Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

hei! har hatt aktivitet på åta 2 dager i strekk nå, tenkte jeg skulle ta den i helga :lol:

men bare lurte på igår kveld tokk reven med seg det ene elgehue bort fra åte opp en liten helle og ned en skråning(glemt og binde det fast) jeg måtte så klart gå og legge det på plass igjen, men lurte ossen dette påvirkning dette har på reven? åte ligger 20 meter fra huset så den er tøff nok til og komme bort,men hvordan vill vitringen av menneske påvirke den?

Link to comment
Share on other sites

Ble en tur etter reven i går ettermiddag og i mårrest, med godt resultat. Skaut mine første rever. Satt kamuflert ved jordekanten og den første reven kom overaskende på meg før jeg hadde begynt å lokke! Skaut den på under 20 meter med rifla(6,5x55), spratt til værs etterfulgt av et kort "utras" på 6-7 meter. Fin rev, 6,8kg men med kort hale.

Dagens rev kom inn oppskriftsmessig på lokk med Crit'r Call standard. Skutt på ca. 50 meter. Skabbrev på 5,5kg, som fikk smake bensin og fyrstikk..

70z1x4.jpg

1znorp3.jpg

Link to comment
Share on other sites

No er jaktbua straks ferdig. Åte ligg på rundt 60-70m. Eg har bestemt meg for å bruke kunstig lys og lurar difor på kva slags lyskastar som passar best av desse to:

 

- http://www.jula.no/lyskaster-led-ip65-800-lm-427597

 

- http://www.jula.no/lyskaster-led-ip44-2400-lm-427599

 

Dersom nokon veit om andre ljoskastarar som egnar seg så skrik ut. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne 10w lampa, lik som denne JULA selger, men det er ikke rare greiene til åtelys. Sliter med å gi skytelys på åta som ligger ca 20-25m unna. Jeg har også laget en reflektor av en tom blikkboks, som samler og konsentrerer lyset, men dette er og blir flomlys, ikke lyskaster. Slik det er nå uten noe snø så suger barmarka til seg alt for mye av lyset. LED-lyset ser kraftig ut når en ser på lampa og hvor kraftig den skinner, men desverre når ikke lyset langt. Vurderer sterkt å skifte til annet åtelys her nå.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke rev på åta i fjord, men året før datt det 11 på samme åte.

Trodde det var tomt for rev jeg, hehe! :winke1:

Starta å fore når elgjakta starta i år, bruker en del hundefor fra europris om jeg ikke har noe annet, (100.- for 10 kg)

Fora med 10 kg før jeg dro på finnskogen, fora og dro på en fredag, kom hjem fra turen på mandag, da var det ikke mere mat igjen gitt. :forvirra:

Trodde det hadde vært mest fugl på åta, dro ned fra åteplassen og kom nesten ned til hovedveien da tlf ringte, har du brukt for åte sa det i andre enden!! :D

Dro eg henta åta og fikk den på plass.

Kom opp neste formidag for og sjekke om det var mye fugl der, noe var det jo!

Satte meg inn i hytta kl ca 10.50 og satt og så i avisa på Ipad'n, fulgte ikke så mye med utenfor for jeg hørte folk i lysløypa som ligger 75 m unna.

Så sto det plutselig en rev ved åta, på ca 65 m, midt på lyse dagen, hadde ikke lada eller åpna vinduet heller ikke pakka ut rifla ut av foturalet, ble litt stressa for en gang skyld. Fikk opp vindu og lada å reven datt kl 11.22 :D en gammel hannrev med kun en hjørnetann oppe, resten var borte ikke ei tann nede! :?

Torsdag kom jeg opp ved samme tid, ca 11.00, og det datt en revetispe kl 11.42 ,jeg var like lite forberett denna gangen å, er det mulig!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha åtelys til annet enn haglehold, må du over på 12V 1000 meter. Denne lager en lyssøyle som du rekker mer enn langt nok med. Men sett ikke lysstrålen rett på åta men noen meter uttafor.

Slike leddlys duger overhode ikke. Som det står i teksten, så lyser dem opp gårdsplassen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var inne en tur i dag tidlig og. Prøvde meg på litt forskjellige steder, men nada rev. Mistenker at jeg må ut på større marker sånn at reven ikke får teften av meg før den er ute av skogen.

 

På vei ut av skogen så syklet jeg på en grussti med riflen stroppet fast i sekken bak på ryggen. Plutselig står det en røy 15 meter foran meg MIDT på veien. Jeg bremser og fomler med å få riflen løs fra sekken. Mens dette foregikk spaserte fuglen videre inn i skogen :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

reveurin på åte er dette noe efektift? noe som bruker dette?

Har prøvd kun reveurin på en busk i vind som blåste nedover noen plantefelt der jeg viste det var rev. Det funket. Etter 20 minutter kom reven med nesen i været og pang sa det ;)

 

 

 

funker som F ...når man skyter reven , pleier de ofte og drite på seg ..og pisse ...værfald de jeg har skutt , og det er jo bare et + ...at de legger igjen lukt ,...serlig hvis det er ei tispe ...

Link to comment
Share on other sites

Ser på den siste jeg la ut bilder av, så har den fått ganske lang å tett pels nå. Men tror nok at den blir enda finere når det begynner å komme snø å blir litt frost her oppe. Er et lite dilemma det at jeg ikke kan legge ut skikkelig åte enda, da det ikke er kaldt nok.

Link to comment
Share on other sites

Liker best kujurer til åte, å når disse fryser liker mikkel dem veldig godt. Om jeg legger dem ut før det blir frost, blir melken som er inni bare sur å det er ikke bra.

llers får jeg fryste 20kg blokker hos slakteren, men her består det mest av lunger å spiserør å div annet smått. Så om dette tiner får mikkel med seg biter av det å da ser du ikke han på en stund.

Nå har jeg en del småting liggende, men pakket det inn i netting. Funker tålig bra, men han kan fort bli lei om han bare kjenner lukten å ikke får smake.

Link to comment
Share on other sites

Kom en rev på marka utenfor huset idag. Han hadde katta foran seg og stoppet ca 50 meter før huset. Jeg lurte meg rett og slett ut på baksiden av huset, listet meg rundt hjørnet og da så han meg. Jeg plystret bare på han og da stoppet han på ca 80 meter. Jeg skjøt fra knestående og reven datt i smellen. Skutt med Howa 308win ladet med 110 grs Sierra Varmint, V0 1020 m/s. Denne reven har vært å lusket etter kattene flere ganger og gråhunden har loset på den enkelte kvelder, men nå var den på feil (rett) sted til feil (rett) tid :D

 

imag0325q.jpg

 

Reven veide 7,3 kg

Link to comment
Share on other sites

reveurin på åte er dette noe efektift? noe som bruker dette?

 

Hei.

 

Dette er veldig effektivt, da spesielt når reven skal "vennes på åte", eller av en eller annen grunn skyr åtet.

Hvis jeg har skutt en del rever på åtet, og resten av revene i området har blitt litt skeptiske, tar jeg reveurin på ei fille og henger ved åtet. Reven er der da som regel da igjen første natt.

 

Dette er urinen jeg bruker. Svært effektiv.

 

http://www.fntpost.com/Products/Urines/ ... e+Compound" target="_blank" target="_blank

 

 

 

 

også en ting vi burde tenke på er at , hvis det kommer en mår på åta , så ikke skyt den , får den er langt mere sky en reven , og reven tenker på måren som mat , så føler måren seg trygg .......gjør nok reven det også ettervært ....

 

har mår på åta vær kveld hjemme nå , jeg skyter den ikke før den har bra med vinterpels , har store planer om og stoppe den ut :mrgreen::mrgreen::mrgreen: . men det er bare et lurt tips :)

Link to comment
Share on other sites

har mår på åta vær kveld hjemme nå , jeg skyter den ikke før den har bra med vinterpels , har store planer om og stoppe den ut . men det er bare et lurt tips

 

Husk, har du lys på åta og den er der etter mørkets frembrudd så har du ikke lov å skyte måren. Det er kun rev som man kan bruke kunstig lys til jakt på.

Link to comment
Share on other sites

hva skjer med at at folk er så pirkete på alt her inne a? om du skyter en mår i lyset fra ei lampe på gårdsplassen eller om du skyter den på åte som er opplyst, eller på lyse dagen, hva er forskjellen! :overrasket:

Regna med denne kom. Hvis folk har interesse i å drive med ulovligheter så må de bare gjøre det for meg, men jeg synes de skal holde seg for god til å publisere det på dette fora i all offentlighet. Husk det er ikke bare jegere som er inne her og leser. Rykktet og inntrykkene av at jegere er noen cowboyer holdes i hevd med slik utsagn. Synes forøvrig tråden er dårlig nå, mye spørsmål om de samme tingene, gidder ikke folk å lese eller bruke søkefunksjonen. 94 etter åtejeger regner jeg med står for fødselsåret ditt, i så fall så er du en forholdsvis fersk jeger, tidlig og begynne å drite i det som er rett og galt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan prøve å løfte tråden litt opp igjen jeg da, Mikkelrev :wink:

Legger ut 2 nedskrevne historier fra revejakta for 3 år siden.

 

Det har ikke blitt mye tid til revejakt i det siste.

På skolen er det tentamener, og forberedelser til eksamen. I helga var jeg på fiskekonkurranse ved Brekken. Tross ingen fisk er jeg kjempefornøyd med turen, med strålende vær og masse folk.

Jeg kom hjem igår og jeg bestemte meg med en gang for å sitte litt denne natten. Reven, regnet jeg med hadde vært der, men jeg visste ikke hvilken tid reven nå bruker å komme på, så jeg måtte bare velge et tidspunkt og dra.

 

På vei til glugga så jeg noen spor jeg ikke hadde sett før, men det tydet på at de var fra tidligere denne uken. På gluggeveggen hang det 5 rever. 8 rever har jeg flådd, og 1 rev har jeg kastet. Jeg låste opp døren og gikk inn, stengte døren etter meg og satte i lyset. Inn i underetasjen ble jeg møtt av 8 reveskinn. Jeg gikk stille opp trappa og mot gluggåpningen.

Jeg så ut vinduet og jeg fikk konstatert at reven hadde det vært fart i. Kråkefuglene hadde også spist av godsakene for det lå strødd biter utover.

Ute var det over 2 pluss, så jeg fikk fort kjenne at jeg hadde på for mye klær. Jeg begynte å svette og jeg måtte få litt lufting blant lagene med klær.

 

Etter nesten tre kvarter med intens årvåkenhet, var klokken nesten 23.45.

Jeg hadde hagla klar i hendene, hvis det skulle dukke opp en skikkelse nede på ekra. Varmegradene de siste dagene hadde grepet tak i snøen og fordampet en del av den, men heldigvis var det ikke mye "svart" der.

Da klokka var 23.45 så jeg ut vinduet og skuet rundt. Midt på ekra ble jeg vàr noe. Jeg var ikke sikker på om det kunne være rev. Jeg festet blikket mitt på den mørke flekken som gikk nesten i ett med snøen pga. kontrastene. Flekken sto midt i et spor fra en tidligere rev, og jeg fant ut at det måtte være en rev. Etter litt begynte den å røre på seg og da ble det ingen tvil, det var rev.

 

Hjertet dunket fortere og fortere for hvert skritt reven tok, og skjelvinger gikk gjennom kroppen. Hagla ble klargjort og sansene skjerpet. Reven brukte tida si godt, og hadde det ikke travelt. Etter en omfattende tur, kom den rett inn. Jeg kjente den søte lukten av rev i nesa og smak i munnen. Denne blir min.

Varmen kommer sigende mens reven snart er ved åtet. Da den er ca. en meter unna, snur den seg med bakenden mot meg og jeg får dermed ikke skutt, da det eneste forsvarlige er sideskudd. Hagla er oppe og jeg sikter lenge. Reven utnytter tiden sin og graver og herjer mens den leter etter mat.

Til slutt kommer synet av bogen frem, litt etter litt. Jeg avventer til jeg har hele siden til og sikter bak bogen på dyret. Holdet er rundt 20 meter, og jeg lar skuddet gå. Det piper i ørene og jeg ser reven falle sammen uten så mye som en rørelse. Glad knekker jeg hagla og den herlige, kjente lukta av krutt siger opp gjennom løpet og inn gjennom neseborene mine. En ny patron erstatter den gamle og hagla er igjen klar for skudd.

 

Jeg venter enda en time før jeg avslutter, uten synet av enda en rødpels.

Ned bakken går det og jeg plukker opp mikkel, og går opp igjen. Reven blir hengt på vekta. Nåla stopper på 4 kg, den minste jeg har skutt så langt. Jeg ser mellom bena på den og finner ut at det er nok en tispe.

Fornøyd kan jeg henge tispa på veggen og konstatere at mitt mål på 15 rever er nådd, og at det er et faktum.

Link to comment
Share on other sites

Denne natten lærte jeg mye, deriblant at man ALLTID skal stole på hundens nese fremfor sine egne egenskaper i å gå ettersøk, og at man ALDRI må gi opp for lett :!:

 

Tross 39 i feber bare litt over døgnet før, dro jeg ut i natt.

Det ble ganske stille på åtet etter fire rever forrige helg, men i slutten av uka var det igjen ferske spor der.

Jeg labba i vei, full av iver. Gradestokken var nede på – 15, så jeg tok på meg varme klær for ikke å fryse. Men det skulle jeg finne ut at var feil klesvalg.

 

Dressen jeg hadde på meg bråket for mye, og ikke minst, det gjorde jeg også for er litt småforkjølet enda. Kl.04.30 ble jeg var en rev som travet bort fra meg, den ble sikkert redd bråket fra klærne for i 15 minusgrader og helt stjerneklart, bærer lyden veldig godt.

 

kl.04.40 ble jeg på ny var en skikkelse nedpå ekra, og den var på vei inn. Etter noen meter torde jeg ikke slippe den lengre mot meg, så smalt det. Reven hoppet og sprellet som en gal før den løp unna.

Jeg ville ikke sitte lenger i tilfelle det ble enda en skadeskyting og enda et ettersøk, så jeg dro hjem og la meg.

 

Jeg våknet like før det lysnet. Hunden ble med meg også denne gangen.(og far’min)

Reven hadde blødd noe helt jæ…. helt fra skuddstedet av og hunden var spennvill.

Etter mye, om og men, ble blodspora bare mer og mer uklare. Hunden virket også mer interessert på annet enn å følge sporene. Blodsporene mistet vi og pappa tok med seg hunden hjem. Jeg skulle gjøre enda ett forsøk på å finne igjen spora, og det gjorde jeg heldigvis. Jeg også dro hjem for å hente hunden.

 

Etter lange minutter med ettersøk fant PBGV’en igjen spora, jeg tenkte det var rådyr eller noe sånt men ble overbevist da jeg fant blod.

Jeg fiska etter telefonen for å få pappa til å komme med hagla. Den la jeg igjen hjemme pga. utrolig vanskelig terreng, og jeg måtte også slippe hunden senere for dette.

Losen gikk i fullgang rett nedenfor meg, jeg gikk ned og etter hvert fikk jeg se den hinkende reven meg en hund i hæla.

 

Det lå ei gammel sommerbu der som reven besøkte flertallige ganger, og gjemte seg i.

Pappa kom med hagla, vi gikk inn i bua med hunden, og under ei lita hylle lå reven og gjemte seg. Like etterpå gikk Petiten inn under hylla og dyra føk i tottene på hverandre. Etter hvert kom begge to susende ut av bua, men Basseten tok igjen reven og fikk sakket den ned. Jeg og pappa gikk rundt, da fikk vi se litt av en scene, hunden gikk runder rundt reven og dro den etter halen. Jeg fikk tak i hunden og løftet den unna så pappa fikk klinket ei hagleskur i bakhodet dens.

Endelig slutt på pinen, men sånt skjer.

Jeg fikk jo en veldig og trim da.

 

Oppsummering:

Ei lita tispe på 4,5 kg.

Skadeskutt, funnet igjen, avlivet.

Da har jeg 9 rever for sesongen.

Nærmer meg da også sesongens mål på 10 rever.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er aldri for sent å legge ut åte.

Men fordelen med å legge ut tidlig på sesongen er at reven blir vant til matfatet du legger ut. Dette er særlig en fordel om du har ett eller flere revekull rundt deg, da valpene lærer i tidlig alder hvor de finner mat, og da kommer de gjerne tilbake senere også.

Link to comment
Share on other sites

Nei, ikke for sent i det hele tatt. Det heter seg at jo tidligere jo bedre, men få ut guffa og reven kommer den. Selv forer jeg fra oktober (etter tredjeslåtten) og helt ut mars (ca). Spesielt åte som har snødd ned syns jeg det har vært mye action rundt. Når det er snø er det jo vanskeligere å finne mat så hvis du har foret og det har snødd ned kan det bli moro. Var hvertfall det her i fjor.

Link to comment
Share on other sites

Det er ut..

inn var .224 stort ;)

satt rett bak bogen der jeg sikta.

 

ut var som det her

310653_10150454958450935_738105934_10646552_2048457888_n.jpg

ikke egnet om en skal beholdet skinnet.

 

Har lada ganske hardt.. og denna kom ganske nære. hørte faktisk rikosjett etter treff..

presisjonen er upåklagelig. Denne kula går like fint som 55 grs vmax.. men mye raskere!

Link to comment
Share on other sites

jeg har tenkt å prøve meg på revejakt for første gang, og har fått en plass der det skal være en del rev som jeg kan sette meg opp et skur.

kan noen gi meg en ide om hvordan jeg skal bygge skuret, hva jeg skal bruke som åte, og om jeg ksal velge hagle eller .308.

Link to comment
Share on other sites

om du skal bygge ei jaktbu bør helst være ei luke som du kan skyte fra :lol: helst ei luke i hver retning!

reven spiser alt! vomm og rester fra dyr er supert, bare husk og ikke legg ut gjennomfrossene hele dyr, dette har jeg dårlig erfaring med, da kommer det lite rev på åte.

velger du å bruke rifle kan du ha åte på lengre avstand noe som er en fordel, for da er det mindre sjanse for at reven merker deg, men da må du huske å ha en lyssterk kikkert så du får inn gode skudd! ellers er hagle prima det og! :)

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mange Reve jegere her så jeg tenkte jeg skulle prøve litt jeg også :) har lagt ut åte i ca 2 uker no og dem 3 siste dagene har jeg måtte fylle på mere mat da reven har vært der og forsynt seg,no ser jeg den har lagt ruta si innom åte og jeg kan prøve meg i morgen kveld for å se om det kommer noen :)

Hvor stor er den største reven som er blitt skutt av dere garva reve jegere ? :)

Link to comment
Share on other sites

største reven felt i norge,som er dokumentert er vel den tispa fra rakkestad på 15 kg...?...

den største jeg har skutt er en hannrev på 10 kg....den var så lys i pelsen,at den gikk i ett med det oransje utelyset....ble enn headshot,da det skinte fra øynene da den kiket opp fra åta....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...