Jump to content

Fotografering av våpen


Øyvind

Recommended Posts

Jeg er en komplett amatør, men i dette innlegget har jeg blogget litt om hvordan jeg tar bilder av våpen. Jeg mistenker at min metode er litt tungvint, men jeg prøver meg fram med det utstyret jeg har. Til fotografering av f.eks. håndvåpen har jeg laget meg et lystelt, men det er lite praktisk når en skal ta bilder av våpen som er over 1,5 meter lange. I fremtiden kommer jeg nok til å investere i et godt blitzsystem og noen lamper.

 

Er det andre som har gode tips når det gjelder fotografering av våpen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott blog-innlegg!! Det er alltid vrient å få tatt gode bilder, særlig hvis man ikke har mulighet til å ha en helt hvit eller svart bakgrunn.

Det aller viktigste momentet er vel å ha kameraet på stativ, slik at man ikke blir så avhengig av å ha helt perfekt belysning. Jeg har av og til også benyttet meg av liten lysåpning og svært lang lukkertid (for å få nødvendig dybdeskarphet), og så har jeg i tillegg 'malt med lys' for å få frem mørkere partier.

Når man skal fjerne bakgrunnen, slik som du viser i bloggen, ville det kanskje være enda enklere dersom man valgte en bakgrunn med farge (type blue-screen eller green-screen) istedenfor hvit?

 

edit: jeg har også erfart at blitz er vanskelig, og den eneste måten å få gode bilder er ved bruk av indirekte blitz. Med direkte blitz blir det alltid mye gjenskinn og utbrente områder i motivet (våpenet).

Link to comment
Share on other sites

Godt tips om bakgrunn – det skal prøves! Ellers er den en kunst å ta bilder med bakgrunn, f.eks. dandere ammunisjon og annet tilbehør. Da er det enklere å fjerne hele greia, selv om det blir litt kjedelig og sterilt i lengden.

 

Og tråden har sikkert plass til noen våpenbilder. Alltid gøy å se hva andre får til :)

Link to comment
Share on other sites

Supert tiltak !!! Har tenkt en stund på å starte en slik tråd selv, men ikke kommet så langt. Et par av mine tricks:

- Sørg for å ha en ryddig bakgrunn - det gjør jobben enklere hvis du vil redigere bakgrunnen bort, slik Øyvind beskriver på bloggen, og det bidrar til å holde oppmerksomheten på motivet hvis du beholder den. Jeg har kjøpt inn et par frottéhåndklær og noe filt i litt dempede farger til formålet.

- Heng gjerne opp bakgrunnen slik at den går i en jevn bue fra vannrett til loddrett - dette motvirker skarpe skygger.

- Hvis du bruker en ensfarget flate som bakgrunn, prøv å fjerne støv - støvkorn blir svært synlige i blitzlys.

- Støv er også godt synlig på nærbilder av polerte og blånerte flater, tørk over våpenet før du tar bildet.

- Dagslys har en behagelig fargesammensetning.

- Bruker du bliitz, bruk den eksternt slik at du kan vinkle lyset inn fra en side. Ikke vær redd for å ta mange bilder med forskjellig plassering av lyskilden.

- Et makroobjektiv og en ringblitz er bortimot uvurderlige hjelpemidler hvis du skal få frem små detaljer som f.eks. stempling.

- Problemet som nevnes i bloggen med føtter i bunnen av bildet av riflen kan lett omgås ved å beskjære bildet før publisering.

- For min egen del har jeg valgt å maskere serienummer på bilder av våpen som skal publiseres på nettet. Dette gjør jeg vha. Clone Stamp i PhotoShop.

 

Får ta med et par eksempler som har vært brukt før her på forumet, og som jeg er rimelig fonøyd med:

 

Colt Super .38 Automatic, byggeår 1948. Legg merke til hvor synlig støvkornet nede til venstre er. Her har jeg brukt blått møbelstoff som bakgrunn.

dsc008311800x400jk4.jpg

 

DWM Lange Parabellum Pistole, byggeår 1917. Bakgrunnen er et svart frottéhåndkle fra Ikea.

dsc06096p.jpg

 

Kongsberg M/1914, byggeår 1947. Samme bakgrunn som bildet over.

dsc06097t0.jpg

 

Jaktgarderobe - Beretta S685, Steyr Scout og Blaser R93 Professional SW. Bildet er tatt i dagslys, bakgrunn er altangulvet.

dsc05980s.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hepp. Har ikke store erfaringen med sådann fotografering, men kjøpte meg noe hjelpemiddel som kan være til hjelp for noen? særlig ved foto av haandvaapen. Billig er det og(kan sikkert lages rimelig, men liker kjøpte ting jeg da :P

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110571501527&ssPageName=STRK:MEWAX:IT denne kommer 4 ulike farger bakgrunn\underlag

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=110556868876&ssPageName=STRK:MEWAX:IT

 

mvh

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bilde av ei Marlin 1895GG i "Bokeh"-stil:

marlinbokeh001.jpg

Tatt på sparket og uten stativ.....

 

 

Def:

Bokeh (from the Japanese boke ぼけ, "blur") is a photographic term referring to the appearance of out-of-focus areas in an image produced by a camera lens.[1] Different lens bokeh produces different aesthetic qualities in out-of-focus backgrounds, which are often used to reduce distractions and emphasize the primary subject.

Kilde: wikipedia.org

------------------

 

For de som ikke har så teknisk peiling, men som gjerne vil prøve seg så kan jeg opplyse om at dette gjøres ved å sette størst mulig blender (lavest mulig tall!) - enklest ved å sette kamera på Av-modus (Canon) eller A (Nikon), samtidig som man bruker mest mulig zoom og fokuserer på noe som er så nær kamera som mulig. Da vil bakgrunden bli uskarp og få en fin "bokeh". Enkelt forklart!

 

Jo mer lyssterk linse med mer zoom, jo mer bokeh får du. Men det tekniske er ikke alene nok til å lage et bra bilde. Man må komponere òg!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hadde ett makro objektiv selv til mitt canon 60D, men solgte det.

Fant ut at til mitt bruk (ta bilde av ørsmå stempel etc) så var ikke mitt gamle Canon G9 så verst.. bildet under er ett eksempel tatt av dette kameraet.

Har forøvrig G11 også, men det er ikke like bra på det med makro.. Har også prøvd "billigløsningen" med å kjøpe makro filter, men det fungerte heller ikke så bra.

 

Er kvaliteten på bildet under greit nok til ditt bruk -> søk finn.no etter brukt G9. Skal motivet henges på veggen -> kjøp det makro objektivet :)

normal_img_2896.jpg

 

Forresten.. akam.no har en fin oversikt over objektiver her; http://produkt.akam.no/kategorier/objektiv

 

..jeg har tidligere lekt meg litt med makro fotografering, her er noe jeg har knottet ned på ett annet forum i 2007. Bare så det er sagt, så var dette ganske mye styr for bare høvelig greit resultat.

 

So here is my shot at a poor mans macro lens;

*Digital DSL camera (I prefer a DSL when shooting makro, not because of the quality/resolution, but for an easier access to manual adjustments, as depth, sharpness and shuttertime..

*â??wide angleâ?? lens, in my setup, I used the low cost Canon 17-55mm that came with my camera

*Canon 50mm f1.4 USM lens, this could be any lens. But I would look for a f1.4 to catch as much light as possible, preferable in the 50mm area. (Perhaps look for an a used one with the proper diameter, since it does not need to have auto focus)

*Macro coupler ring, there is no brand on mine. I bought it cheap from China trough Ebay. The ring is mounted outside the lens and allows you to screw on a second lens, in my case the 50mm, opposite way on the 17-55mm. Head to head. This ring came with a wide angle â??lensâ?? to screw on any lens with the proper diamenter. But the distortion was terrible, therefore I would recommend to find just the ring instead the â??wide angle kitâ??.

*Tripod, the small ones are often crappy (but cheap). I super glued mine so that it can only be adjusted up-down. It made it more stabile.

*2xteleconverter. Mine is not, but you can find these also cheap trough Ebay. Autofocus usually donâ??t work anyway.. This is a ring mounted between the camera and lens, witch makes a 17-55 into a 34-110mm

*light source. Strong lamp, external flash (if flash, set it low!), sunlight.. whatever you have. You will probably want to adjust the light angle, so make sure your setup is adjustable that way.

 

(*you could also add a close up filter, I donâ??t have any yet, so I donâ??t have much experience with them. Basically because I like to have the object further away from the lens, but for those of you who want to take picture of unit marks or a stamping, it would be a good alternative.

I have heard that if using several at the same time, the strongest shall be placed closest to the lens. But keep in mind that itâ??s best to have as little glass as possible, no matter how good the quality may be. Hama and Hoya have some of these)

 

The setup;

1.Install the tripod, screw on the teleconverter, then the zoom lens, macro coupler ring and then the 50mm lens 'wrong way' on.

2.Find a place with good lightning, close to a window and an adjustable light/flash on the other side can be sufficient. To to have an equal light on the object, you can send the light trough light fabric or like I did, a white plastic lid.

3.Then find the background you would like to have, gray can be nice. On the picture below, I used a paper cover because of the pattern found on it. Thought that would help the background look more diffuse. Place it in the right distance from lens, you can use books or whatever you like.

4.Look trough the viewfinder and adjust both distance, angle to object and light angle until you are happy with it. Look at the shadows, make them as good as possible. If trouble with reflection somehow, you can use a polar filter to eliminate it. (You will find it in your photobag, if not, you should find it in any shop that sells DLS's. Very neat thing to have.. )

 

Taking the picture;

1.Set the camera to Av (Aperture priority)

2.Use a high diaphragm, like F8

3.Zoom in on the object

4.If â??as close as possibleâ??, lock the focus to as close at it gets, then move the camera away from object until it gets clear and then starting to get unclear again. Then adjust the focus until it is perfectly clear. If not using a tripod, adjust only by moving the camera.

5.If you have a lot of light, set the ISO down towards 200.

6.Then start taking pictures with various shutter time. If you have a remote, ir or cord, thatâ??s a good thing to have. Since we now have digital cameras, you can take many pictures. Start with long or short shutter time and go step by step down or up. If you take it in a increasing/decreasing order like that, itâ??s much easier to find the best picture once you get it on your computer.

7.Then you can play a little with it in Photoshop, Pain Shop Pro or a similar program. I usually end up playing with all the effects until I realize that simple is often the best. Hue, saturation, brightness and contrast + cutting it to a proper size and resize it down reasonable size, without loosing too much quality.

 

normal_04072007072.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har lært meg til å ta ei hylse til rifle, en riflepatron, haglepatron etc og legge i avtrekkerbeskytteren slik at våpenet "løfter" seg litt på en måte. Fungerer vel kun på håndvåpen. Blir stilige bilder av det :-)

 

Bruker en 2x2 m lang bit av camotekstil som underlag eller noe som er lyst i fargen. Stiller kameraet inn på nærbilde og bruker myyyyye lys.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ikke noe tips om hva mann skal gjøre, men hva mann ikke skal gjøre.

 

Fotografering av våpen i senga :thumbdown:

 

Ser at en prosentvis stor andel av våpenfotografering foregår i senga, på mer eller mindre tvilsomt :roll: underlag.

 

Foreslår en FOLKEAKSJON mot våpenfotografering i senga :!:

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker aldri blits direkte mot våpenet, jeg retter blitsen mot taket eller veggen for å sprette lyset mot våpenet. Man skal ikke ta bilder i direkte sollys så jeg henger opp ett hvit laken forran ett vindu og bruker den som en softboks.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bilde av ei Marlin 1895GG i "Bokeh"-stil:

marlinbokeh001.jpg

Tatt på sparket og uten stativ.....

 

 

Def:

Bokeh (from the Japanese boke ぼけ, "blur") is a photographic term referring to the appearance of out-of-focus areas in an image produced by a camera lens.[1] Different lens bokeh produces different aesthetic qualities in out-of-focus backgrounds, which are often used to reduce distractions and emphasize the primary subject.

Kilde: wikipedia.org

------------------

 

For de som ikke har så teknisk peiling, men som gjerne vil prøve seg så kan jeg opplyse om at dette gjøres ved å sette størst mulig blender (lavest mulig tall!) - enklest ved å sette kamera på Av-modus (Canon) eller A (Nikon), samtidig som man bruker mest mulig zoom og fokuserer på noe som er så nær kamera som mulig. Da vil bakgrunden bli uskarp og få en fin "bokeh". Enkelt forklart!

 

Jo mer lyssterk linse med mer zoom, jo mer bokeh får du. Men det tekniske er ikke alene nok til å lage et bra bilde. Man må komponere òg!

Bare for å ta det med bokeh.

Bokeh er altså ikke at bakgrunnen er uskarp. Det er bare kort dybdeskarphet og skapes med stor blendeåpning(lav f-tall). Bokeh er som det står i det du refererer til selv, selve utseende av det som er ute av fokus(appearance of out-of-focus areas). Når du leser en test av et objektiv står det ofte noe om bokeh formen av et lyspunkt som er ute av fokus. Eks, et stearinlys som er ute av fokus i bakgrunnen får ofte en sekskantform eller en stjerneform alt ettersom hvor mange paneler blenderåpningen er laget av(jo dyrere objektivet er jo flere paneler består gjerne blenderåpningen av). For et utmerket eksempel på hvordan man kan manipulere bokeh til å få fram et poeng, se denne linken:

http://www.diyphotography.net/diy_create_your_own_bokeh

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Denne tråden har igjen rukket å blir gammel siden siste innlegg, men jeg foretrekker å fortsette på denne fremfor å starte en ny. Jeg endte med å skaffe meg Canons EF 60mm f/2.8 USM Macro, og det er jeg meget fornøyd med. Ikke bare er det bra til makro, det er også et godt portrettobjektiv. Eksempelet under er tatt med nevnte objektiv montert på et Canon 500D kamerahus og metoden som er beskrevet i blogginnlegget i trådens første innlegg.

 

641016_1024x768.jpg

 

Jeg er nå i gang med en ny våpenbok, og trenger derfor å ta bilder av en haug med våpen på kort tid. Siden dagslyset er i ferd med å forsvinne har jeg skaffet meg to Elinchrom D-Lite 4 studioblitser med tilhørende softbokser som gjør at jeg kan ta bildene innendørs. Men hva med plasseringen ved fotografering av lange våpen? Jeg regner med at en på hver side i ca. 45 graders vinkel er et greit utgangspunkt. Dersom noen har erfaring med fotografering av våpen og bruk av eksterne blitser tar jeg gjerne imot litt kunnskap :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nå har jeg tatt flere tusen bilder til den nevnte våpenboken ved hjelp av en kombinasjon av metodene jeg har beskrevet ovenfor. Her er litt skamløs selvpromotering: From Musket to Metallic Cartridge. Det øverste bildet er tatt uten blits, mens bildet av Colt-revolverne er tatt med blits.

 

Når jeg først fikk lært meg teknikken var det absolutt beste å bruke studioblitsene med softbokser. De fleste av bildene ble tatt med f/11 blenderåpning. Mens bildene uten blits ble tatt med lang lukkertid (fra flere sekunder i dårlig lys til 1/15 sekunder i godt lys), ble bildene med blits tatt med 1/200. Med såpass kort lukkertid er faktisk ikke stativ nødvendig dersom kameraet holdes støtt – det kan jo vi skyttere. På kortvåpen brukte jeg én blits, men på langvåpen var det nødvendig med to. I begynnelsen var det litt styr å stille inn lyset, men det kom seg med litt erfaring.

 

Jeg må igjen si at Canons 60mm makro er perfekt til et slikt arbeid. Den gjør arbeidsavstanden levelig både til skytebilder og langvåpen og gir sylskarpe nærbilder.

 

Her er en Smith & Wesson Model 1 1/2 i .32 rimfire long tatt med blits. Ikke et spektakulært bilde, men det viser det som skal vises.

 

20130402164411515b0adb7cac9.jpg

 

Kamera: Canon 500D

Objektiv: Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

Blits: 1 stk. Elinchrom D-Lite 4 med softboks

Blenderåpning: f/11

Lukkertid: 1/200

Link to comment
Share on other sites

Lite tips til trådstarter;

 

Når du tar bilder mot hvit bakgrunn er litt av poenget at bakgrunnen skal være helt hvit (utbrent).

Normalt sett når man jobber i studio og har tilgang til lysmåler blitzer så er tomelfingerregelen at bakgrunnen skal belyses to blendertrinn høyere enn objektet som skal fotograferes.

 

Da oppnår man en heeeeelt utbrennt bakgrunn, og slipper å tukle i Photoshop etterpå.

 

Når man jobber på budsjett hjemme kan man godt benytte et hvitt laken og arbeidslamper fra biltema/Clas Ohlson i stedet for blitz. På stillestående objekter som våpen er man ikke avhengig av korte lukkertider så fast lys funker utmerket!

Og hvitbalansen justerer du enket i ettertid (går ut fra at du knipser i RAW, ikke jpg).

Men bruk for all del samme type lyskilder (ikke bland lys fra lysstoffrør, glødelamper og sparepærer, da de alle har forskjellig fargetemperatur).

 

Sørg for å få nok lys på bakgrunnen (det kan nesten ikke bli for mye lys på bakgrunnen)!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

For å få fart på opptakene ,uten å få for mye etterarbeid med retusj, så kan et slikt oppsett lønne seg.

 

skiss.jpg

 

1 Hvit bakgrunn

2 Softbox til bakgrunnsbelysning

3 Sort maske

4 Foto objekt

5 Softbox til objekt

6 Kamera

 

Det er svært vanskelig å bruke objekt belysningen til å brenne ut bakgrunnen, derfor egen belysning til bakgrunnen.

Sort maske er til for å hindre overstråling i linsa (lav kontrast som resultat) og for å dempe høylyset på kantene av objektet.

Motlysblender på linsa er et must ved slike opptak

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tenkte og skrive ett lite innlegg om hvordan man kan enkelt ta bilde av våpenet hjemme og få det til og få det til og se litt bedre ut:

 

Det du trenger er: Hvit Bakgrunn, Ett litt bedre digitalt kamera helt Speil reflekskamera, og ett Foto program på Dataen.

 

- Ta bilde med hvit bakgrunn med godt lys.

- Legg det inn i foto programmet slik:

Skjermbilde2013-10-16kl113915_zps3d786c1d.png

 

- Jeg bruker IPhoto på Mac da denne er veldig effektiv og enkel. Men Photoshop/ Apenture etc er bra programmer.

- Så er det bare og begynne og leke seg, kjør opp Eksponeringa så begynner det fort og se bedre ut.

- Jeg har her valg og kjøre opp Støyfjerning og legger inn en liten blåtone slik at bilde ser "Renere" ut slik:

Skjermbilde2013-10-16kl113955_zpsa6f36f2e.png

 

Så Retusjerer/Hvisker du vekk de siste forstyrrelsene før du lagrer bildet ditt slik:

Skjermbilde2013-10-16kl114033_zpsef9832cc.png

 

Og så har du Slutt Resultatet:

 

IMG_6663_zps82d3bd06.jpg

 

Lite tips: Jo nærmere du holder kamera på det du skal ta bildet av jo mer skarpere og detaljert blir bildet.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Skal du leke med lys og sort bakgrunn så kan du bruke en sigarett......

 

Mulig dette er en selvfølge, men tåler et løp å ha en glødende sigarett inni seg? Lurer på om det kan legge igjen et lite sår av noe slag? Kan fint lite om hvor høy temp noe slikt tåler, og hvilken temp som er inni der når man skyter, men måtte spørre :)

Link to comment
Share on other sites

Lite tips: Jo nærmere du holder kamera på det du skal ta bildet av jo mer skarpere og detaljert blir bildet.

Vel, det er en sannhet med modifikasjoner. Å føre kameraet for nært objektet er ikke særlig lurt med mindre du har et makroobjektiv. Alle objektiver har en nærgrense, og overskrides denne blir bildet uskarpt. Overskridelser av nærgrenser er for øvrig et svært vanlig fenomen en ofte finner igjen på diverse internettfora. Det og bilder av ens egne sokker :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var på grunn av denne nærgrensen at jeg nevnte det nå gamle Canon G9 litt lengre opp. Der dunker man vel objektivet borti uten at det blir uklart.. Sikkert en del andre kamera som også er slik.

 

Men når man kommer såppas nære, oppstår en del andre problemer. F.eks at objektivet skygger for lyset og at dybdeskarpheten blir dårligere.

 

Er forsåvidt ikke helt enig i hvit bakgrunn, den må gjerne ha en gråtone -slik at bildet ikke blir utbrent og ekkelt å se på. Med det samme man har grå bakgrunn fram, kan man også justere hvitbalansen i samme slengen.

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette er en selvfølge, men tåler et løp å ha en glødende sigarett inni seg? Lurer på om det kan legge igjen et lite sår av noe slag? Kan fint lite om hvor høy temp noe slikt tåler, og hvilken temp som er inni der når man skyter, men måtte spørre :)

 

Ikke alt trenger å være helt som det ser ut til å være...

 

Denne tennpluggen har et stjerneskudd bak seg (bildet er "rett ut av kamera", kun fjernet litt røyk i PS)

3462756940_a66ed1a12f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lite tips: Jo nærmere du holder kamera på det du skal ta bildet av jo mer skarpere og detaljert blir bildet.

Vel, det er en sannhet med modifikasjoner. Å føre kameraet for nært objektet er ikke særlig lurt med mindre du har et makroobjektiv. Alle objektiver har en nærgrense, og overskrides denne blir bildet uskarpt. Overskridelser av nærgrenser er for øvrig et svært vanlig fenomen en ofte finner igjen på diverse internettfora. Det og bilder av ens egne sokker :lol:

 

Det trudde jeg man skjønte da... 8)

Link to comment
Share on other sites

Dersom budsjettet til macro-optikk er magert kan man lage seg noe selv.

Bruk to objektiver der du fester det ene mot det andre, altså front mot front.

Det ene bør passe inni det andre og man kan bruke el-tape for å holde de sammen.

 

Dybdeskarpheten kan bli dårligere enn fra før før, men man kommer virkelig nære.

Dersom ingen skjønner hva jeg mener kan jeg legge ut et bilde.

Manuell fokus er et must og all optikk har vel en slik knapp idag.

 

Gjorde slike ting for mange år siden da lommeboka ikke aksepterte macro.

Har forsøkt det på digital og fungerer bra der også, selv om jeg ikke bruker det da jeg har egnet optikk.

Finner man rett kombinasjon kan man vel kalle det mikro......Stativ og lys er en selvfølge.

Link to comment
Share on other sites

En variant over Gullvingen sin teknikk er å bruke en reverseringsring. Det er en konverteringsring som har objektivfatning på den ene siden og filtergjenger på den andre - den skrus da inn i filtergjengene på et normalobjektiv og settes i fatningen på kamerahuset. Fokuseres ved å flytte hele kameraoppsettet til/fra motivet. Har brukt denne løsningen en god del selv med bra resultater, men, som beskrevet over, dybdeskarphet er bortimot 0.

Link to comment
Share on other sites

Et makro-objektiv er nok mer hensiktsmessig til fotografering av våpen.

Forslaget mitt var av økonomimodell og egner seg nok best til helt flate ting, men det er gøy å leke litt.

 

Det er bedre å kjøpe det man har bruk for enn det man har lyst på...

Mange har optikk de aldri bruker og de kan man finne i bøtter og spann.

 

www.foto.no og www.finn.no

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Strengt tatt trenger man ikke et makroobjektiv for å fotografere våpen vel? Er man ute etter små detaljer som deler, nettskjæriring osv., så er det naturligvis makro som gjelder, men skal du fotografere hele pistoler eller geværer., så duger vel mange standardobjektiver.

 

Og det må ikke være makroobjektiv for å tegne skarpt heller...

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden startet jeg egentlig fordi jeg skulle ta bilder til en våpenbok. Jeg brukte som nevnt Canons EF 60mm f/2.8 USM Macro montert på min billige Canon 500D speilrefleks på nesten samtlige bilder. Boka kom ut i november i fjor. Amazon har gratis forhåndsvisning av de første sidene: http://www.amazon.co.uk/From-Musket-Metallic-Cartridge-Practical/dp/1847975933 (er du innlogget får du tilgang til hele første kapittel)

 

Bildekvaliteten på forhåndsvisningen er noe dårligere enn på trykk og Kindle, men den gir et inntrykk av hvordan bildene ble seende ut.

Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng var at man først trenger et makroobjektiv hvis man skal fotografere små motiver, og for å vise detaljer som det nakne øye ofte ikke kan se, typisk på insekter og blomster. Det spesielle med et makroobjektiv er jo den korte nærgrensen som muliggjør nettopp dette.

 

Våpen er jo ikke spesielt smått i denne sammenhengen. Med mindre man skal ha frem en liten detalj, så klarer man seg med et standardobjektiv av god optisk kvalitet.

 

Mao. bildet blir ikke skarpere av å bruke et makroobjektiv...

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Tenkte å bidra med et tips for å lære seg litt om lyssetting av objekter for fotografering.

Søk opp "prophotolife" på youtube, eller besøk hjemmesiden prophotolife.com.

 

Her får man mange forskjellige råd om hvordan man kan løse problemet med lys uten å tømme bankkontoen. En av mine favoritt er denne: http://www.youtube.com/watch?v=RMqmOQK6odM&list=PL197F9921FE5C5570

Litt basic info om lyssetting: http://www.youtube.com/watch?v=aDuwvKwqTTU&list=PL7A9AB995C93DBE41

 

Uansett er det morsomt arbeid..

Link to comment
Share on other sites

For å pirke i mitt eget utsagn om skarphet har jeg opplevd at kitobjektivet som fulgte med mitt Canon var et helt greit

hverdagsobjektiv. Det var ikke spesiellt lyssterkt og videre et relativ slarkete plastobjekt som taper stort dersom man forsøker seg i det kreative hjørnet.

 

Jeg har ikke baggen stappfull av optikk, men skiftet ut kitobjektivet med en Sigma 18-50 2,8 da den er mye bedre på alle måter. Så har jeg den noe omtalte EF-S 60 makro som også er et 2,8 og kompletterte med et Canon 70-200 IS USM 2,8

med tilhørende 2x extender.

 

Med tanke på cropfaktoren har jeg da brennvidder fra 18mm til 640mm som dekker mine behov i bøtter og spann.

Favorittoptikken er EF-S 60

 

Har noen fluebilder tatt med den...skal finne frem.

 

Her er en liten flue tatt med 60mm macro.

Ikke det beste bildet aknskje, men man ser da iallefall fasettene i øyet på den.

Dybdeskarpheten kunne vært bedre, men bildet ble tatt i forbindelse med at min datter skulle velge optikk

til sitt nye EOS SLR. Hun var litt hekta på "stor zoom" og jeg måtte fortelle hvor sjelden hun ville få bruk for det....

Hun er idag snart utdannet mediafotograf og som oftest henger 60mm fast på kameraet hennes...Den er svært anvendelig til det meste, perspektivkontroll er viktig å forstå og hun er ganske dyktig blitt.

 

Flua:

 

g6rn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker ikke sånn på sittende fot hvillken blender som er brukt på bildet av fluen, men 9 eller 11 et sted, pga lys kunne jeg ikke bruke mindre og dybdeskarpheten ble slik den ble.

 

På dette bildet under er det benyttet største blender på 70-200'n på maks uttrekk for å blure bakgrunnen maks ut. Jeg har rygget et godt stykke bakover

og som bildet viser er bakgrunnen totalt utvisket. Det står faktisk en rød traktor rett bak hodet hennes. Cropfaktoren gjør at objektivet får en brennvidde på maks 320mm som også er benyttet bevisst for å trekke bakgrunnen nærmere (for de som ikke kjenner til fenomenet kalles det perspektivkontroll). Bildet er tatt på hennes konfirmasjon.

 

Canons 70-200 2,8 IS USM er også er godt objektiv, men dessverre brukes det altfor lite.

 

ln6p.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...