Jump to content

Den store BERETTA tråden


KAOS

Recommended Posts

Hei beretta eiere.  spørsmål ? hvor lønner det å handle choker, jeg har kjøpt med en beretta 686 blackwing med en 'laserbehandla' stokk, litt moro å ha noe 'annet' :P hva anbefaler dere av choker, jeg skyter sporting. kun hatt børser med faste borringer.. mvh fersk beretta eier. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hei! 
kjøpte meg en ny beretta 686 sporting i våres og skutt en del i løpet av sommeren, ca 1000 skudd. De siste gangene har jeg opplevd at andre skuddet ikke vill fyres selv om jeg trykker på avtrekkeren. Jeg skyt ca 100 skudd i dag på sporting og dette skjedde ca 3-4 ganger i dag, jeg må trykke flere ganger på avtrekkeren for at skudd nr 2 skal gå av. 
noen som har vært borti dette før? Og har det pleid og løse seg greit etter en tur hos børsemakeren? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ikke mye å berette om min Beretta, men kan da oppsummere litt fra min utrolig korte erfaring med hagla...

 

Kjøpte meg en ny SP MY19 for et par måneder siden. Den gikk rett i skogen ved første anledning. Hittil har jeg bare skutt to skudd mot vilt, dobbeltbom på tiur. Utrolig dumt, for dette hadde vært den aller første fuglen på en riktig situasjon for "guttungen", en breton på 2 år. At jaktkompisen, for øvrig også med Beretta SP av eldre modell, bommet dobbelt på samme fuglen. Godt jobba... 😆

 

Etter det har jeg faktisk ikke fått tid til å jakte, så børsa har stått uvirksom i skapet, med unntak av en tur på lerduebanen for testskyting etter bomskuddene. Rakk jo aldri det før jakta startet. Der traff jeg på omtrent alle skuddene, så da kan jeg nok ikke skylde på hagla!

 

Foreløpig liker jeg hagla godt. Den er god å skyte med og ser relativt pen ut, selv om det er et par ting jeg ikke helt er så glad i (jfr tidligere tråd). Dette er i grunn småtteri, så ingenting jeg gidder bry meg om.

 

Jeg har ellers en Merkel 200E fra 1957 i 16/70 i skapet. Dette er den hagla jeg har brukt på jakt de siste årene. Den får være reservehagle fremover, men den får få seg en runde hos børsemaker før den blir brukandes igjen. En bulk i løpet og en altfor hard sikring må fikses før den kan brukes på jakt. Berettaen ble et hastverkskjøp pga disse tingene. Hadde nemlig helt glemt at jeg hadde hagle som måtte fikses før jakta! Den ble liksom bare stående der til det var for sent. En annen årsak til at jeg havnet på ny hagle, var rett og slett kaliberet. Det er ikke lett å få tak i lerdueammunisjon i kaliber 16. Jeg har bare fått tak i noe hos Landrø. Det blir dyre mil om jeg skal kjøre dit. Mulig de sender i posten, men. 

 

At det ble Beretta er tilfeldig. Hadde nesten bestemt meg for Fabarm Axis, men så var det kortere å kjøre til Jaktia på Jessheim enn til Jaktdepotet utenfor Drammen! 

 

Nå blir det kanskje en tur eller to til helga i de trysilske skoger. Kan ikke si jeg er strålende fornøyd med bestanden der i høst, for jeg har bare hatt èn eneste skuddmulighet. Ellers har de vi har vært borti reist på langt hold. Er litt usikker på om det blir tur med hund, da det ryktes om mer ulv enn andre dyrearter for tida, akkurat der jeg jakter. Det er kanskje litt risikabelt å slippe hunden der da. Nå går han aldri langt, så det går nok bra uansett, men en vet jo ikke. Støkkjakt har jeg blitt allergisk mot. Kanskje hadde jeg fått mer fugl på støkk, men det er likevel mye artigere å ha med hund. Den lille fjotten er fremdeles uerfaren på fuglearbeid, etter bedritent dårlig fjorår, og denne høsten har ikke vært stort bedre. Jeg må være helt ekstremt god på å finne områder uten fugl... 

 

Men får da håpe Berettaen hjelper meg litt når det trengs! 😊

 

Har ingen bilder fra skogen, og i hvert fall ingen med fangst(!), så får legge ved et par bilder fra hobbyrommet i stedet! 

 

Beretta1.jpg

Beretta2.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Beretta 471 Silver Hawk i sitt rette element, i skogen og på fasanmarkene
1599165201_silverhawkskogsfugl.jpg.1c5b516095c959d7d31b128b543e63d1.jpg

176670115_silverhawkrugde.jpg.cbc6ec308151a9007c30490e8d41c1a9.jpg

419321935_silverhawkfasan.jpg.4aedfe1d313cce86bb6348677cccd698.jpg

Denne hagla har vært med meg i hele dette årtusenet. Den er velbalansert, fleksibel og vakker å se på. Og nå har den fått patina så det holder etter hundrevis av timers bruk, tusenvis av skudd og mange skogsfugl, rugder og fasaner på samvittigheten. Engelsk skjefte og smalt fortre.  Choker har den også, men det er sylinder og kvart som står i kontinuerlig her i gården. Den har en avtrekker, noe som mange ser på som helligbrøde for sideliggere med engelsk skjefte. Men jeg liker det. Skulle egentlig fase inn en O/U til jakta i høst men det er sideliggeren som blir med ut på tur. Få ting slår det å føre to parallelle løp opp mot en høy fasan, ei rugde som vrir seg mellom trærne eller en torpedo av en blåhane som kommer susende.
 

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

On 12/13/2013 at 3:59 PM, Gillen said:

Melder meg på jeg også med en Ultra Light. Har hatt den i 14 år og pr. dato så har jeg ikke hatt en eneste klikk. Men har skifta ut en choke (1/2 boring) som jeg har brukt på lerduebanen. Spanderte på den i julepresang en skikkelig overhaling med Raudnakkes utmerkede stokkbehandlings-remedier :)

Har fortsatt samme hagla, fortsatt uten en eneste klikk. Jeg har brukt hagla på støkk i ulendt vestlandsterreng for å si det pent og noen tryninger har det blitt men har berga hagla i all hovedsak. Den måtte til børsedoktoren en gang da jeg slo ut en lang flis i fortreet. men den ble limt på beste måte. jeg er derfor veldig fornøyd med hagla og noen ryper har det også blitt oppigjenom åra.

IMG_0871.JPG

IMG_0870.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Er det noen som vet forskjellen, eller kan anbefale en av 682 x-trap, 686 sporting eller 687? Alle ligger i ca samme prisleie brukt.

 

Haglen er tiltenkt jakt og litt bane, i den rekkefølgen.

Tanken er å få tilpasset ny stokk da jeg er litt over gjennomsnittlig høy, så tenker sporting modell for å få ok balanse med mer masse i kolben og evt justering. 

 

686/687 er muligens noe mer fristende pga noe slankere virker det som.

Link to comment
Share on other sites

682 trap 686 sporting er i utgangspunktet begge banehagler, - litt tyngre med mere "masse" i kolvene...(ofte også justerbare), samt noen mm bredere baskyle - mere stål for "heavy use".

687 er jaktutgave, og som du  også riktig påpeker med slankere kolbe - disse veier ca 3,2 kg, så noen lettvekter er de ikke, men behagelig å skyte med og selv disse tåler mye banebruk, de er noe mere påkostet enn vanlige 686 - jeg har selv brukt en slik,- snart siden noas dager - og den blir værende, enestående kvalitet og skyte-egenskaper som aldri har feilet.

Jeg TROR at du kanskje overvurderer ditt behov for spesialtilpasset kolbe, selv om du er 195 på strømpelesten. - Nøkkelen til fremgang med hagle er (helst) daglig "omgang" med våpenet, - daglig anlegg (med klikkpatroner)- kort sagt; interesse for sitt våpen og ta alle anledninger til skytte - Beretta tåler å bli brukt. 

 

Om du likevel tror du er i behov for litt extreme mål på kolbe,..ta en titt også på Benelli's 828, den har noe så uvanlig som løse medfølgende shims/brikker som forlenger/vrir kolben som du ønsker - noe som er ganske revolusjonerende på en O/U.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bobby said:

Jeg TROR at du kanskje overvurderer ditt behov for spesialtilpasset kolbe, selv om du er 195 på strømpelesten. - Nøkkelen til fremgang med hagle er (helst) daglig "omgang" med våpenet, - daglig anlegg (med klikkpatroner)- kort sagt; interesse for sitt våpen og ta alle anledninger til skytte - Beretta tåler å bli brukt. 

 

Akkurat med hagle er det litt hva man trenger og hva man vil ha :) 

Sett litt på Benelli, dritsmart system, men brukt Beretta med kolbe helt tilpasset til meg vil koste samme, og trolig gi litt ekstra eierglede. Kommer uansett på under prisen av en middels ny Beretta, så er ikke noe bestgun prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Hei, jeg skal kjøpe min første hagle. Jeg har sett meg ut en brukt beretta 687. Har dessverre ikke mulighet til å se eller prøve haglen fysisk. Men jeg har fått tilsendt ekstra bilder. lurer på en ting angående kolben. På den ene siden ser det ut som en slags innebygget kinnstøtte. På Wikipedia kalles det svinekam med kinnstøtte. Selger sier det er sånn det er på dyrere knekkvåpen. Kan noen komme med innspill på dette? Har ikke sett denne type kolbe på andre hagler jeg ser på.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jag har ägt en Beretta ASE i kaliber 20 som gjordes i begränsade upplaga av 99 eller 100 vapen och en SO 5 sporting. Båda vapnen har fått nya hem.   

Nu har jag en Berretta 697 EELL ( Extra Extra Lovely Lovely) med uppgraderat trä. Tyvärr så är den till salu då jag hittat ett annan Beretta.

IMG_7636.jpg

IMG_7638.jpg

IMG_7720 - kopia.jpg

Resized_20230628_200809.jpg

Resized_20230628_200919.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...