Jump to content

Hagl i småvilt, skadeskyting

tailgunner

Recommended Posts

For tre år siden sluttet jeg å jakte matvilt med hagle med unntak av et par rype-turer i året.

Jeg var lei av å stadig finne hagl i kjøttet når jeg spiste og alt arbeidet med å fjerne det som kunne finnes.

Nå skyter jeg så og si alt med rifle men like forbannet finner jeg hagl i kjøttet.

Det siste året har det tatt litt av og nesten halvparten av viltet jeg har skutt har et par-tre hagl i seg. Ofte er det fine rypehagl i haresteika og bismut ligger som regel rett under fjærdrakten på fugl.

Er det andre som har samme problemet? Jeg tenkte at jeg har sikkert bare vært uheldig, men om ikke så er det skremmende mye småvilt som blir truffet, men lever videre for å bli skutt en annen dag :(

Er nok sikkert endel som glemmer å tilpasse seg de anbefalte holdene med forskjellige haglematerialer. De har forskjellige egenskaper, og jeg mener og tror at alle haglematerialer er gode nok til å få inn et dødelig skudd så lenge jegeren ikke strekker holdene eller tar noen sjangser. Jeg har ganske mange timer på bok i skog og li etter hønsefuglen, og jeg har funnet både skadeskutt og død fugl etter andre jegere. Andre jaktdag i høst fant jeg ei død fjellrype som hadde lagt seg neddi en bekk. Det er synd å finne sånt, men dessverre finnes det uforsvarlige jegere der ute som er glade bare de får smelle av noen skudd, avhengig om det blir fangst eller ikke. Noen tenker ikke over dyrets eget beste, og som det er sagt mange ganger, at det er en mye større prestasjon å holde igjen et skudd istedenfor å bare sende det av gårde og at man aldri skal angre på at man holdt tilbake et skudd.

Et problem jeg selv har vært vitne til er at folk glemmer at dem er på rypejakt og har putta 32 gram 7'er-hagl i børsa når dem ser en stor feit hare.

For et par år siden var jeg vitne til et skudd på hare fra rundt 15 meter. Det ble skutt med nitedals rype stål som senere ble kronografert til 370ms. Noe så jævlig har jeg sjeldent vært med på. Haren skrek som en gal og sprang i ring på myra. Jeg fyrte av begge løpene med rypeammo uten at haren daua av det. Etter to til fra han som skjøt først døde endelig haren. Den støkken satt i lenge!!

Aldri i livet om jeg tar sjangsen på å skyte etter vilt med ammo som ikke egner seg etter den episoden!

Jeg bruker noe gropere hagl på snaufjellet etter fjellrypa, nettopp på grunn av det tailgunner sa. Når haren støkkes ut er det greit å ha noe som er litt gropere enn det jeg bruker på lirypa. Men jeg foretrekker også å bruke større hagl på selve fjellrypa enn lirypa i tillegg. Dette på grunn av den erfaringen jeg har bygd opp meg på jakt etter skarven :D

På fjellet etter fjellrypa skyter jeg med vismuth i størrelse 5. Pleide å bruke 6er bly, men har altså gått opp en størrelse. Bruker som regel 34 gram. Mange forteller meg at dette er alvorlig stort for rype, forteller at hare er så lettskutt osv, men jeg synes selv det er viktigere at viltet går i baken enn at jeg skal være "kjip" med kjøttødeleggelsen grovere hagl lager på smått villt.

Jeg har tilgode å skadeskyte en hare, og de fleste rypene jeg har truffet har landa fort og som regel uten mye liv. Likevel så tenker jeg som andre at det er naturlig at mer villt for hagl i kroppen hvos jegere skyter med stål og vismuth som om de hadde bly i hagla.

Når dette er sagt så vil jeg tro at nytt haglmateriale og for lange hold av uansvarlige jegere ikke er den eneste grunnen til hagl i levende villt. Det er fortsatt mulig å bomme så lite at enkelte hagl i utkanten av skuddbildet kan skade fuglen...

Skyter selv aldrig på mer enn 30m,som regel 18-25m,men likevel døde langt flere vilt i skuddet med bly!Harer skutt av både meg og andre med Vismuth us nr 5og4 på korte hold,sitter hagla i skinnet..skremmende!Tungsten er bedre,men ikke optimalt det heller!