Jump to content

300 WSM tråden


Stuttfeiten

Recommended Posts

Ble lite å rapportere om 230 berger + 300wsm i dag. Avsluttet etter 2 skudd da jeg ikke fikk måling på cronografen grunnet for dårlige lysforhold. Skal prøve igjen i morgen. Mulig jeg må supplere med lyskaster da været ser ut til å bli det samme.

 

Ladningen som ble prøvd var 66grs H1000. Kule satt 1mm fra bommene. Dette er nok en slapp ladning. Får jeg måling i morgen øker jeg på.

 

Men jeg fikk en god følelse. To runde fine hull som berørte hverandre. Gikk for 1-10 twist 28" pipe, noe jeg tror holder i massevis. Rekylen med hausken standard og frontforlenger var meget behagelig.

 

Her er forresten et bilde av riggen. Nesten ferdig. Mangler picatiny rails på sidene og under + en Razor (Vortex) på toppen. Ikke veid den enda, men den er noen kilo :mrgreen:

DSC_0306.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå tror jeg at jeg kan begynne å hente inn noe mere håndfast data. Frem til i dag trodde jeg at kronografen var ferdig. Den har med tiden blitt mer og mer kresen på lys. I den siste tiden ville den ikke gi måling selv med ekstra belysning.

I dag tok jeg den for meg, for å se om Litt "kjærlighet" ville hjelpe. Det var ikke noe synlig «dritt» på fotocellene, men etter en grundig rens fikk jeg fjernet en slags "film/griseri" på glassene. Etter dette rapporterte den villig selv i dårlig lys.

Jeg hadde ikke mye igjen av dagen, så jeg ladet opp to skudd av hver ladning fra 67grs til 70grs med H1000. Bare for å få en indikasjon, og for å få nøytralisert litt av min nysgjerrighet. Denne kule/patron kombinasjonen er for meg totalt ukjent farvann. Berger offentliggjør ladedata, men med få kruttsorter og ingen av dem jeg er interessert i å prøve. Lite å spore ellers på nettet også.

Her er resultatene:

Løp: Douglas 28"/1-10 twist

Kule: 230grs Berger Match Hybrid Target

Hylse: Winchester (nye rett fra bulk)

Krutt: Hodgdon H1000

Primer: Federal M215

C.L.O: 83,2mm (1mm fra bommene)

Temperatur: 10 C0

 

• 67grs= 819m/s

• 68grs= 828m/s

• 69grs= 842m/s

• 70grs= 855m/s (Ingen trykktegn. Runde kanter og rent anslag på tennhette. Støtbunn og hylse er helt fine uten noe form for merker. Mulig jeg innbilder meg ørlite tyngre hevearmsløft på et av skuddene, men dette kan komme av så mangt ).

 

Jeg liker hastighetene. Stort sprang mellom 68 og 69. Mulig det er noe muffens, men kronografen ble testet opp mot kjent ammunisjon med annen rifle både før og etter, og det stemte godt. Alt for få skudd til og gjøren noen eksakt konklusjon, men det gir en indikasjon. Har enda plass til ca.1,5grs (tror jeg) krutt før det begynner å knase. Skal prøve å øke på til jeg får trykktegn eller til at det knaser. Rapporterer fortløpende.

 

Var ute en tur i går også. Siden jeg ikke fikk måling satte jeg opp en blink på 300m og skjøt de tre skuddene jeg hadde igjen.

DSC_0320.jpg

Vinden var frisk, så sidespredningen skylder jeg på den. Følte at det skyte tekniske var på plass, så dette kan være begynnelsen på noe riktig bra saker.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Dette har blitt en duganes F-class rigg. Den er rett og slett en drøm å skyte med. Spesielt den justerbare "bag-rytteren" gjør feltmessig skyting mye enklere.

Man løsner bare litt på rattet på enden av "tuben", og den lar seg flytte opp eller ned som på bildet. Funker som bare det.

DSC_0329.jpgDSC_0328.jpg

 

Meeeen, den er enda mere en tacticool rigg, som etter masse hard utprøving ute i felten viser seg å fungere etter intensjonene. Hele konseptet var i utgangspugtet at den skulle kunne "rygges"/dyttes baklengs ned i riflesekken uten å "føkke" opp tyngdepunktet.

Dette gjøres slik:

 

Bakdel løsnes med settskrue på siden og dras bak.

DSC_0333.jpg

 

Så dreies hele opplegget 180grader, trykkes inn og festes med samme settskrue.

DSC_0334.jpgDSC_0335.jpg

 

Man trykker hengslen ned og klapper kolben sammen.

DSC_0336.jpgDSC_0337.jpg

 

Pistolgrepet er festet på en picatiny rail, og plukkes enkelt av.

DSC_0338.jpg

 

Sånn. Selv med kikkert montert glir den baklengs ned i riflesekken.Tøft hæ :mrgreen:

DSC_0340.jpgDSC_0341.jpgDSC_0344.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Den er hånd laget av undertegnede. Stort sett ferdig. Mangler noen picatinnyrails her og der.

 

Har ikke testet noe mere siden sist, grunnet at støtbunn på sluttstykket må rettes og at tiden ikke har strukket til.

 

Mulig jeg lager en egen tråd om prosjektet når jeg får tid. Har en del bilder fra byggeprosessen.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 9 months later...
  • 1 year later...

Har brukt en ladning med 66 grs n-160 bak en 165 grs Scirocco II.Federal hylse og Federal 210 hette ,tot lengde 74 mm

Ny i år:71 grs superformance bak 150 grs nosler E-tip,Federal hylse og federal 210 hette også satt til 74 mm

Federal hylser er litt trangere enn Winchester hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 5 months later...

Skal strax kamre ei pipe i .300wsm, lengde blir 63-65cm, 18-19 i munning og max col i magasinet er ca 85mm. Twisten i pipa er 1:7.5, så her kan der skytes lange kuler;) (Twisten er igrunn bare en tilfelighet fordi emne vi har liggende har den twisten..)

 

Tenker å skyte 175gr LRX (190gr LRX når den blir tilgjengelig..) Å trenings kule 195 eller 208 ELD-M?   Så da lurer jeg på om der er noen her som har litt erfaring med kaliberet? Bør man holde seg under 200gr kule vekt eller fåe man nok pulver bak med kula langt ut?

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 months later...

Har nett skaffa meg ein sako 85 SS i 300wsm med 58cm pipe. veldig fornøyd. Har kun prøvd meg på 165gr og 180gr kuler til no, med n550 og n560 krutt. Kunne helst tenkt meg og brukt 180gr accubond men det får eg ikkje tak i. 
Driv og forsker litt på 165gr accubond i winchester hylser med n550 og n560 krutt. total col blir 74mm pga magasin. presisjonen blir liksom ikkje mindre en 20mm på 3 skudd samling men ingen over 30mm. 
Nåken som har ein presis ladning til 165gr accubond og ta utgangspunkt i? 


Gjerne oppgi alt av gode ladninger til kaliberet du har til 165-180gr!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke 300WSM, men generelt sett er det ikke bare å kopiere ei ladning fra ett løp til ett annet. @moviken kan sikkert svare grundig ut om ladninger og hvilke kuler som er bra, men Accubond i veldig høy fart, kan fort fly litt biter om du er av typen som bekymrer deg for slikt- men den er sikkert effektiv!
 

180gr versjonen er på lager her; 

https://www.brownells.no/NOSLER-ACCUBOND-BULLETS-Accubond-Bullets-30-Cal-308-180gr-50-Box-NOSLER-INC-30-Caliber-Spitzer-749004302

20mm samling i ei lett jaktrifle er jo egentlig ganske bra! Om det er egenpresisjonen til rifla, og du konsekvent skyter slike samlinger dag inn og dag ut, er du jo “good to go” ut til ganske mange hundre meter..

Link to comment
Share on other sites

Sant det, lader til ein del forskjellige piper i like å ulike kaliber, og som regel så ligg du i området med god presisjon er min erfaring. 
Jakta mykje med 180accubond i 300wm i 930ms og funka veldig bra på alle hold med litt slått på korte hold men da får ein tåla. 
Å skyte bra med børsa er ingen problem med annen ammo 😃

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...