Jump to content

Prosjekt langholds rifle er i gang


Krieghoff Optima

Recommended Posts

Av ren interesse; hvorfor 308 i denne kassen og ikke enten noe med kort kasse eller en lengere patron om du vil ha .30? Dette blir jo ikke noe billig bygg og en annen låskasse med mer fleksibilitet (f.eks. STR) koster jo ikke stort mere?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jepp alt byttes ut. Ble bestillt fra Australia mener jeg :) Det blir null plastikk igjen på denne rifla, kun stokken da :)

 

 

 

 

 

Kan jeg spørre om hvor han får tak i magasin i stål / metall?

 

Er interessert i helst 5-skudds magasin i metall framfor 3-skudds i plastikk som er originalt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Av ren interesse; hvorfor 308 i denne kassen og ikke enten noe med kort kasse eller en lengere patron om du vil ha .30? Dette blir jo ikke noe billig bygg og en annen låskasse med mer fleksibilitet (f.eks. STR) koster jo ikke stort mere?

 

Jeg lurer fortsatt på denne. Tikka T3 er ei av de får børsene jeg kunne tenkt meg i 6,5x55, da denne har samme låskasselengda uansett patron. På grunn av lavere trykkstandard har ikke mye mer x55 mer futt enn andre 6,5 patroner i kort kasse, men i ei moderne kasse bør den kunne lades til noe høyere trykk - om en har hylser som holder. 6,5en er uansett 308 overlegen hva angår ballistikk på lengre hold!

 

Har du tilgang på store mengder nato-ammunisjon kan jeg forstå patronvalget, til dels - da de fleste loter ikke vil gå overens med presisjonspotensialtet i en sånn rigg.

 

Blir nok uansett et artig bygg!!

Link to comment
Share on other sites

En som skal lade for meg ja, har 6,5x55 fra før å gidder ikke ha samme kaliber. 308 er en utmerket patron for langhold, hvilket noe jeg har fått testet. så da betyr det ingenting om at kassen er kort,middels eller lang :) patronen treffer der den skal+at flertallet på denne banen bruker 308 så det må jo bety noe. hvis jeg skulle hatt 6,5, ville jeg heller hatt 6,5x47 lapua

Link to comment
Share on other sites

En som skal lade for meg ja, har 6,5x55 fra før å gidder ikke ha samme kaliber. 308 er en utmerket patron for langhold, hvilket noe jeg har fått testet.

Om en 308w er en utmerket patron for langhold, så er 6,5X55 en enda mer utmerket patron for langhold. Enkelt og greit fordi 6,5en er bedre ballistisk.

Link to comment
Share on other sites

kan vi ikke holde denne tråden til 308 da Krieghoff Optima har valgt det og slutte å mase på han hvorfor han ikke valgte 6.5x55?

som kjent har jo forsvaret også 308 og der funker den da fint ut til 1000m ;)

lykke til med prosjektet ditt.

og jeg har foresten 6.5x55 til langholdskyting men går nå over til 300 win mag pga jeg vil ha mere vekt på kulene mine og mere hastighet/anslagsenergi.

 

men okkusom LYKKE TIL MED PROSJEKTET å håper denne tråden ikke blir forpestet av "hvorfor valgte du ikke det og hvorfor ikke den men den?"

Link to comment
Share on other sites

Godt noen som forstår litt :) 6,5x55 er en fantastisk patron, har som sagt en blaser i dette kaliberet, og skutt glatt ut til 700meter uten problemer. Ikke misforstå meg!!

Men nå er det slik at jeg har valgt 308 for litt mer "power", og som sagt ovenfor her er den god for 1000meter (noe som også 6,5 er). så det holder for meg

Neste blir vel nok en 338 Lapua, for enda lengre hold :)

 

Var ikke meningen å bli hissig, men blir litt frustrert over at noen alltid må si "du skulle heller valgt ditt og datt"

Link to comment
Share on other sites

kan vi ikke holde denne tråden til 308 da Krieghoff Optima har valgt det og slutte å mase på han hvorfor han ikke valgte 6.5x55?

som kjent har jo forsvaret også 308 og der funker den da fint ut til 1000m ;)

lykke til med prosjektet ditt.

og jeg har foresten 6.5x55 til langholdskyting men går nå over til 300 win mag pga jeg vil ha mere vekt på kulene mine og mere hastighet/anslagsenergi.

 

men okkusom LYKKE TIL MED PROSJEKTET å håper denne tråden ikke blir forpestet av "hvorfor valgte du ikke det og hvorfor ikke den men den?"

 

TAKK :D

Link to comment
Share on other sites

Er du fornøyd med bremsen?

 

Litt vanskeligt å se på bilde. Men sender den mye blåst nedover?

 

Ps Har en TRG i 308 funker fint forbi 1K

 

Nei den sender ikke mye nedover, har aldri hørt klager fra sidemann unntatt at det smeller mye :) hehe. skal legge ut bedre bilde imorgen av bremsen, tar kveld nå. tidlig jobb imorgen :)

 

Ja TRG i 308 er snadder :D helt nydelig våpen!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...