Jump to content

Ombygging av Lakelander til langholdsrifle/jaktrifle


vinjesvingen

Recommended Posts

Har tenkt å bygge om den eine Lakelander rifla mi.

Fristar med ein langholdsrifle/gongerigg som er forholdsvis lett siden den og skal brukast til jakt

 

Kaliber:6.5x55

Kasse:Lakelander.1280 gram med avtrekk,bolt og magasin

Løp:Kongsberg 1:8 1/4.Pipelengde 24".Munning 17.5mm.Fluta.Gjenga for demper/vektor brems.Vekt ca1300-1400gram.

Har hørt at det kan vere vanskeleg å flute desse pipene,nokon som kjenner til det?

 

Stokk:Carbon stokk.vekt 500-600gram med rekylkappe og pinne til Versa-pod(Decelerator)Børsemaker kompis som skal støpe stokk.

 

Kikkert:Siklar litt på Nightforce NSX 3.5-15x50 F1.Reticle MLR 2 Vekt 850gram

Skall bruke det ferdig freste weaver sporet i kassa så derfor må eg ha ein kikkert med masse knepp.

 

Kikkert ringer:Tenkte å bruke Leupold QRW som eg har liggende.

 

Demper:A-Tec CTM 4 Vekt 280gram

 

Tofot:Versa-pod. Vekt?

 

 

Ser ut til at rifla blir i underkant av 5000gram,noko eg er fornøgd med.

Link to comment
Share on other sites

Bygg rifle på Lakelanderen.

 

Tror ikke du sparer mye på å flute ei 17mm pipe så det hadde jeg latt være.

 

Tipset fra Gunnar om Signature ringer fra Burris er veldig bra. Det følger med ekstra tiltforinger hvis det er nødvendig. Det er ikke behov for å tilte NF F1 men Burrisringene har også den fordelen at de ikke setter merke på kikkertrøret. I tillegg utlikner foringene eventuelle små skjevheter slik at man helt unngår spenn i kikkerten.

 

Hvis du ved hjelp av Burrisringene kan velge en lettere kikkert med behov av tilt kan du flytte vekta til munningen og få bedre skyteegenskaper. Den nye Ase Utra SL5 lyddemperen i rustfritt stål veier ikke mer enn 400g. Den er antagelig mye mer robust en A-Tec'en.

 

Skal du skyte litt jaktfelt eller elgbane er hvertfall ikke kommentaren om Blaser noe å ta hensyn til. En Lakelander med den layouten du legger opp til parkerer en Blaser R93 eller R8 fullstendig til disse formålene.

Link to comment
Share on other sites

Det følger med ekstra tiltforinger hvis det er nødvendig.

 

Nei, disse følger ikke med, de må kjøpes i tillegg!

Var for ei tid siden ikke helt enkel å få tak i, men det kan ha blitt bedre nå.

 

Jo, på 30mm ringene følger det med ekstra foringer. Ikke på 1" ringene.

Link to comment
Share on other sites

Bygg rifle på Lakelanderen.

 

Tror ikke du sparer mye på å flute ei 17mm pipe så det hadde jeg latt være.

 

Tipset fra Gunnar om Signature ringer fra Burris er veldig bra. Det følger med ekstra tiltforinger hvis det er nødvendig. Det er ikke behov for å tilte NF F1 men Burrisringene har også den fordelen at de ikke setter merke på kikkertrøret. I tillegg utlikner foringene eventuelle små skjevheter slik at man helt unngår spenn i kikkerten.

 

Hvis du ved hjelp av Burrisringene kan velge en lettere kikkert med behov av tilt kan du flytte vekta til munningen og få bedre skyteegenskaper. Den nye Ase Utra SL5 lyddemperen i rustfritt stål veier ikke mer enn 400g. Den er antagelig mye mer robust en A-Tec'en.

 

Skal du skyte litt jaktfelt eller elgbane er hvertfall ikke kommentaren om Blaser noe å ta hensyn til. En Lakelander med den layouten du legger opp til parkerer en Blaser R93 eller R8 fullstendig til disse formålene.

 

Meiner at eg sparer ca.200gram på å flute pipa.

Burris ringane ser ut til å vera eit bra alternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...