Jump to content

Saltstein

mork

Recommended Posts

Holder på å sette opp noen saltsteiner rundt om. Tidligere hadde FK 2-kg`s steiner, men i år fikk jeg bare tak i 10 kg`s. Vel, det er minst like bra.

Har slipt til noen "pinner" og borret hull i de i toppen. Det jeg gjør videre, er å sage av et tre i passende høyde. Flekker bort barken i underkant.

Slår nedi "pinnen" og trer nedpå saltsteinen. Har laget tak av noen vannfaste plater. Legger de oppå og smetter i en låsesplint. Da regner ikke steinen vekk.

Dyra kan sleike salt fra stammen, siden barken er fjernet.

Nå har rådyra fått sin dose. Skal sette opp noen til hjorten også.

Bilder:

IMGn_0630.jpg

IMGn_0631.jpg

IMGn_0632.jpg

DSCn01198.jpg

Bra jobba :D

Jeg setter ut en del steiner selv, men gjør det på en litt annen måte!

Jeg har plate på undersiden, med en del hull i,

så setter jeg steinen øverst og lar regn etc la saltet renne nedover stokken,

Da varer en stein et snaut år.

dyra slikker mest fra "stokken"!

Mvh.

Griffon

Det høres ut som en god måte. En 10 kg`s varer nok mer enn ett år med tak over, men det er snakk om småsummer uansett.

Har ellers tre kameraer ute plassert mot steinene. Skal ha kontroll på bukkene til den 10. august. :D

Var smart den patenten med og borre og sette i en "pinne" mork! Jeg pleier å bruke motorsag og skjære til pinnen av selve stammen men de har lett for å knekke etterhvert. Men hvis du har tak over den så renner det vel ikke nedover stammen? Ett år? Ett par av steinene (10 kg) i elgterrenget våres holdt ikke mer enn 2-3 mnd. i fjord sommer, var mye trafikk der og endel hjort også 8)