Jump to content

Den store browning tråden


ersa

Recommended Posts

Tøft! Det har jeg ikke hørt om faktisk, så kort fabrikk kappet! Hvilket kaliber? Går den godt?

Den er i .308 :) har såvidt nådd å grov-innstilt på stein på 100m så har ikke notert nokka hastigheter eller samling enda, men skal ta en liten sjekk med fabrikk-ladninge om ikke lenge.

Link to comment
Share on other sites

Da melder jeg meg inn jeg også. Har nå fått bestilt opp en X-Bolt Nordic Light i kaliber 308Win med Minox ZE5i 2-10x50 kikkert og demper. Nå er det bare å vente til den ankommer om et par uker :)

 

I går kom den. I dag tror jeg jammen det blir en tur til skytebanen :)

 

IMG_0452.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen som vet om det går greit an å bytte kolbe og forskjefte på browning bar? Er det forskjell på om det er short, long eller safari?

 

Kan man få satt pistolgrep på en som orginalt har vanlig grep? Hvor får man eventuelt kjøpt kolber, jeg har søkt meg helt grønn på nettet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Får vel melde meg inn her, siden børsa er nå forhåpentligvis ferdig med oppgraderinger :lol:

X-Bolt 308W, 47cm varmint løp (21mm)

GRS Varmint Green Mountain, glass og søylebeddet

JARD avtrekk, polert og justert til 800gr

Murphy 20MOA titanium picatinny skinne, beddet til låskassa

IOR Recon 4-28x50 SH-68 med ARC M10 ringer

A-Tec MegaHertz demper

Javelin tofot

 

IMG_20151216_162645_edited_zpsilyag2zp.jpg

IMG_20151216_162753_edited_zpsdtncrtq3.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Og til slutt hagla, maxus hunter. Veldig fornøyd med Browning, og drømmer om en b725 i en eller annen variant til leirdueskyting

 

Har selv en B725 Sporter og er kjempefornøyd. Har dratt ca 6000 skudd med den nå og ikke hatt et eneste klikk eller noe problem, bortsett fra idag da den ene skruen til ejektoren løsnet å ble dratt ut da jeg lukket hagla. Skruehodet traff da låskassa. Får håpe jeg får ny på garanti.

Selv skal jeg ha meg en Maxus til jakt snart, er da sugen på Carbon Sportingen pga den brede sikteskinna, blitt så vant med bred skinne nå at smal skinne føles vinglete :P

 

Flott børse :)

IMG_2705_zps8f9a6bb2.jpg

IMG_2680_zpsaaf3e30d.jpg

 

Og skruen som idag gikk te helv***

IMG_4999_zps4llhvw52.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Får melde meg inn her jeg også da :)

Endte opp med en Browning X-Bolt Nordic Light Black i kaliber 6,5x55. På toppen sitter en Swarovski Z4i 2,5-10x56.

I front har jeg montert en A-tec Maxim. Må si meg storfornøyd med våpenet så langt :)

Denne fikk orginal kolbeforhøyer i samme slengen.

Siste bilde er fra innskyting med PPU ammo, Synest den samler bedre med Norma Sierra.

 

nykjopt.jpg

 

innskyting.jpg

 

testing.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da melder også jeg meg inn i Browningklubben med min X-Bolt Nordic Light Black i kaliber 223. Har a-Tec maximum, og venter på en Leuopold VX-2 6-18x40 jeg fant på 50% salg.(ikke den som står på)

Valgte denne modellen pga 1/8" i løpsstigning da jeg har planer om tå lade tunge kuler etterhvert.

 

30126309915_51d7287eaf_c.jpg2016-09-30 16.05.01 by Vikanfoto Per-erik larsen, on Flickr

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet den korteste x-bolten?

Hvordan samler den med det korte løpet på litt lengre hold?

 

Var å så på en slik i butikken og likte den veldig godt! Hendig med såpass kort rifle.

Må jo være ideell, om man er er et lite barn. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Jeg har en Browning BAR LongTrac i 30-06 (links) og sliter med at sikringen har blitt treg. Sikringen er av typen "liggende rund plugg foran avtrekker som presses mot høyre". Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få den til å gå glattere? Olje er prøvd...

 

mvh

Chr Meland

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei.

 

Da har jeg brukt min venn google og søkeknappen oppe til høyre her, men jeg finner ikke riflestigning i x-bolt 6,5x55.

På våpenforhandlere sine nettbutikker så står det enten 1:12 eller 1:10. Men det er vell 223 og 308.

Noen av dere som har x-bolt nordic light som vet?

 

Skal brukes til alt, fra småvilt, bane og langholds. Så er stigningen rett for småvilt så jeg popper innom med ny børse i nær framtid.

 

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Dessverre ikke et fullgodt svar, men jeg tror de leveres med forskjellige stigninger. Jeg har sett 6,5x55 på finn med 12" men jeg har og sett 10"

i 223 leveres de med 8"10"12 Dette alt etter hvilken model og årstall.

 

Det jeg er sikker på er at løpene er merket med stigning på X-bolten, så har du sett deg ut en, kan du jo spørre.

P-E

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Da har jeg brukt min venn google og søkeknappen oppe til høyre her, men jeg finner ikke riflestigning i x-bolt 6,5x55.

På våpenforhandlere sine nettbutikker så står det enten 1:12 eller 1:10. Men det er vell 223 og 308.

Noen av dere som har x-bolt nordic light som vet?

 

Skal brukes til alt, fra småvilt, bane og langholds. Så er stigningen rett for småvilt så jeg popper innom med ny børse i nær framtid.

 

Takk!

 

I følge browning sin 2017 katalog er det 1:8 på 6.5x55

 

http://browning.eu/catalogues/brgen/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var det en nykommer i våpenskapet. En Browning bar Short Track i kaliber 308W. Leupold QR montasje og Leupold VXR 1,25-4X20 som passer bra på børsa etter min mening. Veldig fornøyd med børsa så langt. Fint avtrekk og kort hendig rifle.

 

Kommer til å montere en A-tec Hertz 119 på den, men er litt usikker på hvor mye jeg skal kappe av løpet. Vet den kan kappes til 40cm men bør vel ha litt lengre pga det er halvauto? Noen andre som har samme børse som vil dele erfaring med demper på den?:)

 

IMG_2791_zpsriciqxra.jpg

Link to comment
Share on other sites

kjøpte meg en eldre bar i 300 WIN mag her forleden. Børsa er fra 1990. Jeg har byttet de orginale siktene til noen jeg hadde liggende fra en nyere bar, tilpasset kolben til å passe de nye kolbekappene Browning bruker på bar samt fjernet lakk og oljet treverket... ble riktig så bra tatt alder på børsa i betraktning. Nå gjenstår bare å få testa den ut litt i helga:D

IMG_3086.JPG

IMG_3087.JPG

IMG_3098.JPG

IMG_3140.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Blir ikke altid helt som planlagt. Tanken var at det skulle bli en Maral. Men endte op med en X-Bolt istede. Ble en Medallion i 30-06 med beddet KKC stokk. Og en nydelig EAW Picatinny skinne i stål.

Meget førnøyd med den. J

X-Bolt Steienr_1.jpg

X-Bolt Aimpoint_3.jpg

EAW Picatinny.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Kjøpte meg ny Browning X bolt NL Black i 308Win. Min første rifle og så langt virker det til å være bra greier. Leste gjennom manualen og la spesielt merke til at DURA TOUCH belegget er følsomt for alt fra solkrem og mygg spray til solventer og våpen olje.. hvilke erfaringer ang holdbarheten på dura touch har Browning folket? Er det så utsatt og «dårlig» som man kan få inntrykk av når man leser manualen? Jeg har fått en liten skramme i dura touch’n på min og den er en uke gammel.. noe må mann jo regne med men jeg må innrømme jeg ble litt betenkt når jeg så det. Er dette noe å bekymre seg for?

81CC38BB-CD5D-4AD7-AF8B-7693AE31D7F6.jpeg

4D457ED4-7BE1-4D7C-97A9-F4459006819E.jpeg

EB9267D1-A059-48E5-9A33-14E9C1D005AE.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
På 12.3.2018 den 19.16, Tor-Arne skrev:

Kjøpte meg ny Browning X bolt NL Black i 308Win. Min første rifle og så langt virker det til å være bra greier. Leste gjennom manualen og la spesielt merke til at DURA TOUCH belegget er følsomt for alt fra solkrem og mygg spray til solventer og våpen olje.. hvilke erfaringer ang holdbarheten på dura touch har Browning folket? Er det så utsatt og «dårlig» som man kan få inntrykk av når man leser manualen? Jeg har fått en liten skramme i dura touch’n på min og den er en uke gammel.. noe må mann jo regne med men jeg må innrømme jeg ble litt betenkt når jeg så det. Er dette noe å bekymre seg for?

 

Fjernet unødvendig sitering av bilder

Ei tohi varjata, mod

Hei, har en X-bolt 223 superlight som er coatet i carbon mønster. Behagelig finish, men er ikke noe fornøyd med slitestyrken på coatingen. Hadde rifla på ryggen her for noen dager siden og da ble ca 2cm av coatingen slitt vekk. Også fått masse bruksmerker. Dette etter noen få mil på ryggen og i vanlig bruk. Nå er ikke jeg så opptatt av utseende på rifla sålenge den skyter godt, men jeg har tenkt å erstatte stokken med en mcmillan etterhvert. Absolutt ikke fornøyd med slitestyrken på den coatingen. Men nå har jeg ikke noen andre coatede stokker å sammenligne med så blir nå bare min subjektive vurdering. 

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

På 12.3.2018 den 19.16, Tor-Arne skrev:

Kjøpte meg ny Browning X bolt NL Black i 308Win. Min første rifle og så langt virker det til å være bra greier. Leste gjennom manualen og la spesielt merke til at DURA TOUCH belegget er følsomt for alt fra solkrem og mygg spray til solventer og våpen olje.. hvilke erfaringer ang holdbarheten på dura touch har Browning folket? Er det så utsatt og «dårlig» som man kan få inntrykk av når man leser manualen? Jeg har fått en liten skramme i dura touch’n på min og den er en uke gammel.. noe må mann jo regne med men jeg må innrømme jeg ble litt betenkt når jeg så det. Er dette noe å bekymre seg for?

 

 

 

8 minutter siden, MikkelFlom skrev:

Hei, har en X-bolt 223 superlight som er duracoatet i carbon mønster. Behagelig finish, men er ikke noe fornøyd med slitestyrken på coatingen. Hadde rifla på ryggen her for noen dager siden og da ble ca 2cm av coatingen slitt vekk. Også fått masse bruksmerker. Dette etter noen få mil på ryggen og i vanlig bruk. Nå er ikke jeg så opptatt av utseende på rifla sålenge den skyter godt, men jeg har tenkt å erstatte stokken med en mcmillan etterhvert. Absolutt ikke fornøyd med slitestyrken på den coatingen. Men nå har jeg ikke noen andre coatede stokker å sammenligne med så blir nå bare min subjektive vurdering. 

Dura touch og duracoat er vel ikke det samme.

Link to comment
Share on other sites

bbdg - slik nå har jeg endret feilen.

Nå står det coating og ikke duracoat.

 

Jeg skulle gjort litt mere reserch på denne coatingen før kjøp. Et kjapt Google søk så dukket det opp masse saker på coating som peeler av og noen som blir helt klissete. Browning har også blitt saksøkt pga coatingen ikke holder det dem sier den skal. - hadde jeg visst dette skulle jeg kjøpt rifla med en annen stokk. 

Edited by MikkelFlom
Link to comment
Share on other sites

Så bra dere har fått gode eksemplarer. Sikkert ingen problem på de fleste. 

Jeg bruker nok mitt våpen hardere enn mange, og at den skal tåle både snø og kratt ser jeg på som en selvfølge.

 

Et av forumene der erfaringer fra defekte dura touch diskuteres.:

http://www.insideoutoutdoors.com/inside-out/brownings-dura-touch-coating-problems-experienced

100vis av lignende forum og sider på nett der problemet diskuteres så ikke noe unikt for min stokk iallefall. 

 

Min stokk er jo ikke klissete, men coatingen sitter bare ikke godt fast, og tåler svært lite. Kunne vel brukt reklamasjonsretten men har akkurat beddet stokken så nå går endelig rifla godt så får være som den er. - ser det som helt naturlig at jeg meddeler min erfaring med stokken her på forumet. Selv i en browning tråd der jo de fleste kun vil fremme de mest positive sidene og erfaringene sine med browning. Jeg sier ting slik som de fremstår for meg :)

 

Skal sies at jeg ellers er fornøyd med rifla nå når den etter endel modifikasjoner samler svært godt. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Poenget gikk deg hus forbi ja...

 

Reklamasjonsrett. 

Chiefen.v-2: 

Jeg forklarer rett ovenfor hvorfor jeg ikke har brukt reklamasjonsretten, og det er vel ikke det som her diskuteres heller?

 

Jeg svarer her på Tor Arne sitt spørsmål om erfaringer og slitestyrke på stokken. Og jeg vil bare få delt min erfaring og mening om at den er dårlig. Dette bekrefter jo svært mange andre også om man tar et kjapt søk på nettet.

Din erfaring fra din rifle er at coatingen på din tåler norsk snø, kratt og å ligge baki en pickup, og du er fornøyd, som jo er kjempe bra.

- Nå klarer jeg bare ikke å la være. De gutta jeg vet om drar rundt i Afrika i bushen på jakt har ikke akkurat det hardeste bruket på utstyret... Derimot en svært høy nikkersfaktor og er ofte besserwissere.... 🤣 🤣 - joke

 

Men om jeg ikke klarer å oppfatte ditt poeng om reklamasjonsrett så får du kanskje prøve å formulere deg bedre i stede for å påpeke min dårlige forståelse? Det kan jo være flere her som har problemer med forståelsen? :)

Poenget ditt var kanskje at om man har problemer med dårlig coating så dra å få den byttet? - wild guess.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...