Jump to content

Reveglugga mi!


odvar686

Recommended Posts

Veit ikke helt hvor jeg skal poste denne tråden, men flytt den gjerne til et mere passende sted :)

 

Har tenkt å legge ut bilder og skrive litt om reve glugga mi på hjul som jeg startet på i dag!

 

Tenker jeg legger ut litt bilder i kveld eller i morgen!

 

selve hytta har jeg bestemt meg for at skal bli 180 cm x 240 cm.

 

Håper at noen får nytte av denne tråden etterhvert! :)

 

Hær ser dere ramma til gulvet av 48 x 98 mm eller 2x4 '' som skal isoleres 10 cm.

k36lvq.jpg

 

 

Hær har veggene, som blir laget av 2x3'' kommet på plass pa ''gulvramma'' og jeg driver og tilpasser taksperrene. Taksperrene blir også av 2x3''.

Vegger og tak skal isoleres med 7 cm. Vinkelen på taket er 15 grader!

 

 

 

Tilpassniger til vinduer gjør jeg når jeg har fått tak i vinduer og veit hvor store di blir :)

 

2eksv2c.jpg

 

Og her er takksperrene på plass!

30najjm.jpg

 

Slenger også ut et bilde av gordon setteren min Zorro som følger ivrig med hva jeg driver med! :)

 

2nir9ck.jpg

 

har drivi på noen timer etter jobb i dag.

 

har lakt stubbloft og isolert gulv, og lakt gulv.

Har også startet med og kle inn bygget med asfaltplater! :)

 

Som stubbloft har jeg brukt asfaltplater, med klemlekter som holder di på plass.

Gulv er av 21 mm 3. sort rupanel :P

 

Legger ut noen bilder av det jeg har gjort i dag

 

1zc1e2f.jpg

 

2cmrwap.jpg

 

1zns75u.jpg

 

vnfu6u.jpg

 

1183bd3.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjempe fint prosjekt. hold oss oppdatert på fremgangen... men du har et par svake punkt på konstruksjonen din.ville hatt litt større dim på møne åsen din samt bedre bæring under åsen din.(helt ned til bånn) håper du bruker asfalt plater til vindtett for da får du 5 ekstra cm med isolasjon.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke ferdig med reisverket. åsen er en dobbelt 2x4 på høykant. i døråpninga så kommer det en dobbel losholt under toppsvill, og det blir en stender til på hver side av døråpninga som disse skal hvile på.

 

asfaltplater skal brukes ja, de stiver jo også opp bygget betraktelig!

Link to comment
Share on other sites

er snekker selv så skal nok få det bra nok til mitt bruk ivertfall, setter pris tips uansett :)

 

Nei har ikke budsjett, min far jobber på sagbruk og har ansvar for matrialer så han har plukket ut for meg.

alt er av 3. sortering, men er mere enn godt nok til dette formålet! :winke1:

 

så det jeg må bruke penger på er isolasjon, asfaltplater, dampsperre, spiker, skruer osv :)

Link to comment
Share on other sites

er snekker selv så skal nok få det bra nok til mitt bruk ivertfall, setter pris tips uansett :)

Nei har ikke budsjett, min far jobber på sagbruk og har ansvar for matrialer så han har plukket ut for meg.

alt er av 3. sortering, men er mere enn godt nok til dette formålet! :winke1:

så det jeg må bruke penger på er isolasjon, asfaltplater, dampsperre, spiker, skruer osv :)

Da er vi 2 snekkere her da :lol::lol: Trenger vel ikke si deg hvordan det skal gjøres da...

Link to comment
Share on other sites

hehe, nei det er vel mere snø der du holder til da :) holder til i vågå i gudbrandsdalen! er ikke særlig mye snø her egentlig! å blir det mye snø så får jeg måke taket! :mrgreen:

 

bruker 2x3'' til reisverk stort sett for att bygget ikke skal bli så jææævli tongt! :)

Link to comment
Share on other sites

Helt kongehus dette ! her blir det mange lange men plutselig spennende timer inni . :D
ja, satser på det! håper på å sitte litt etter jerven å ;)

Ja plasserer du den i slike områder med jerv blir det topp jakt . Jeg har skutt 2 jerv fra min ene bu men opplever stadig at den tiden jerven går mest på blir reven nesten borte . Men jøss det gjør jo ingen ting når du vet jerven er i området . Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Det der blir nok bra!! Genialt det du har gjort med taksperrene da.. Skal bygge meg ei glugge til høsten jeg også, men da i uthuset.. Skal bruke asfaltplater å isolasjon samt vindsperre på innsida.. Har ikke funnet ut helt hvilke glugge jeg kommer til å bruke, men finner vel ut noe før høsten er her.. Dør skal jeg lage selv ved hjelp av noe 48x98 og panel eller asfaltplater på denne å samt isolasjon inni.. Skal bruke ovn inni så er avhengig av at all varmlufta ikke går ut. Gleder meg til å begynne å jobbe med det. Har planer om at den skal bli 150x150cm eller noe.. Holder det. Er ikke så lurt å ha det så himla stort da jeg skal holde varmen inni der.

Om alt går etter planen får jeg bilførerkort i Oktober i 2011, så da har jeg kanskje planer om å bygge meg ei slik glugge som du driver å bygger, slik at jeg kan ta med meg glugga rundt omkring. Genialt..

Du har ikke behov for å bruke vindsperre dersom du har asfaltplater! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

har ikke fått gjort noen ting siden april på bua mi. så nå må det snart gjøres noe igjenn! målet er og få den ferdig til hjortejakt og elgjakt starter...for da blir det ikke mye tid til overs! satser på å få gjort litt på kveldstid i uka som kommer!

Link to comment
Share on other sites

Kjempe fint prosjekt. hold oss oppdatert på fremgangen... men du har et par svake punkt på konstruksjonen din.ville hatt litt større dim på møne åsen din samt bedre bæring under åsen din.(helt ned til bånn) håper du bruker asfalt plater til vindtett for da får du 5 ekstra cm med isolasjon.

Hvis du er snekker, så håper jeg du skjønner at en asfaltplate isolerer lik null?

Link to comment
Share on other sites

Mads: Husk at det er stillestående luft som isolerer.. Det er lite luft inni en asfaltplate!

 

 

V-max: Det må jo bli det samme med Tyvec/GU osv..

Husker du forresten hvor du har det fra? Har prøvd å få noen tall fra Glava ang isolasjonstap uten vindtetting, men fikk beskjed at de aldri hadde testa det.

Link to comment
Share on other sites

mener det var noe av det vi lærte på tømrerlinja for 10 år siden....sfaltplater bidrar til stille luft,på lik linje med gu,osb,osv.....samtidig som dem er med på å stive av konstruksjonen.tyvek er også en god ting,men litt overdrevet å kjøpe en hel rull till et par tusen til ei lita åtebu....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Blir vel bra som effen det! Vinduer alle veier eller?

 

Hva er forøvrig poenget med og diskutere byggeskikk her ? Han får sikkert ikke måkt taket om det horible spennet på hele 1 m med 2-3 skulle flexe ett par milli. for ikke snakke om at den blir garantert ubruklig hvis han ikke får den thermografert og kontrollert av byggforsk og bygningskontrollører....

Link to comment
Share on other sites

Blir vel bra som effen det! Vinduer alle veier eller?

Hva er forøvrig poenget med og diskutere byggeskikk her ? Han får sikkert ikke måkt taket om det horible spennet på hele 1 m med 2-3 skulle flexe ett par milli. for ikke snakke om at den blir garantert ubruklig hvis han ikke får den thermografert og kontrollert av byggforsk og bygningskontrollører....

Nei det skal vel funke til mitt bruk vil jeg tru :) ikke helt bestemt meg for hvor mange vinduer jeg skal ha, men var egentlig planen med bare ett vindu i gavel vegg :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 8 months later...

jaja, dette har tatt alt for langt tid! men nå nærmer det seg jauggu slutten på prosjektet! har pusla litt med glugga hver kveld de 2-3 siste ukene så nå er jeg nesten i mål. fått satt inn dør nå i kveld. Skal prøve å bli helt ferdig i løpet av helgen så da skal heg slenge ut noe bilder! :)

Link to comment
Share on other sites

Er litt nyskjerrig på hva du har under bua, ser ut som draget og ramma til en gammel Dun Smia henger?

Har selv tengt på å kanskje gjøre noe med en gammel campingvogn som onkelbarna har brukt som lekestue, men den har nå stått i mange år med knuste vinduer så det må vel eventuelt bygges en ny kasse på den ramma for den er sikker råtten og full av mugg. Får bare håpe på at ramma ikke har rustet til det ubrukelige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...