Jump to content

Kronograf belysning for innendørsbruk

MorganKane

Recommended Posts

Har en slik Chrony Alpha, slik mange har.. Lyst til å montere lys på toppen av difuserene slik at den kan brukes innendørs. Frister ikke å rigge opp to kontorlamper med glødepærer man knapt får tak i lengre, ei heller å drasse rundt med en 500W arbeidslampe..

Derfor O`allvitende forum; noen som vet om dioder gir "konstant" nok lys for kronograf?

I såfall vurderer jeg å kjøpe to slike led skinner og teipe en på toppen av hver difuser.

21EXaqtv7KL._SL500_.jpg

Eg vil tru at dersom du fester den der oppå kvar skjerm på toppen der, så vil den lyse opp den kvite plasten såpass at det burde funke.. Eg veit ikkje 100% sikkert, men eg antar at det burde fungere.

Hvis ikkje så har du fabelaktig belysning på kvar side av speilet på baderommet ditt.. :mrgreen:

• 2 weeks later...

Kom plutselig til å tenke på dette.. Er på sin plass med en liten tilbakemelding på hvordan det gikk.

Nei, det fungerte ikke.. teipet to stykk diodelister på toppen av difuserene, men fikk kun feilmeldinger av ymse slag.

Hadde ikke andre lyskilder i rommet, annet enn diodelistene og litt sol lys fra vindu.

..men når sant skal sies, så får jeg også raust med feilmeldinger selv under gode forhold. Snart går det ett skudd 20cm lavere enn normalt..

Hva drev du diodene med, likestrøm fra batteri eller fra en eller annen likeretter koblet til strømnettet?

Jeg har såvidt forsøkt litt på innendørs kronografering, og fant ut at det beste var lyskilde (direktedrevet LED eller glødelampe, same shit) drevet med likestrøm enten fra batteri eller fra likeretter med et batteri "på lading" i kretsen for å jevne ut spenningen. En høykvalitets likeretter som faktisk gir jevn DC og ikke pulserende 50 Hz jukse-likestrøm vil nok ogå fungere.

Lyskilder drevet med vekselstrøm eller dårlig likerettet ga for mye flimring og ujevne resultater med mange feilmålinger.

Best resultat fikk jeg forresten ved å ikke montere lyset over kronografen men ved siden av den, og rette lyset opp i taket slik at kronografen "så" kula som skygge mot den indirekte belysningen i taket. Dette ga nok bedre fordelt lys enn å forsøke å lyse opp en diffuser, men så bruke jeg bare en eller to lyskilder om gangen. Med flere lysdioder er det muligens enklere å lyse opp diffuseren fra oversiden.

Vargen: Disse lys listene drives av batteri, så tror ikke problemet ligger der..

Dersom man skal velge likeretter som gir gjevnest mulig likestrøm, bør man en av typen trefase likeretterbro og styre unna løsninger med enfase "graetz-kobling". Men selv om man velger løsning med trefase likeretterbro, så vil man likevel få støy inn mot lykta. Den likeretteren vil også generere harmonisk støy ut på strømnettet, ettersom slike trekker kvasifikantet strøm.. Har man en nabo med masse lysstroffrør, motorer og ørten små trafoer til f.eks laptop'er, vil også det skape overharmonisk støy som kan gjøre likerettingen vanskeligere. Renest DC får man som du sier fra batteri..

Jaja.. morro for meg å ta av cowboyhatten og briefe med ingeniørhatten når sjansen byr seg ;)(Jeg er altså ikke mer belært enn at jeg er usikker på hvordan diodelykter fungerer)

Morten Vinje; takker for tipset. Men skulle ikke tro det var den helt store forskjellen mellom slike lys lister og hodelyktene. Er det en slik Chrony Alpha du har?

Vargen: Disse lys listene drives av batteri, så tror ikke problemet ligger der..

Men er de regulert på noe annet vis enn en enkel motstand? Sannsynligvis er de pulsbreddemodulert, og vil derfor blinke (da klikker chronyen). Jeg kjøpte 100 IR-dioder for å teste den samme tanken som du har i utgangspunktet, men kom aldri så langt at jeg fikk satt sammen noe.

Som smevik sier, de fleste moderne diodelykter er spenningsregulert med en eller annen form for pulsmodulering. Enten de er buck- eller boost- regulert så blinker de som regel. Unntaket er drittbillige lykter med direkte drift og kun en motstander som regulering, disse lyser konstant og skal funke med kronografen. Derav Mortens tips om biltema- kopi av mer kjente lykter :-)

Hvis du åpner lykta og finner noe særlig mer elektronikk enn en motstander i serie med diodene, så har den nok en eller annen variant av fancy spenningsregulator. Litt avhengig av type dioder og batterispenning, så kan det være en smal sak å fjerne regulatoren og lodde inn en motstander i stedet.

Morten Vinje; takker for tipset. Men skulle ikke tro det var den helt store forskjellen mellom slike lys lister og hodelyktene. Er det en slik Chrony Alpha du har?

Både Chrony Alpha og CED Millenium - funker som tusan på begge. Som Vargen sier; pass på å kjøpe de riktig billige kopiene - tror det muligens kan være noe i det. På den annen side fungerer jo også nettdrevne lyspærer, som pulser med 50Hz...

Både og med nettdrevne glødelamper, jeg fikk noen få feilmmålinger med nettdrift og ingen med batteridrift. Dvs, jeg fikk ingen åpenbart gale hastigheter uansett, men med vekselstrøm ble det noen skudd som ikke ga måling. Forresten, glødelampa lyser vel både når spenningskurven er over og under null, blir ikke det 100 Hz??

Både og med nettdrevne glødelamper, jeg fikk noen få feilmmålinger med nettdrift og ingen med batteridrift. Dvs, jeg fikk ingen åpenbart gale hastigheter uansett, men med vekselstrøm ble det noen skudd som ikke ga måling. Forresten, glødelampa lyser vel både når spenningskurven er over og under null, blir ikke det 100 Hz??

Joda, men glødelampa gjør nettopp det, den gløder. Det betyr at den ikke blinker like mye som lysdioder, som slår seg av med en gang strømmen kuttes. Det kan føre til at kronografen klarer å få en måling, men det er oftest akkurat på pottekanten.

Så lenge det er en fas og to ledere, alternerer de likt slik at summen blir 50Hz? Ble litt usikker nå... Kurven blir uansett ikke glatt/rett, og det medfører at lyset pulser selv om det ikke kan oppfattes av øyet - elektronikken fanger det nok ganske sikkert opp dersom amplituden blir stor nok. Det avhenger igjen av glødeelementets masse; jo større den er er desto mindre blir amplituden på lyset (ikke strømmen). Men nå er vi (jeg) ganske langt utenfor det praktiske området :-)

Skal man være dønn sikker:

* Billig hodelampekopi fra Biltema, Jula, Clas Ohlson osv

* Direktedrevet LED med batteri (evt oppladbart), eksempelvis fra Deal Extreme

Takker for tilbakemeldinger:)

Tror til at TRG-22 har fått bedre resultat enn meg med disse diodelistene, kan skyldes kulas hastighet.

Jeg har vært på det eksperimentelle hjørnet, og derfor kun testet det med luftgevær hjemme i stua.

F.eks, om man ser kun på strømnettet og ikke pulsmoderering og annet tjafs i selve lykta.

Ved oscillerende 50Hz, en chronograf med 2x5cm brede reflektorer og ei kule som passerer i 800m/s

=> 0,625% sjanse for blink når kula er under reflektorene.

Dersom da kula kun passerer i 80m/s

=>6,25% sjanse for blink når kula er under reflektorene.

(..om jeg ikke har regnet feil)

Snusbokskastet mitt vil vel da gi rundt 60% sjanse for feil ;)

Det gir om ikke annet litt indikasjon på hvor mye kulas hastighet har å si..

Ellers har Morten Vinje ett godt poeng når det gjelder billige diodelykter uten så mye krimskrams inni.. Om tiden strekker til, skal jeg se om jeg får laget ett oppsett uten spenningsregulering eller annet tjafs. Men først skal jeg prøve med litt større skyts :)

Ellers har Morten Vinje ett godt poeng når det gjelder billige diodelykter uten så mye krimskrams inni.. Om tiden strekker til, skal jeg se om jeg får laget ett oppsett uten spenningsregulering eller annet tjafs. Men først skal jeg prøve med litt større skyts :)

Billige lykter kan nok muligens funke. Men nå er det blitt såpass billig å pulsbreddemodulere lys at selv den kjipeste lykt har det. Man skal ha flaks(?) hvis man kommer over en lykt nå for tiden uten pulsbreddemodulering. De som har en knapp for flere lystrinn har garantert det. I verste fall er det bare å bytte ut pwm-kretsen med en enkel motstand.

Jo, men så lenge det er nok battericeller til å gi over 3 volt under last så pleier høyeste lysstyrke i praksis å være direktedrevet. Uansett en smal sak å bygge om til direkte drift. Men hvorfor må det på død og liv være led? Har man flere enn to tommeltotter og føler seg usikker på led teknologi, så fungerer jo gammeldagse lommelyktpærer like bra. Eller hva med noen juletrelys?

Jo, men så lenge det er nok battericeller til å gi over 3 volt under last så pleier høyeste lysstyrke i praksis å være direktedrevet. Uansett en smal sak å bygge om til direkte drift. Men hvorfor må det på død og liv være led? Har man flere enn to tommeltotter og føler seg usikker på led teknologi, så fungerer jo gammeldagse lommelyktpærer like bra. Eller hva med noen juletrelys?

Veldig gode poenger :mrgreen:

Ledlys drar veldig mye strøm hvis man kobler de rett på batteri, og vil ødelegges rimelig fort uten strømbegrensing. Men man kan dra fram den gode gamle glødelampa, den har jo innebygd strømbegrensing. (bare ikke bruk juletrelys som drives fra stikkontakten)

På Deal Extreme får man gammeldagse lommelyktpærer med LED i stedet for filament, med driver og det hele. Det samme gjelder pærer til biler - og da skulle det bli både billig og enkelt...

Jeg har en slags allergi mot lommelyktpærer (lykt, lomme, enkeltmanns, helårs - altså den flate olivengrønne med rødt og grønt fargefilter-pære), da de har en tendens til å slutte å virke når de absolutt ikke skal slutte å virke. LED bare funker. Og funker :-)

Eksempelvis denne med dobbeltsidig teip rundt reflektoren, klistret rett på kronografskjermen:

http://www.dealextreme.com/p/1w-60-lumen-white-led-emitter-cabinet-aluminum-lighting-module-3-4v-350ma-13664

Koble batteriet rett på så tar elektronikken seg av resten.

Eller en av de andre ørti millioner mulighetene man finner her inne (mange sikkert også billigere - trenger ikke ha så høy lysstyrke heller). Husk at prisen inkluderer frakt, om man så bare bestiller en eneste dings til to dollar.

Har den der virkelig innebygget driver da? Ser ut for meg som at det kun er lysdioden i en fancy aluminiumsholder. Må nok ha en motstander eller noe mer avansert for å begrense strømforbruket litt, lysdioder har den morsomme egenskapen at de gir mindre motstand jo varmere de blir. Dermed bruker de mere strøm og blir enda varmere osv, inntil batteriet kneler eller noe blir ødelagt av varmen. Lysdioder med smart elektronikk så du bare kan koble til batteri er jo nettopp det vi vil unngå til bruk med kronograf, fordi disse nesten alltid gir pulserende lys som kan forstyrre kronografen.

1stk Lysdiode laget for en spesifikk spenning kan kobles direkte til denne spenningen som en enkelt last, men du bør ikke paralellkoble LED, da kan de ruse seg opp og ryke. Du kan derimot seriekoble for eks 6stk 2V LED til 12V spenning.

Skal du ha suksess med belysning over chronoen så tror jeg det bør det være 1stk punktbelysning, hvis du legge en skinne med led rett over difusoren i hele dens bredde så vil jeg tro at sensoren vil få for mange lyspunkter å forholde seg til, og ikke oppfatte skyggen av kula som passerer den ene dioden som er rett over dens passeringspunkt.

Det finnes en dullion muligheter til en billig penge der inne - regulerte enheter også. Den vanskeligste oppgaven i å forsyne kronografen med lys, er å bestemme seg for hva man vil ha på Deal Extreme :-) Ellers kan man ta den enkle snarveien og kjøpe to Petzl-kopier - det funker helt fint.

• 1 month later...