Jump to content

Laaaaang reparasjon på revolver..!


Orion

Recommended Posts

Kjøpte i fjor en revolver med faste sikter (kopi av 1873) i cal. 45 Colt, fra en anerkjent våpenhandler. Dyrt merke, betalte ca kr. 11500,- for den.

Ble ganske overrasket da det viste seg at revolveren skjøt alt for lavt og endel til venstre. Tok kontakt med leverandør som sa at jeg skjøt feil.

Satte våpenet i Ransom Rest og testet med flere ammo-typer. Resultat det samme. Alt for lavt og ca 2 - 3 tommer til venstre. Dokumenterte resultatene med foto.

Tok kontakt med produsent pr. e-mail om problemet og fikk til svar at løpet måtte teites litt for å flytte siktet til venstre, samt at forsiktet måtte files ned. De anbefalte en våpen-smed i Danmark.

Jeg tok igjen kontakt med forhandleren og viste han korrespondansen med produsenten, og jeg fikk beskjed om å sende den til dem, så "skal vi fikse dette".

Dette var like før Jul 2010, altså ca 4 måneder siden.

Jeg la ved brev hvor jeg opplyste om hva jeg var misfonøyd med, forslag på hva som må gjøres, og ba dem å ringe meg før de besluttet hva som skulle gjøres. I tillegg ba jeg dem sende meg en kvittering på at de har våpenet slik at jeg kan vise for meg ved evt kontroll.

Ikke har jeg fått noen kvittering om at de har mottatt våpenet, og jeg synes denne affæren begynner å dra ut i langdrag nå.

Har purret på forhandleren flere gang (3-4), men får bare svar at våpensmeden er opptatt og har vært syk osv... Har også spurt om å få telefonnummer til smeden, men alltid unskyldning om at han ikke har det med seg og lover å ringe det til meg senere.

 

Hva synes dere her på forumet jeg bør gjøre?

Ta kontakt med Forbrukerrådet? Eller er det andre instanser man kan henvende seg hos?

Jeg begynner å bli ganske nervøs for hva som egentlig skjer med våpenet.

For hva jeg vet kan det jo ha havnet hvor som helst (forhandleren har muntlig gitt uttrykk for at han har mottatt det, men jeg har ingenting å forholde meg til).

 

Noen gode forslag?

 

Takker på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Tja... kjenner jeg er fristet til å spørre om du er fornøyd med.å handle i Danmark... men det kan hende jeg tar feil. Posten din.er litt mangelfull. Videre lurer jeg på hvr i alle dager man får tak i så dyre replikaer...

til slutt tviler jeg på ar jeg ville tatt det beskrevne problemet som en garanti sak, bruk tyngre kule og bøy kornet litt i riktig rettning, ferdig fiff.

hvilket merke er revolveren?

Link to comment
Share on other sites

@woff... de to trådene var vel ikke spesielt sammenhengende?

@Orion: Takk for utfyllende info. STI texican slo det meg ikke at noen kunne finne på å kjøpe, så den tenkte jeg ikke på. Hva slags ladning har du brukt? Revolveren er vel bygget for 250gr kule i 8-900.f/s

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke noen feil på pistolen som må repareres, så en slik anvendelse av kjøpsloven som Think legger opp til er noksvært urealistisk. Problemet som.beskrives er helt normalt på SA revolveren. Ammunisjonen som er brukt har for lett og våpnet treffer derfor litt lavt med siktebe slik det er. Heldigvis er siktene høye og kan files ned til ladning siktepunkt er enige. Treffpunkt 1,5" til venstre på 25 m vil jeg påstå er bra for en SA med faste sikter fra esken. Det kan dessuten skyldes så mange tibg at det neppe kan kalles fabrikantens ansvar.

 

Men, det er jo ikke det som er utfordringen i denne tråden, selv om det kanskje er slik at en jobb som.det å.sette tilbake løpet er blir ned prioritert for våpen det er noe galt med...

har du sendinga kvitteringen sporer du den på posten for å se om den har blitt hentet. En kvittering for at våpnet er hos.børsemaker trenger du ikke før en eventuelt varslet kontroll, og vil bare føre til mer arbeid fore våpen smeden.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Hassel, Feil type/vekt i forhold til standard. Det er ellers helt vanlig at SA våpen må tilpasses til ammo, som ønskes brukt. Nær sagt de skal skyte lavt, slik at man kan ta ned forsiktet for å få riktig treffpunkt med SITT syn og sin ammo kombinasjon. Det er også helt vanlig at de skyter feil i side. Feilen her var vel minimal og vil vel utgjøre en svært liten bøying av forsiktet. Større variasjoner fra loddrett senter, medfører gjerne behov for å skru løpet i ramma, også dette ganske vanlig. Men få kontakt med den børsemakeren!

Link to comment
Share on other sites

Feil treffpunkt kan også skyldes skjeve hornhinner. Det har jeg. De fleste treffer

5-6er opp til høyre når de prøver mitt våpen på duellskiva.

Har lånt bort samme våpen til flere personer flere ganger. Ser at det er helt

normalt at de varierer 3-4 tommer på treffpunktet. Men ingen er så ekstrem

som meg. Må selv ha skuret langt til høyre for å treffe skiva.

Om våpenet blir satt fast i benk, skjer det samme.

Forskjellig syn , får oss til å oppfatte at blinken står en annen plass.

Link to comment
Share on other sites

OK. Jeg prøvde også endel 200 grainere, og de gikk enda lavere. Får prøve å få fatt i revolveren/våpensmeden før de gjør noe med den. Og så teste ut noen tyngre kuler. Håper bare jeg ikke blir for sein...! Skulle heller hørt med dere her inne først. Takker for alle svar. :D

Hadde faktisk også tenkt å prøve med svartkrutt i den. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene. Hadde tenkt å prøve å støpe litt. Bly + 2% tinn OK?

 

Å få tak i den børsemakeren, det har vist seg at det er det som er det største problemet...

Når ikke forhandleren vil ut med hvem det er, så vet ikke jeg hvordan jeg skal klare det...!?

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke se noe sted at det er nevnt hvilken handler dette er, er det ufint å nevne det på ett slikt forum som dette ? Burde ikke de som gir dårlig service bli oppmerksom på det, ikke sikkert de oppfatter saken din slik du oppfatter den.

 

Må vel nesten være lov å si i fra om man får dårlig service, så unngår man å handle av de som yter dårlig service, eller hva ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg "skyter inn" Vaqueroen med ladning i høyden og en tusjstrek mellom tommel og pekefinger, til å få riktig grep, sideveis. 300 grains blir harde, 250 standard og under det svake. Eneste problemet er at du får ny tusjstrek hver skyting og må sjekke hvor hanen skal være i forhold til den før det går midt i sideveis.

 

Heldigvis har jeg en føflekk å streke etter.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig service... nja. Kunne den ha vært bedre? Definitivt! Men det er en slik situasjon hvor en får tilsendt et våpen som det ikke er noe galt med, for å reparere det... Hva skal man gjøre da? Videre er det vel fort børsemakerern som er problemet her og ikke forhandleren.

Link to comment
Share on other sites

OK, la gå med at jeg har sendt inn et våpen til reparasjon, som KANSKJE ikke trenger reparasjon...!? Jeg tar den..!!! Men dette vet vi nå ikke 100 % sikkert enda.!

Så snart jeg får våpen tilbake skal jeg prøve med annen ammo, så får vi se hvordan det går, derfra...

 

Det jeg imidletid er misfornøyd med er:

 

1. Hvorfor dette har tatt så lang tid å finne ut av? Hos forhandler/smed har de tydeligvis ikke funnet det ut enda, ettersom jeg ikke har fått noen ting derfra enda! 4 måneder ER LANG tid vil jeg påstå.

 

2. Sammen med våpen ble det lagt ved et brev, med dokumentasjon på hvordan tester av våpen ble utført og foto av samlinger. Der var også kopi av korrespondanse med produsenten (STI) og hvordan de foreslår å løse dette, samt kontakt-info til meg. Det ble også bedt om å få en "kvittering" på at de har våpenet i sin besittelse, slik at jeg kan legge for meg ved en evt. kontroll. INGEN TING har jeg fått !

 

3. Jeg ba også i brevet om at smed må ta kontakt med meg FØR NOE SOM Helst blir utført på våpenet, slik at man kunne diskutere hva som er beste løsningen.! Jeg har ikke hørt et pip fra hverken forhandler eller smed.

 

4. Når jeg har purret til forhandler på hva som skjer med våpen, får jeg høre en masse "unnskyldninger" om at smed har det veldig travelt, eller at han har vært syk, osv. osv. 3 - 4 ganger har jeg ringt og etterlyst våpenet, og samme svar. Jeg får ikke greie på hvem denne smeden er, rett og slett. Det synes jeg er for dårlig...! Hva om man kjøper et våpen fra denne forhandleren som virkelig trenger reparasjon? Da kan man virkelig sette spørsmålstegn ved dette firmaets service-nett! Eller hva?

 

PS! Jeg hadde ikke lyst å legge ut navnet på leverandøren her, da jeg ikke syntes det var riktig ovenfor denne. Men de fleste av dere finner det nok ut med litt "detektivarbeid"!, som en av dere også sier. God Påske alle sammen og takk for svar og hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Men det er en slik situasjon hvor en får tilsendt et våpen som det ikke er noe galt med, for å reparere det... Hva skal man gjøre da?

Da kan man med fordel kommunisere dette til kunde.

 

Med ingen erfaring med STI SA, så kan man observere følgende utsagn:

 

Det er også helt vanlig at de skyter feil i side.

 

Forskjellig syn , får oss til å oppfatte at blinken står en annen plass.

 

Videre er det vel fort børsemakerern som er problemet her og ikke forhandleren.

 

Hvem vil kjøpe et presisjonsinstrument som man vet skyter feil?

Forskjellig syn - like våpen. Alle STI SA er like presise. Presise i forhold til hva da?

Kunden bør også bære den risiko det medfører å handle hos forhandler A, fordi A har valgt børsemaker B. Altså bør kunden før et eventuelt kjøp forsikre seg at A sin B ikke er syk eller vil oppgi sitt navn eller vil utføre en tilsynelatende merkelig/ uvanlig/ uløselig børsemakerjobb.

Link to comment
Share on other sites

11,5K for en STI - det er mer enn jeg ga for min originale Colt, riktignok for et par år siden. Men den er kanskje verdt det.

 

- Hva koster originalen idag? Er det mulig å få fatt i en?

 

Som et lite apropos (ikke for å strø salt i såret, det er vel allerede gjort) så går min dønn i med 250gr kule....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

He vel litt samme problemet her... sendte inn en CZ 9mm for justering av avtrekk og festing av skur på siktet...

Dette er no 4måneda sidan,og tross fleire purringar so hekje våpenet komt enda.... kjipt sidan det er feltstemne komande torsdag..

What to do?? forlange kraftig rabatt? lånevåpen?gå ut med navnet på våpensjappa her?

 

Mvh mr.drittlei :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For å slutte av denne tråden.

Jeg kontaktet forhandleren igjen og fikk sendt våpenet tilbake i samme stand som jeg sendte det fra meg.

Bestilte meg en kuletang for støping av 250 grains kuler. Plundret endel før kulene ble fine, men til slutt ordnet det seg.

Etter prøveskyting ser det meget lovende ut. Dere hadde rett når det gjaldt tyngre kuler for å få treffpunkt høyere.

Bruker en legering på 98/2 og da blir kulene 265 - 270 grains.

Har også testet med svartkrutt og det virker fint der også. 28 grns sw # 2, melkekartong-shilling og kulen, col = 40,7 mm.

Takk for tipsene, alle sammen. :smile:

 

IMG_1697.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å se at det ordnet seg til slutt. Venter selv på en Uberti 1873 med 7,5" pipe i 45LC som jeg kun skal benytte med svartkrutt i 8) Uberti skal vistnok produsere denne i Juli og jeg vil kunne få den i oktober ifølge Børselars. Den som venter på noe godt osv :mrgreen: Ser også at ladningen som du benytter er samme utgangspunktet som jeg hadde tenkt å begynne testingen med. Kulene har jeg tenkt å bestille hos Clarry Haglund. Kommer til å gå for den orginale kulevekten på 250grs :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Er det lenge siden du bestilte? Jeg gikk et halvt år å ventet på min Uberti 1860 Army, bare så du er klar over at det tar lang tid.

Men til slutt dukket den opp, på selveste Juleaften 2010.

Når det gjelder 1873, så mener jeg du har bestilt "rette" løpslengden. Jeg hadde også mest lyst på en med 7,5 " løp, men STI'en finnes bare med 5,5 ".

Etter å ha testet noen skudd med ladningen i mitt forrige innlegg (28 grns sw #2) synes jeg kanskje den var litt hard. Skal prøve å redusere til f.eks. 25 grns, så får vi se hvordan det blir.

Ellers ønsker jeg deg lykke til med ny Uberti, og håper ikke ventetiden blir alt for lang. :D

 

IMG_1701.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...