Jump to content

Antikke våpen svartkrutt


olav

Recommended Posts

Jeg har to geværer , en modell 33 i 8x58 R Sauer og en Martini Cadet , begge ble kjøpt registreingsfrie da både modellåret talte til min fordel samt at ammo ikke lengre ble produsert . Nå sier en politimann at slike våpen skal registreres men kan ikke komme med noen konkret lovuttalelse som underbygger det. Beggge gevørene er jo modellfestet i 1880 årene ettersom jeg forstår. Har noen greie på hvilken lov jeg kan holde meg til i dette tilfellet . Begge våpnene er for samlings formål.

Olav.

Link to comment
Share on other sites

Den som før forskriftens ikrafttredelse innehar rifler eller hagler med modellår før 1885 eller pistoler eller revolvere med modellår før 1871 kan beholde disse uten særskilt tillatelse.

 

Dette er sakset fra paragraf 1. Ergo: du kan uten videre beholde våpnene uten å etterregistrere dem.

Du kan vise Politimannen du henviser til forskriften og med eller uten skadefryd bevise at han tar feil :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger vel i at det er en del politi kammer rundt forbi som ikke har veldig god greie på våpenlovens regler rundt antikke våpen.

Det er bare å henvise til lov verket, men du kan risikere å måtte bevise at den ikke er laget etter 1890......

 

Jeg holder på med en sak inne hos POD og avregistrering pga at amo ikke er i almindelig handel, det er 2.5 mnd siden søknaden gikk inn. Ringte for en mnd siden og spurte om søknaden var ferdig , da fikk jeg beskjed om av Svendsen at de var litt på etter skudd.....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
pistoler eller revolvere med modellår før 1871 kan beholde disse uten særskilt tillatelse

 

Kan man også en slik pistol/revolver å ikke trenge å søke om de gjennom en våpensøknad?

Kjøpe og så bare gå på bane å skyte?

 

Noen som skrev at det var enkelte patron revolvere som også hadde samme unntak...Stemmer det?

Link to comment
Share on other sites

Enkelte patronrevolvere går faktisk under disse reglene, og rent teoretisk kan du gjøre det ja.

Men det er jo et åpent spørsmål hvor lurt det er å forsøke å skyte med et 120 år gammelt våpen med en heller spinkel konstruksjon, som er skutt med i en årrekke før du la dine hender på det, og som på toppen av det hele er laget i en ståkvalitet som minner om geitost... :?

 

Det er en grunn til at de omtales som samlervåpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...