskjære et bilde i ettertid enn å utvide det.... :wink:

 

BusterGutten; den var tøff! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Regner med å motta ymse tilbakemeldinger på bildet mitt. Historien bak bildet er ihvertfall at jeg gikk Prosjet Til Fordypning -Foto, på skolen i fjor. Etter uttallige innleveringer av bilder i forskjellige sjangere fikk vi en avsluttende oppgave på slutten av året. Fullstendig fritt tema. På slutten av timen kom læreren bort til meg og sa; Nå skal du ta bilder som får meg til å måpe!

 

Et par dager seinere kom naboen drassende med en påkjørt rev han hadde funnet, og gjerne ville ha pelsen til. Jeg fikk flåjobben, og når pelsen var av innså jeg plutselig at svaret på fotolærerens oppfordring lå like foran føttene mine. Det ble definitivt en bildeserie som fikk læreren til å måpe. Oppdrag utført 8)

 

Bildet jeg har postet begeistret forresten læreren min nok til at hun fikk det med på en utstilling på rådhuset i Ski, hvor det hang et par uker og høstet mange forskrekkede, men facinerte blikk.

Link to comment
Share on other sites

Dritbra bilde Perpålsa! :D

 

Uvanlig motiv som skaper litt reaksjoner hos de fleste vil jeg tro!

De "lysende" øynene gjør hele bildet, og her har du valgt helt rett med så liten dof. Meget bra!

Lurer på om det hadde gjort seg i et kvadratisk format med litt mer luft på sidene og kutt hovedsaklig i topp og litt i bunn.

Uansett... stilig bilde som huskes! :D

Link to comment
Share on other sites

Mange takk Podle :) At det vekker oppmerksomhet er ihvertfall sikkert. Er også helt enig ang. beskjæring i topp og bunn, og da bildet skulle på utstilling gjorde jeg det. De lysende øynene er gullakkerte klinkekuler som passet perfekt i øyehulene. Skulle jeg tatt bildet på nytt ville jeg nok ha fjernet den lille skjeggdusken på underkjeven og fjernet de små, løse hårene på snuta.

 

Må si det føltes noe spesiellt å krabbe rundt på gressplenen i solsteika og ta bilder av et flådd revehode!

Link to comment
Share on other sites

Mange takk Podle :) At det vekker oppmerksomhet er ihvertfall sikkert. Er også helt enig ang. beskjæring i topp og bunn, og da bildet skulle på utstilling gjorde jeg det. De lysende øynene er gullakkerte klinkekuler som passet perfekt i øyehulene. Skulle jeg tatt bildet på nytt ville jeg nok ha fjernet den lille skjeggdusken på underkjeven og fjernet de små, løse hårene på snuta.

 

Må si det føltes noe spesiellt å krabbe rundt på gressplenen i solsteika og ta bilder av et flådd revehode!

 

Hehe... ja skal man ta spesielle bilder så må man tenke litt utradisjonelt og ikke være redd for å drite seg litt ut! :wink:

Tenkte litt på å nevne skjeggdusten og håra på nesen, men kom frem til at jeg tror de er med å bidrar til det røffe og morbide uttrykket i bildet, så jeg tror faktisk jeg foretrekker å ha de der.

 

*edit*

Genial ide med klinkekulene! :D

Link to comment
Share on other sites

Utrolig kjekk tråd... kjekt å se at det er så mange flinke fotografer her inne! :D

 

Må vel prøve å bidra litt jeg også da... :D

Litt gamle bilder og noen har jeg sikker lagt opp i andre tråder før, men sitter offshore nå så jeg får ikke lastet opp noen nye. :(

 

Alle bilder er klikkbare for full størrelse... kom gjerne med konstuktiv kritikk :D

 

Rådyrbukk ute og markerer reviret sitt

Kamera:Nikon D300 Brennvidde: 300mm. Blender: f/7.1. Lukkerhastighet: 1/200s ISO200

444360_1280x1024.jpg

 

Hissig hønsehauk (voksen han, Orrevannet vinteren 09)

Kamera:Nikon D300 Brennvidde: 300mm. Blender: f/3.5. Lukkerhastighet: 1/320s ISO 200

436172_1280x1024.jpg

 

Noen stemningsbilder:

"vojen" på Nærland (HDR)

Kamera: Nikon D300. Optikk: 24-85 f2,8-4 Brennvidde: 66mm Flere eksponeringer satt sammen til HDR.

429357_1280x1024.jpg

 

Solnedgang på Wiig

Kamera: Nikon D300. Optikk: Nikkor 24-85 f2,8-4 Innstillinger: Brennvidde: 40mm. Blender: f/13. Lukkerhastighet: 5s. Brukt ND filter + gradert ND-filter.

421503_1280x1024.jpg

 

En overskyet ettermiddag på Revtangen

Teknikk og utstyr ca samme som forrige bilde, men noe lengre lukker.

416516_v85763_1280x1024.jpg

 

Fjellvåk, rådyr + en omgang PS =

Kamera: D300. Optikk: Nikkor 300 f2,8 afs

423565_1280x1024.jpg

 

Hissige stær

Kamera: D300. Optikk: Nikkor 300 f2,8 + 1,4. Innstillinger: Brennvidde: 300mm. Lukkerhastighet: 1/2000s

412354_1280x1024.jpg

Kamera: D300. Optikk: Nikkor 300 f2,8 afs + 1,4 converter. Innstillinger: Brennvidde: 300mm. Blender: f/6.3. Lukkerhastighet: 1/640s

 

411684_1280x1024.jpg

 

Skralt teknisk, men en slik flott og spretten bukk må jo vises frem. (bildet er forøvrig tatt i eget terreng i jakttiden :oops: )

Kamera: D300. Optikk: Nikkor 300 f2,8. Husker ikke instillinger, men det var dårlig lys, så høy ISO og lav blender ble brukt. Panorert

404110_1280x1024.jpg

 

Nokså a4 "etebilde" av en ung hønsehaukfrøken, men liker lyset og måten det treffer på her.

Kamera: Nikon D80. Optikk: Nikkor AF-S ED 300mm 1:2,8 ISO 100. Har desverre ikke data på dette heller, men tipper f6-8 en plass, og lukker rundt/rett under 1/1000.

354244_v74016_1280x1024.jpg

 

Forfengelig kjøttmeis

Kamera: D300. Optikk: Nikkor 300 f2,8 + 1,4. Innstillinger: Brennvidde: 300mm. Lukkerhastighet: 1/80s f/4

411106_1280x1024.jpg

 

Alle bilder er tatt med stativ, unntatt stærene (men med anlegg) og fjellvåk/rådyrbildet som er tatt på frihånd.

 

*edit* lagt inn litt mer bilder :D

*edit 2 Lagt inn tekniske data på det jeg har / husker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for det, meget hyggelig å høre at dere likte bildene! :D

 

Ranger:

Hehe... neida, langt i fra, kun hobby.

 

Kriegh:

:oops: Takk for det, men er nok ikke helt enig, er mange bra bilder i denne tråden! :D

 

Siden dere likte de andre bildene så får dere et lite bonusbilde... kanskje litt off topic, men man kan jo kalle de for vinterryper :wink:

Og fotografering av mennesker er minst like spennende og utfordrene som natur... bare prøv! :D

422470_1280x1024.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...