Jump to content

Fotografering av våpen


Øyvind

Recommended Posts

Jeg er en komplett amatør, men i dette innlegget har jeg blogget litt om hvordan jeg tar bilder av våpen. Jeg mistenker at min metode er litt tungvint, men jeg prøver meg fram med det utstyret jeg har. Til fotografering av f.eks. håndvåpen har jeg laget meg et lystelt, men det er lite praktisk når en skal ta bilder av våpen som er over 1,5 meter lange. I fremtiden kommer jeg nok til å investere i et godt blitzsystem og noen lamper.

 

Er det andre som har gode tips når det gjelder fotografering av våpen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flott blog-innlegg!! Det er alltid vrient å få tatt gode bilder, særlig hvis man ikke har mulighet til å ha en helt hvit eller svart bakgrunn.

Det aller viktigste momentet er vel å ha kameraet på stativ, slik at man ikke blir så avhengig av å ha helt perfekt belysning. Jeg har av og til også benyttet meg av liten lysåpning og svært lang lukkertid (for å få nødvendig dybdeskarphet), og så har jeg i tillegg 'malt med lys' for å få frem mørkere partier.

Når man skal fjerne bakgrunnen, slik som du viser i bloggen, ville det kanskje være enda enklere dersom man valgte en bakgrunn med farge (type blue-screen eller green-screen) istedenfor hvit?

 

edit: jeg har også erfart at blitz er vanskelig, og den eneste måten å få gode bilder er ved bruk av indirekte blitz. Med direkte blitz blir det alltid mye gjenskinn og utbrente områder i motivet (våpenet).

Link to comment
Share on other sites

Godt tips om bakgrunn – det skal prøves! Ellers er den en kunst å ta bilder med bakgrunn, f.eks. dandere ammunisjon og annet tilbehør. Da er det enklere å fjerne hele greia, selv om det blir litt kjedelig og sterilt i lengden.

 

Og tråden har sikkert plass til noen våpenbilder. Alltid gøy å se hva andre får til :)

Link to comment
Share on other sites