Jump to content

Den store browning tråden


ersa

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
noen som vet om det går med lav QR ringer med 42 kikkert? eller må eg ha medium ringer?

 

Tror nok du må ha medium QR. Se på bildet av min med Leupold med nettopp 42 mm objektiv lenger opp. Det er med mediumringer.

 

Sakset fra Leupold: http://www.leupold.com/_pdfs/Leupold-catalog-pg102-105.pdf

 

"42 - 45 mm OBJECTIVES will almost always use MEDIUM rings in a given style.

 

40 mm OBJECTIVES will almost always have enough clearance with LOW rings in a given style, though MEDIUM rings will give slightly more clearance, particularly when using a barrel with a thicker shank portion or a heavier contour."

 

Det går jo an å prøve med lave, men jeg tipper de vil bli akkurat litt for små, om du ikke setter siktet ganske langt fremover.

Link to comment
Share on other sites

Hei MetalMorty!

 

Fikk du skutt noe storvilt med Winchester XP3?

Noen gode erfaringer?

 

Jaktsesongen min ble ikke rare greine i høst. Mye jobbing og greier,så jeg fikk ikke skutt noe. Jeg må pent vente i spenning selv på å se hvordan den kula oppfører seg med tanke på kjøttødeleggelser og sånt.

Men jeg har skutt to rev med den,og det ble natta tvert det. Datt sammen i smellen. Så knockdown-effekt har den ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nice børse Oddinge :P Jeg har virkelig blitt glad i X-bolten. Det er en veldig fin rifle å se på,og veldig god å skyte med.

Jeg vurderer å kutte litt på avtrekksfjæra. Så en hadde gjort det,hadde vel tatt 1,5 runde på fjæra og polert kontaktflater,det ble visst veldig bra

Link to comment
Share on other sites

Håper Winchester slipper den kulen fritt på markedet snart, så det går an og lade den selv, 20 skudd i butikk er relativt veldig dyrt 6-700 kroner!)

 

Jeg var så heldig å slo til på et tilbud på Jaktfall ifjor,da solgte de dem for halv pris,så jeg kjøpte 40 skudd for rundt 600 kr :D

Link to comment
Share on other sites

Da melder eg meg inn i Browning klubben :)

Browning X bolt Composite Stalker kal. 308win. På toppen sitter en Minox ZE 5i 2-10X50 med belyst retikkel. A tec Browning lyddemper og vanguard tofot.

Fikk sine første 10 skudd i dag. Strålende fornøyd sålangt :)

 

 

20140505_224113.jpg~320x480

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk prøvd Browningen med "pysetuten" i går, å det var en helt annen børse å skyte med!

 

Sorry til alle som syns det er pinglete, men fy fader å mye bedre å skyte med demper!

 

Mye roligere i avtrekket (ja, fordi det smeller og slår mer uten demper, blir man mer annspent)

 

Så for meg som ikke har skyti så mye "grovkaliber" før, var dette absolutt en god investering!

 

 

Noen gode tips til renhold og vedlikehold av lyddemper forresten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier alltid å trekke pussestangen gjennom, enten med en pussepropp, eller med kobberbørsten på. Hausken anbefaler vel en skikkelig rengjøring pr år, åpne og vask i vann med zalo, tørk og monter igjen. Husker ikke helt hvilken type fett som anbefales på gjengene i endene...

Viktig å ta demperen av riflen etter å ha skutt, ellers ruster det...

Lyddemper er en veldig god ting å ha! :-)

Link to comment
Share on other sites

Har en gammal Marlin 22LR som lyddempern har sitti på i en år-rekke nå, så ja, veit at det ruster :P

 

Takk, da har jeg gjort "riktig" frem til nå hvertfall. Er litt skeptisk til kobbebørste generelt jeg da.. men henger kanskje igjen fra militæret hvor det var fyfy..

Bruker pussefiller som såvidt går igjennom løpet, med masse olje.

Link to comment
Share on other sites

Kobberbørsten er ikke noe problem å dra gjennom demperen med.

 

Når det gjelder å pusse løpet er det greitt å bruke et solvent produkt, som løser opp alt av skitt som ikke skal være der, la det stå litt før du pusser med kobberbørste, gjerne i kombinasjon med pussepropper eller pussefiller. Husk å tørrpusse før skyting, ikke skyt med olje i løpet!

 

Hvilken type Browning X-Bolt 308win har du? 24" løp?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Begynte så optimistisk å bla gjennom tråden, men det ble litt mange innlegg àla "her er den nye Browningen min :D " (inkludert mitt eget :mrgreen: ), så motet sviktet fort.

 

Er det noen som har litt dårlige erfaringer med magasinet i X-Bolt? Mine magasin mater ikke alltid pålitelig lengre :cry: . Det virker som om det er litt treghet/friksjon som gjør det, ikke at fjæra har blitt slakkere. Har rengjort dem grundig en gang, og det var litt kilent å få montert sammen igjen etter full demontering så akkurat det frister ikke til gjentakelse. Lurer på om det kunne blitt bedre med å smøre opp innsiden med noe teflon dry-film lube? Vil helst ikke bruke olje andre steder enn på fjæra da oljete patroner ikke akkurat er presisjonsfremmende. Noen som har lignende erfaringer og kanskje har funnet løsningen?

Link to comment
Share on other sites

Ja men jeg har slitt med at dien min ikke presser nokk så jeg har slitt med å få åpnet sluttstykke etter skudd også pluss at noen patroner har vært vonde å få til å gli i godt i magasinet.. Etter x-antall necksice så skal hylsa helpresses også

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Får vel melde meg inn her da, med min Browning A-Bolt SS, 30-06 /m zeiss conquest 3-12x56 og sonic 45 demper

og er forøvrig veldig fornøyd med den, annet enn litt små plukk, men den går vel under kategorien "gammel" så det er vel bare å forvente :)

 

får ikke til å laste opp bilde da, siden jeg ikke er spesielt datasakkyndig

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei. Frisker opp tråden litt :D

 

Da jeg selv er på jakt etter en storviltsrifle for elgjakt, kom jeg over denne Browning pakken:

 

http://www.finn.no/finn/torget/resultat ... d=46833582" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Dro idag på Intersport, i 5000varmegrader for å tafse/klå på våpenet, kan si jeg var klam om hendene da jeg holdt våpenet.

Jeg ble ikke 100%overbevist at synteten i x-bolten comp, var supergod å holde i, sammenligner jeg med Sako A7, er Sakoen svært mye bedre å holde i, selv ved klamme hender, pluss at sakoen er flatere på undersiden, hvor Browningen er rundere og sitter ikke like stødig i hånden (" kan kalle det for: rulleeffekten) er sikkert bare subjektivt.

 

Ellers synes jeg våpenet føltes veldig bra, og den får storskryt av flere nettsider for presisjon, og holdbarhet.

 

Er det flere som opplever at den har ejektor-problemer, at hylsen ikke går ut av kammeret?, så et par av de funksjonsfeilene på youtube.

 

For utenom dette, er spøsmålet mitt:

 

Er dette en god og "billig" våpenpakke, som noen kan anbefale sterkt?

 

PS: når det kommer til dette med rustfritt stål så sier generell materiallære at: rustfritt stål ruster ikke, det oksiderer.

Her er det viktig å vite forskjellen mellom vanlig stål og rustfritt stål.

 

Vanlig stål ruster, når det kommer rust så vil bare problemet øke og det ruster enda mer....

Rustfritt stål (jern pluss ca 11% krom) oksiderer: (oksidasjon er betegnelsen for rust på rustfritt stål/aluminium), men det som er magiskt er ved oksidasjon, danner det seg et krom-oksidlag på overflaten som faktisk hindrer at metallet ruster enda mer. Er på en måte selfhealing! (til en viss grad)

 

10-4 out

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei. Håper dette er rett tråd til å poste spørsmål om pris. Har ei std. rifle men skulle helst hatt links. Det avhenger imidlertid av hvor mye jeg kan selge den jeg har for.

 

Hva mener dere er en grei pris for følgende:

 

Browning A Bolt Stainless Stalker, kjøpt ny ca 1990 (men svært lite og pent brukt, en eier), 30-06

Beddet og kappet/gjenget for demper av børsemaker

Ekstra tre-stokk (den er skikkelig lekker med tre-stokk :)

Leopold baser/montasjer (tenkte å beholde kikkertene). Går hull i hull med kikkert av/på

 

Noen forslag?

 

Mvh C Meland

Link to comment
Share on other sites

4-5000 kanskje den er jo godt over 20 år gammel og tror ikke du får stort mere enn halvparten av hva du kan få den for ny i dag, og ser winge selger den for 10500kr. men nå har du jo en ekstra stokk da, og den må vel være verdt noe, men hvorvidt demper har noe å si på prisen har jeg ikke peiling på

 

når det skal være sagt, så er nok din produsert i USA og den de selger er laget i Japan tipper jeg, pluss så er det egentlig en veldig fin og solid rifle du har da, så sikker på at du ikke bare vil ha den i skapet og heller bare fylle på med ett våpen til? =P

 

hadde lett vurdert å kjøpe den hadde det ikke vært for at jeg har akkurat samme greia :P nå fikk du ett svar om ikke annet da ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ble endelig ferdig med å skru i går kveld, skal opp på banen og stille siktet i ettermiddag. :P

 

Kasse/løp: Browning A-bolt .338wm

Demper: Hausken Whisper WD406

Kikkert: Burris Eliminator III 4-16x50

Kolbe: GRS Sporter/Varmint Black

Fot: Harris HBLS 9-13

 

2u5uxjq.jpg

 

Edit: Ser noenlunde bra ut, tweake litt på ladningen så tenker jeg at vi er der.

 

8wd405.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...