Jump to content

Ny superrifle!


GK

Recommended Posts

Hallais folkens! Tenker å kjøpe meg ny rifle til bruk for fuglejakt (skogsfugl, kråker etc.), rådyr, rev, og reinsdyr. I tillegg tenker jeg å skyte en del jaktfelt. Har vurdert en haug med kalibre, og har kommet frem til at 6,5 x 55 gjør jobben. MEN når det gjelder valg av selve rifla er jeg i tvil. Det står mellom Sauer 202 / 200 str og Sako 85 Finnlight. Noen som har noen erfaringer med disse?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har Sako 85 Finnlight i 6,5x55 med zeiss 3-12 og A-tec maxim demper. Kan på det sterkeste anbefales :)

 

Grunnen til at jeg i sin tid ikke kjøpte Sauer var litt knotete sikring og at jeg likte feelingen med stokken på Sakoen bedre.

 

Jeg vet ikke helt hvordan belegget på Saueren er i virkelig liv, men SS på Sakoen er imponerende rustfri så langt. Er faktisk positivt overrasket over den både på våpenet og magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er pipebytte på Sauer'n? Ser absolutt fordelene med dette ettersom jeg på lengre sikt også tenker med pipe/børse i .223 samt .375 / 9,3. Men man må vel skyte inn våpenet etter pipebytte? Her blir jo fordelen med å nå kjøpe seg en Sako. Da blir det jo til at jeg må kjøpe en eller to rifler i tillegg i de nevnte kalibrene, men da kan jeg gå rett i våpenskapet, hente våpen, lade og skyte uten noen videre stress...

Link to comment
Share on other sites

Pipebytte på Sauer gjør du på noen få minutter. Piper er det jo heller ikke avskrekkende priser på. F.eks. fra Våpensmia. Da har du ei topp jaktrifle, samt en av de bedre banebørsene til jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Pipe bytte er enkelt, det er av med framsjefte, og så har du 3 skruer du må løsne, so dra løpet ut.

om du skal ha 375. må du ha magnum kassen i den. (lang låskasse) s&l løp får du på jakt og friluft.

 

Er vell smak og behag med sako vs sauer. eg har begge deler, og kan sei med ein gong at eg liker sikringa bedre på saueren.

Og om du kjøper sauer 202 outback får du den uten at du finne rust på den, eg har ikkje funne på mi etter 4-5års bruk i dårli vær på vestlandet. Outbacken har og lettmetalls låskasse, så den burde vert midt i blinken for deg, med ein god demper på tuppen. Du må nesten ha alle børsene i nevene og styre litt med di på butikken...

 

Men er smak og behag...

Link to comment
Share on other sites

Takker for raske og gode svar!

 

Blir jo som mange sier; smak og behag.

Vil med årenes løp ihvertfall ha 6,5 x 55 og .375/9,3. Blir i første omgang 6,5. Det står da mellom følgende alternativer:

 

Alt 1: To forskjellige rifler: Sako 85 Finnlight 6,5 x 55 og Sako 85 .375/9,3

 

 

Alt 2: En rifle: Sauer 202 med løp i 6,5, .375/9,3 og evt .223

 

Liker veldig godt sauer'n med alle mulighetene den har. Men det å ha en børse fiks ferdig i skapet klar til å brukes uten noen innskyting er jo heller ikke å forakte. Presisjonsmessig er vel disse to relativt like? Vet det er mange som bruker Sauer til jaktfelt. Er det mange som bruker Sako?

Link to comment
Share on other sites

Alt 2: En rifle: Sauer 202 med løp i 6,5, .375/9,3 og evt .223

 

Husk på det som har blitt sagt tidligere her. Skal du ha 375 H&H så må du kjøpe en Sauer til med magnumkasse. Skal du ha 223 i standardkassa så må du ha ekstra sluttstykke/magasin tilpasset 223. Sluttstykkene er ikke spesielt billige...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sauer 202 som jeg er meget fornøyd med (den originale stokken passer meg ikke, men GRS-stokken passer meg bra). Sikringen virker helt supert, selv om jeg er vant med "Sako-typen" fra bl.a. S&L fra før.

 

Jeg har 6,5x55 og 9,3x62 til Saueren, men er ikke helt overbevist om systemeffekten her - dels må jeg innom banen etter pipeskift (ikke at treffpunkt varierer; kan ta ut/inn 6,5-løpet og maks justere et klikk selv uten momentnøkkel - men jeg stoler ikke nok på dette uanset; ergo: innom banen). Kjøpte Saueren mest for at jeg fik et godt tilbud og var nysgjerrig på den; og angrer ikke. MEN med mindre du har fyldt opp "garderoben" eller kommer å gjøre det i nær fremtid synes jeg ikke muligheten for pipeskift skal være avgjørende. Jeg ser muligheten for pipeskift på Saueren som et pluss, ikke et must. Mye avhenger av hvor ofte du skal skifte pipe etc., dersom du f.eks. skal ha 6,5x55 hele vinter/våren pga trening og så 9,3x62 (som går på samme kasse/sluttstykke som 6,5x55) sommer og høst pga jakt er det jo greit å kontrollere innskyting de få gangene du skifter pipe. Jeg bruker 9,3x62 såpass sjelden at det ikke er noe stress å skyte inn etc., men av samme grunn kommer jeg til å skaffe meg et småkaliber i en separat rifle som dermed altid kan stå klar i skapet.

 

Som andre sier: Å velge Sauer pga pipeskift for å få 223 blir dyrt; du får en lett brukt Sako eller annen god rifle for det samme som pipe/mag/sluttstykke koster til Sauer.

Link to comment
Share on other sites

Takker for raske og gode svar!

 

Blir jo som mange sier; smak og behag.

Vil med årenes løp ihvertfall ha 6,5 x 55 og .375/9,3. Blir i første omgang 6,5. Det står da mellom følgende alternativer:

 

Alt 1: To forskjellige rifler: Sako 85 Finnlight 6,5 x 55 og Sako 85 .375/9,3

 

 

Alt 2: En rifle: Sauer 202 med løp i 6,5, .375/9,3 og evt .223

 

Liker veldig godt sauer'n med alle mulighetene den har. Men det å ha en børse fiks ferdig i skapet klar til å brukes uten noen innskyting er jo heller ikke å forakte. Presisjonsmessig er vel disse to relativt like? Vet det er mange som bruker Sauer til jaktfelt. Er det mange som bruker Sako?

 

 

Sako er like god som Sauer presisjonsmessig, selvfølgelig med variasjoner fra våpen til våpen. Valgte selv Sako foran Sauer i 223, fordi Sako er vesentlig lettere og mer hendig i 223 enn Sauer`n. Sako har liten låskasse til 223, mens dette blir verre for en Sauer som også skal brukes til 375 eller 9,3 :shock:

Link to comment
Share on other sites

Takker for raske og gode svar!

 

Sako er like god som Sauer presisjonsmessig, selvfølgelig med variasjoner fra våpen til våpen. Valgte selv Sako foran Sauer i 223, fordi Sako er vesentlig lettere og mer hendig i 223 enn Sauer`n. Sako har liten låskasse til 223, mens dette blir verre for en Sauer som også skal brukes til 375 eller 9,3 :shock:

 

Så meiner at ein Sako 85 Finnlight er vesentlig lettere og mer hendig en en Sauer 202 outback som veier 2,9 kilo?

Kordan er den hendigere? Har du prøvd ein outback i skog og mark?

 

Ja det er ikkje dumt og ta en tur innom der i vertfall, og ha en i nevene.. Eg angrer ikkje på mine 3 Sauer 202 :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del forskjellige rifler og de fleste gjør jobben bra, det det kommer an på er preferanser.

 

Med det sagt vil jeg anbefale deg å se på blaser r93 og r8.

 

Etter jeg fikk meg en r93 forandret hele verden seg. Så inntil det kommer noe som er enda mer genialt kommer jeg til å holde meg til den.

Link to comment
Share on other sites

Så meiner at ein Sako 85 Finnlight er vesentlig lettere og mer hendig en en Sauer 202 outback som veier 2,9 kilo?

Kordan er den hendigere? Har du prøvd ein outback i skog og mark?

 

Ja, Finnlighten er 2,8 kg (Ikke mye lettere :winke1: , men litt)og nesten 10cm kortere en 202 outback med standardløp. I tillegg er jeg av den oppfatning at en 223 eller tilsvarende skal ha kort kasse til liten patron, det går ikke med en Sauer som også skal ta 375 eller 9,3 patroner... :roll:

 

Til trådstarter Sako 85 Finnlight fås ikke i 223, men 22-250. Sako hunter + et par varianter til av 85`n derimot fås i 223 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke er helt låst til Sako eller Sauer, så hiver jeg meg også frampå og anbefaler Blaser R93. Årsaken står under, der jeg har kopiert en pm jeg sendte til en kar som lurte på om han skulle gå for Sauer 202 eller Blaser R93:

 

 

"Jeg har hatt begge to. I 1986 så jeg en reklame for Sauer 200, og begynte umiddelbart å ønske meg en. Problemet var bare at de var dyre, og på den tiden var jeg heller ikke gammel nok til å kjøpe eget våpen.

 

Årene gikk, og i 1993 ble 200 erstattet av Sauer 202. Noen år etterpå hadde jeg endelig litt penger mellom hendene, og kjøpte en Sauer 202 i 9,3x62 med ekstraløp i 6,5x55. Svingmontasje og to kikkertsikter gjorde pakken komplett.

 

Det er ikke så ofte en går og ønsker seg ting i 10 år før man realiserer dem. Derfor var skuffelsen stor da jeg etter et par års bruk konkluderte med at Saueren ikke svarte til forventingene.

 

Presisjonen var det ingenting å si på. Avtrekket var supert, og pistolgrepet veldig "riktig". Dessverre vred stokken seg til stadighet, slik at pipen ikke var frittliggende lenger. Enda mer irritertende var det at børsa rustet så lett. Dessuten var løpsskiftet ikke repeterbart, slik at jeg måtte skyte inn på nytt om jeg byttet løp. Akkurat det var jo ikke noe viktig moment, men litt irriterende når jeg først hadde et gevær med løpsbyttessystem. Dessuten var børsa lang og forholdsvis tung (3,5kg u/kikkert og montasje), og jeg er egentlig ikke så begeisteret for uttagbart magasin på jaktvåpen.

 

Så da ble børsa solgt. Riktignok også fordi jeg trengte pengene, men Sauer 202 var uansett en skuffelse. Jeg jaktet med en Sako Forester fra 1997 til 2007 da jeg kjøpte en custom-Remington, som jeg solgte i 2008 for å kjøpe Blaser R93.

 

Blaseren er jeg veldig fornøyd med. Kort, lett, oppspennermekanisme (for meg er det et viktig poeng), bra presisjon med det aller meste og svært motstandsdyktig mot rust. At det er rettrekkermekanisme er ikke viktig for meg, men det gjør jo ingenting. At våpenet kan demonteres uten ny innskyting er en annen praktisk detalj som jeg setter større pris på enn jeg trodde på forhånd. Jeg har bare et løp i 308, som jeg bruker fra bever til elg. Det meste av min jakt er på rådyr og hjort. Siden ejg kjøpte rifla har jeg jaktet ganske mye, under alleslags forhold og tempraturer fra -28 til +25.

 

For meg er blaseren den ultimante jaktrifla, og den eneste skikkelige ulempen er prisen. Særlig irriterende er det at ekstra piper er såpass dyre, selv om Norma faktisk har redusert prisen litt fra 1/1-10. Min er en vanlig standard R93 i 308. Egentlig hadde jeg tenkt å kjøpe proffesional-utgaven, men syns pistolgrepet ble for tynt å holde i."

 

Altså; R93 er ihvertfall jeg fornøyd med, og her er noen jeg fant i farten på Finn.no:

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27587410

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=27585183

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sauer 202 outback med løp i 6,5 og 9,3. Jeg er veldig fornøyd. Jeg tenkte bare at jeg skulle nevne at jeg syns balansen i denne rifla er meget god. Jeg prøvde også litt forskjellig før jeg bestemte meg. Men det er verdt å merke seg, som også tidligere er nevnt, at det er treffpunktforandring ved løpsbytte. Ikke mere enn noen få klikk som regel, men man er nødt til å ta seg bryet med innskyting ved hvert løpsbytte. Har hatt sako tidligere, super presisjon i begge rifler, så det er ikke noe å tenke på. Jeg kunne vel like gjerne havna på en Blaser, men på daværende tidspunkt var jeg ikke så begeistret for retttrekker. Det er lurt å prøve litt forskjellig hvis du har mulighet, og se hva som passer deg best. Lykke til med valget :smile:

Link to comment
Share on other sites

http://www.sako.fi/sako85models.php?fin ... a#pagedown

 

Sako med 6,5x55 er total lengda her 1085 mm 2.9kg

 

 

http://landro.no/produkter/v_pen/j_p_sa ... 2_outback/

 

og Sauer 202 er den 1075 mm 2,9kg

 

For det er vell egentlig 6,5 som han hadde bestemt seg for.. Eventuelt 223 med tia.

Da kan han for exempel kjøpe seg løp i 22-250 Rem. og slippe og bytte låskasse? :winke1:

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sauer Outback har jo som nevnt lettmetallskasse. Hva er fordelen med det?

Tviler på om kombinasjonen 223 og 375 i det hele tatt er mulig.

Jeg solgte 202en min, men jeg har beholt Sakoen min.

Syntes egentlig at Sauer gjør seg best på banen.

Link to comment
Share on other sites

http://www.sako.fi/sako85models.php?finnlight_showdata#pagedown" target="_blank

 

Sako med 6,5x55 er total lengda her 1085 mm 2.9kg

 

http://landro.no/produkter/v_pen/j_p_sa ... 2_outback/" target="_blank" target="_blank

 

og Sauer 202 er den 1075 mm 2,9kg

 

For det er vell egentlig 6,5 som han hadde bestemt seg for.. Eventuelt 223 med tia.

Da kan han for exempel kjøpe seg løp i 22-250 Rem. og slippe og bytte låskasse? :winke1:

:mrgreen:

 

Hvis du går inn på Sako rifles datatable pdf i Sako linken din ser du at du får 6,5x55 også med total lengde 1025mm og 2,9 kg i 85 syntetic stainless steal utgaven :wink:

 

Jeg er også skeptisk til hvor vidt samme børsa/låskassen egner se for både magnum kalibre og "små" kalibre. Tror pris messig du kommer like godt ut med to ulike Sako våpen som Saueren med ulike løp og sluttstykker :?

Og ikke minst det er jo gøy å ha litt i våpenskapet også da :mrgreen:

Men som flere er inne på dette blir smak og behag, men tenk litt over hvor "praktisk" det egentlig er å ha samme børsa til alle kalibere, eller om det kanskje er bedre å ha ulike børser til ulikt bruk.... Du gør som du vil, og jeg velger Sako :lol:

Link to comment
Share on other sites

Schultz&Larsen har vel også dette kaliberspennet i samme kasse, hvis vi først snakker om alternativer.

Sjøl landet jeg på en 202 Jaktmatch, bare så det er sagt. Denne bærer jeg fint i skogen under jakt. Det er ikke den ekstra kiloen (kontra de jeg har rundt midten) som velter lasset, for å si det sånn :smile:

Link to comment
Share on other sites

En av ulempene er blant annet gjengene for montasje.

En annen ting jeg er litt skeptisk til er hvordan aluminiumen over tid takler "bøyningene" som kommer når man bytter løp.

Jeg vet om en Sauer som røk i "muffen" pga tretthetsbrudd i aluen. Vet om flere børser med alu. kasser hvor kikkerten har løsnet og gjengene i kassa har blitt skadet, men det skyldes mest sansynlig feilmontering av kikkerter men dog..

Link to comment
Share on other sites

Kjenner en som prøvde med alukasse, men fikk mye slengere. Byttet til stålkasse, og slengerne forsvant.

 

 

Ja ja, alle som har outback eller Highland kast dem, dette er noen dritt børser ALLE slenger kule i hytt å pine :roll:

 

Jeg hørte om et fly som falt ned, ikke ta en av de 5 millioner fly avganger i morgen for det er helt sikkert at det samme skjer med de.

 

:evil:

Link to comment
Share on other sites

Alltid noen Sauerfans som skal bagatellisere problemer. Har faktisk flere Sauer, men blir ikke fanatisk for det. At det finnes problemer med Alu-kassene, er det ikke tvil om. Men en trenger jo ikke kassere de som virker :-)

Hadde det funnest en perfekt børse til alt bruk, skulle jeg kjøpt den :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Kjenner en som prøvde med alukasse, men fikk mye slengere. Byttet til stålkasse, og slengerne forsvant.

 

 

Ja ja, alle som har outback eller Highland kast dem, dette er noen dritt børser ALLE slenger kule i hytt å pine :roll:

 

Jeg hørte om et fly som falt ned, ikke ta en av de 5 millioner fly avganger i morgen for det er helt sikkert at det samme skjer med de.

 

:evil:

 

Jeg har en Highland, junior har, svoger har og ingen av oss har noen gang hatt problemer :!::!::!: . Kan det ha litt med brukeren og gjøre :?:

Link to comment
Share on other sites

Eg har outbacken, og har aldrig hadt problemer, har sikkert løpet utav 10ganger i året, og forsatt ikkje problemer der, kikkerten sitter som støpt den! Har 30.06 og 9,3x62. Må vere bruker som ikkje veit heilt kva da går i der!!

 

mortens

Link to comment
Share on other sites

Alltid noen Sauerfans som skal bagatellisere problemer. Har faktisk flere Sauer, men blir ikke fanatisk for det. At det finnes problemer med Alu-kassene, er det ikke tvil om. Men en trenger jo ikke kassere de som virker :-)

Hadde det funnest en perfekt børse til alt bruk, skulle jeg kjøpt den :-)

 

 

Nei det er ingen store problemer med alu kassene, jeg har også hatt flere av disse og ikke opplevd noe problemer. De som opplever problemer er de som strammer til skruer alt for hard da vrir de istykker gjengene og har seg selv og takke. Bruk momentnøkkel på pipa og locktite på kikkertfester, da vil du ikke ha noen problemer med kikkerter som løsner eller slarkete piper.

 

PS! Jeg er ingen Sauerfantast, det er en grunn til at moderatorkorpset truer med å endre nicket mitt til BlaserHansen :lol:

 

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Alltid noen Sauerfans som skal bagatellisere problemer. Har faktisk flere Sauer, men blir ikke fanatisk for det. At det finnes problemer med Alu-kassene, er det ikke tvil om. Men en trenger jo ikke kassere de som virker :-)

Hadde det funnest en perfekt børse til alt bruk, skulle jeg kjøpt den :-)

 

Det er vel iblant sånn at noen blaserfans bagatelliserer problemer med blasere også :P

Link to comment
Share on other sites

Tråstarter hadde to merker det sto om, to rifler med BOLT som ei ekte rifle skal ha å ikke tulipanlokking.

De to riflene det var snakk om var sauer 202/200str og sako 85, ikke påvirk en fornuftig mans valg.

Slutt med å snikblasifisere :lol:.Det finnes egne blaser tråder hvis det kan være et blaster på såret :lol: .

Foresten velg sauer du :wink:

 

Glemte å fortelle at jeg har seks sauere 200str, 202, take down, hagle.Å ja jeg er sauerfan, men jeg har sakoer også å mange

andre bra våpen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del forskjellige rifler og de fleste gjør jobben bra, det det kommer an på er preferanser.

 

Med det sagt vil jeg anbefale deg å se på blaser r93 og r8.

 

Etter jeg fikk meg en r93 forandret hele verden seg. Så inntil det kommer noe som er enda mer genialt kommer jeg til å holde meg til den.

 

Det er mulig Blaseren er genial, MEN: Jeg har enda til gode å se en toppskytter skyte bedre med Blaser R93 enn med Sauer 202 eller Sako 75/85. Dette er toppskyttere som skyter eller har skutt 20000+ skudd pr år i mange år. Disse gutta skyter som sagt ALLTID dårligere poengsummer med Blaseren. Dette går rett og slett på skyteegenskaper når våpnene er i samme vektklasse, enten det er jaktrifler eller rifler med tunge piper.

 

Det er lett å være litt sarkastisk å si at hvis skytteren ikke trener mer enn at man ikke merker forskjell på skyteegenskapene spiller det egentlig ingen rolle. Man treffer som kjent mer i skogen enn på skytebanen.. Da får man jo mange som er "fornøyd med Blaser" 8)

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig Torf. Men en annen ting også han nevner jaktfelt da er valget enda lettere, sauer 202 kan en bytte skjefte fra jaktskjefte til eks jaktmatch skjefte uten treffpunktforandring og ikke minst magasinkapasitet, kommer man med en blaser r93 så må man gjøre som skiskytterne legge i straffeskudd :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hallais folkens!

 

Da har jeg vært og tafset litt på både sako 85 finnlight og Sauer 202 Outback. Sinnsykt fine børser begge to og det er kun småpirk som avgjør hvilken jeg velger, men tror nok at saueren trekker det lengste strådet. Har tidligere hatt en Tikka T3, bra børse, men solgte denne pga jeg ikke var komfortabel med sikringen samt at bolten ikke føltes like "tight" som jeg ønsket. Jeg syntes at dette var noe som også gikk igjen på finnlighten, spesielt med at bolten ikke er "tight". Sikringen på finnlighten er jo egentlig bra i og for seg, men jeg syntes i motsetning til mange andre at sikringen på saueren er hakket bedre. Dessuten var bolten på saueren meeeeeeget smooth, noe jeg falt litt for.. I tillegg har man alle de andre fordelene som mange har nevnt, pipebyte, skjeftebytte osv....

Slik det ligger an nå ender det med en Sauer 202 Outback i 6,5x55 med en ekstra stokk. Enten KKC eller GRS. GRS lanser snart en ny stokk som er mer tilpasset jakt.. Landrø skulle få denne inn om 3-4 uker.. Får se.. Denne rifla blir nok toppet med en Zeiss Classic 3-12x56 med kulebanekompensator. Samt den skal få en lyddemper.... Ikke bestemt hvilken ennå....

 

Dyr moro, men du verden så moro...!

Link to comment
Share on other sites

ja er jo enkelte som er så sterke i troen at bare dem har en blaser så gjør det seg selv,men neida sånn er det ikke om noen tror det. du må også holde i en r8 og om du skal få 150p på ei jaktfelt løype. blaser er sikkert et bra produkt men at den tåler så mye skit og møkk og enda gå knirkfritt som en gammal mauser er jeg mer i tvil om. brodern har ei 93 og det jeg liker med den er at du kan gå med skudd sikkert i kammeret,og den er lett og kort. men når du ser slutttykke hodet og hvor åpent det er så burde en være mer en vanelig nøye med puss slik jeg ser det.mulig jeg tar feil der men. det med rett trekker virker som det har en vis mote i seg på nett opp og skyte fortest mulig,det er ikke bare og få ut skudda heller en skal helst råke det som en peker på og.om ikke så fines det halautomater som en skyter fortere med også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...