Jump to content

Sako 85 vs Browning X-bolt


Finskstøver`n

Recommended Posts

Lurer fælt nå :forvirra:

Skal kjøpe meg ei ny rifle i cal 223, men er usikker på om jeg skal gå for en Sako 85 eller en Browning x-bolt, eventuelt a-bolt.

 

Vet ikke helt hva forskjellen mellom a-bolt`n og x-bolt`n er.... Noen som vet her inne?

Prisen på x-bolten og sako`n blir omtrent hippsom happ så det betyr ikke noe, a-bolten er et par lapper rimligere.

 

Jeg vil velge den rifla som gir meg den beste presisjonen og kvaliteten.

Noen som har noen erfaringer eller anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 har bedre løp (bedre presisjon og sprenges ikke hvis det skytes med når noe tetter for løpet).

Sakoen føles mere solid, og kan regnes som mere pålitelig. Der også finere ut.

Kjøp Sako hvis du hr råd til det.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en x bolt nordic light i 308. jeg er kjepe fornøyd! jeger hadde en test hvor den beste samlingen var på 15mm på hundre meter(det var med fabrikk amunisjon så vist du lader selv så klarer du sikert og få enda bedre presisjon). hadde jeg vert deg hadde jeg valgt den rifla med synt stokk for det er da man virkelig får utnyttet den! stokken har ett belegg som gjør at den sitter som klister i hånda uansett vær. og det er 60% hevarmsløft noe som gjør at du ikke klemmer deg eller kommer borti kikkerten som du ville gjort med ett vandelig hevarmsløft (det er noe jeg ser på som ett problem med blant annet min fars rifler) og sikringen sitter på rett ålass som er på kolbehalsen og knappen for og ta ladegrep med sikringen på sitter på toppen av hevarmen noe som gjør at det blir veldig naturlig i forhold til sako. og kolbekappen er nydelig!

skal du ha browning så gå for x bolt og ikke a bolt:)

 

 

noe mer du lutre på om browning x eller a bolt er det bare og spørre:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sako 85 har bedre løp (bedre presisjon og sprenges ikke hvis det skytes med når noe tetter for løpet).

Sakoen føles mere solid, og kan regnes som mere pålitelig. Der også finere ut.

Kjøp Sako hvis du hr råd til det.

 

 

sakoen har ikke bedre løp og ikke bedre presisjon( bedre presisjon en 5 skudd på 15mm på hundremeter er det ikke bruk for) browningen sprenges ikke den heller. jeg syns ikke sakoen føltes mer solid en browningen, politeligheten til sako er bra det er det ikke tvil om, men browning er ikke noe dårligere:) jeg syns IKKE sako ser finere ut:)

 

 

hvorfor bruke de ekstra tusen kronene på sako når du kan få ett like bra våpen til noen tusen billigere, da kan du heller bruke de pengene på amunisjon. du har mer bruk for trening en ett litt dyrere våpen:)

 

 

og x bolten kommer ferdig beddet fra fabrikken:)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Apropo det med løpsspregning, så jeg en test av det. Sakoen sitt løp sprengtes ikke, men løpe på abolten (har vell samme løp som x- bolten) sprengtes.

Jeg fikk sakoen på tillbud da jeg kjøpte den, og hadde jeg skullet ha hatt en billigere rifle, hadde det blitt Tikka. Skal ikke ha noe amerikansk våpen;)

Link to comment
Share on other sites

det er nokk ikke samme løp nei :)

og x bolt er nokk ett bedre valg en tikka, stokken er bedre på x bolten, siktingen, rekylkappen, x bolten er beddet fra fabrik noe ikke tikkaen er, bedre montasje løsning til kikkert en både sako og tikka, osv...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

kan anbefale deg x-bolt :) et veldig behagelig våpen faktisk, godt å skyte med, lite, relativt kort løp (50cm), og kommer ferdig beddet og gjenget ifra Nordskog :)

har ikke noe erfaringer med sako så kan ikke uttale meg om det.

 

Sikringen på x-bolten har en funksjon som gjør at du kan tømme våpenet mens våpenet er ladd, uten å avsikre våpenet. Sikkerhet er en viktig faktor :)

har en solid patent på festinga av basene til kikkertsiktet, der det er 4 skruer i hver base, istedet for 2.

syntstokken kjennes veldig bra ut! duratouch <3

er flere andre ting som skiller abolt og xbolt, bare gå på hjemmesiden til nordskog å sjekk ut :)

 

Tviler på at sako tydeligvis skal ha bedre løp enn Browning :P hehe :) er stolt av browningen min, det tror jeg andre browning eiere også er :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også en som er godt fornøyd med Browning A-bolt og spesielt plasseringen av sikringen og det løse avtagbare magasinet samt det lave hevarmsløftet. Ser at flere nevner at Browningen er ferdig bedett fra fabrikken. Nå er det vel en sannhet med modifikasjoner. Browning A-bolt er bedett med den såkalte sorbitsklysa og det er jaggu ikke rare greiene. Jeg vet ikke hvordan beddingen er på en Browning X-bolt, men på A-bolten kunne det gjerne vært mer forsegjort.

Link to comment
Share on other sites

x bolten er ganske så forseg gjordt syns jeg:) det er en fin og solid bedding:)

 

 

til trådstarter: ta det folk skriver her med en klype salt, de fleste vil anbefale det de selv har siden de mener der er ett bra valg. dette inkluderer meg selv:)

Link to comment
Share on other sites

ta det folk skriver her med en klype salt, de fleste vil anbefale det de selv har siden de mener der er ett bra valg. dette inkluderer meg selv:)

 

Du har 7 poster i denne tråden :roll: Virker jo som du er betalt av browning :lol:

Men det er riktig. Folk anbefaler som regel det de har selv.

 

Jeg har klådd en del på begge, og har en a-bolt, ville uten tvil kjøpt en Sako hvis valget kom... Amerikanske løp er tross alt amerikanske... Vet ikke hva riflestigningen er på de to, men vil tro at sakoen har rask nok til å skyte tyngre kuler. Du burde hvertfall ha 1:9" stigning.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på disse to jeg også + tikka t3 lite. Browning garanterer presisjon på 25 mm (tror jeg hvis jeg ikke husker helt feil) nordic lighten var svært liten og hendig men kommer bare i 308 noe jeg personlig ikke har så lyst på, stokken på browningen er helt rå i forhold til tikka t3 lite sin f.eks. har ikke klådd på sakoen ennå men en 85 finnlight er det som frister meg mest men kansje jeg ombestemmer meg når jeg får den i hendene. Har to tikkaer fra før som jeg er kjempe fornøyd med men har bestemt meg for å ha en lettvekter å syns stokken på tikkaen er rett å slett klein, skikkelig hul plastikk lyd i den når du slår på den noe som er skikkelig synd for jeg er skikkelig tikka fan :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Løpssprengningen KakeMainn refererer til:

 

Jeg vil alltid velge europeisk fremfor amerikansk ut i fra et kvalitetssynspunkt, min stemme går til Sakoen (ettersom du ikke velger å ta deg råd til Blaser...).

Mener det var Jørund Lien som har skrevet at rifler fra europa har løp som i USA ville gå under betegnelsen "premium".

 

For all del, det finnes bra saker fra USA, men det er i mye større grad innenfor "custom" segmentet.

Link to comment
Share on other sites

ta det folk skriver her med en klype salt, de fleste vil anbefale det de selv har siden de mener der er ett bra valg. dette inkluderer meg selv:)

 

Du har 7 poster i denne tråden :roll: Virker jo som du er betalt av browning :lol:

Men det er riktig. Folk anbefaler som regel det de har selv.

 

 

jeg er ikke betalt bare veldig forelsekt :P:lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Løpssprengningen KakeMainn refererer til:

 

Jeg vil alltid velge europeisk fremfor amerikansk ut i fra et kvalitetssynspunkt, min stemme går til Sakoen (ettersom du ikke velger å ta deg råd til Blaser...).

Mener det var Jørund Lien som har skrevet at rifler fra europa har løp som i USA ville gå under betegnelsen "premium".

 

For all del, det finnes bra saker fra USA, men det er i mye større grad innenfor "custom" segmentet.

 

 

Jørund Lien sa også at x bolt var ett kjempevalg og et bkempebra kvalitetsvåpen:)

Link to comment
Share on other sites

Her må du bare teste selv og finne ut hva du liker best. Ersa her liker Browning, og jeg bytter ikke bort mine sakoer. Så enkelt er egentlig denne diskusjonen.

Men jeg tror ersa hadde kjøpt sako hadde han hatt råd, han fikk bare ikke nok penger til konfirmasjonen sin :wink:

Link to comment
Share on other sites

hadde jeg hat mer lyst på en sako en en browning hadde jeg kjøpt sakoen men det var ikke tilfelle:)

 

var ikke pengene det sto på :) (har ikke hat konfirmasjon enda)

 

magasinløsningen på sako liker jeg personlig ikke. man på presse magasine opp for og løsne det for og så ta det ut:)

 

 

men som sagt res og kjenn så velger du det du liker best ikke det andre liker best :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så en film om magasinet til x-bolten. Så ut som om det kom til å dette ut når som helst. Og det var av plast og.

PÅ min Sako i 6,5X55, får jeg 5 skudd i magasinet, (som er i metall), og det med at man må presse det opp for å få det ut, er for at man ikke skal komme borti knappen på noen måte så det faller ut.

Link to comment
Share on other sites

magasinet på x bolten dettet IKKE ut sånn uten videre( har en selv så det vet jeg:) det at magasinet er i plast gjør ikke noe det er hard plas så det tåler en trøkk for og si det sånn (skal jo ikke bruke den som hammer heller)

Link to comment
Share on other sites

tviler på at sako har så mye bedre preisjon en browning.

 

og den syntetiske stokken til sako kan ikke måle seg med browning sin, ikke kolbekappen heller. og avtrekket tviler jeg på er så mye bedre:)

Link to comment
Share on other sites

Var å klådde litt på sakoen i dag, ble desverre skuffet over synt stokken var samme som tikkaen hul og en forferdelig lyd i den når du tapper finger tuppen på den forestiller meg at dette kan bråke fælt hvis en dunker borti noe i skogen, der knuser browningen både sakoen og tikkaen desverre.... Vanskelig valg egentlig for det er vel gode børser alle sammen :roll: men kan jo kansje være lurt å spare noen lapper på børsa som enn heller kan legge litt mer i optikken :wink:

Link to comment
Share on other sites

til det magasinstyret her, så er f.eks magasinet på en tikka, mye mer plast aktig enn magasinet til x-bolten.

kan med trygghet si at det går ikke i stykker dersom du slipper det i gulvet fra 2 meters høyde(måtte prøve :P), og dersom du faktisk er på skytebanen i 20 minusgrader(noe jeg tviler på), og mister magasinet slik at det blir ødelagt så er det bare å kjøpe et nytt :)

Link to comment
Share on other sites

Må være snille med Ersa nå.

 

Når Junior'n har spyttet så mye penger i en ny rigg synes jeg vi andre skal bære over med ungdommen å være enige i at X-bolt er den beste rifle iforhold til pris. Kanskje faktisk den beste rifla som noen gang er produsert? :winke1:

 

Personlig ville jeg heller hatt X-Bolt enn Tikka, men opp til Sako, Steyr, Schultz og de andre i nesten samme prisklasse er det nok fortsatt ett stykke vei....

Link to comment
Share on other sites

det er veldig mye smak og behag. jeg fant veldig mye som jeg likte veldig godt på x bolten som jeg da sammenlignet med andre rifler men siden jeg ikke fant noen andre rifler som hadde like bra som på x bolten så valgte jeg den :)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner det er klare, men delte meninger her. Må si jeg likte x-bolten med synt stokk veldig godt, og testene jeg har lest tyder også på at dette burde være et meget godt våpen.

 

Hvis det er slik at presisjonen er garantert 6 skudds samling innenfor 25mm på 100m test skutt fra fabrikk (Forøvrig Miroku fabrikken i japan, så selv om browning konsernet er amerikansk er jo ikke våpenet laget der da...), Løp og låskasse konkuranse beddet, meget godt avtrekk, gummiert bedre syntstokk en Sako, beste sikringsløsningen av de to og jeg velger stainless stell utgaven, Hva er da bedre på Sakoen.....Sånn helt konkret mener jeg :wink: ???

 

Er klar over at Sako har et godt velrenomert rykte, og ikke uten grunn, men er den virkelig bedre med tanke på presisjon en 6 skudds samlinger bedre enn 25mm på 100m, og bedre slitestyrke, eller er det bare ryktet??

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

mener at sako har noe bedre løp enn browning riflene, vet ikke helt om det er gjort no forandringer på løpet til x-bolt kontra a-bolt, men har ikke noe å utsette på det ennå ihvertfall :P

dette med "hva som er det beste våpenet" er veldig individuelt egentlig, så du vil bestandig få forskjellige meninger :)

tviler ikke på at sako er et bra våpen, men jeg, som ersa har falt helt pladask for x-bolt ;)

har selv x-bolt Stainless stalker, men kunne faktisk ha tenkt meg medallion modellen, den er veldig fin, og til samme pris som stainless stalker =)

Link to comment
Share on other sites

tviler på at sako har så mye bedre preisjon en browning.

 

og den syntetiske stokken til sako kan ikke måle seg med browning sin, ikke kolbekappen heller. og avtrekket tviler jeg på er så mye bedre:)

 

Hvor mye kolbekappe trenger du til 223?

 

Det beste rådet du har fått i denne tråden er å prøve og ta på begge. Jeg er sikker på at du vil bli fornøyd med begge, og presisjonen er nok super på begge. Hvis du legger all synsingen fra div. folk her til side og gjør deg opp en mening selv tror jeg det er det lureste.

Fakta: X-bolt har twist på 1:12", Sako 85 kan fåes med 1:8".

 

På 223 er dette en viktig faktor. Vil du kun skyte korte og lette kuler, eller vil du ha muligheten til også å kunne skyte tyngre matchkuler til lengre hold må du ha 1:8"... Det er den faktoren jeg hadde lagt mest vekt på når jeg kjøpte 223. Det var derfor jeg endte opp med en brukt magnumhansen custombygg med 1:8" lothar waltherpipe... Ikke fordi en gutt på kammeret likte akkurat denne veldig godt...

Link to comment
Share on other sites

er litt synsing ja, men han spør jo om råd, så vi forteller litt om våre erfaringer med x-bolt, er ikke så mange som har kommentert her som faktisk HAR sako børsa som støvern spør om...hvorfor? ikke vet jeg, men vet at browning x-bolt er en kjempebørse, som er lett og fin, liten og stille(tenker på stokken), kjempegodt avtrekk, god å skyte med. Kommer helt ærlig talt ikke på noen grunner til at man ikke skal vurdere denne riflen :)

Link to comment
Share on other sites

Kommer helt ærlig talt ikke på noen grunner til at man ikke skal vurdere denne riflen :)

Unntaget om den trege riflestigningen som faktisk er et veldig viktig moment i 223... Det finnes så mange som ikke har tenkt på det og som angrer etterpå. Selv om man tenker at det holder med 55gr kjøpeammo, så er det greit. Kjøper man en billig rifle, brukt, som det ikke er noe stress å kvitte seg med når man for øynene opp for tyngre kuler for å gjøre 223en mer effektiv i vind og lengre hold, men når man kjøper en kvalitetsbørse og legger en hel del tusenlapper inn i det, så lønner det seg å vurdere det.

driver du med, eller kommer du til å begynne å lade selv?

Jeg vil også tro at markedet for tyngre kuler er på vei opp, siden det blir mer og mer populært med tunge, gode matchkuler i dette kaliberet, som åpner dørene for tyngre fabrikkladd. Det kan være lurt å ta det med i betraktningen.

M67 her på kammeret er vel en person du burde snakke med om 223, da han kan VELDIG mye om hvordan du kan utnytte det til det maksimale... Se i tråden om 223 i DFS, der står det mye... Alle som ønsker å få litt ut av 223 kjøper børse med rask riflestigning. Skal du kun skyte rev og annet uspiselig på relativt korte hold, og du er sikker på at du kommer til å holde på med det samme om noen år, så go ahead... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

må bare beklage meg, glemte helt av at vi diskuterte kaliberet, tenkte ikke på det som en viktig faktor når det kom til riflevalg :)

jeg lader ikke selv ennå nei, venter på ladesettet som er i posten as we speak :) gleder/gruer meg til å sette igang :P

har 308 selv sirhitalot, ikke 223 =)

Link to comment
Share on other sites

OT!! (ihvertfall litt)... Sitter og monterer optikk på den siste impulshandlingen, en Browning X-bolt Nordic Light. Riktignok i .308

Gruer meg fælt til å fortelle innkjøps-sjefen om budsjettsprekken, men det får stå sin prøve på ett eller annet tidspunkt :roll: Har ikke løsnet skudd med den nye elskerinna ennå, men har god tro. Hadde litt lyst på Sako Finnlight, men er alltid nysgjerrig på nye kreasjoner. Er viktig å få sikret seg en før de blir legendariske..

 

Iallefall: Tjommien som solgte meg børsa kunne fortelle at han hadde ikke solgt en eneste Finnlight etter at Nordic Light'en kom. Sako er premium klasse, men jeg tror (inntil videre) at Browning har designet en god konkurent. Avtrekket er det korteste og mest kontante jeg har tatt i med min snevre kunnskap, tre låsklakker, ferdig beddet,rett mating og skikkelig gummiert plaststokk. Og framfor alt RUSTFRI, ikke ruster-senere-enn svartstål..

 

En liten ting på slutten: Selger kunne fortelle at han ene som kjøpte seg X-bolt ikke oppnådde virkelig god presisjon før rundt 200 skudd. Hva dette skyldes kan vi jo alle spekulere i, men mulig enkelte piper trenger litt flere smeller for å brekkes inn??

Link to comment
Share on other sites

dette blir bare gjetning fra min side, men hvis man ser veldig nøye ned i løpet på a-bolten (den eneste riflen jeg har sett noe sånt i) er det noen maskineringsmerker som går på tvers av løpsretningen. Kanskje det er disse som gjør at det tar litt tid å få presisjon?

Har aldri følt jeg har fått noe helt super presisjon med abolten, men et par cm er jo greit nok for det meste...

 

rifling.jpg

Link to comment
Share on other sites

driver du med, eller kommer du til å begynne å lade selv?

Jeg vil også tro at markedet for tyngre kuler er på vei opp, siden det blir mer og mer populært med tunge, gode matchkuler i dette kaliberet, som åpner dørene for tyngre fabrikkladd. Det kan være lurt å ta det med i betraktningen.

M67 her på kammeret er vel en person du burde snakke med om 223, da han kan VELDIG mye om hvordan du kan utnytte det til det maksimale... Se i tråden om 223 i DFS, der står det mye... Alle som ønsker å få litt ut av 223 kjøper børse med rask riflestigning. Skal du kun skyte rev og annet uspiselig på relativt korte hold, og du er sikker på at du kommer til å holde på med det samme om noen år, så go ahead... :winke1:

 

Lader ikke selv ennå, men har tenkt tanken, og regner med at det er tilfelle på litt sikt.

Leste i en tråd litt tidligere at 55 grain var helt ok også for Rådyr på 100-200m..... :roll: , men det er kanskje ikke tilfelle?

Noen som vet hvordan Sakoen er beddet og hvilken presisjon jeg kan forvente på 100m?

Kanskje jeg må legge ut et par lapper ekstra allikevel.... :?

Det viktigste er uansett at man blir skikkelig fornøyd da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...