Jump to content

Den store BERETTA tråden


KAOS

Recommended Posts

Eg heve nettopp arva ei S55 etter han far, nokon som heve nokon erfaringar mæ den?

Smekker og lekker :D

S55 og S65 var forgjengerne til S680-serien. Tåler det meste av bruk gjennom noen generasjoner, og behandles de bra ser de fortsatt fin ut også.

Jeg har også en S55, og mener den er fra 1974 sist jeg sjekket serienummeret. Fin børse og litt spesielt med to avtrekkere. Det er en stund siden jeg har brukt den på jakt, men jeg bruker den av og til på leirduer. Savner forsåvidt choke siden den er veldig trangboret. Kjøper jeg en ny hagle så blir det nok en Beretta igjen. De har jo lagd våpen i nesten 500 år og det er blitt påstått at det er verdens eldste våpenselskap og det er fremdels drevet av den samme familien. Man holder ikke på så lenge hvis man ikke lager kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Har ei S55 jeg også fra 1971. Aldri hatt noe tull med den!

Eneste gangen var for noen år siden på lerduebana. Da trodde jeg at hagla sviktet meg for første gang. Det smalt ikke da jeg trakk av!

Fikk litt store øyne og tenkte at det måtte jo skje før eller siden, men heldigvis var det bare brukerfeil. Hadde ikke lukket hagla skikkelig! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Joina Beretta klubben for få dager siden :P

Kjøpte A400 xplore light, første gang jeg eier halvauto-hagla å gleder meg vilt til jeg kommer meg på leirduebanen og får prøvd den :lol:

Veldig lett hagle men mekanismen og kickoff-systemet i kolben reduserer nok rekylen betraktelig.

Noen her som kanskje har skutt med en slik?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

normal_small_beretta_pic.JPG

 

Her er min nye Beretta S682 GOLD E 12/76 med 76 cm løp, og optima choker. Er meget fornøyd med den investeringen! Har skutt leirduer ett par sesonger nå. En sesong med Remington pumpe, og i år med Beretta'n. Det er en ny dimensjon nå. Slet en hel sesong med å få 25/25 på banen med pumpa. Etter at Beretta'n kom på banen har det blitt to slike serier allerede. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Heisann!

 

Jeg har en 682 gold evo sporting med 76cm pipe som jeg bruker til baneskyting. Trap, sporting og sti. Har også brukt den på jakt de to siste sesongene.

Og så har jeg netopp skaffet meg en SV10 prevail sporting med 71cm pipe som jeg skal bruke primært på jakt.

 

Begge børsene er knallgode å skyte med, og Beretta's sportingstokk på 37,3cm med 35-55 drop passer meg 100% perfekt! :D

 

Bilder kommer! :!:

Link to comment
Share on other sites

Lite med aktivitet her ser jeg...

Kjøpte meg ei fint brukt Beretta S686 Special 12/70.

 

Er det noen av dere som kan litt mer om denne modellen en meg, og som kan svare på et par spørsmål? Ser det står AH inni en firkant. Indikerer dette produksjonsåret?

 

Ja, hagla er laget i 1981:

 

192331627.jpg

 

Hvor finner man denne tabellen som går helt frem til i år..? Ser at min 682 er merket CB, og er fra 2007. På prevail'n ser det ut for at det står CI, og jeg antar da at det er 2012.

Link to comment
Share on other sites

Er underveis til å kjøpe meg ei ny hagle nå (evt brukt). Er 95% sikker på at det blir en Beretta, og 100% på at det blir en i kaliber 20/76.

 

Men jeg går meg bort litt i betegnelser :oops:

Finnes det noen oversikt over hva det forskjellige betyr, og hva som er forskjellene? Evt, er det noen som kan forklare det på en grei måte?

 

F.eks har jeg funnet følgende hagler på finn:

 

* Beretta 686 Silver Pingeon S

* Beretta S 686 Special

* Beretta S 685 S

* Beretta 682

* Beretta hagle A-391 (halv-auto)

* Beretta A 302 (halv-auto)

* Beretta 687EL Gold Pigeon

(og det finnes sikkert en masse fler?)

 

Har skjønt såpass som at det finnes noen halv-auto, og noen har finere dekor (gold er vel finere enn silver osv).

Men hvordan er det med finish og kvalitet? (mer slakk i ei billig hagle enn ei dyrere?)

Er det forskjeller også på det?

 

Jakter ikke så veldig mye med hagle, men litt hare, storfugl og due blir det. Også har jeg tenkt å få trent litt mer på lerdue..

 

Er det noen spesiell modell som passer for dette bruket? (ser for meg at 686 er ei grei og fin hagle!)

Link to comment
Share on other sites

Ble kanskje litt mye i det forrige innlegget.

 

Sitter nå på en båt langt utti havet, og får ikke dratt til noen pusher for å kjenne på haglene, så da blir det fattige substitutt å se på nett.

 

Er jo mye fint å se, men det må nok kjennes etterhvert.

 

Har funnet ett par fine utgaver her:

Beretta 686 silver pigeon 20/76

og

Beretta 687 silver pigeon II 20/76

 

Hva er det en betaler nesten 8 tusen kroner ekstra for hvis en velger 687 :?:

 

2 uker til, så får jeg klødd litt på dem, så kanskje jeg ser/kjenner forskjellen???

 

Noen som har en formening om hva som er beste stedet å handle i Trondheimsdistriktet??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

Har ikke en SV10 perennia da, men en SV10 prevail sporting som jeg har skutt litt lerduesti med, og som jeg bruker på jakt. Den ble kjøpt inn primært som jaktbørse for min del, og det er en fantastisk god børse å skyte med! :D Som jaktbørse vil nok noen påstå at den med sine 3450gr er i tyngste laget, men denne føles slett ikke tung ut å har en fantastisk flott balanse! Jeg kjøpte med 71cm pipe da jeg har en 682 gold evo med 76cm pipe, og den er hakket smidigere på lerduestien enn 682'n. Nå har jeg fått noen turer på fjellrypejakt med min SV10, og den fungerer helt suverent! Vanvittig god sving på den, og det føles så jevnt å naturlig lett å dra gjennom rypa kontrollert å så trykke av... Jeg synes rett og slett at min nye SV10 prevail er helt fantastisk god å skyte med! Passer en slik, så løp å kjøp!! :!::smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt en Breda Pegaso, noen påstår at det er søskenbarnet til Beretta?? Noen som kan bekrefte det??? Finner lite om Breda på nett.

 

Grunnen til at det ble Breda var at den passet veldig godt i utgangspunktet, faktisk bedre enn Beretta.... Kun små justeringer er nødvendig...

 

Men hva er Breda???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har: 682 x trap med 71 pipe og choker som brukes til skeet og sporting. Også har jeg en 391 ulrika 2 som jeg bruker på jakt og figursti. Har hatt: 682 gold som jeg virkelig angrer dypt å hellig på at jeg solgte. Og en 682 gold e x trap som også var ei god børse. På trap banen nå skyter jeg med Rizzini premier som er ei bra børse men som ikke på langt nær kan måle seg med en skikkelig beretta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har arvet Beretta S687 Silver Pigeon fra 1999 (merket BM). Kaliber 12/76. 5 løse chocker men mangler orginalkoffert.

Meg bekjent er det kun skutt ca. 100 skudd med den og for meg ser den pent brukt ut med noe små bruksmerker i kolben.

Kan noe fortelle meg ca. hva den er verdt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Melder meg inn her etter at min andre Beretta kom inn i forrige uke :)

Har fra før en Beretta a400 xtreme og nå kom en Beretta SV10 Perennia III inn...

Jeg er vertfall veldig fornøyd med den! :smile:

 

Bilder av skjønnheten (beklager litt dårlige mobilbilder) :

IMAG0420_zps237c23f3.jpg

IMAG0411_zps04c11833.jpg

IMAG0405_zpsd944a340.jpg

IMAG0409_zps72e4a30a.jpg

IMAG0386_zps95b71b6d.jpg

IMAG0396_zps24a82063.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei. Grubler grusomt på å skaffe en nett halvauto i kal 20/76 som jentungen kan ta over på sikt. Hun er links, ser det ut til, og jeg bør begynne med det. Da blir det høyrebørse i tilfelle det ene eller det andre. Skal visst ikke ha stor betydning.

 

Har også sett på Benelli i samme kategori, og det er mellom disse to merkene det står.

 

Gi meg en god grunn til å kjøpe meg en 391 fremfor Benelli! Hva er fordelen med gassdrevet fremfor rekyldrevet? Kvaliteten er jo rimelig lik ellers.

 

Har sett to hos J&F i Arendal og skal få sendt disse til Gjøvik for å klå litt, om de husker det. Den ene er altså en Benelli Montefeltro og den andre Beretta 391. Vil tro de er ca like gamle, og begge er i 20/76. Benellien koster 6 000,- og Berettaen 4 500,-. Har ikke råd til ny akkurat nå, og jeg må muligens kappe kolba noen cm dersom frøkna skal ta over børsa. Ikke så lysten på å smelle av over ti høvdinger for deretter å ta frem kappsaga...

 

Det er slettes ikke sikkert det blir en av de uansett da. Februar/mars er to helt for j... måneder med regninger, så mulig jeg rett og slett legger alt på is til på vårparten. Har ikke rukket å søke om tillatelse engang. Men hagle blir det etter hvert, for jeg har solgt min gamle 20/76 o/u, og det er greit å ha noe å trene med i sommer og bære på under jakta! Kan hende har jeg råd til noe litt nyere og dyrere og innen den tid (men det var det med å kappe kolbe da)!

Link to comment
Share on other sites

God kvalitet begge disse du nevner, men er som du sier Beretta= gassdrevet og Benelli=rekyldrevet (kinetisk). Fordelen med gassdrevet er at hagla smeller hver gang med lerdueskudd så lenge den vedlikeholdes. Ulempen med gassdrevet er akkurat det at den er GASSdrevet, og dette medfører en god del mer slagg og våpenpuss i ventiler osv. Rekyldrevet derimot er svært driftsikkert det også så lenge det er JAKTskudd det dreier seg om. Noen typer lerdueskudd har problemer med å veksle, så da kan du risikere å måtte manuelt lade om. Men dette dreier seg altså kun om LETTE ladninger, type 24-28grams. Fordelen er at rekylen er gjerne litt lettere og at den krever mindre vedlikehold enn en gassdrevet. Ikke enkelt dette, men om hagla skal kun brukes på jakt ville jeg valgt benellien, er det også på bane ville jeg tatt berettaen! Håper du ble litt klokere :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for godt svar! Om jeg ble noe klokere på hva jeg skal velge, vel... :)

 

Det med veksling kan være kjekt. Trenger ikke det på leirduebanen da jeg kun skyter ett og ett skudd (er det det som heter trap?). Men kjekt i forhold til duejakt. Smeller ikke av dyre, tunge vismuth treerskudd da. Dagens Benelli har neppe "gårsdagens" problemer, men nå blir det jo litt eldre og brukt jeg vurderer her.

 

Pussing er ikke noe problem. Pusser gjerne en gang for mye.

 

Pr i dag er det nok Berettaen som "leder". Dessuten er Beretta et penere navn enn Benelli... I tillegg får jeg noia av det gamle slagordet "Benelli, våpen med smell i"! :lol:

 

Får håpe de har med begge børsene oppover til uka, så får jeg kjenne på dem. Men kan en shimse Berettaen så den passer bedre, slik man kan gjøre med Benelli? Det er jo litt viktig i forhold til tilpasning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har oppdaget et lite problem med hagla mi, og inntil jeg får tid til å levere den inn hos våpen kyndige folk kan jeg jo alltids spør her om noen har opplev det samme, hagla er en Beretta 687 silver pigeon II og problemet som jeg la merke til her en dag er at ejektoren kaster ut skuddet fra den ene løpet uten at hagla ha vært avfyrt når jeg knekker hagla for å tømme den uten å ha avfyrt skudd. dette skjer ikke hver gang jeg knekker hagla, men av og til.

 

har noen andre opplev dette? vet noen hva det kan være?

Link to comment
Share on other sites

Får vel legge inn litt om hagla jeg endte opp med (nevnt i et par innlegg over her), på tampen av kvelden...

 

Kjøpte meg til slutt denne:

20130211_102210_zps4f18a289.jpg

 

Det er altså en Beretta AL391 Urika i 20/76 fra 2002. Hel og grei stand, med noen merker her og der, men teknisk veldig fin. Stygg i munningen, da de har slitt fælt for å få ut choken som hadde satt seg fast. Det er brukt varme der, så bruneringa er ikke pen. Choken går fint å få løs nå da, så alt er i orden.

 

Det dumme med børsa er at det kun var med denne choken (halv trangboring). Regner med at disse ble levert med flere? Og plastkoffert? Uansett, det er ikke fæle greiene, og jeg har bestilt en choke (åpen) for leirdueskyting, samt en billig chokenøkkel. Plastkoffert er uinteressant likevel (har alukoffert dersom det skulle bli nødvendig med flyfrakt). Så får tiden vise om jeg bestiller shims for linksskyting. Noe spesielt jeg bør være obs på ved å skru av kolben? Har for øvrig snudd sikringen for å forenkle linksskyting. Utrolig enkelt! Bare å holde inn den fjørbelastede pinnen til sikringen, dytte ut sikringen og sette den inn fra andre siden i stedet. Vips, i orden.

 

Har ellers vært en tur og skutt femti skudd mot leirduer. Trening trengs!!! Begynte bra med treff på de fem første skuddene. På de førtifem neste traff jeg ca ti... :oops: Upåklagelig funksjon da. Virker som ei god hagle. Men rekylfri er den ikke. Hører alle sier det er så lite rekyl i halvauto, men jeg må si jeg var forholdsvis mør etter de femti skuddene. Nå har jeg i grunn aldri skutt links med hagle før (en tur på skytebanen noensinne), så det er vel uvant å få trøkket i venstreskuldra!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...