Jump to content

Anbefalt løp til .223 rifle?

Mauser68

Recommended Posts

Har lurt på å bygge om ein Cz 527 som eg har, som eg ikkje bruker alt for mykje. Eg er litt sugen på å fått inn eit nytt løp på denne, fordi den har stigning 1:12, som kun stabiliserer maks 55-62 grains kuler og kunne tenkt meg å fått litt kjappere stigning, som passer tyngre kuler og som gjer våpenet litt meir fleksibelt.

Så kva slags løp bør ein satse på for å få eit løp som er bra presisjon i og ikkje koster heilt skjorta, orginalt Cz, S&L eller bør ein vandre lenger til Lilja og Krieger ?

Hmm...

Er ingen ekspert her, men personlig føler jeg at en Krieger på en CZ er litt dramatisk. Tror spørsmålet er om du vil skyte 7-8 eller 3mm samlinger, og om du finner en god nok smed til rette det hele opp og skjære et godt nok kammer.

Lengden er jo personlig smak og behag, min egen .223 pipe blir saget av "as we speak" og får vel 40-45cm løp... med 53cm fikk jeg sånn 830ish m/s på 80gr Amax - alt jeg skjøt på døde ila. sekunder, så det var fort nok i allefall.

Med 45cm får jeg vel 780 kanskje, tviler på om noen merker forskjell. Men den blir greiere å bære med demper. Det er forresten ei Lilja-pipe, 3 rifler, 1:7" og funka veldig bra, ei stund.

Senere på sommeren får jeg ei Krieger-pipe til denne rifla, de to får like kammer, med .252" kammerhals, og lang kulesylinder, og hos en nokså nøye smed. Kriegeren skal være sånn ca 70cm lang, tjukk som et spett, og jeg vil nok være litt mellomfornøyd om jeg ikke ser 10sk grupper under 50mm @ 500m

Ei fornuftig pipe ligger vel et sted imellom disse?

27042011415.jpg

K

Eg har vel ganske lite potensiale til å skyte serier på 10 mm uansett, så lenge eg ikkje begynner å trene ganske grundig og det ser ikkje ut som verken tida eller lommeboka er på mi side der... :roll:

Så eit løp som kunne samla kulene på rundt 15 mm, og som takler kuler oppi 70-80 grains kuler, mulig tyngre også, skulle være greitt nok. Det vil nok uansett bli brukt 90 % på bane og eit og anna hersens fjærkre sm forstyrrer fars helgesøvn, så lengda på det kan nok godt være 55-60 cm, så har eg litt potensiale til fart med tyngre kuler... Kanskje det blir med på ein jakt tur, men eg er bortskjemt med tunge rifler, så lenge eg klarer å slite rundt Mauseren på 6-7 kg heile jaktdager, så ser eg ikkje problemet med om rifla blir 5-6 kg, så det går bra.

Nei eg får ta meg ein runde seinare når det slutter å lyse i rødt på kontoutskrifter, kanskje ta ein telefon til Rafdal og sjekke med han kva han skal ha for jobben med å lage til eit løp til meg, som er greitt nok. :)

Det er forresten ei Lilja-pipe, 3 rifler, 1:7" og funka veldig bra, ei stund.

Kva meinte du med " ei stund " her ? Blei pipa fort upresis ?

Takker forøvrig for svar M67. :)

Som tidligere eier av to Brno fox, og nåværende eier av en Remington 700 LTR så vil jeg tipse deg om at du kommer veldig greit ut av dette ved å selge Czen for noen kroner og så kjøpe en Remington SPS kort taktisk utgave. Da får du stigning 1:9 i 20" løp med litt mellom tung pipe profil.

Setter du på en Weaver/Picatinny skinne så kan du montere nesten hva det skal være av kikkerter uten problem. På noen rifler med delte baser er det vanskelig å få montert kikkerten med rett øyeavstand p.g.a. okularlengde, plassering av stillskruehus, for kort rør mellom stillskruehus og objektiv eller en kombinasjon av disse.