Jump to content

20/.22 hornet vs 12/.223


2ny

Recommended Posts

Jaktform: Skogsfugl med spets.

 

Får ikke bestemt meg:

 

Sabatti 20/.22 hornet eller Baikal 12/.223

 

Baikalen er under halve prisen.

 

Kan over dobbel pris forsvares ved kjøp av Sabatti`n?

 

Hva annet går jeg glipp av med den ene kontra den andre, og motsatt?

 

Holder argumentasjonen: Den ene er traust og kjedelig mens den andre er snerten og sexy?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har Baikalen, men i 12 / 308win. Min har topp presisjon, og eit bra avtrekk. Ser at mange slit med avtrekket på Baikalen. Trur nok at Baikalen i 223 har for slak riflestiging (1-12 ?) til ditt bruk. Lette raske kuler er ikkje optimalt på matvilt. Til skogsfugljakt ville eg nok valgt Sabattien i 20/22 hornet. Husk at på kombi vert ein avtagbar kikkartmontasje dyr, slik at sluttsummen består av meir enn våpenkjøpet. Dersom ein børsemakar i tilegg må fiksa på avtrekket er det ikkje sikkert at prisforsjellen vert avskrekkande.

Link to comment
Share on other sites

Hei, hadde en Diamond kombi i 20/76 7x57R. Den gikk grise godt med Nosler kuler. Så at det lå en brukt med hakemontasje på finn.no. Har ikke erfaring med Annet en enkelskudds bailkal rifle i 222rem. Og det blir ikke flere baikal våpen på meg heller. Avtrekket Jezzzes, Like langt slep, som E6 er lang, og tungt som fy.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkammo i 22 Hornet er svært godt egnet til skogsfugl. Har skutt både tiur og orrhane med Hornet helmantel og den ganske så butte Hornetkula i 800 m/s gir god effekt på fugl. Med spetsen skal du jo komme deg såpass nære, slik at utgangshastigheter over 800 m/s fort kan bli litt i meste laget med tanke på kjøttødeleggelser. Med 223 tror jeg du vil slite litt mer med å finne ammo som passer så bra til ditt bruk som Horneten gjør. Andre fordeler med Horneten er litt mindre smell og kortere maksimal kulebane.

 

Jeg regner med at kombien først og fremst vil brukes med kikkertsikte og at hagleløpet er mer "i tilfellet". Om du velger kaliber 20 eller 12 vil jeg ikke si betyr noe i dette tilfellet, kjøp noen veldig bra (dyre) patroner, hevi-shot eller lignende, og så er du perfekt rigget.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en 6,5x57R?

Krever at du lader selv, men Lapua har en meget fin og butt helmantel på 6,5 gram.

Har selv god erfaring med dette på skogsfugl og annet fjærvilt. Rekylen er lav og dessuten har du da en patron for større vilt.. :)

Link to comment
Share on other sites

Synd for deg, men solgte akkkurat min Sabatti kombi, i nettopp 20/76 og 22Hornet, 4 år gammel, med 2 stk montasjer, Leupold kikkert 1,5-5 x20 VX3, diesett og 300 22Hornet skudd og 150 stk ekte miljøhaggelskudd :winke1:

 

Grunn, byttet jobb, og hadde ikke behov for denne lengre da. Brukt på en hareøy i finnmark, på ja hare, gås rype, kråke, ravn, måse etc, ja alt en slik børse skal brukes på................

 

Gikk like godt som ei boltrifle, og hagla funket som snus den og.

 

Kan anbefale denne på det varmeste, hvis det er småvilt kombi du skal ha.

 

Cal 20 lås er helt riktig på slik et våpen, som bæres mye i neven, du lukker hele handa rundt baskylen, og bærer den som en liten kjepp......

 

Løp og kjøp, er mitt råd, det er spesielt, men morsomt.....

Link to comment
Share on other sites

Kombinasjonen kaliber 20 og .22 Hornet er perfekt kombinajon for spetsjakt.

 

Men når jeg tenker på den kombinasjonen, greier jeg ikke å la være å tenke på hvor smekkert et våpen kunne vært laget, hvis det var tilpasset den lille patronen. Selv en Sabatti med 20-kalber baskyle blir klumpete da.

 

Kanske du finner noe brukt?

 

Synd for deg, men solgte akkkurat min Sabatti kombi, i nettopp 20/76 og 22Hornet, 4 år gammel, med 2 stk montasjer,
Fikk du bra pris for den? Jeg ville være litt bekymret for at det ville være vanskeligere å selge en kombi som ikke kan bruker også på rådyr. Så av samme grunn kan man komme over et kupp om man kjøper brukt, og noen andre har tatt det største verditapet.
Link to comment
Share on other sites

Takk til dere som har svart. Mye god argumentasjon her.

 

Så godt som alle er positive til 20/.22 hornet.

 

Hadde nesten håpet at ingen ville anbefale den, slik at jeg kunne følge det trauste (jeg er av typen som har T3 i 6.5, baikal i 12, kjører Partner og er generelt snusfornuftig :lol: )

 

Men jeg kan jo bare selge den hvis den ikke passer. Lets go wild....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

 

Hvorfor ikke kjøpe en Sabatti i 12/223, har nettopp gått til anskaffelse av en sånn selv og den er jo veldig smekker i forhold til Baikalen. Min far har Baikal med kikkertsikte på som jeg lånte på jakt i fjor og den ble etterhvert lovlig tung utover dagen. Jeg har selv fått montert på ett Meopta rødpunktsikte og laget til justerbar kolbekam på min kombi og det ser veldig "smekkert" ut, i tillegg er jo 223 ett behagelig og presist kaliber og skyte med.

 

Hilsen Finn

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, da bærer det avgårde med godkjenninga for å bestille imorra. 20/.22 hornet vant.

 

Snakka med forhandler på tlf. Han anbefalte zeiss duralyt 1.2-5x36 på toppen.

 

Totalpris: 16000,- ferdig montert.

 

Høres det mye ut?

 

 

Egentlig totalpris er 23500,- inkl baksmellen på skatten :cry:

Link to comment
Share on other sites

Prisen vet jeg ikke så mye om, men jeg ville ikke gått for maks 5x forstørrelse. Slik jeg ser det er 8x minimum for en kombi med toppjakt som formål, feks. 2-8x42 Duralyt (som ikke bør koste noe mer enn den du har fått tilbud på når jeg ser på XXL prisene).

 

Jeg har skutt en del orrfugl med 6x forstørrelse, det går selvsagt fint, men litt mer forstørrelse er ofte greit.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Ser den.

På Tikka`n står den som regel på 5 (3-9x50) så jeg tenkte.......

 

Men så ser jeg at 2-8x42 koster den nette sum av kr 100,- mer og det skal jeg overleve.

 

Takk for tipset herr tordenkjepp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...