Jump to content

erfaringer med Zoli drilling MG 92


skyttern 6,5

Recommended Posts

Jeg har en Zoli drilling MG92 i kaliber 12-70/7x57R med en Swarovski Z6i 1-6x24 på. Jeg kikket på flere drillinger når jeg kjøpte denne og det jeg blandt annet liker veldig godt er at når du har avsikret denne så har du velger på toppen av sikringen om du skal ha rifle/hagle eller hagle/hagle. Du trenger heller ikke og spenne opp denne etter og ha avfyrt begge hagl-løpene, men bare dytte velgeren til siden så har du rifla klar. Ikke noe oppspenner eller annet dill-dall. Rifla er på fremre avtrekkeren med snellert-funksjon hvis du ønsker dette. Jeg hadde en Zoli kombi i mange år og var veldig fornøyd med den og det var vel med også en medvirkende faktor til at det ble Zoli igjen når det skulle en drilling i hus (samme kolbe, rifle på fremre avtrekker med snellert etc).

 

Skal du kjøpe eller har du?

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på Geir N angående skryt av MG 92. (12/70 7*57R)

Eneste minus jeg har etter å ha eid min MG 92 siden 1992 er stigningen på rifleskuddene.

Første skudd er greit, men deretter klatrer skuddene mye.

Går vel greit med andre skuddet hvis du jakter rådyr, hjort o.l

Men orrfugl og tiur kan bli vanskelig da, hvis du ikke treffer på første skuddet... :-)

 

PS: Ville valgt kravepatron, enklere å få hylsa ut etter avfyrt skudd.

Sellior & Bellot går meget bra i min drilling, og så er det billigste ammunisjonen du får hvis du ikke lader selv.

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Må henge meg på her. Har hatt min MG 92 siden -97. Til å begynne med syntes jeg den var litt klumpete i forhold til Sauer/Merkel 30S, men etterhvert har vi blitt veldig gode venner! Bruker ikke anna hagle annet enn om jeg skal på rypejakt. Bortsett fra under bukkejakta og elgjakta er det denne som henger i nevene hele høsten. Har skutt alt matnyttig vilt (+endel skadedyr)i skogen med den, bare rein og rype som mangler. Rifleløpet går fantastisk bra. Men klatrer som nevnt under skyting. Under storviltprøva pleier jeg å vente 30sekunder mellom hvert skudd. Da rekker varmen å spre seg til haglebunten, og treffpunktet blir riktig. En annen ting er at slitestyrken ser ut til å være MYE bedre enn på de østtyske våpna. Børsa mi er minst like god som ny, bortsett fra at pipene er ganske blanke utvendig der det er naturlig å holde. Kjøpte med EAW svingmontasje som jeg monterte sjøl, da det bare var å bytte ut to deler av skinna med sokkeldelene. Smart! I montasjen min sitter det en 1,25-4x 20 Schmidt&Bender. Denne ligger oftest i futteral i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Hei urogallus!

 

Kan du legge ut bilder eller sende meg en PM av montasjen og hvordan skinna/innfestningen er/var på drillingen din.

Siden min drilling er gamlere enn din, er jeg ikke sikker på om monteringen blir like enkel på min.

 

Er interessert i EAW, men var ikke klar over at jeg kunne gjøre det selv.

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Har ennå ikke greid å overføre bilder hit til Kammeret, tross gode råd fra flere av dere. Angående slark, er mitt inntrykk som sagt at A Zoli-drillingen tåler mye hardere bruk enn prøysserne! Skal mer til før den ruster også. Sammenligningsgrunnlaget mitt er imidlertid Suhl-drillinger av den forrige generasjonen.(32S og 30S) Har fortsatt modell 30S`en. Denne er jo smekrere og mer elegant, og jeg sa før at jeg skal bruke den igjen når jeg blir så gammal og stiv at jeg ikke treffer med noe anna. Som hagle er den nesten "målsøkende". Men luftfuktigheta bør være under 30% før den tas ut av våpenskapet :wink: .

Og Italiener`n er nå, etter mange års bruk, nesten like god fluktskytingsredskap som østtysker`n.

Link to comment
Share on other sites

Driver også å tenker slik som deg med tanke på drilling. Fikk faktisk prøve ei i helga, da vi hadde lit uformell lerdue skyting.

 

På denne satt det en swarovski z6i 1-6*24. Ble veldig imponert, selv om det nok er smekrer kombier.

 

De heiv opp og jeg traff på alle :shock:. med kikkerten på. Og jeg er ikke hagle skytter i det hele tatt.

 

Er nok noe med lyset som gjør at øye fanger objektet fortere. Have lysten ble stor, men bortimot 50 for riggen passer ikke akkurat nå :roll:

Link to comment
Share on other sites

Min MG-92 har ikke slark.

Har ingen problemer med rust på min, men jeg sprayer Ballistol på alt av metall når jeg skal bruke den i regn/ fuktig vær.

 

Hva koster EAW baser og ringer til MG-92?

Er det kun gribbene hos J&F og Aaberg som har montasjer til MG-92, eller er det universale deler?

 

Hvis noen har flere bilder så er de velkommen til å sende de til min e-mail adresse: foe96@hotmail.com

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Ny mann på forum, poster sitt føste innlegg.

 

Har hatt en MG92 i en del år og skal nå til å montere kikkert. Har tidligere hatt rødpunktsikte, og har en kikkert jeg skal montere. Har originalskinne på børsa som er 11mm bred og 97mm lang. Kikkerten er en Leupold 1,1-4VXR med 30mm rør. Noen som kan komme opp med gode ringer som kan benyttes, og evt. hvem/ hvor dette kan kjøpes.

 

takker for alle tips om svingmontasje i forkant.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fikk tilbakemelding om at det beste var hurtigmontasjen til Zoli. For meg er det like greit med en fast montasje, og han skulle finne frem noen ringer som passer på den originale zoli skinnen. Veldig hyggelige folk og god service. Jeg må vente litt ettersom jeg skulle ha så lavtbyggende montasje som mulig og det hadde de ikke inne. Kommer vel snart.

 

Takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg har begynt å sikle litt på en Zoli drilling. Vil helst ha 12/12/6,5x55, vel vitende om at de aller fleste foretrekker kravepatron. Grunnen til 6,5 er at jeg er storfornøyd med den i rifla mi, og at det i tillegg er praktisk å forholde seg til et kaliber. Skal alltids klare å plukke ut tomhylsa. Jeg har kikka litt på gamle Suhl-drillinger osv. Det er jo nydelige våpen det, men med åra tenker jeg først og fremst på at våpenet skal være best mulig egnet til å skyte best mulig på jakt under alle forhold. Da et utseende av mindre betydning. Om jeg kjøper en Zoli, ny eller brukt, vil jeg få ettermontert justerbar kolbekam. Ja det er stygt, men jeg skyter bedre med det. Alle drillinger med kikkert jeg har holdt i er for lave i kolben. Kinnet er snaut i kontakt med kolben.

Link to comment
Share on other sites

Slik ser det ut.Og er enig at justerbar kolbekam ikke er det peneste,men for meg er det viktigere at børsa sitter der den skal!Man er da tross alt i skauen for å jakte,ikke vise frem hvor pen børse man har 8)

 

Har også byttet ut den gamle Hakko kikkerten med en Zeiss Classic..Gleder meg stort til rådyrjakta nå!

 

CIMG0482.jpg

 

CIMG0485.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er det flere grunner til å IKKE velge Zoli MG92 i 12/12/6,5 x 55? Jeg tenker som så at hvis en må ha skjærebrenner og svinghjulavtrekker for å få ut tomhylsa på patron uten krave, så hadde de ikke laget det i dette kaliberet. Ser at interarms selger på tilbud til 27500. Er det ei annonse fra forrige århundre mon tro?

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til dobbeltskudd. Har S&S drilling. Har hatt børse i 6,5X55 men da som boltrifle utmerket på alt fra rådyr og nedover

(vet att den er godkjent på storvilt)Har kamerat som har hatt drilling i 30 06 måtte ha med Leatherman for å få ut hylsa det var riktignok ikke en MG92

Link to comment
Share on other sites

Har Zoli drilling MG92 selv, riktig nok i 7x57R, og kjenner tre andre som har samme drilling, men har aldri hørt om dobbeltskudd fra noen av gutta

 

Har hatt en Zoli kombi i 12/70+222 i 15-16 år. 222 er jo heller ingen R-patron, men jeg aldri hatt problemer og få ut noen tomhylse av denne (og den har gått noen skudd opp igjennom årene både på bane og der den hører hjemme, les skauen).

 

Kort summert, har ikke hatt noe og klage på når det gjelder mine Zoli`er :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne drillingen i 6.5 har aldri hatt noe problemer med dobbel skudd, som sagt klatrer på prøva.. jeg skyter 3 kjappe men er klar over stigningen, sikter godt nedi beine på skudd nr 3 å sitter mitt i, til rådyr jakt osv så avfyrer du sjeldent mer enn ett skudd, har heller aldri hatt noe problem med å ta ut tomhylsa, mulig det er bedre på en krav patron.

 

hvertfall så er jeg strålende fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

Angående dobbelskudd kunne han jeg kjøpte min MG92 av forklare følgende.Spenner du snellerten på rifleavtrekket,og samtidig skyter hagleskuddet som da er på bakre trekker,ja da kommer rifleskuddet også.

 

Om dette stemmer har jeg selv ikke testet,men det skal jeg sannelig gjøre neste gang jeg er ute med børsa.mulig dette har noe med hvor lett man stiller snellerten til å løse ut??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har en mg 92 6,5 med zoli hurtigmontasje. Synes den er litt riglete på montasjen, men skyter likt hver gang, så da får det gå. Har en zwarovski 1,25-4 med flash circle dot på og er godt fornøyd. Vurderer å få satt på zwarovski 1-6, men blir vel ikke noe av.

Mitt desidert mest brukte våpen. Hatt den i 7-8 år nå. Ingen problemer med to rifleskudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...