Jump to content

Ulv og rovdyr.


motordude

Recommended Posts

Nå har jeg lest noen innlegg her inne om ulv, og til dels andre rovdyr. Kommer det en nyhet som setter ulven i uheldig lys, så skal det postes og hylekoret starter. Ulven må utryddes, er stort sett mantraet.

 

Jeg har lurt litt på hva som er grunnen til disse holdningene. Er dere saueeiere i ulvetette områder alle sammen? Har dere hatt noen traumatiske møter med ulv? Noen av dere mener at siden ulven er genetisk "russisk" eller i det hele degenerert, så har den ikke noe her å gjøre. Hadde ulven vært 100% rent norsk, frisk og sunn, hadde den vært mer velkommen da?

 

Hva med bjørn, må de vekk også? Jerv? Isbjørn? Gaupe? Ørn?

 

Mvh

John Tangerås

Link to comment
Share on other sites

Skattepenger brukes på mye rart, og de usle kronene som brukes på ulven er et musepiss i havet... nok et argument som ikke holder mål... Derimot landbrukssubsidiene.... Da begynner vi å snakke kroner....

 

Til trådstarter: Motstanden mot ulven på dette forumet dreier seg om to ting. Ulv angriper hund, og ulv skal visstnok tømme skogen for alt jaktbart vilt... Verre er det ikke... Først meg sjøl, deretter meg sjøl, og er det noe igjen så skal jeg ha det også....

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig er det færre igjen av disse enn ulven, og ulvens inntog i Norge er ganske sikkert spikeren i kista for disse

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7399139

 

Og til Østerdøl: Du kunne ikke tatt mere feil. Mine og mange andres argumeter mot ulv og kun ulv går på forringet livskvalitet, økonomi og ikke minst det faktum at pådriverene for å gjenninnføre ulv i Norge er byråkrater og forskere. Det står det helt klart i de andre trådene her.

Link to comment
Share on other sites

At enkelte norske harehundraser ikke er særlig populære har da vel for fanken ingenting med ulven å gjøre..?? Det er liksom ikke måte på hvor desperate dere fanger opp argumenter.... Dette er en jobb for NKK, som de nå vil ta tak i...

 

til Carl-gustav.... Den samlede norske jordbruksstøtten var på 20 milliarder i 2010.... skattepenger som gjør at det fortsatt kan være liv laga å være bonde fortsatt.....

Link to comment
Share on other sites

http://www.r-a.no/nyheter/article5528234.ece

- Ulver er vakre og vi er glad i dyrene rundt oss, men dette blir liksom ikke så fint med ulvene så nærme. Den er slett ikke så sky som man har trodd, sier hun.............Det er så mye snakk om jegere og for og i mot ulvene. Ikke glem oss vanlige som er glade i naturen og glade i å bruke den. Vår livskvalitet er betraktelig forringet i disse ulvetider, sier hun.

Slik er hverdagen for mange, problemet er at mange ikke tør å si noe for de blir hengt ut i aviser og på nett som dumme og uvitende av ulveforkjempere.

Link to comment
Share on other sites

Skattepenger brukes på mye rart, og de usle kronene som brukes på ulven er et musepiss i havet... nok et argument som ikke holder mål... Derimot landbrukssubsidiene.... Da begynner vi å snakke kroner....
Og hva gir ulven i avkastning, kontra det det landbruket gjør :?: Da begynner vi å snakke kroner........
Link to comment
Share on other sites

pga at jeg er imot ulv er for at jeg får ikke brukt naturen slik jeg vil.det å dra til naturen å slippe bikkja uten å være redd for at den skal bli tatt er totalt ødelagt samt mye av dyrestammen er ødelagt fra der bor nå pga ulv!

galventispa alene kostet oss over 2 mill for 2 år siden. noe å tenke over det å.

hvorfor skal vi ha ulv som ikke er i ulvesona? det ble sagt det at all ulv utenom ulvesona skulle bli skutt hva skjer ånei vi kan ikke skyte pga det er de eneste 30 norske ulva vi har i verdenen. skjøss katta en viss plass.!

jeg er med å jakter rev med en russerstøver men mye av gleden blir borte da ulven er i nærheten så vi kanskje ikke kan bruke hunden i det hele tatt.

 

det er noe av den grunnen at jeg er imot ulv.

bjønn sover halve året og lager ikke mye bråk ut av seg.

jerv er et åtseldyr og lager ikke så mye bråk ut av seg

det samma med gaupe bortsett fra når ho kommer i nærheten av sau da

Link to comment
Share on other sites

"Østerdøl, økonomi er ikke din skarpe side"

 

Det er sikkert mange av oss som ikke har "eggen" der :D - men vi kan ha synspunkter som kan være mer eller mindre riktige - uten å ha bachelorgrad i mikro/makro-økonomi.

 

(Når jeg var ung - tok jeg en økonomiutdannelse - men bachelor - var et ukjent begrep den gang. Det er jo helt forferdelig hvor mange vekt-tall jeg har gått glipp av :trist: )

 

Økonomiutdannelse - tror jeg ikke er alfa i debatten :wink: .

 

Sau, ku, hund og katt - må gjerne ofres for min del - mot å kunne ha et mangfold av rovdyr i faunaen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt hvilken nye synsvinkler en slik tråd er ment til å gi da de fleste argumenter for og imot ulv er ganske "last year".

Jeg mener ikke at vi ikke skal ha en sunn debatt om saken men da må den være sunn. Det at enkeltindivider med sterke ønsker om oppmerksomhet prøver å provosere frem dumskap hos motparten kvalifiserer ikke som en sunn debatt. Det er argumenter vi har hørt før, som vi er lei av å høre og som ikke blir sannere med årene.

Jeg går ut ifra at jeg ikke trenger å gjenta de da dere mest sannsynligvis har en viss peiling på hva det er snakk om.

 

En annen ting som kanskje er litt overraskende er en østerdøl som, mest sannsynlig, har hatt mange gleder av naturen og kanskje burde sett hvilken kvalm ulv kan lage i lokalsamfunn, naturen og familier. Bare en observasjon.

 

Når vi først er inne på landbruk kan det jo kanskje nevnes at det er importen av matvarer, som vi hadde evnen til å produsere selv, som kveler landbruket. Det kan vel såvidt sammenlignes med hvordan gamle Norske jakttradisjoner med hund kveles i dag. Altså, at man importere noe man ikke har bruk for og gjør folk avhengig av det. Dette er ikke noe argument verken for eller i mot. Det er bare fakta.

 

Det er vel ikke noe behov for at jeg skal komme med ytterligere argumenter mot eller for ulv eller at jeg skal ytre hvilken side av fornuften jeg befinner meg på. De skarpeste av dere har vel allerede gjennomskuet mitt tapre forsøk på å forholde meg objektiv...

 

 

Bruno"VilyttetetteretropomhjelpiødemarkenDetenestevihørtevarulvenesseiershyl"Engerdal

Link to comment
Share on other sites

Matproduksjon er et tapsobjekt i en kald horisont som Norge.

 

Det trenger man ihvertfall ingen B-grad for å skjønne.

 

Spørsmålet er da:

 

Er jeg såpass lojal - at jeg ønsker norske bønder "wellfare"?

 

Og det gjør jeg!

 

Og er derfor villig til at staten betaler erstatning/kompensasjon for rovvilt-tatt husdyr.

Link to comment
Share on other sites

Det gikk da fint før i tia. Blir jo bare varmere og varmere så det skulle da i teorien gå bedre nå. Det er da selvsagt varer vi egentlig ikke trenger å importere det er snakk om her. Ikke eksotiske varer som kaffe og bomull men heller produkter som storfekjøtt og potet :wink:

 

 

BrunoReadbetweenthelinesEngerdal

Link to comment
Share on other sites

At man begynner å blande inn økonomien til landbruket som argument for ulv blir bare patetisk. Er det noe som er et samfunnøkonomisk tapsprosjekt så er det jaggu gjeninnføringen av ulv! Det koster samfunnet mye penger, og genererer tilnærmet ingenting. At noen forskere får støtte til å drive med faget sitt, og at noen helikopter selskaper får fakturert flytimer er ikke å regne med som samfunnsøkonomisk positivt når kostnadene er så skyhøye i forhold.

 

Selv om jeg personlig ikke er særlig positivt innstilt til subsidiering av landbruket, evner jeg ihvertfall å se at hver hundrelapp som bonden tjener genererer ti ganger så mye når man tar alle de andre leddene med i betraktning. Enten det er transportselskapet som kjører varene, fabrikken som produserer gjødsel, eller 19 åringen som sittet i kassen på Rimi. Subsidieringen kommer tilbake til staten i form av skatter og avgifter. Det kan ikke sies det samme om ulv kostnadene.

Link to comment
Share on other sites

Landbruket får ofte mye kjeft her inne . forsvaret bør vel også dras inn da? bortkasta penger???

 

Det kan faktisk komme en dag vi er helt avhengi av begge deler ,Det tror jeg ikke vi blir med ulven

 

Ingen har foreløpig kommet med noe annet at ulven er kjekk og ha, et nydelig og fint dyr, blir mer spenende m ulv.

 

Kom med noen argumenter for at ulven er så viktig at den må stille først i køen.

 

Min grunn til og ikke ønske ulv er helt enkelt Jeg jakter m løshund .(kansje ikke så viktig)

 

Men ser problemet til meneskene som har ulven i nærheten av hjemma sine og bonden som får ødelagt næringen sin.

Link to comment
Share on other sites

Merkelige synspunkter dere har om bønder og subsidier? Subsidiene har klart økt de siste 10 årene for blant annet å demme opp før konkurransen som kommer fra andre land. Skal ikke spore av her å diskutere landbrukspolitikk, men dette med 20 milliarder i støtte er mere komplisert enn som så.

Det alle dere som har asfalt under føttene har glemt er at vi skal ikke lengre tilbake enn rundt 1945-50, der og da var vi avhengi av Norsk landbruk, vi levde av gårdene i form av kjøtt og melk i den tiden siden det ikke kom trailerlass med importerte matvarer fra omverdenen. Gårdene sørget for det det som står på toppen av mashlovs hiarki, mat! Mat til de ingeniørene som begynte å leite olje, mat til den nye æraen for Norge slik vi asfaltungene oppfatter Norge. Går vi litt lengre tilbake i tid (har fremdeles besteforeldre som opplevde denne tiden) var vi enda mer avhengi av jordbruket. Det jeg vil poengtere er at dere vil bare slette norsk jordbruk for en jævla russisk ulv? Hvis vi skal ha en bærekraftig ulvestamme ryker distriktsnorge på ræva ganske enkelt fordi beitedyr og ulv kommer aldri til å gå over ens. Dette er veldig vanskelig å reversere til orientering!

 

Jeg vil så kommentere hvorfor jeg og sikkert mange andre jakter rovdyr. Det er mange argumenter men det viktigste er at i naturen må man ta ut på begge sider matfatet skal du ha balanse. Hvis ingen har jaktet rovdyr ville det blitt lite matvilt i fryseren hos alle oss. Andre faktorer som er viktig for at jeg jakter rovdyr er at det er den vanskeligste og mest krevende jaktformen, jeg liker utfordringer samt utfordre meg selv. På tampen kan det jo nevnes at for hvert rovdyr som felles har man spart samfunnet for ganske mange 10 talls tusner av kroner i form av at det ikke blir betalt ut erstatning til en død ulv/gaupe/bjørn/jerv. De 6 gaupene vi felte under årets gaupejakt sparte samfunnet for ca 450 000 kr i "manglende utbetaling", (gaupa tar i snitt ca 50 rein pr år) Så kan du legge til sauene gaupa tar....det blir "penger av sånt". Hvis vi fortsetter i samme stil fremover vil vi nok nå 1 milliard kroner i erstatning om ikke mange år. (fjoråret nådde nesten 700 mill!) Men det er vel bare å legge på ei krone her og ei krone der i skatter og avgifter så kan vi ture frem med denne rovviltpolitikken......

Link to comment
Share on other sites

Har det gått bra før?

Uten tilskudd fra hvem og hvor?

 

Er man boende i is-sødet, kan det bare ikke bli helårlig jordbruk - som det er i varmere strøk.

Og klarer "vi" å produsere nok for året - i det halvåret "vi" har mulighet?

 

Nå er det vel ikke noe hemmelighet at vi, før i tiden, produserte ganske mye av den maten vi trengte selv.

Poenget er uansett at vi heller kunne produsert så mye som mulig selv. Det er importen av matvarer vi kunne ha produsert selv, som tar landbruket å IKKE det vi ikke har mulighet til å produsere.

 

Jeg går ut ifra at du skjønner det om du gidder. Det jeg ikke skjønner er vitsen med å laga kvalm og argumenter mot ytringer og meninger som aldri har blitt nevnt.

 

 

BrunoaltidnåensomskarlagakvalmEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye bra om ulv og rovdyr, særlig siste innlegg.

Men jeg fikk ikke helt med meg om de uføretrygdede var for eller mot ulv eller om vi burde skyte de uføretrygdede også.

Eller hva med uføretrygded bønder? Hvordan skal vi forholde oss til disse?

 

Til opplysning bor jeg nærmere en storby enn 5o km kan jeg da få mene noe om ulv? Jeg sverger på at jeg ikke drikker kaffe latte.

I rødhette og ulven er det en slem ulv som spiser bestemor, heldigvis kommer en jeger og dreper ulven og redder bestemor.

Men i Donald duck har vi Lille ulv, han er snill, han spiser ikke grisevennene sine.

 

Ellers kan jeg anbefale denne tråden:

viewtopic.php?f=9&t=52915

 

Kan noen her begripe hvorfor folk som ikke hater eller elsker ulv ikke gidder delta i rovdyrdebatten???

Link to comment
Share on other sites

Hadde ulven vært 100% rent norsk, frisk og sunn, hadde den vært mer velkommen da?

 

Hva med bjørn, må de vekk også? Jerv? Isbjørn? Gaupe? Ørn?

Hvorfor skulle den være velkommen da? ulv er ulv.

Bjørn: samma fettet.

Jerv: angriper/dreper ikke folk.

isbjørn: den holder seg fint på svaldbar den.

gaupe: har så vidt jeg vet heller ikke angrepet mennseker!

Ørn: Har jeg heller ikke noe imot.

 

Men saken er slik at folk er "redd" ulv, og selv om du vil ha den her, så er ikke du så overbevisst lenger når det står en sulten/agressiv ulv foran deg tenker jeg :!:

Link to comment
Share on other sites

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1813265.ece

Her er det noen tall som garantert burde få noen til og våkne, like forbannet så sitter det folk rundt om i norske hjem, tar imot utbetalingen fra NAV og klager over at bøndene får støtte ?

 

Dette skaper jo vekst er det mange her inne som mener..?? Tenk på alle de ansatte i NAV, apotekene får solgt varene sine.. Legene har nok å gjøre.. Og trygdene er såpass romslige at de fleste kan opprettholde full kjøpekraft... Og masse går tilbake ighen til staten i form av skatteinngang... Helt topp dette....

Link to comment
Share on other sites

Dette faller bare mellom steinene...

 

Å skrive en respons for å lage kvalm og provosere på et nettforum som jobber for å bli tatt seriøst er bare dumt. Det er å hjelpe til å grave sin egen grav... Dette er nettsøppel.

 

Viss du ikke klarer å oppføre deg på nett har du ingenting her å gjøre.

 

 

BrunoHilsenBerntAndreNergårdEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Regnestykket ulv kontra subsidier/tilskudd/støtte til landbruket blir en tøff oppgave så lenge ulven ikke har noen avkastning annet enn opplevelsesverdien for de som gjerne vil sove i trygg forvissing om at det kan finnes en mulighet for å høre vargen hyle mot fullmånen om de tok seg en tur ut i villmarken en natt.

 

For et par uker siden hadde Steinkjeravisa satt opp en beregning som viste at hvert årsverk i landbruket genererte omtrent 8 arbeidsplasser utenom selve gården, da vel og merke i Nord Trøndelag.

Dette gjaldt da både offentlig administrasjon, leverandører av landbruksutstyr/for etc., slakterier, transportnæring og vetrinærer.

Men den oversikten stoppet på slakteriet, altså tok de ikke med grossister, transportører og videre salgsledd etter foredling.

 

 

Litt flåsete sagt:

Skyter du en bonde så gjør du en slakter, en landbruksmekaniker, en lastebilsjåfør, to byråkrater, en møller, en maskinselger, en halv dyrlege og en halv maskinselger arbeidsledige.

 

Vil helst ikke spekulere på hva som skjer om man skyter en ulv, men straffen blir vel omtrent den samme... :?

Link to comment
Share on other sites

Litt flåsete sagt:

Skyter du en bonde så gjør du en slakter, en landbruksmekaniker, en lastebilsjåfør, to byråkrater, en møller, en maskinselger, en halv dyrlege og en halv maskinselger arbeidsledige.

 

Hvorfor skal De bli arbeidsledige? Det er masse uløste oppgaver i Kongeriket som trenger arbeidskraft.

Link to comment
Share on other sites

Litt flåsete sagt:

Skyter du en bonde så gjør du en slakter, en landbruksmekaniker, en lastebilsjåfør, to byråkrater, en møller, en maskinselger, en halv dyrlege og en halv maskinselger arbeidsledige.

 

Hvorfor skal De bli arbeidsledige? Det er masse uløste oppgaver i Kongeriket som trenger arbeidskraft.

 

 

Javisst, og du ville føle deg mye tryggere om det var en landbruksmekaniker fullsertifisert på John Deere traktorer og Pöttinger innhøstingsutstyr som utførte kontroll og reparasjon av bremser og girsystem på din Toyota? :lol:

Og skal du ha satt opp en garasje eller dukkestue i hagen så trengs det vel to landbruksbyråkrater bare for å planlegge det... :roll:

 

Vet du hva, det er tilnærmet det minst geniale utsagnet jeg har hørt siden en herværende representant for fylkesmannens miljøvernavdeling presterte å si at "Når vi får lagt ned papirfabrikken til Norske Skog på Skogn vil vi spare masse strøm."... :|

 

Og med så mange uløste oppgaver i Kongeriket som trenger arbeidskraft er det nesten rart at vi fortsatt bruker 240 milliarder, eller 17 ganger landbruksstøtten, på å holde folk på trygd.

Link to comment
Share on other sites

Det høres muligens dumt ut i dine ører. Men det faktisk slutt på De tider der skomakeren ble ved sin lest. Dagens arbeidsliv er i konstant omstilling. Svært mange arbeidstakere behersker flere yrker og er i andre bransjer enn det De i utgangspunketet er utdannet til.

 

Dersom du, Stykkjunkeren, representerer holdningene i Norsk landbruk så forklarer det pengesluket.

Link to comment
Share on other sites

Det høres muligens dumt ut i dine ører. Men det faktisk slutt på De tider der skomakeren ble ved sin lest. Dagens arbeidsliv er i konstant omstilling. Svært mange arbeidstakere behersker flere yrker og er i andre bransjer enn det De i utgangspunketet er utdannet til.

 

Dersom du, Stykkjunkeren, representerer holdningene i Norsk landbruk så forklarer det pengesluket.

 

 

Deg om det, jeg foretrekker at badet mitt blir ordnet av en rørlegger og ikke en polsk student med brevkurs i lodding, eller en omskolert landbruksmekaniker i 50 årene.

 

Nå kan du kanskje forklare meg på en enkel og lettforståelig måte hva som taler FOR å legge ned en næring som i utgangspunktet er produktiv nok om man tar med seg de ringvirkninger den har, til fordel for den noe uproduktive (om man tar bestandstallene for god fisk) ulvebestanden i Norge :?:

 

 

Ah, nå er jeg heldigvis ikke i den situasjon at jeg driver landbruk, jeg hogger tømmer, og jeg har null peiling på hvilke tilskudd jeg eventuellt kunne fått om jeg søkte på det.

Men jeg ser jo at naboene sliter, selv om de etter enkeltes oppfatning burde kunne leve fett på subsidier og tilskudd... :roll:

 

 

Og når det gjelder Yellowstone, been there, seen the misery og skjønner ikke at de tør å slippe turister med kamera inn der.

Prakteksempel på feilslått forvaltning av "naturreservater" vil jeg si.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Nå kan du kanskje forklare meg på en enkel og lettforståelig måte hva som taler FOR å legge ned en næring som i utgangspunktet er produktiv

 

Den diskusjonen kan vi ta den dagen Norske forbrukere kan velge om biff fra NRF og mør biff fra Frankrike til halve prisen.

 

 

Det vil jeg hevde var en enkel måte å vri seg unna spørsmålet på.

 

Om man ser det på den måten er det faktisk INGENTING det lønner seg å produsere i Norge bortsett fra strøm og råolje.

Mener du virkelig at vi skal legge ned all produksjon som ikke kan konkurrere med prisene på et åpent marked, eller skal vi senke levestandard og prisnivå (og selvsagt lønnsnivå) her i landet til det harmonerer med de landene vi kan importere fra?

 

De rødgrønne som er satt til å styre landet kjemper med nebb og klør for å få opprettholde tilskudd og støtte til industrien her i landet.

Det strider nemlig mot diverse EU-regler.

Men støtten til landbruket er ikke noe tema i EU, der er namlig landbruket også subsidiert.

Faktisk såpass sterkt subsidiert at den norske "medlemskontingenten" i EØS fullfinansierer det portugisiske landbruket, som igjen dumper sine produkter i Ungarn og utkonkurrerer ungarske bønder...

Snakker om lystig fellesskap. :roll:

 

 

 

 

Så hva skal vi legge ned først?

Link to comment
Share on other sites

.....som igjen dumper sine produkter i Ungarn og utkonkurrerer ungarske bønder...

 

Hva er problemet med det? Denne dynamikken må næringslivet leve med hver jævla dag. Kan ikke se at forbrukere og skattebetalere er tjent med å holde liv i ulønnsom virksomhet.

 

 

Problemet er at du kanskje ikke leser det jeg skriver, eller muligens at jeg skriver på en måte som ikke er lett å forstå.

 

I det famøse EU systemet er det full aksept for støtteordninger i landbruket, men ikke i industrien.

 

Overført til norske tilstander ville det bety at du ikke blir kvitt "de jævla bønda" likevel, men at verftsstøtten forsvinner, likeså støtte til kraftkrevende industri og til slutt alle andre virksomheter som ikke er lønnsomme sammenlignet med tilsvarende i lavkostland.

Men for all del, hvis du er frisør kan du jo sove trygt og rolig.

Link to comment
Share on other sites

Det alle dere som har asfalt under føttene har glemt er at vi skal ikke lengre tilbake enn rundt 1945-50, der og da var vi avhengi av Norsk landbruk, vi levde av gårdene i form av kjøtt og melk i den tiden siden det ikke kom trailerlass med importerte matvarer fra omverdenen. Gårdene sørget for det det som står på toppen av mashlovs hiarki, mat! Mat til de ingeniørene som begynte å leite olje, mat til den nye æraen for Norge slik vi asfaltungene oppfatter Norge.

...og det skal kanskje ikke mere til enn et kjempeutbrudd på island til før vi er der igjen. Et utbrudd som får avlingene til å slå feil i deler av verden vil gi kamp om maten. Vi har ingen garanti for å få kjøpt alt vi trenger fra utlandet i en slik situasjon. Da kan det være greit å ha igjen litt norsk matproduksjon, og litt vilt i skogen, samt mulighet til å produsere kjøtt på den eneste fornuftige måten.(utmarksbeite)
Link to comment
Share on other sites

Bamsegutt skrev:

Har du hørt om distriktspolitikk??

 

Det var noe vi hadde før.

 

Distriktspolitikk var et vellykket nasjonalt krafttak mellom 1945 og 1990. I spillet mellom USA og Sovjetunionen var det helt avgjørende at vi hadde folk og virksomhet i nær sagt alle krinker og kroker. Det er nå 22 år siden Berlinmuren falt. Alt ser anderledes ut nå. Distriktspolitikkens siste krampetrekning er Senterpartiets deltagelse i Regjeringen. Ved stortingsvalget i 2013 vil Senterpartiet være historie på nasjonalt plan.

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning: Det er en kjent sak for forskerne og flertallet av den norske befolkning at ulver parrer seg og får hvalper.

 

Eller var innspillet ditt bare ment som nok et tilskudd til konspirasjonsteorien?

 

Selvfølgelig er det fullt muligt at noen har sluppet løs ulv i naturen, men hvis det forgår storstilt utsetting av ulv i Norge eller Sverige vil det på et eller annet tidspunkt komme for en dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...