Jump to content

verdi på kongsberg s/s hagle


skjarlie

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Husk ,verdi er det kjøper er villig til og betale, ikke hva andre mener han skulle betalt ! Det bli for mye synsing ! Spør heller hva som er vanlig salgspris på disse ?

 

De er ganske skjeldne, og kun ettertraktet av samlere, kvaliteten er rett og slett tvilsom. Derfor ble de ingen suksess

 

Pris du vil oppnå på auksjon er trolig 5000.- ?????

Link to comment
Share on other sites

De jeg har besudlet, har vært av relativt dårlig kvalitet og om jeg ikke tar helt feil bare merket kongsberg, opprinnelig fra noe annet (Nå er det vel på tide at Mentor utaler seg om saken.) Men som sagt mellom et til to tusen.

Enkeltløps kongsbeghalger er vanliger, men nok verdt en god del mer, da de er mer ettertraktede.

At et våpen er sjeldent, gir det dessverre ikke noen spesiel verdi. Det er hvor ettertraktet det er som gjelder. En Colt revolver fra den amerikanske borgerkrigen er mer verdt en f eksempel en Starr revolver fra samme periode. Selv om Colt'en er betraktlig vanligere.

Link to comment
Share on other sites

De første dobbeltløpede haglegeværene ble levert fra 1929-1938 og ble kalt modell 29.Det ble bare levert 20 stk av disse.Disse har våpen nummer 1-20 Etter krigen ble produksjonen igjen tatt opp og man planla å produsere 1000 stk men pga store vanskligheter i produksjonen ble det i 1946 bare produsert 23 våpen og i 1947 26 våpen. I 1948 ble det levert 262 våpen . i 1949 som var toppåret med 406 hagler, 1950 174 stk , 1951 77 stk og 1952 bare 2 våpen, til sammen 988 våpen.

De første 250 geværene kostet 900 kr og resten av produksjonen kostet 1000 kr. Dette var svært mye penger på den tiden da en årslønn lå på 8-10 000.- for de som lå lønnsmessig i toppsjiktet.

Dette er våpen som tilhører vår felles kulturarv og bør i hverfall ikke kappes i stykker.

Link to comment
Share on other sites

Disse dobbelt-løperne fra Kongsberg er vel ikke "berømte" for sin soliditet.

For mange er våpen produsert på KV i en klasse for seg, uten egentlig tanke på brukbarhet.

Kappe KV-våpen? Selg- og bevar vår norske våpenhistorie!

Tipper det er noen rundt i steinrøysa som hadde blitt meget glad for å overta disse for et par tusenlapper!

 

Hand

Link to comment
Share on other sites

At en M22 som rolling block hagla heter selges for mer enn en M47 som de fleste dobbeltløperne heter har jeg ingen tro på. Det ble produsert over 12000 stk av M22, og denne har en meget god kvalitet. Jeg har selv 2 stk som er veldig fine. M47 hadde derimot en særdeles dårlig mekanisk kvalitet, og de klarte ikke en gang å lage en skikkelig sikteskinne på denne dobbeltløperen, så de tok en snarvei å gikk for skur og korn på denne også. Det ble som tidligere nevnt produsert rett under 1000 stk, og jeg vet om flere løp som har endt opp som armeringsjern. At disse selges for 1-2000,- må bero på en misforståelse fra både kjøper og selger, dette er ikke markedspris. Hassel, at en vare som er sjelden automatisk skal bli verdifull mener jeg ikke. Men, når vi vet at det meste som er merket med kronet K har uante verdier i de rette miljøer vil en slik sjeldenhet ikke gå billig. Selv skiftenøkler med K på blir jo omsatt blant enkelte.... :roll: Nettopp pga den dårlige kvaliteten som har ført til at mange er destruert, og de mange variasjonene i produksjonen gjør at dette er et eget samlerområde for enkelte. Du finner dem med en masse variasjoner som f.eks pistolgrep/engelsk skjefte ol. At disse omsettes i miljøer der bruksverdien er høyere enn samlerverdien skjønner jeg heller ikke da jeg MYE heller ville benyttet en svensk hagle til den bruken, gjerne en med åpne haner. Disse er jo faktisk konstruert så de tåler bruk!

Link to comment
Share on other sites

Vi fikk den billig, av en annerkjent samler... den er forøvirg solgt tilbake for en håndfull penger til samlermiljøet nå. Dog litt mere slitt og med litt mindre løp.

Det er som med alt annet, det er hvor ettertraktet noe er, som avgjør verdi. Ikke tingens egne beskaffenhet. Noen av de beste rugerne jeg har fra et smaler ståsted er de billigste jeg har kjøpt. JA dete er sjeldne (I europa) og de er vanskelige å få tak på. Men det er ikke så mange andre en meg som kjøper slikt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en del anerkjente samlere, og mange av disse er jo av den oppfatning at alt lagd etter flintlåsperioden er moderne skrap, så at en slik kvittet seg med ei hagle for en billig penge overrasker meg ikke! :mrgreen: Når det er sagt, så er KV produkter et av de største samlerområdene innen NVS, så produkter derfra vil alltid oppnå gode priser, så lenge selger vet hva han sitter på. Som sagt, når en vare selges, så må jo begge parter vite hva det er for at markedspris skal oppnås. Produkter med kronet K, som er/har vært smelljern, som er produsert i få eksemplarer, vil være atraktive.

Link to comment
Share on other sites

Greit med en liten historie her? Tråden vekker minner...

 

For snart 30 år siden ble jeg invitert på rypejakt for første gang, av en eldre trønder som hadde sæterhytte ved Soknedal Han hadde en slik Kongsberg sideligger som jeg fikk låne. Da jeg ikke hadde skutt med hagle tidligere la vi i vei mot en myr noen hundre meter unna, for å øve med noen skudd. Vi passerte en åskam på veien dit, og "for alle tilfellers skyld lader vi haglene og går på hver vår side", sa han.

 

Og ganske riktig, det smalt fra den andre siden og jeg kikket opp. En svart fugl kom seilende rett over meg, jeg skjøt og den falt. En fin orrhane!

 

Neste helg bar det til Hauk Sport i Drammen, der de hadde tilbud på hagler, og siden har jeg vært ivrig jeger :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hadde heilt gløymt denna tråden. takkar for mange gode svar!

har fått hagla no, og tenkte eg kunne legge ut nokon bilder, i tilfelle nokon ville sjå den.

Hagla er kaliber 12/65, har serienr. 154 (1948 model etter tala frå 358win) på alle deler. den har engelsk stokk, og skinne med korn.

den er i ganske god stand. Kolben har blitt kappa, og litt usikker på om det er orginal kolbekappe (stål).

 

DSCN0288.jpg

DSCN0285.jpg

DSCN0283.jpg

DSCN0282.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...