Jump to content

Fiskeutstyr til comp.bue


shooter 2

Recommended Posts

Tenkte og jakte litt gjedde nå snart og trenger da tips hvilken typer utstyr jeg skal velge . Ser det er en type som har som en vanlig lukketsnelle med pil så er det en verson med en plastbeholder til dacronlina og har sveiv på siden . Hvilket av disse settene har best presisjon ? Trenger svar raskt da leken snart starter .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en del utstyr til buefiske liggende, type piler med wiresystem, ei slags snelle til å montere på bua og pilspisser, men har aldri blitt til at jeg har prøvd det da jeg er usikker på lovverket rundt det her i norge. Bare såvidt prøveskutt systemet, og de første skuddene var jeg rett og slett redd. Styggtunge piler festet med dacron til en wire på pila virket ikke veldig trygt, men ikke noe skummelt skjedde de skuddene jeg prøvde. Lyster/gjøster er jo ikke lov, og har antatt at buejakt etter gjedde vil gå under omtrent samme regelverk. Noen som kan opplyse litt rundt dette? Kanskje på tide finne frem utstyret og prøve det. Ser jo ufattelig gøy ut, og sånn det er nå er jo utstyret bare støvsamlere.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vanvittig tøft ! Fikk utstyret for 4 dager siden og monterte med det samme og tok noen få treningsskudd på plenen for og finne ut hvordan jeg traff , den pila er jo veldig tung og jeg monterte pilhylla litt over den orginale så det ble litt treffendring i høyde som jeg skal ordne etterhvert men fant ut hvordan jeg måtte holde. Dro ut etterpå og jaggu ble det treff på første skudd , 4-5 kg. og det har allerede blitt mange . Ble pers i dag med ei på 6 kg. Dette er skikkelig artig så løp og kjøp . Skal forsøke og legge ut bilde av den i dag men jeg har ikke fått det til enda. Må vel høre med sønnen som tok video av 2 jeg sjøt i dag . :D

Link to comment
Share on other sites

Ssamik: Lyster er riktignok ikke lov, men harpunering av fisk (ikke laks, ørret og sjøørrett) er lov i Norge. Jeg kan ikke skjønne annet enn at buejakt på gjedde er lov. Gjeddejakt med hagle/rifle er lov, og praktiseres flittig mange steder i landet. Selv har jeg jaktet gjedde med hagle, rifle, trykkluftharpun og pistol.

Påskutt fisk fanges inn med Hawaislynge, som er dykkernavnet på, ja, nettopp, en lyster.

Lystring fra båt i mørket med kunstig lys er forbudt.

Men undervannsjakt med lykt og harpun/hawaiislynge er lov. Og påskyting med dertil følgende opplukking med lyster er også lov.. Forstå det den som kan.

 

Jeg bare nyter fisket...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Det er lov med harpun, så lenge man befinner seg i samme element som fisken.

 

Gjeddejakt med skytevåpen (kruttvåpen) er tillatt, å skyte annen fisk med skytevåpen er forbudt.

 

Men er det lov å skyte fisk med harpun? Dette er regelen:

 

"Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst og avliving av fisk forbudt å bruke:

-

6.Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken".

 

Dersom buejakt med harpun-utstyr ikke er tillatt i Norge, kan man jo gjøre som ved annen buejakt: Reise utenlands, der slikt er tillatt. Til Florida, kanskje?

 

 

God 17. mai!

 

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...