Jump to content

Ulv angrep kvinne med barnevogn i Sverige


Petit

Recommended Posts

  • Replies 247
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Heldigvis kom mor og barn fra det med livet (om ikke psykisk helse) i behold.

 

Slikt vill det desverre bare bli mere og mere av, selv om de fleste som er tilhengere av ulv i Skandinavia har sagt slikt aldri ville skje.

 

Rart at man ikke er i stand til å se at det er en pris å betale for eksperimenter i en slik skala som gjenninnføringen av Ulv nå engang er i dagens tettbefolkede skandinaviske samfunn. Og det er klart at taksameteret løper stadig fortere etter som tiden går.

 

Det neste er vel mødre må ha med hagle hengende på barnevogna, for å være noenlunde trygg. :(

 

Jeg må si at det er svært bekymringsverdig, at ulv i så små antall. Tør å gå på både menneske og hund.

Link to comment
Share on other sites

(Vingemuttern svarte egentlig på et innlegg som er fjernet, da det stred mot forumreglementet. Jegermeistern.)

 

Jeg har forlengst kommet til at de som hele tiden har hevdet at det heller er om å gjøre at det blir mest mulig av Ulven fortest mulig har rett.

 

Enhver som på ulovlig/ukjent vis, sørger for at Ulv forsvinner. Gjør alle Ulvemotstandere en Bjørnetjeneste.

 

Jeg vet det er helt forferdelig, men kun når Ulven begynner å herje som.... Ja Ulv. Vill oppinionen begynne å snu vår vei, og det må en bare ha klart for seg. Politikerne styrer normalt etter som hva de tror mannen i gata bryr seg om.

 

En unge, eller en mor som blir drept/skamfært av Ulv. Og Der er nærmere 2 milioner mødre bare i norge, som vill ha bort utysket. Da er ikke noen tusen såkalte naturnværnere store gruppen for politikerne.

 

Spørsmålet er vel mere om Norske media vill blåse opp dette, eller om de forsøker å begrave hendelsen (media har mye makt her til lands).

 

 

P.s Lærlingen. ROFL :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du har vel rett Vingemutter, det skal gjerne bli værre før det blir bedre. Dessverre vår det jo ikke rett nord for Oslo dette skjedde, og nå har jo forskerne tidligere sagt at de svensk ulvene er slemme og kommer til Norge for å spise.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og venter på at tilhengerne av Ulv kommer og forsvarer dette...Spesielt de som bor mitt inni byene.

:roll:

 

Jeg bor i byen og syntes ulv er kjempetøft,

 

når den er flådd og ligger forran peisen.

 

Bøllefrø.... :lol:

 

Spørsmålet er vel mere om Norske media vill blåse opp dette, eller om de forsøker å begrave hendelsen (media har mye makt her til lands).

 

Her kan vi jo ihvertfall hjelpe til med og la media få vite om denne historien, er bare til og begynne og sende en link til Norske aviser og håpe på at noen tør ta fatt i det.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har du kalt overskriften Ulv angrep kvinne med barnevogn i Sverige.

Den riktige overskriften ville hvert ulv angrep løshund som var på tur med kvinne med barnevogn.

Det er tross alt en vesentlig forskjell.

 

Du får lese artikkelen en gang til, kvinnen forsvarte seg og ungen med barnevogna.

 

Jeg tipper det som kommer til å skje før eller siden er at en turgåer eller skiløper skader seg, og ender opp med å bli drept av ulv.

 

I 1999-2000 gikk jeg kveldstur sammen med kjæresten min på en tursti i Mission Trails Park i utkanten av San Diego, California. På et tidspunkt ble det et voldsomt rabalder med coyote hyling litt oppe i en skråning, det stimlet etter hvert sammen en del folk. Ingen av de vanlige brukerne av turstien hadde noensinne hørt et slikt rabalder, så viltnemnda ble tilkalt. Det var sent så vi dro hjem, når vi så morgenen etterpå så på nyhetene så viste det seg at en klatrer hadde skadet seg under klatring, og ikke hadde klart å ta seg de 100 meterne ned til stien, og når mørket kom så ble han coyote mat, så man trenger ikke være barn eller hund for å havne på menyen.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor har du kalt overskriften Ulv angrep kvinne med barnevogn i Sverige.

Den riktige overskriften ville hvert ulv angrep løshund som var på tur med kvinne med barnevogn.

Det er tross alt en vesentlig forskjell.

I følge svensk presse tok den ene ulven hunden den andre var mere hypp på barnevogna(med innhold). Men vi vet jo alle at norske ulver ikke gjør sånt. :moresarcasm:
Link to comment
Share on other sites

Ja, dette var ille. Og det ER synd på dei som vart råka av ulv i dette tilfellet.

 

Men samstundes er det godt for noko: store, sterke karar som er med i ulvemotstandergjengen på Kammeret får testa skrivekunsten, styrka machofølelsen og kan igjen ropa ULV! på tastaturet.

 

(Men det er er dykk eg innerst inne og tykkjer litegranne synd på, fordi de utviser stor fåkunne i mange fall).

 

Mvh Lindu

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det står vel at en av ulvene kom mot kvinnen (utfall) men snudde når ungen begynte å gråte etter mora tok ungen ut av vogna. Dette er ikke et angrep i mine øyne.

Hunden derimot ble anngrepet.

Vi snakker om dyr som dreper voksen elg, det vil si at hadde ulven virkelig angrepet kvinna hadde dette ikke endt slik.

Med all respekt for at dette var en dramatisk episode for kinnen, så er det hunden ulven viser aggresjonen sin mot.

Link to comment
Share on other sites

Ulven er ikke feig, den er kun ulv.

 

Her er et dyr som kan være langt farligere for menesker.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/08/514433.html

Hatet til denne arten er ikke så stort som det var lenger, men i 1909 ble johan sagastuen drept av bjørn i vassfaret.

Folk gikk man av huse for å drepe bjørnen, 30-40 mann deltok på jakten som varte i over en måned.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ulven er ikke feig, den er kun ulv.

Å kalle ulven "feig" eller "modig", er å tillegge den menneskelige egenskaper fra ridderromanene (antropomorfiering, heter sånt på fagspråket).

 

En enslig ulv angriper ikke en noenlunde frisk, voksen elg, hvis den ikke er desperat sulten. Årsaken er naturlige instinkter - den vet hvem som sannsynligvis vil vinne den bataljen.

Link to comment
Share on other sites

jeg for min del synes det er jævelig irriterende at folk mååå skrive ting med jævlig små bokstaver, om dere ikke tørr å skrive så folk kan lese det, så la heller vær å skriv det i det hele tatt..

"Jeg for min del" skriver av og til noe med små bokstaver - slik at "spesielt interesserte" kan lese det, og de andre kan la være.

 

Du kan få skrifta større på skjermen, ved å trykke "ctrl +". Eller du kan trykke på "siter"-knappen, da får du hele innlegget opp i kladdform.

Link to comment
Share on other sites

Om det er meg du viser til, så skreiv noko om at eg at eg tykkjer og litegranne synd i ulvemotstandergjengen, som ofte viser stor fåkunne.

 

Håpar det er nok til å halda deg jæævlig irritert utover natta og- vonaleg har du sovemedisin i skåpet om det vert for ille 8)

 

Mvh Lindu.

Link to comment
Share on other sites

Bare lurte på en ting, la oss si at du er på jakt og blir angrepet av ulv eller "tilfeldigvis" har med deg børse F.eks. i bilen under transport til der du skal jakte da.... og du feks ser noen som blir angrepet av ulv, kan du da skyte den vis du med alle mulige midler ikke har greid å skremme den bort? dette høres kanskje litt rart ut, men er jo godt å vite hva man skal gjøre, vis man skulle være så uheldig å komme oppi en sånn situasjon :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tankespill: "Onkel Blå" er ute på jakt etter en forbryter. Han bruker sin gode venn og "kollega", politihunden sin. Sporet fører til skogs, og det hele foregår i en ulvesone. Hunden angripes av ulv. "Onkel Blå" er bevæpnet og er så nær at han egentlig kan skyte. Skyter han?

 

Hvis nei, mister han arbeidskameraten sin, hunden.

Hvis ja, er han selv en forbryter..

Link to comment
Share on other sites

Ulvekjøtt smaker omtrent like ille som hundekjøtt, liker man kjøttet så har vi store mengder rev i naturen, det er om mulig værre enn hund også. Så nytteverdien er lik null, Exportverdien av kjøttet kan neppe forsvare summen som brukes for og holde liv i bestenden per i dag, så jeg ser rett og slett ikke noe poeng i og ha den andre steder enn inngjerdet på langedrag.

 

Godt sagt. Støtter den der. Det er ikke reint lite som blir brukt på det med å spore å mikke å makke med den forbanna ulven.. Merking og ditt og datt.

 

Jeg må jo ærlig innrømme det, ulven er jo et nydelig dyr, men grunnen til at jeg ikke vil ha ulv er fordi at nå går den på hunder som står på gårdsplassen snart, for ikke å glemme barn og mennesker.

 

Edit: OG fordi at nå kan vi snart ikke slippe bikkjene etter harepusen :?

Link to comment
Share on other sites

Hvis ja, er han selv en forbryter..

Er han det??

Er det Ikke lov å skyte ulven vis den angriper bikkja di? jeg presonelig ville skutt jævelen, vis den angrep meg eller hunden min. og vis det ikke er lov så fatter jeg ikke hvorfor, fordi som "SIR" sa så har vi absolutt ingen nytte av ulv, og å se på at bikja blir revet i fillebiter er mye mindre humant enn å skyte en ulv, er du ikke enig?

Link to comment
Share on other sites

Ikke lov, nei. Om da ikke politihunden kommer under kategorien "polititjenestemann". Ulven har nemlig ikke rett til å spise politifolk. Ellers forsøkte jeg for et par år siden med en underskriftskampanje for nødvergerett for hunder. Resultatet ble sendt inn til Erik Solheim. HER kan du lese om saken. Der finner du også en kopi at svaret fra Solheim. Klikk på det for å se det i større utgave.

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra Miljøverndepartimentet: "Departementet hevder at nødvergerett for hund vil medføre vanskelige bevisvurderinger, og at hunder kan bli brukt som åte"

Herregud! Det er det verste argumentet jeg har hørt, hvem bruker bikkja si som åte? det er vel fordi vi "ikke" vil at bikkja skal bli skadet, vi vil ha en nødvergerett :roll:

 

Jeg blir rett og slett fly forbanna når sånne politikersvin skal sitte på kontoret og bestemme om hva som er rett og galt :evil::evil: altså sau og bufee og geit kan man forsvare men ikke hund? Tragisk!!

Link to comment
Share on other sites

Det er det verste argumentet jeg har hørt, hvem bruker bikkja si som åte?
Intet argument er for sykt for de som vil at andre skal plages med ulv. Bedre blir det ikke når mange av de regjerer DN, MiljøvernDep mm.

Skyt for all del ikke om ulven er nære, bruk kniv, da har man bevis på at den var nærme nok.

Link to comment
Share on other sites

Tankespill: "Onkel Blå" er ute på jakt etter en forbryter. Han bruker sin gode venn og "kollega", politihunden sin. Sporet fører til skogs, og det hele foregår i en ulvesone. Hunden angripes av ulv. "Onkel Blå" er bevæpnet og er så nær at han egentlig kan skyte. Skyter han?

 

Hvis nei, mister han arbeidskameraten sin, hunden.

Hvis ja, er han selv en forbryter..

 

Han er neppe forbryter i lovens forstand. Arbeidskameraten hans regnes nemlig som offentlig tjenestemann på lik linje med ham selv...

Link to comment
Share on other sites

Skulle ønske Frøya, gamlejämten, fortsatt var i live og ung i kroppen. Hun jaktet på ulv, dum som hun var. Mulig jeg kunne ha tjent en slant eller to på disse egenskapene nå, selvsakt som bandhund. (ville aldri ha brukt henne som mat hvis det er noen som tenker i slike baner)

Link to comment
Share on other sites

Är man så pass korkad att man har en jakthund lös och så pass långt från sig som 80 meter när man går mitt i ett vargrevir, så känns ju risken som rätt stor att något kan hända..

 

För att inte tala om att man faktiskt bryter mot lagen och därmed enligt min mening borde bli nekad ersättning för den tagne hunden.

 

Visst är det både tragiskt och säkerligen traumatiskt för ägaren, men det hade kunnat undvikas om hon följt lagen och det sunda förnuftet och rubriken i både tidning och tråd är ju felaktig eftersom inte människor blev attackerade öht.

Link to comment
Share on other sites

Medlemmene i NOJS har under det nylig gjennomførte årsmøtet bestemt at NOJS ikke skal ta noe standpunkt til nødvergerett for hund, feks ved ulveangrep. Klart det blir vanskelig å få politikerne med på noe sånt, når selv en organisasjon som liksom skal jobbe vår sak ikke vil ta tak i det.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med disse ulvene, er vel at de ikke er så redde mennesker, ser at de kommer nærme hus og folk som er ute og går tur. Har bodd i Østerdalen noen år, og er ikke helt ukjent med problematikken. Hvorfor er ulven så nærgående.? Jo, fordi det er ulvehybrider, kanskje 75 % ulv, og 25 % hund.? Det er hva mange jeg kjenner i Østerdalen sier, og jeg er ikke uenig i at det kan være en sannhet i det. At ulveelskere slipper ulvehybrider/tamulver ved grensen i nattens mulm og mørke. :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

For nte gang blir jeg ganske så irritert på media hvordan de vinkler ting. Nå har det seg slik at jeg er i familie med venner av de omtalte personene.

Den versjonen jeg fikk høre var at det aldri var noe regelrett angreps drammatikk over episoden ovenfor menneskene. Ulvene tok med seg hunden for de anså den som en trussel mot reviret, men brydde seg lite om menneskene for de annså ikke dem som noen trussel. Vi er av natur ikke en av deres "vanlige" fiender. Så det var aldri snakk om noe regelrett angrep på kvinnen med barnevogn som iallfall norske media er så flink å vinkle det til. Sorgen og savnet er selvfølgelig der ovenfor familiehunden som dessverre ikke kom tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Tankespill: "Onkel Blå" er ute på jakt etter en forbryter. Han bruker sin gode venn og "kollega", politihunden sin. Sporet fører til skogs, og det hele foregår i en ulvesone. Hunden angripes av ulv. "Onkel Blå" er bevæpnet og er så nær at han egentlig kan skyte. Skyter han?

 

Hvis nei, mister han arbeidskameraten sin, hunden.

Hvis ja, er han selv en forbryter..

 

Han er neppe forbryter i lovens forstand. Arbeidskameraten hans regnes nemlig som offentlig tjenestemann på lik linje med ham selv...

Da kan vi flytte hele tankespillet over til en annen type hundetjeneste, en som vår myndigheter KREVER for at vi skal kunne drive jakt på hjortevilt: ettersøkshunden. Jeg kan si med hånden på hjertet at jeg aldri ville stille en ettersøkshund til disposisjon for noe lag som jakter i en ulvesone. Nå har jeg ikke en slik hund, men tenk tanken. Myndighetene krever, vi taper.

Link to comment
Share on other sites

Medlemmene i NOJS har under det nylig gjennomførte årsmøtet bestemt at NOJS ikke skal ta noe standpunkt til nødvergerett for hund, feks ved ulveangrep. Klart det blir vanskelig å få politikerne med på noe sånt, når selv en organisasjon som liksom skal jobbe vår sak ikke vil ta tak i det.

 

"organisasjon som liksom skal jobbe vår sak" Tja...nå er det ikke alle jegere som er imot ulv da...og nødvergerett for hund vil IKKE minske eller avverge hunder drept/skadet av ulv. Nødverge er IKKE en hevn...slik at nødverge for hund ville rent juridisk ikke virke mot ulveangrep på hund.

 

Derimot bør ulvejakt settes i gang på ulv som er nærgående og eller tar revir på steder der de skaper urimelig ulempe mot beitedyr og folk.

Link to comment
Share on other sites

Medlemmene i NOJS har under det nylig gjennomførte årsmøtet bestemt at NOJS ikke skal ta noe standpunkt til nødvergerett for hund, feks ved ulveangrep. Klart det blir vanskelig å få politikerne med på noe sånt, når selv en organisasjon som liksom skal jobbe vår sak ikke vil ta tak i det.

 

I såfall er jeg enda mere fornøyd med å ha bestemt meg for å ikke være medlem i NOJS. Å unnvike ubehagelige saker i den tro at man får mere gjennomslag for andre saker som er mindre konfliktfylt tror jeg er i lengde som å pisse i buksen for å holde seg varm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...