Jump to content

Komme i gang med metallsiluett?


Andrikén

Recommended Posts

Jeg syntes MS så spennende ut når jeg drev litt med pistolskyting, for endel år siden. Og når jeg nylig begynte å lese igjenom Ladeboken så fikk jeg se et bilde av Eirik Moen i fin positur, da dukket tanken opp igjen. Så var det rett på kammeret for å sjekke "miljøet", jeg leste igjenom noen tråder. Noe som nødvendigvis ikke er lurt hvis man skal holde seg unna nye "laster". Etter dette endte jeg opp med noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe med.

 

Hvor bør man melde seg inn for å få erhvervstillatelse, lokal pistolklubb el annet?

Er det mulig å få bygget pistol, på riflekasser, for deltakelse i MS stevner?

Evt hvilken klasse havner man i?

Link to comment
Share on other sites

Innmelding i forbund (Norges Metallsilhuettforbund) via klubb som er tilsluttet forbundet erveien å gå for å få søkt og ervervet på riktig måte.

Send evnt. en PM for tips om klubber i ditt område.

 

Bygging av våpen på riflekasse gjør at du kommer inn i Fri 2 og/eller fri 2 1/2size.

NMF har et klassesystem med ferdighetsklasser.

Link to comment
Share on other sites

6x45 vil med rett riflestigning i et slikt våpen, være et svært egnet kaliber. Ytelsen (presisjon og velteevne) vil ligge svært nær 6 Norma BR og fra et 15" løp, vil alle riktig oppsatte figurer falle. Presisjonen vil avhenge av akkurat det samme, som ei rifle i det kaliberet, sammensetting, kvalitet på løp og andre normale faktorer. Kulevekt +100 grs, vil være best på bukk. Om våpenet kun skal benyttet til 1/2 size, er kravet til kulevekt tilnærmet unødvendig, men til gjengjeld, vil lette kuler kunne gjøre mye skade på figurene

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Går du med planer om et byggeprosjekt, og kommer dithen at du setter det ut i live, så håper jeg du legger ut bilder og beskrivelser av prosessen slik at andre også kan ta del i gleden over å se et MS våpen ta form :D

 

Jeg har ogå noen byggeprosjekter på tankestadiet, men det er desverre så mye annet tiden brukes til at jeg ikke har kommet lengere enn tankestadiet. Jeg liker forresten 6,5mmBr meget godt, og det er kaliberet som ligger best an hvis jeg skulle bygge noe til metallsilhuett grov fri 2 eller fri 2 1/2size.

 

Det å bygge et perfekt (for meg) Field våpen er selvfølgelig også et sterkt ønske, men siden det skal være et produksjonsvåpen så må man bygge litt flere enn jeg har økonomi til :(

Link to comment
Share on other sites

Hvis det blir noe prosjekt for meg så må det nok en børsemaker inn i bildet. Evt. håper jeg at jeg lager grepet og fortreet selv.

Jeg ville nok laget en tråd om prosjektet, etter beste evne. Litt om løsningene som ble valgt og slikt. Kansje litt demontering for å ta noen bilder.

 

Dette er jo noe frem i tid siden medlemskap i pistolklubb ikke er på plass ennå.

Link to comment
Share on other sites

Noe børsemaker arbeid, utført av noen som faktisk vet hva de holder på med, kan nok være en god ide med et slikt prosjekt. Det kan alikevel bli en meget interesant tråd om man gjør slik du nevner, det er jo veldig mye av prosjektet det å vurdere og velge løsninger.

 

Medlemskapet ordner seg nok ganske fort :)

Link to comment
Share on other sites

Med god hjelp fra deg, blir det nok snart en løsning på det med medlemskap.

 

Jeg har kikket litt på brukt våpen for å finne noe å bygge på. Det er noe inntresangt der ute. :smile:

Jeg har begynt å bearbeide min kjære kone, men uten hell så langt. :roll: Time will show :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er utgangspunktet for prosjektet mitt i hus. Er spent på om jeg klarer å krype under vekt kravet til Fri II, uten for mange komprimisser.

Jeg velger å være litt hemlighetsfull ennå, så slipper jeg å bli "disset" el. plagiert (helst) før prosjektet er skikkelig igang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...