Jump to content

Nedladd rekruttammo - 6,5x55


H.K.

Recommended Posts

Er det nokon som har erfaring med å lade ned rekruttammo til DFS-bruk? Frøkna i huset skal prøve seg litt med 6,5 og eg tenker i første omgang å lade med lågare fart og rekyl enn den ordinære. T.d. 700 m/s med 100grs kule. Kor langt ned i vekt må eg med Norma 11? Har de erfaring med presisjon i slike ladingar? Må det raskare krutt til for å få god presisjon?

Glad for svar :-)

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring med at maksladninger for 260remington ligger svært nærme startladninger med samme kule/krutt i 6,5x55

Ladeboken utg6 har data med n120 og 100grain kule i 260 remington min 26grs maks 28grs.

Så jeg ville prøvd 28grs n120 og sett hvordan det funka. :shock:

 

Ikke ta dette som noen fasit! Men som alltid vær forsiktig, skaff ladedata fra flest mulig pålitelige kilder og tenk selv.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke vanlig rekruttammo blir noe særlig mer "hardt" å hive seg avgårde på. Du skal ikke heller få henne til å skyte med din feltammo et par magasiner da, og så la henne skyte med vanlig rekrutt? Skremme henne skikkelig først, for deretter å gå ned til noe som da vil oppfattes som en liten putt. :)

 

Rekruttammo i 700 smeller like høyt som rekruttammo i 800, og jeg tror mer på at det er der problemet/utfordringen i mestring ligger. Ikke rekyl. Når skytterne er "skuddredde", tror jeg de stort sett er smellredde, ikke rekylredde. Dytt inn ørepropper i tillegg til skikkelige øreklokker, så forsvinner kanskje problemet før det oppstår.

 

Og terp på avtrekk i starten. Lett å lære seg til napping når smellen og rekylen er en annen enn med .22-kal, og vanskelig å få fjerna når nappeteknikken sitter... Kjør gjerne på med klikkpatroner i magasinet som legges i tilfeldige rekkefølger osv.

Link to comment
Share on other sites

Prøva i dag med 30grs Norma 11 og Norma 100grs rekruttkule. Hadde dessverre ikkje kronograf tilgjengeleg, men eg gjettar på noko under 700 m/s. Det vart noko soting, og presisjonen var ikkje all verden (alle samlingane held tiar, men det er litt for dårleg...). Men viktigast for skyttaren var at rekylen var mykje snillare enn den "normale" rekruttammoen. Ho prøvde på eit par treningar i fjor høst med vanleg rekruttammo, og den lika ho ikkje rekylen i. Eg hadde jo litt håp om at DFS skulle godkjenne 223 til Sauer, men verdas mest brukte sentertente patron må jo testast på alle mogelege måtar før eit slikt vedtak kan fattast :( , så da måtte far ta skeia i eiga hand 8)

 

Dette gikk heilt strålande! Ho er ekstremt fokusert på avtrekk, og ved det minste teikn til napping tok ho eit par tørravtrekk før ho ladde med ny patron. No blir det å lade opp nokre hundre "reduserte" skot, og så trappe gradvis opp til vanleg ladning.

 

Eg trur rekylen er minst like viktig som smellen - ho har fleire år bak seg mellom grovkaliberskyttarar på standplass, og har lenge bruka både proppar og klokker. Etter det ho forklarar sjølv er det rekylen ho ikkje likar. Eg trur nok største problemet med rekylskrekk sitt i skallen, men viss det går an å få skikk på med litt redusert fart er det ingen sak!

 

icecool: eg har tenkt på noko liknande som det du føreslår. Det spørs om eg må få tak i ein boks eller to med VV N120. Evt la det sote litt i overgangen, og så komma opp i vanleg ladning ganske snart.

Link to comment
Share on other sites

H.K.:I tilleg til redusert ammo kan du lade med klikkpatroner for henne, når dama er med på skytebanen lader hun for meg tilfeldig med klikk/skarp ammo.

Avogtil så mye som 20 klikkpatroner på en 25skudd, fantastisk god trening og bra for ammo budsjettet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vurdert bruke et hurtig krutt, feks som N110 om målet er +/- 700 msek med 100grs kuler.

Sikkert den beste planen. Har du prøvd, og noko som helst aning om mengde?

 

Norma 11 vart brukt berre pga at det var det raskaste kruttet i hylla...

Link to comment
Share on other sites

Eg har fått nokre forslag på PM, og skal prøve dei ut så snart eg får tid...

 

N110 er kanskje det beste forslaget. Det einaste "problemet" er at den fyller så lite i hylsa at det er plass til dobbel ladning - og det er usunt med så raskt krutt... Må gruble litt før eg bestemmer meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg har ikkje konkludert enno - mest pga mangel på tid til testing... Men har (etter tips frå høggern) prøvd 20 grs N110. Det gir ca 680 m/s, nesten fråverande rekyl og grei (men ikkje topp) presisjon. Eg har ein mistanke om at det kanskje er løpet som ikkje gir god nok presisjon - den er heller ikkje topp med vanleg rekruttammo. Håpar eg får litt tid til testing denne veka, slik at jenta er klar for stemnene i Hallingdal og Land.

Link to comment
Share on other sites

Ein kjapp test i går etter omfattande puss av eit halvslite 19mm/67cm-løp jentungen har arva etter ein onkel (skote eit par tusen med det, men vart kassert pga overgang til 21mm/70cm). Løpet er bruka med Diamond Line, og truleg var det ein solid jobb med J&B + bronsebørste som måtte til for å få skikkeleg presisjon med blanke kuler.

 

Eg hadde ikkje tid til anna enn eit par seriar liggande, men skaut meg greitt inn i sentrum på fire skot og skaut deretter ein vanleg liggandeserie: *8 *8 *7 *9 *9 - fire tidelar borte på fem skot er godt nok :-) Dette var altså med 100grs Norma og 20grs VV N110.

Link to comment
Share on other sites

Godt at du fikk ordna børsa til jentungen da, det er vel kanskje det mest positive med dine prøver! ;)

Dette må jo prøves... Regner med du bruker vanlige hetter?

 

Hører jeg forresten "stang-ammunisjon" i det fjerne...?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Testet dette idag, 20grain n110 og gameltype sierra rekrutt(den som ligner på 100gr varminter) fikk 670ms i 70cm sauer pipe.

Innskutt med 9,1grams kule på 200m var treffpunktet i tieren på 100m med denne ladningen. 23knepp fra 100m til 245m.

Ørlite vind ga 5knepp avdrift på 245m

Link to comment
Share on other sites

Jenta begynner å bli dus med børsa og ammoen no! På eit lokalt stemne i samlaget tirsdag hadde ho 200 med 17 inne på dei første tjue skota, men så hadde fattern lånt bort eit magasin som ikkje funkar heilt godt og ho fekk trøbbel :( 240 med 24 skot, og ein omgang som vart skoten i sinne...

Magasinet ligg no i Jondalselva :twisted:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Synd hun ikke fikk ut alle skuddene når det var så god skyting. Blir vel 350 klubben før eller senere.

 

Brukte ladningen med n110 og sierra rekrutt kule på stang idag, rekyl blir et ikke tema når saueren fores med dette.

Men pga vind mellom øra var det dårlig med treff :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Dette blir en slags all time high i necroposting, men jeg trenger hjelp med en slappest mulig 6,5x55-ladning. Dvs under rekruttammo, jeg tenker å lade 100 grs kule til <700 m/s. 

 

Ettersom jeg ikke er mye til revolvermann er de raskeste kruttene jeg har i hus Norma 200 og Hodgdon H322. Er det ok å starte med 20 grs Norma 200? 

Link to comment
Share on other sites

44 minutter siden, boble skrev:

...... Er det ok å starte med 20 grs Norma 200? 

 

Nå bør jeg vel ikke gi råd om noe jeg ikke har prøvd. Men jeg ville ikke vært bekymret for å prøve 20grs 200- krutt. Jeg har ladd en god del med bly i 6,5, med pistolkrutt fra 9grs og oppover samt n110, n120 m.fl. Jeg synes det høres greit ut. H322 er også endel brukt i reduksjonsladninger (jeg har bare brukt det til fulle ladninger), ryktene sier at det fungerer best med dacrontilskudd.

Trailboss er veldig safe. Men da blir det veldig slappe ytelser, spørs hva du er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg er ute etter en svært rekylsvak ladning som ikke setter kula fast i løpet. Vi har en skytter som sliter veldig med overgangen fra 22 og selv rekruttammo er for mye. 

 

Trailboss er sikkert flott, men jeg tenkte å slippe å kjøpe enda en kruttsort, så da blir det 20 grs Norma 200. Så til de grader reduserte ladninger er en hvit flekk på kartet for meg; er det en fordel med magnumhetter for å få god tenning med så lite i hylsa? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vil tro DFS er avvæpnet og at de bruker laser rifler på tvskjermer før vi får se nye kaliber i DFS

Tviler jeg på. Men om du melder deg inn, og gjør en innsats, og ikke er for langt fra din generasjons virkelighet, så blir DFS omtrent sånn som du vil ha det - når du er ca 70... Slik har det vært mer eller mindre siden starten har jeg inntrykk av.

Slik folk maser om 223 så kommer det opp på skytterting etter skytterting, og det er det ikke så veldig mange samlagsformenn som skal dø før det går igjennom. Venter man for lenge, så går det igjennom året før Forsvaret faser ut 223 til fordel for en eller annen moderne 6.5mm-patron.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, nhd skrev:

Det skjer i hvert fall ikke i Brovolds tid.

Høres betryggende. Utvikling generelt er en uting. Spesielt om det kan resultere i økt aktivitet og rekruttering.

Kanskje Brovold bør velges på livstid - og litt til, sikkert bare en vedtektsending som må til. Kjekt med bestemte formenn...

 

Bekrefter inntrykket av en tungrodd organisasjon i alle fall. Joda, har fulgt den motvillige debatten.

Men skal overvinne dørstokkmila, og skyte litt til våren lell, kan kanskje bidra med noe  ⚡

 

Edited by BC.Airn
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Kanskje Brovold bør velges på livstid

Brovold er vel ikke akkurat den som bestemmer dette. Om ikke alt for lenge må styret slippe et av de utallige forslagene om å godta 556 igjennom til Skyttertinget, og der sitter det 48 lokalt valgte samlagsformenn fra 48 av de 850 skytterlagene, og de skal stemme over dette. Og om Brovold skal vær president, og mange andre ting.

De fleste samlagsformennene er litt oppe i årene, og de er alle temmelig konservative, men de har ikke blitt samlagsformenn uten å ha blitt lagt merke til i miljøet, som folk med begrunnede meninger, og vilje til å arbeide for dem. Og de har sine grunner for å være for eller imot - men at de er styrt av presidenten tror jeg ikke noe på.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Godt oppsummert @M67 men jeg kan ikke registrere at det er noe liv i 5.56 saken? Utallige forslag er det iallefall ikke. Min opplevelse er at saken er mer eller mindre død 

 

Angående Brovold så synes jeg han er den beste presidenten vi har hatt som har fått satt fart på ting. Tenker spesielt da på de årlige satsingene, i år anlegg, i fjor skyteskole og i 17 felt). Kongepokal i nm felt osv.  Skyter gjør han også og anviser feltstevner :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også Brovold er en utmerket president - selv om vi er uenige om 5.56. Grunnen til at jeg nevnte han, var at han etter et møte fortalte at han ville stille "kabinettspørsmål" på saken. Jeg trives meget godt i DFS, både med skyting og med organisasjonen. Jeg lever godt med at det er noe jeg kunne tenkt meg endret. Desimaler og 5,56 føler jeg er tabu å diskutere. Tross det tar jeg gjenvalg som skytterlagsleder om en drøy uke, og jeg går hver tirsdag med glede til skyting sammen med vel 20 barn og deres foreldre. I tillegg prøver jeg å få skutt minst fem dager i uka - hovedsakelig i DFS.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, bardp skrev:

Har prøvd å lade svake ladninger med 200 krutt og 6,5g rekruttkuler men det sotet mye.

I slike tilfeller hadde det jo vært fint on de hadde fått skutt med 223. Men det skjer nokk ikke i min tid.

Soter det bruker du for tregt krutt. Oppskrift er jo gitt lengre opp. 

 

Om rekruttkuler i 700 msek er for kraftig kost så er jo 22lr et alternativ? 

Edited by høggern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om du skal skyte nedladd ammo på 300m, så vil det være en del å hente på å bruke kuler med høy BC. 130gr DL/GT, 123gr Lapua Scenar, diverse lette Sierra TMK, osv. Rekruttkulene er notoriske for stor vindavdrift.

32/33gr N150 under 130GT skulle gi 700m/s nokså nære, og ikke være for ille i vinden. Jeg skyter 123gr NCC i 770 på bane, og det er ikke ammunisjonen som er problemet.
Med rekruttkuler ville det nok vært vanskeligere å holde seg i midten om det ikke er helt vindstille.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker å gå for gradvis tilvenning og har ingen mål om å la h*n skyte mye med dette. Det er bare en barriere som må brytes. Forsiktig. 

 

Disse tingene er ikke så lett å forstå; i dette tilfellet tror jeg det handler mer om irrasjonell rekylskrekk enn å ha en svært lav toleranse. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rekylen er, grovt sett, (kulevekt * hastighet)/våpenvekt. Reduserer du farten fra 800 m/s til 700, reduserer du rekylen med ca 1/8.

 

Det er jo en ung skytter det gjelder, men likevel - hva med å øke våpenvekta? Selvfølgelig ikke med ei lang pipe, men hva med etpar mellomlegg (hvis det er rekruttskjefte) av stål (eller aller helst bly) foran kolbekappa? Et stålmellomlegg veier 240 g, så 2 slike vil redusere rekylen nesten som å lade ned til 700 m/s (selvfølgelig det beste å gjøre en kombinasjon!).

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Disse tingene er ikke så lett å forstå; i dette tilfellet tror jeg det handler mer om irrasjonell rekylskrekk enn å ha en svært lav toleranse

Har et lignende tilfelle her. Men det er felt som er hovedproblemet. Bane går nesten greit. Uansett tror jeg du kan si at det er irrasjonelt, eller så kan en si at det er lav toleranse, det er ikke rasjonelt uansett. Det er jo også to ting her, det er rekyl, og det er smell. Jeg har like stor tro på å redusere smellet som rekylen. 

 

Støtter Jegermeistern i å legge i bly eller stål i kolbekappa, og lage den lengst mulig, og få dioptret lengst mulig fram. Her har det vært sår og kul i panna, etter dioptret. og jeg skvetter også litt av dioptret på vei inn i øyet noen ganger, så det er ikke helt uforståelig at noen blunker og napper.

Mye skyting, og mye 22LR med 6.5 innimellom, men ikke for mye 6.5 før en skyter med 22 igjen er vel en anerkjent oppskrift? Og klikkpatroner mellom 6.5 patronene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd med mitt langpipa, sjukilos beist med fire skiver mellomlegg og bly. No dice. Har gode klokker og gode propper. Diopteret er godt unna. 22 går som en drøm. 

 

Takk for gode råd, jeg tror vi bare må ta tiden til hjelp, bruke klikkpatroner og svake ladninger og så løsner det etterhvert. Slike ting har tror jeg har med selvtillit å gjøre, omtrent som noen er redde for å kjøre bil eller svømme på djupa. Presser man dem for mye går de i lås, og da blir det desto vanskeligere å tø opp senere. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...