Jump to content

Nikon Monarch 2.5-10x50 på Baikal Taiga Kombi..


Recommended Posts

Da var kombien i hus. Baikal Taiga 12/76-223. Skal brukes på vilt opptil rådyr, skal ikke jakte noe større og det vil ikke dukke opp noe elg/reinsdyr/hjort... Fra før av har jeg en ou hagle 12/76, samt en BRNO 308. På 308n står ovennevnte Zeiss-kikkert, mens i skapet ligger en gammel Bushnell 3-9x40 som jeg hadde på rifla før.

 

Jeg kommer nok til å bruke kombin mest og ser for meg at 308n blir parkert rimelig bakerst i skapet siden det er kombinasjonsjakt, rådyr, rev, gjess osv.. Tilogmed når jeg sitter på post på jordene om ettermiddagen/kvelden vil jeg nok bruke kombien, da reven plutselig kommer på haglehold og den står ikke stille.

 

Spørsmålet mitt blir da, skal jeg sette zeissen på kombien?

- Er 2.5x en lav nok forstørrelse for skudd på gående rev i halvmørket?

- Vil 50 i lysåpning bli i største laget når rifleløpet ligger nederst? (tenker på avstand til mellom siktelinje og kulebane)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Taigaen har frittliggende pipe og har hørt at den skal være bra presis. Blir litt off-topic, men greit nok. :) Det var en fin tråd om taigaen på sluttstykket, skulle opprettet egen tråd om det her på kammeret også.

Gleder meg til å prøve den ETTER at jeg har fått justert avtrekket... :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har peiling på dette med at løpet og siktelinjen kommer litt langt fra hverandre? Kan det bli et problem?

 

Nei dette er ikke et problem. Jeg mener dette er en fordel. Kulebanen kommer noe lenger fra siktelinjen på de korteste holdene, men vil være nærmere for resten av praktiske hold. På de korteste holden bruker du jo hagleløpet likevel. Det viktige er å finne riktig innskytingsavstand, eller overslag på 100m.

 

Bruk f.eks balistikkregneren til Norma

 

http://www.norma.cc

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det ser ut til å bli en Nicon Monarch 2,5-10x50 med lys på kombien så beholder jeg Zeissen på 308-børsa. Da blir det en "rifle med mulighet for hagleskudd" siden det blir mye jakting i jordekanter. Noen som har vært borti denne kikkerten? Ser de skal ha 6000 kroner for den på XXL.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til å bli en Nicon Monarch 2,5-10x50 med lys på kombien så beholder jeg Zeissen på 308-børsa. Da blir det en "rifle med mulighet for hagleskudd" siden det blir mye jakting i jordekanter. Noen som har vært borti denne kikkerten? Ser de skal ha 6000 kroner for den på XXL.

 

Jeg har storebroren, 2,5-10x56 med lys. Jeg er veldig fornøyd med den, men ville ikke drømme om å sette den på kombien.

På den har jeg en 1-4x20 kikkert. Bruker hvoedsaklig kombien på rådyr og gaupejakt, hvor ting skjer fort og holdene kan bli korte. Hvis jeg jakter i jordekantene, som du kaller det, (regner med du mener posterings/smygjakt) så bruker jeg rifla.

Jeg hadde først en 3-9x33 på kombien, men den bla raskt bytta ut til en 1-4x20, da fikk jeg kjappere skudd, bedre balanse, kommer lavere ned med kinnet til kolben og mindre vekt.

 

Hadde situasjonen vært slik at du ikke hadde hatt en rifle fra før, da hadde jeg muligens ville enbefalt 2,5-10x50 på kombien. Selv om det går helt fint å skyte rådyr på 100-150m med x4 forstørring.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg hørte hadde Nikon gått forbi Leopould i salgstallene i USA, og det sier noe om kvaliteten. Amerikanerne liker billige og solide ting, og når en "japse" selger bedre enn et merke/produkt fra uniten - et merke som har et godt rykte både i USA og i europa, så kan man jo ta det som et kvalitetstegn vil jeg tro!

 

Jeg har selv en Nikon Monarch 2,5-10x50 og rent optisk så er jeg fornøyd, men er det noe som irriterer meg mye med siktet er at zoomen er så jævla hard på den.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Nikon Monarch 2,5-10 x 50 m/lys nå i 2-3 år. Et meget bra sikte, særlig til denne prisen, og dorulleffekt finnes ikke. Veldig god "allrounder". Litt treg zoom kanskje, ifht f.eks Swarovski, men det er en bagatell etter mitt skjønn. Det kan også ha sine fordeler.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har ikke med lys!

 

Jeg tror faktisk zoomen kan være avgjørende - spesielt på en kombi, der du kanskje må som zoome litt raskt i forhold til bytte til hagle/rifle.

 

Ikke noe stygt om Nikon optisk, men jeg hadde faktisk valgt en Zeiss classic eller en Meopta i dag. Alle tre ligger jo omtrent på samme pris...

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja, Amerikanerene veit å stramme zoom`en også. Har ein Leupold VXI 3.9x40 og den må ein nesten ha rørpumpe tang, for å justere. Den sitt noko forferdelig. Heldigvis, så blir den ikkje så mykje brukt med zoom, blir kun justert mellom jakt og skytebanen. Men dog forbanna irriterandes.

Ellerså så er vel Nikon utvilsomt et merke i medvind. Og dei er vel kanskje ikkje det dummeste ein kan kjøpe over dammen. Sikler litt på Nikon 2.5-10x50 eller ein Bushnell Trophy 3-12x56. Får sjå litt utover kva det blir til.

Link to comment
Share on other sites

Siktet vil stå på 2.5x forstørrelse, jeg skyter best på lav forstørrelse. Det skal jaktes med kombi om natten, i månelys og nær andre lyskilder, derfor må jeg ha x50. Det ideelle hadde vært en 1.1-5x50 med lys men det er det ingen som lager.. :( Men 2,5 er helt greit, at den er lyssterk er viktigst.

 

Jeg vurderer også å montere lys på min zeiss 2.5-10x 50 men det får bli senere.

Link to comment
Share on other sites

Da er det jo bare en ting som gjenstår "mannen i gata" løp og kjøp, så finner du nok ut om du har gjort det riktige valget eller ikke!

 

Jepp, skal gjøre det, har jeg gjort feil så kan jeg selge igjen. Taper noen kroner men sånn er livet. Og Bukkebrøl, jeg er med på tankegangen din, det må betegnes som "utradisjonelt" å sette et sånt sikte som jeg tenker på på en kombi.. :) Men jeg skal ikke skyte på fugl i lufta eller raske skudd under drivjakt, det blir postering etter dyr som ikke er støkket i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Siktet vil stå på 2.5x forstørrelse, jeg skyter best på lav forstørrelse. Det skal jaktes med kombi om natten, i månelys og nær andre lyskilder, derfor må jeg ha x50. Det ideelle hadde vært en 1.1-5x50 med lys men det er det ingen som lager.. :( Men 2,5 er helt greit, at den er lyssterk er viktigst.

 

Jeg vurderer også å montere lys på min zeiss 2.5-10x 50 men det får bli senere.

 

Det har ingen hensikt å ha 50mm lysåpning ved 2,5x forstørrelse, så lenge du ikke har som H.C.Andersen ville ha sagt det: "øyne så store som tinntallerkner."

 

Greier dine pupiller å utvide seg til 7mm når du har fullt nattsyn, er ca 20mm den største objektivdiameteren du kan utnytte. dvs på 2,5x er 1,1-4x24 like lyssterk som 2,5-10x50.

 

Derfor lages det ikke 1,1-5x50.

Link to comment
Share on other sites

Var det ikkje ein tråd, der det var ein tabell over pupillstørrelse / forstørring og objektdiameter, der det gjekk fram, kva kikkert som var optimal i forhold til alder på person? Kanskje det var ein tråd om dette på SL, men det hadde vært kjekt å hatt den.. Så hvis ein eller annan har denne, eller veit om fakta der, så hadde det vært fint. Sorry for litt OT her..

Link to comment
Share on other sites

Det har ingen hensikt å ha 50mm lysåpning ved 2,5x forstørrelse, så lenge du ikke har som H.C.Andersen ville ha sagt det: "øyne så store som tinntallerkner."

 

Greier dine pupiller å utvide seg til 7mm når du har fullt nattsyn, er ca 20mm den største objektivdiameteren du kan utnytte. dvs på 2,5x er 1,1-4x24 like lyssterk som 2,5-10x50.

 

Derfor lages det ikke 1,1-5x50.

 

Aiai.. det visste jeg ikke. Men hvilken forstørrelse må jeg da opp på for å utnytte 50 lysåpning? Mener du jeg like gjerne kan kjøpe meg en 1.5-5x20? Har nemlig en slik på hånden også. Det er en Leupold varixIII med lysdott.

Link to comment
Share on other sites

Avhengig av hvor unge øyne du har, dvs hvor store pupiller du får i mørket.

 

Får du 7mm, som regnes som det maksimale unge mennesker har, trenger man 50mm/7mm = 7x for å utnytte objektivdiameteren. Er du blitt litt eldre og bare får 5mm blir det 10x.

 

I mørket er kvaliteten på optikken det viktigste, dvs kontrast og oppløsning. Liker du ikke for stor forstørrelse, kjøp deg en Zeiss Diavari Victory 1,5-6x42 (eller tilsvarende), denne er bedre en det meste, også i skumring.

 

En leupold 1,5-5x20 duger ikke i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

De fleste oppegående produsenter av kikkerter lager jaktkikkerter med hensyn at når du skur kikkertens zoom på max skal ikke lysåpning bli mindre en ca 5mm.

 

Derfor har en 50mm max 10x zoom, og 56mm har 12x og 40mm har 6x.

Så en 40mm er like bra som en 56mm på 6x (i teori).

Deretter kommer lysgjennomgang i glass osv. osv.

 

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

De fleste oppegående produsenter av kikkerter lager jaktkikkerter med hensyn at når du skur kikkertens zoom på max skal ikke lysåpning bli mindre en ca 5mm.

 

Derfor har en 50mm max 10x zoom, og 56mm har 12x og 40mm har 6x.

Så en 40mm er like bra som en 56mm på 6x (i teori).

 

Nå er 3-12x50 og 2,5-10x56 vel så vanlig kombinasjon av objektivdiameter og forstørrelse.

 

 

 

Deretter kommer lysgjennomgang i glass osv. osv....

 

Lysgjennomgang er det alt for stor fokus på. Ikke glem at hvis man tar ut alle linsene, får man 100% lysgjennomgang. Eller, tar man den beste håndkikkerten for skumring som finnes, f.eks 8x56, Når denne er ute av fokus, er bildet fulstendig ubrukelig, selv om lysgjennomgangen er den samme som når bildet er perfekt fokusert.

Link to comment
Share on other sites

Forvirret nå... Har ikke ringt XXL som jeg hadde tenkt. Sitter litt med intrykket av at 2.5-10x50 ikke er det smarteste valget, men vet ikke helt hvorfor. I går var jeg sikker.. Skal sies at det er lyskilder der jeg jakter så skudd i mørke blir det ikke. Strølys fra utelys fra gårder ol. Så en 1.5-5x20 med lysdott kan funke, men da er jeg avhengig av å sitte ved gården eller lyskildene. Jo lenger vekk jeg går fra disse - jo mindre vil kikkerten funke.. Hmmmmmmmm..

Link to comment
Share on other sites

Forvirret nå... Har ikke ringt XXL som jeg hadde tenkt. Sitter litt med intrykket av at 2.5-10x50 ikke er det smarteste valget, men vet ikke helt hvorfor. I går var jeg sikker.. Skal sies at det er lyskilder der jeg jakter så skudd i mørke blir det ikke. Strølys fra utelys fra gårder ol. Så en 1.5-5x20 med lysdott kan funke, men da er jeg avhengig av å sitte ved gården eller lyskildene. Jo lenger vekk jeg går fra disse - jo mindre vil kikkerten funke.. Hmmmmmmmm..

 

Du kan jo også tenkte på at jo større kikkert jo tyngre blir den.

En ett-eller-anna-40mm er vel så fin å ha som en 56mm da man skjelden bruker kikkerten med enn på 3-5x.

Kikkerten kan man også ha nærmere løpet jo mindre kikkerten er.

Link to comment
Share on other sites

Denne har lys, men aner ikke noe om kvaliteten: http://www.wingevapen.no/index.php?id=2106

Takk, den var interessant. Skal ta en telefon til Winge i morra. MEN.. jeg snakket med Zeiss i dag og de sa at jeg uansett ville tjene på 50 lysåpning, selv på liten forstørrelse. x42 på en kikkert til bruk om natta var for lite mente han der. Det skal ikke være lett. :|

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke alltid åte. Skyteavstand kan bli fra 10 til 150 meter. Pleier å postere i jordekanten der reven alltid går hver natt. Den har to ruter, enten får jeg den på 10, 50 eller 150 meter i de fleste tilfeller, litt avhengig av hvor jeg sitter og hvilken rute den går.

 

Den pleier å gå motsatt rute av hvordan jeg har tenkt og det har gjort at den har overlevd meg noen ganger. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ja, den samtalen med Zeiss gjorde meg litt klokere, når det gjelder at jeg bør ha god lysåpning. Har egentlig vurdert å bare kjøpe det Nicon-siktet og bli ferdig med det. Så bruker jeg det i år og hvis jeg ikke er fornøyd selger jeg det og kjøper noe annet. Et annet alternativ er å sette Zeissen over på kombien og etterhvert få montert lysdott i den.

Ellers kan jeg som jeg egentlig burde gjøre sette på min gamle Bushnell på Rifla, ta Zeissen over på kombien eller motsatt..

 

Som sagt - litt forvirret. :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vel egentlig landet på en avgjørelse.

 

Jeg fikk i dag tilsendt et Leupold 1.5-5x20 (30mm rør) VXIII med lys, fra våre kjære venner på sørlandet. Ser at det er en litt mer hendig kikkert på kombien enn en stor en. Jeg får lavere montasje, noe som er fordelaktig mht kinnkontakt.

 

Det jeg også ser er at retikkelet på Leupolden er helt genialt for raske skudd. Det er et slags tysk nr 4 men de tykke strekene går ikke så langt inn mot senter som på vanlig tysk 4. Det var egentlig bare en fordel - men det blir smak og behag. Jeg likte det godt. Dessuten er prikken i midten bare å legge i senter. For meg som har dårlig syn blir dette bedre på ei sånn børse.

 

Men det jeg skal gjøre i tillegg er at jeg sender Zeissen til Tyskland for ettermontering av lys. Jeg skal da bestille lysdott slik at rifla blir alternativet når det er på det mørkeste på natta. Dermed har jeg utelukket kombien som ei "svartenatta-børse". Fordelene som jeg hadde hatt på natta ville blitt ulemper når jeg skulle brukt den på dagen med stor kikkert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...