Jump to content

Jipiii... endelig lovlig buejakt. (Les førstepost)


Toxophilos

Recommended Posts

Slapp av folkens.

Dette er ikke en felles jubel, men derimot en høyst personlig sådann.

Jeg har nettopp kjøpt en landeiendom i Danmark, og kan da jakte med bue på egen grunn når jeg flytter ned dit.

Kommentarer, lykkeønskninger, misunnlige ytringer etc... Alt kan diskuteres.

T :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer! :smile:

 

 

Spesielle bånd til landet eller er det bare å kjøpe?

 

Neida, ingen fritidseiendom (som da krever spesielle bånd til landet). Jeg emigrerer og flytter ned dit for å bo fast. Da kan EU-borgere og nordiske naboer fritt bosette seg der.

Danmark er jo et deiligt land for nordmenn, ikke minst mht. priser på eiendom. De er hardt rammet av finanskrisen og bunnen har falt ut av eiendomsmarkedet. Veldig, veldig mye bra eiendommer til få penger.

T :D

Link to comment
Share on other sites

Hahahaha genialt :D

Lykke til med mange fine jakt opplevelser og godt øl til egenskutt mat!

 

Hehe, Grattis og lykke til!

Men skulle gjerne kommet ned å prøvd jaktmarkene dine med buen min;)

 

Takk for lykkeønskninger. Her er eiendommen, og vi fikk den billigere enn prisforlangende.

 

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

 

Den hadde stått for salg i tre år og falt fra 3.3 mill og ned til dette nivå. Ingenting galt med eiendommen, den er helt strøken, men den er for dyr for danskene som jo må selge sine egne eiendommer for å kjøpe noe slikt. Kan nevne at man kan kjøpe nye (2008-2009) villaer for 1,7-2mill. i Danmark.

 

Boligsiden.dk er en kjempebra internettside i Danmark for å se på eiendommer. Noe alla Finn.no her i Norge. http://www.boligsiden.dk/" target="_blank" target="_blank

 

Også er det en annen internettside, Boliga.dk som er en vel så nyttig. Her kan man følge eiendommens historikk mht. økonomi, salg og kjøp. Hvilken eiendomsmegler som har hatt den til salgs, hvor lenge og til hvilken pris. Med litt leting finner man også de byggetekniske opplysningene til eiendommen. Svært nyttig. http://www.boliga.dk/" target="_blank" target="_blank

 

Eiendommen er ikke allverdens stor mht. jakt sett ut fra norske forhold. Men jakt i Danmark foregår stort sett på små teiger. Her er dette et større skogholt (sammen med naboenes) som jo er samlingssted for dyrene, så egentlig er dette prima. I Danmark er det heller ingen arealbegrensinger for å skyte verken rådyr eller storvilt. For å jakte på egen grunn (meg og min husholdning) trenger jeg 10 mål sammenhengende mark. For å la andre jakte der trenger jeg 50 mål (kan sikkert slås sammen med naboenes mark). Og det vil si at om det skulle passere for. eks. kronhjort i lovlig jakttid (slik jeg har forstått loven) så kan jeg nedlegge den på min eiendom, med de våpen som er forbeholdt dette viltet.

 

Vi har vært nede tre ganger og sett på eiendommer. Vi så på adskillig billigere eiendommer, i svært bra stand og med mer enn dobbelt så stor mark, men denne eiendommen uthevet seg i forhold til alle våre ønsker, jakt inkludert.

 

Denne eiendommen for.eks. http://www.boligsiden.dk/salg/151489879/" target="_blank" target="_blank

fikk vi tilbud å kjøpe for 1.9 mill. Husene er i fin stand og modernisert. Ligger inne i en sammenhengende skogteig på ca. 33 mål, like ved Løkken.

 

Og denne var slettes ikke verst, enda billigere. Kr. 1775 000,- (kan kanskje prutes ytterligere) Eierne er i skillsmisse: http://www.boligsiden.dk/salg/404852786/" target="_blank" target="_blank

Ligger like ved Fredrikshavn, 5 minutter fra stranden, neste 50 mål mark småskog og små jordteiger, ideell til buejakt. Fantastisk modernisert innendørs, men nærmeste nabo, ca 2-300 meter unna er en kjempestor reve- eller mink-farm. Enda en slik farm ligger et stykke unna, og likeså en hjortefarm.

 

I Danmark må man dessuten passe på hvordan eiendommen oppvarmes. Det er jo varmt vann som benyttes til radiatorer og gulvvarme. Poenget er å varmet dette vannet på billigste måte.

Håper dette er noe matnyttig.

Sorry, må springe og pakke, kjerringa hoister (pes,pes…)

 

T :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Gratulere med kjøpet.

 

Skal nedover engang i mai, og da skal jeg passe på å sende deg en PM før jeg drar !

 

 

 

Danish

 

Davs nabo.

Er nok dessverre ikke flyttet ned dit i mai. Kanskje i juni. Men send meg en PM likevel.

 

Denne eiendommen siklet jeg lenge på, men mente at jeg ikke hadde råd til, nesten 3 mill (kan helt sikkert prutes) og 63 mål ypperlig jaktmark. Fikk aldri sett den i virkeligheten. http://www.boligsiden.dk/salg/396277336/" target="_blank

 

Det samme gjelder denne. Også nesten 3 prutbare mill. En lykkedrøm for en buejeger, 91 mål jaktmark: http://www.boligsiden.dk/salg/847120988/" target="_blank

 

T :D

Link to comment
Share on other sites

er jo ikke rare jordflekkene (63mål) til å drive jakt på.

har 1200 mål til rådighet og det er jo ikke så man blir tørst av å gå over det meste av landet på kort tid...

men det er vel andre regler i danmark siden du kan jakte på så små areal. kan verken jakte rådyr eller elg på de 1200målene som jeg har til rådighet da det er for lite...

Link to comment
Share on other sites

WOW!

Det var en virkelig vakker eiendom. Gratulerer så masse :D

Takker så mye. Gleder oss til å flytte ned. Ekstra spennende er det jo å skifte land også.

 

er jo ikke rare jordflekkene (63mål) til å drive jakt på.

har 1200 mål til rådighet og det er jo ikke så man blir tørst av å gå over det meste av landet på kort tid...

men det er vel andre regler i danmark siden du kan jakte på så små areal. kan verken jakte rådyr eller elg på de 1200målene som jeg har til rådighet da det er for lite...

 

Ja, er helt enig i at det virker litt puslete. Må kanskje ta i betraktning at mye av områdene i Danmark er åker og eng, ikke alverdens nyttig til jakt, slik skogholtene er. Da vi kikket på eiendommen første gang, spratt det ut tre rådyr i skogkanten. Andre gang skremte vi opp en hare mens vi kikket oss omkring. Og da vi dro fra eiendommen telte vi en flokk på 15-20 rådyr på nabojordet. (vanskelig å telle så mange dyr fra en bil i fart). Antar at det er en helt annen vilttetthet der nede enn her oppe. Jakta foregår nok kanskje på en helt annen måte enn her oppe, for eks.vaktjakt fremfor oppsøkende jakt. Skal holde folk oppdatert mht. jakterfaringer når jeg vel er kommet meg ned dit.

Link to comment
Share on other sites

Kan man som Norsk borger eie fritidseiendom i Danmark, eller er man nødt til å flytte for å eie :?:

Takk for gratulasjoner og lykkeønskninger.

Beklager hvis noen fikk hjerteklapp, he,he... Kunne ikke holde meg.

I Danmark kan utlendinger kun eie fritidseiendom dersom de kan dokumentere sterk tilhørighet til landet. Det er altså ikke bare "løp og kjøp". Man må bosette seg i landet for å få lov til å kjøpe eiendom. Relativt uproblematisk for eu-borgere og nordiske borgere.

 

Vårjakt på rådyr, ja... :wink: Må først få omgjort IBEP-sertefikatet mitt til dansk tillatelse.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Flytter du til Danmark kun pga buejakt?

 

He, he...nei, så jaktgal er selv ikke jeg. Buejakt (eller konvensjonell jakt) på egen eiendom er bare en posistiv sideeffekt av en lang og komplisert avgjørelse om å flytte (først) og i tillegg til et fremmed land (dernest).

 

Hvilke regler har Danmark for å flytte dit medbringende skytevåpen? De har jo generellt rimelig strenge våpenlover om jeg ikke husker feil.

 

Jeg vet igrunnen ikke om de har så alverdens strenge regler. Antar at man kan medbringe lovlige våpen, som skal brukes på lovlig vis etter lovlig behov. Må nok melde meg inn i den lokale pistolklubben. Skytebanen ligger like ved og siden jeg er medlem i DFS, så melder jeg meg nok inn i Danmark også. I tillegg melder jeg meg nok inn i en jegerorganisasjon.

Dette med våpen er en av de tingene jeg må undersøke med politiet, i tillegg til kontakt med tollvesenet for innførsel av egen bil, tilhenger etc., mattilsynet for innførsel av kattene og eslene mine og potteplantene til kjerringa, kommunen for å få nytt personnummer, skattemyndighetene for å få skattenummer, forsikringsselskaper for å forsikre eiendom og tingene på nytt. Banken har jeg vært i kontakt med siden jeg må ha en dansk bankforbindelse siden norske banker ikke tar pant i utenlands eiendom. I tillegg må jeg ha strøm, telefon og internett. Og så er det å få hele flytteruklet ned til Danmark i ett jafs, og så har jeg helt sikkert glemt noe. da. Mye å tenke på. :winke1:

 

T :D

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til DK :)

 

Håber da du vil nyde bue jagten her, og hvis du skulle få lyst til at prøve jagt på gæs, med buen, så siger du bare til :wink:

 

Tusen takk for velkomsthilsen og takk for invitasjon. Vel så viktig som å få jakta med buen er det å skape en ny bekjentskapskrets omkring felles interesser. Er det forresten noen som vet om det finnes bueskytterklubb i Hjørringdistriktet? Er jo selv bueskyttertrener, så det hadde vært gøy å få anledning til å drive med dette også.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gratulerer så mye :) Danmark e et deilig land :)

Leser over at noen spør om du flyttet på grunn av buejakt.

Min far flyttet til danmark bare for å drive med brevduer, på grunn av for mye rovfugl i norge, så da lurer eg på ka eg skal si :mrgreen:

Eg kunne gjerne tenkt meg å kjøpt en gård i danmark, vuderte det lenge. Men så fikk eg samboer her hjemme. Å da så klart med jaktterreng :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye :) Danmark e et deilig land :)

Leser over at noen spør om du flyttet på grunn av buejakt.

Min far flyttet til danmark bare for å drive med brevduer, på grunn av for mye rovfugl i norge, så da lurer eg på ka eg skal si :mrgreen:

Eg kunne gjerne tenkt meg å kjøpt en gård i danmark, vuderte det lenge. Men så fikk eg samboer her hjemme. Å da så klart med jaktterreng :)

 

Både dame og jaktterreng (og halve kongeriket)... Ikke dårlig det heller, da. :thumbup:

Men er det virkelig mindre rovfugl i Danmark? Nå er jeg vant til å kikke etter slike fugler, da jeg i sin tid hadde høns, og da jeg var i Danmark for å kikke på leiendommer, så så jeg ikke så rent lite slike fugler der nede. Så faktisk en glente på jakt. Facinerende...

 

Er trøtt nå. Har pakket hele huset i kartonger og imorgen kl. 8.00 kommer flyttebilen. Vi drar med 16.30 ferja og på denne tiden (som nå) er vi i full gang med å flytte inn pakkenellikene. Håper været holder, de har visst meldt kuling (stiv?).

 

Flytting er noe dritt, selv om resultatet er forlokkende.

Ser frem til dager da tiden ligger foran oss istedet for at vi ligger etter tiden.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Fant du ut hvordan det fungerer med import av dine våpen fra Norge ?

Holder på med det.

Slik jeg har forstått systemet så må jeg ha en utførselstillatelse fra Norge. Forsåvidt ikke noe problem, men i og med at jeg flytter fra landet, så opprettholder jeg ikke mine tillatelser for erverv av våpen i Norge lenger. Derfor må jeg ha en importtillatelse fra Danmark for at jeg skal kunne beholde våpenene mine "intakt" fra Norge til Danmark. Imidlertid må jeg skaffe meg grunnlaget for erverv av våpen her i Danmark (akkurat slik jeg hadde i norge), jegeravgiftskort (jakttegn i Danmark), medlemskap i våpenklubb (om ønskelig/nødvendig iht. valgte våpen) og medlemskap i pistolklubb, for ikke å snakke om at jeg må få videreført mitt IBEP-sertefikat til å gjelde her i Danmark ( kun ny skyteprøve, tror jeg). Dette er jo ikke gjort i en håndvending, og slettes ikke lett å få til fra Norge, så i forståelse med norsk politi har jeg overlatt mine våpen i en kamerats varetekt i Norge, med våpenskap og hele pakka frem til jeg får ordnet dette her i Danmark. Men jeg kommer til å støte på et problem, tror jeg. Jeg har nemlig et håndvåpen i Mag. 44, et kaliber som ikke er tillatt her i danmark. I tillegg har jeg en bøylerifle i kal 444 Marlin, altså enda et våpen i kal. 44. Vet ikke om forbudet mot kal. 44 også gjelder for rifler. Må kanskje disse selge våpenene i Norge hvis jeg ikke får lov til å importere dem, ergerlig... yndlingsvåpnene mine.

 

Er nettopp kommet ned hit med flyttelasset (på lørdag). Veldig mye vilt her. På et døgn dukket det opp hare, fasaner, duer og rådyr rett utenfor huset, på plenen. Var nettopp en liten tur på eiendommen og det kryr av duer og jeg fikk sett en fasanhane også. Mye rådyrspor i spissen av eiendommen, en skogsteig som danner et slags trekantkryss med to andre tilstøtende skogsavsnitt. Virker lovende mht. buejakt. Så flere gode alternativer både for "blinds" og "treestands" (heter det visst).

 

Spennede dette her

 

T :D

 

Edit. Tror at man må ha tillatelse for å lade ammunisjon også, her nede.

Link to comment
Share on other sites

Både dame og jaktterreng (og halve kongeriket)... Ikke dårlig det heller, da. :thumbup:

Men er det virkelig mindre rovfugl i Danmark? Nå er jeg vant til å kikke etter slike fugler, da jeg i sin tid hadde høns, og da jeg var i Danmark for å kikke på eiendommer, så så jeg ikke så rent lite slike fugler der nede. Så faktisk en glente på jakt. Facinerende...

 

Det du så er musevåk helt ufarlig for duer, de eter død eller mus og rotter å den slags. Hauken i seg sjøl er ikkje så farlig, men falken gjør enorme skader i norge. Det er en del hauk i danmark. Men det e ikkje så veldig farlig. Etter min far flyttet ned der, så har han så mye duer igjen etter sesongen at han ikkje vet ka han skal gjør med de. Her hjemme avlet han opp ca 150 duer for 1 sesong. Når sesongen var over satt han igjen med 10 stk, i danmark sikker han igjen med 140 stk. Så ja det er veldig stor forskjell. Men selfølgelig hauken kan gjøre skade den og.

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

Det du så er musevåk helt ufarlig for duer, de eter død eller mus og rotter å den slags. Hauken i seg sjøl er ikkje så farlig, men falken gjør enorme skader i norge. Det er en del hauk i danmark. Men det e ikkje så veldig farlig. Etter min far flyttet ned der, så har han så mye duer igjen etter sesongen at han ikkje vet ka han skal gjør med de. Her hjemme avlet han opp ca 150 duer for 1 sesong. Når sesongen var over satt han igjen med 10 stk, i danmark sikker han igjen med 140 stk. Så ja det er veldig stor forskjell. Men selfølgelig hauken kan gjøre skade den og.

Ray

Nei, det var ingen musvåk jeg så. Det var en glente, stor rødbrun fugl med svært lange vinger og lang og markert kløftet hale. Det var egentlig halen som overbeviste meg, så ut som en bred svalehale.

T :)

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje si at eg har sett den fuglen der før. Den var synsykt fin da. Hmm aldri sett en musevåk ta due før, pappa sine duer pleier som regel å skremme den vekk.

Tror glente er ganske sjelden, iallefall i Norge. Tenkte at den kanskje var mer vanlig i Danmark. Har heller aldri sett den før, selv om jeg bor (bodde) på Lista, som jo er et fugleparadis.

T :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Mann, du må drikke Tuborgen av flaske; finnes ikke noe bedre enn flaske-Tuborg som er brygget i Danmark. Billig er det og ;)

 

Jeg vet det.

Dette bildet er tatt før jeg fikk rigget meg til med skikkelig flaskeøl. Disse ølene fikk jeg i velkomstgave av noen venner. Anderledes nå derimot. Nå går det på Tuborg eller Carlsberg flaskeøl. Det andre ølet er gjesteøl. Nesten synd å fortelle om det her på forumet, men man kjøper TO Kasser Tuborg eller Carlsberg a. 30 flasker pr. kasse for TILSAMMEN kr. 175,-. Eller så kan man kjøpe tyskt boksøl for kr. 5,- pr. halvliter.

Nifst. Grøss...

T :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jaja, så lenge Tuborgen er dansk så den "god nok" .Pisset som de brygger på Ringnes kjøper jaffal ikke eg ;)

 

Prisene i Danmark er sånn det bør være- misunnelig. Men familien er lei at ferien blir lagt til Danmark hvert år for at far skal kjøpe ekte Tuborg ;)

Kom innom meg neste gang du er i Danmark. Så kan du BÅDE skyte med bue OG drikke Tuborg flaskeøl. Dog i denne (riktige) rekkefølgen.

T :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har ikke fått ordnet meg med buejegersertefikat enda, men skytebanen er ferdig. Eksklusivt, under halvtak, rett utenfor stuedøra.

x6alh1.jpg

 

Har fått jagttegn (ikke for bue enda) og vært og jaktet flere ganger. Området er lite men er et oppholds- og trekkområde for rådyr og fasaner. Har ikke fått skikkelig skuddsjanse på fasanene enda, men det er bare et tidsspørsmål. Fasanhøner har jeg hatt flere sjanser på, men jeg har fredet dem her hjemme. Igår fikk jeg lønn for strevet (strev og strev fru Blom) og skjøt en geitekilling. Hadde flere ganger sett ei geit med killing i nærområdet, ute på (nabo) jordene og bestemt meg for å skyte killingen om sjansen bød seg, hvilket den altså gjorde. I det siste hadde de to i tillegg slått seg sammen med en fin sekstagger, så det kan by seg nye sjanser.

 

w0q3xg.jpg

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...