Jump to content

Reveglugga mi!


odvar686

Recommended Posts

  • 1 year later...

Her var det mange snekkere, kanskje en av dere kan hjelpe meg litt med et par spm.

Jeg er i gang med å bygge meg åtebu. Problemet jeg har et at bua må monteres/demonteres hver høst/vår. Bonden godtar ikke at bua står året igjennom. Den skal bli ca 1800x2200. Stenderverket blir i 2x3" gulv og tak blir 2x4". Isloert med henholdsvis 70-100mm glava. Bua blir 190 høy innvendig, og hver sekjson blir halve lengdemålet. Altså får bua 8 vegger.

Leser i diverse andre tråder om fuktproblemer i bua, be blir veldige tette med fuktsperre. Jeg lurte på om jeg skal kle bua mi med oljeherdet plate utveldig. Skjøtene utveldig blir dekket med et 4" bord.

http://www.byggmax.no/platemateriell/byggplater/board/oljeherdet-plate-p1007

Og asfaltplater innveldig.

http://www.byggmax.no/platemateriell/byggplater/board/asfalt-plate-p1002

Ingen lufting og ingen plast. Hva tror dere om dette?

Taket får 2x4", jeg tenkte:

Lagvis som dette fra innertak.

Asfalt, 2x4", islolasjon oljeplate, sløyfer, lekter også stålplater til slutt. Vil 3 man klare å bære det taket da mon tro?

Det er 150m og bære fra vei inn til der bua skal stå. Ergo må vekt bli så lav som mulig. Også vasser jeg i lån, så prisen må være lav.

Link to comment
Share on other sites

Wow, dette blir veldig solid og tungt. Hvor mange meter snø har du tenkt at den skal tåle?

Hadde vurdert, 1,5" 2" i vegg dersom du skal ha finer utapå. 1.5" x 3 bør holde i tak og dørk. Dette blir sterkt nokk i massevis, lettere og billigere. Det blir også lett og fyre med så lite areal.

Lager du et skråtak med litt fall og finske forskalingsplater vill snøen lett skli av også.

Keep it simple:)

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bua mi. Brukte finer utvendig og tynn finer invendig. Reisverk i 1,5 x 3" . Til  ramme i golv vart det  brukt trykkimpregnert 2 x 4". Lengde på bua er 2,20m og bredda er 1,40m. Tippar den er ca. 400 kg. Står på eit lite hengarchassi men kan lett takast av for transport i ein vanleg biltilhengar. Skytegluggar ved sida av glassa som kan slåast opp innvendig og utvendig. Må ha litt komfort med køye og full ståhøgde. Neste trinn er å få fatt i ein liten vedovn. Desverre har veret her vore mørkt og snøfattig i vinter  slik at revejakta har gått i dass, bortsett frå nokre ravn og kråker då. Bildene er tatt med gluggane stengde.

IMG_2825.JPG

IMG_2693.JPG

IMG_2694 (1).JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...