Jump to content

meninger om Star Baikal kombi..


Beago

Recommended Posts

vurderer å kjøpe meg en kombi til å bruke på rådyrjakt og hjortejakt når jeg har med bikkja. har funnet ut at det kunne være kjekt å ha med meg både hagle og rifle innimellom....

 

vurderer sterkt å bare kjøpe en star baikal. ja jeg vet det er uferdig russisk stål uten gravyre å dilldall, men det viktigste for meg er at det fungerer og at jeg kan gå på tryne eller miste den uten at jeg må være livredd for å ripe opp kombien jeg har brukt alt for mye penger på...

 

men så lurer jeg på hva som er argumentene for å ikke kjøpe star? Neste kombi på prislista er vel dobbelt så dyr omtrent.. hva er grunnen til dette? et ok bruksvåpen med grei nok presisjon til jakt, eller bare elendighet?

 

takk for innspill..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan leve med en røff finish så har jeg ingen argumenter mot en baikal, har en selv og er kjempe fornøyd med den.

Både vekta me kikkert og presisjonen er bra mener jeg.

det beste med den er att du slipper å bekymre deg for rip og hakk når du vandrer rundt i skogen :D

Har brukt min på revejakt i høst og vinter og den tåler en del juling har jeg funnet ut :?

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hva som ble gjort med den, j leverte den inn for å få bytta bøyla over avtrekket og nytt forskjefte etter ett uheldig møte med svaberg..

og når jeg fikk den igjen så sa børsisen det att han hadde fiksa på avtrekket.. ble bra ihvertfall..

Er ett kjempe bruksjern :D

Link to comment
Share on other sites

Er den lyklige eier av en Taiga i 12/76-6,5x55 litt hardt avtrekk men det fikset en børsemaker for 350kr.Har ikke vært borti så god presisjon i et rifleløp før og jeg har prøvd ganske mange,setter fint de tre første skudda i innertieren på 200 meteren i "kjapp" serie.

Men det er klart at det finnes børser som er både smekrere og lettere og bære en taigaen.

Link to comment
Share on other sites

Har en slik russer i 7x57R/12-76 med en Leupold vx2, 1-4. Pipene er lodda og skuret sitter lengere bak enn de som selges nå.

Sjøl om den neppe kan kalles en estetisk nytelse, ser den langt bedre ut enn de med frittliggende pipe.

-Topp presisjon.

-Dårlig samskyting mellom pipene, men funker dersom jeg bruker tunge magnumsladninger i hagleløpet.

-Dårlig avtrekk. Forsøkt bedret av børsemaker og ble noe bedre, men langt fra bra. Ble fortalt at stålkvaliteten ikke borger for å få det optimalt. Sikkerheten rundt det med 2 haner i mekanismen spiller vel også inn (?).

-Stokken, og da snakker vi stokk, for lav til kikkertbruk. Dette fikses lett med en kolbeforhøyer i plast og litt voldtektstape.

 

I helhet er russer'n et skikkelig bruksjern. Ujålete og funksjonabelt. Skikkelig kombivåpen; kan brukes til alt fra toppjakt til å måke fram bilen.

Kjøpte den ny for 2500,- og det er den definitivt verdt.

 

Løp å kjøp......,og what you see, is what you get.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Stjeler tråden litt. Håper det går greit.

Har en Star kombi og er godt fornøyd med den.

ulempen er att løpene ikke er samskutt.

Skyter tier på 1/2x1/2m blink på 25m med rifla, men hagle svermen ligger langt oppe til høyre...

Altså ganske langt ute.

Noen som har gode tips til justering av løpene.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har frittliggande løp regulerar du med skruen i området under framre reimfeste. Då pressar du to skråflater mot kvarandre. Du må pårekna å skyta inn rifleløpet på nytt etter at løpa er nokolunde samskutt. Det er lurt å ta små justeringar i slengen, lag eit riss eller tusjmerke over skråflatene først, slik at du har mulighet for å ta deg inn igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen skrue, men en løs bolt. den har ingen fungsjon i det hele tatt...(tror eg)

Har presset inn noen shims av baufilblad, men det hadde bare marginal effekt på treffbildet.

Tenkte å laste opp bilde av feste, fra PCen, men hvordan i h... gjør eg det..

Tips??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ser det skrives lengere opp i tråden at denne kombien forekommer i 6,5x55 og 7x57r, men jeg finner den i dag bare tilsalgs under navnet Baikal Taiga og i kalibrene 223rem og 308w.

Noen som vet om andre steder den selges enn hos Gmax og XXL?

Prøver å følge med på Finn.no og på salgskameret herinne om jeg kan finner en brukt kombi som tiltaler meg i kaliber og pris, siden jeg ikke har anledning til å lade amo selv og det hadde vært greit med godt utvalg i amo til behagelige priser som 223rem. 6,5x55 og 308w har så skårer de høyere hos meg enn andre brukte kaliber i randhylser, selv om at jeg vet at rand er det estetiske korekte i ett brekkvåpen.

Har sett litt på Taiga'en på nett og i 223rem skal den vel gjøre en god nok jobb på rådyr jakt og annet småvildt, men 6,5 har bedre utvalg i gode kuler så den passer vel bedre til rådyr med tanke på at raske 223rem har tendens til å ødelegge endel kjøtt i forhold til 6,5.

Noen som vet hvilken stigning Taiga pipen har i 223rem og om det er sjans å stabilisere 62grs Norma rådyr eller blir det bare 55grs som er kjørbar?

Link to comment
Share on other sites

Har Taiga som er overtatt etter eldre mann, den er aldrig brukt bortsett fra att jeg har skutt ca 10 skudd med den, den er i kal 6,5x55-12/76 og den er klargjort for kikkert av børsemaker, som ny å se til.

Har vurdert å selge da jeg ikke bruker kombivåpen.

Du kan jo sende meg en melding med ditt tlf nr så kan du få ett bilde av den på mms hvis interesse, er så vidt jeg vet siste utgave.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...