Jump to content

Den store browning tråden


ersa

Recommended Posts

Har en A.bolt som er kresen på mating av Lapua Mega i cal. 6,5 (ferdig ammo).

Andre som bruker samme jaktkule og opplever at tuppen på kula støter mot flaten før kammeret?

 

Jeg mistet magasinet i bakken for en tid tilbake, og delene haggla. Etter jeg fikk det sammen er bunnplata på magasinet litt slarkete.

Klarer ikke å huske om jeg hadde samme problemet før det skjedde, men det er jeg nesten sikker på at det var.

 

Har hatt samme problemet med andre rifler og Mega, og da ble løsningen å dreie kanten en tanke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som kan si noe om A-bolt Stainless Stalker? Har fått tilbud på en slik i links i .30-06, med en Hausken standard i snuta.

 

Har mest lyst på X-bolt, men denne kommer ikke i links med syntstokk. Uansett, jeg har prøvd A-bolt med syntstokk før, og jeg likte børsa veldig godt. Gode grep, god stokk med dura touch, genial sikring og magasinløsning. "Ulempen" er at jeg helst ville hatt den i .308, men den finnes ikke.

 

Det andre alternativet jeg vurderer er X-bolt Hunter i .308. Har ikke bedt om tilbud på denne, men er egentlig i modus for å gå for syntstokk denne gangen. Hadde X'en kommet med syntstokk i links, ja da hadde jeg ikke vært i tvil.

 

Men hvor stor forskjell er det egnetlig mellom disse to børsene? Hvorfor skal jeg velge X-bolt fremfor A-bolt? Eller motsatt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får legge til litt her jeg og da, for nå er jeg også Browning-eier. :)

 

Etter litt om og men og att og fram, bestemte jeg meg for å slå til på et godt tilbud fra Elverum jakt&våpen.

 

Det ble til slutt en X-bolt Hunter links i .308 med Hausken JD228-demper og med Leupold QR-baser og ringer. I utgangspunktet skulle jeg ha på en Zeiss Classic 2,5-10x50, som jeg har på den gamle Sakoen min, men så er det en kompis som etter alt å dømme skal selge en Classic 1,5-6x42. Derfor ba jeg om medium ringer i stedet for høye. Det blir en relativt reinspikka elgrifle det her, og da trenger jeg ikke sikte med noe særlige skumringsegenskaper eller høy forstørrelse. Vil heller ha større synsfelt på lav forstørrelse. Er elgen så langt unna at 6x er for lite, lar jeg heller være... Der jeg jakter er det også ganske mange poster med skuddmuligheter langt under 100 meter, så tror nok en 1,5'er vil passe bra.

 

Valgte QR-montasje, for da kan jeg ta av elgsiktet og sette på hjortesiktet (2,5-10x50'en altså) ved behov.

 

Så får en håpe Browningen blir et hyggelig bekjentskap! Har tuklet og fiklet på børsa og demontert og pusset siden jeg fikk den. Har også prøvd å justere avtrekket litt lettere, men jeg syntes ikke det funket særlig. Skrudde skruen ganske langt ut, men syntes ikke det ble noe lettere i grunn. Uansett hvordan jeg skrudde, var det ingen merkbare endringer. Nå var det ikke akkurat ille fra før da, men jeg liker lett avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Har fått kolbeforhøyer til browningene nå gleder meg til å skyte! Børsenakeren her driver og kutter i stokken og lager til men ble for dyrt til to våpen så jeg kjøpte heller bearproof billigere og det er bare borrelås også! Det ble meget bra! Etter og skutt noen rådyr og elger og mange hull i pappen så var jeg lei av dårlig kinn kontakt,problem solved!

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert mulig å få den innenfor 5 kronen.....

Jeg greier i alle fall innenfor snusboksen, men det er i 30-06. (og ikke så bra kikkert som den jeg har på blaseren).

 

 

På drivjakt tror jeg snusboks presisjon er helt ok!

 

Har ikke hørt om noe svakheter selv, men uansett bør du prøveskyte det du kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er ingen Browning mann (enda).

 

Men en Browning BAR i 308 win frister voldsomt.

 

Kan noen gi meg en kjapp innføring i dette våpenet's fordeler og bakdeler.

 

Hva bør man se etter på litt eldre gamle våpen?

 

Presisjon?

 

Mvh Joakim Bjerkmo

 

 

 

Har brukt en browning bar shorttrac i .308 win i 3-4 år nå, og jeg vil tørre å påstå at dette er en av de mest presise og driftsikre halvautoene du får på markedet i dag.

 

Jeg har kappet løpet til 45 cm og puttet på lyddemper, og rifla samler meget bra. Jeg får i snitt 17 mm samlinger 3 skudd @ 100 meter med ferdigrulla 180 grs oryx.

Rifla mi har gått litt over 1200 skudd og har enda ikke opplevd et eneste klikk. Har putta i mye forskjellig, både ferdigrulla og mye hjemmeladet.

 

Jeg er veldig nøye på våpenpuss, noe som er litt mer omfattende på denne rifla enn andre og da spesielt boltrifller. Der tar litt tid å demontere hele greia, og å ta ut sluttstykket krever litt teknikk. Noe jeg anser som problem? Absolutt ikke!

 

Kjøp deg en browning bar og du blir fornøyd! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt en browning bar shorttrac i .308 win i 3-4 år nå, og jeg vil tørre å påstå at dette er en av de mest presise og driftsikre halvautoene du får på markedet i dag.

 

Jeg har kappet løpet til 45 cm og puttet på lyddemper, og rifla samler meget bra. Jeg får i snitt 17 mm samlinger 3 skudd @ 100 meter med ferdigrulla 180 grs oryx.

Rifla mi har gått litt over 1200 skudd og har enda ikke opplevd et eneste klikk. Har putta i mye forskjellig, både ferdigrulla og mye hjemmeladet.

 

Jeg er veldig nøye på våpenpuss, noe som er litt mer omfattende på denne rifla enn andre og da spesielt boltrifller. Der tar litt tid å demontere hele greia, og å ta ut sluttstykket krever litt teknikk. Noe jeg anser som problem? Absolutt ikke!

 

Kjøp deg en browning bar og du blir fornøyd! :D

 

Takker for et godt svar!

 

Flott å høre at hjemmelading og Browning BAR funker godt sammen ;)

 

Forstår det også at denne børsa funker fint med lyddemper p.g.a justerbar gassblokk, er denne lett å justere selv?(MTP hjemme ladning osv?)

 

Skal en tur på Hjorte/villsvin jakt i Tsjekkia etter jul så frister med en BAR i 308 med Meopta 1-4X24 ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Omsider er "elgriggen" min klar. :-)

 

20131120_134804_zps7ae24e75.jpg

 

Liten update på alt:

Rifla: Browning X-bolt Hunter LH, .308 Win

Demper: Hausken JD228

Montasje og ringer: Leupold QR, medium ringer 30 mm.

Sikte: Leupold VX6 2-12x42 CDS Fire Dot Duplex

 

Ammo som skal brukes:

Trening: Sierra Matchking 168 grs, hjemmeladet, ca 780 m/s (om jeg ikke husker aldeles feil)

Jakt: Barnes TTSX 168 grs, hjemmeladet, ca 750 m/s (noe mer tør jeg ikke...)

 

Siktet havnet på børsa forigårs. Tittet etter 1,5-6x42 og var så vidt innom 1-4x24. Den minste ble "vraket" da jeg vil ha litt mer høyeste forstørring. 1,5 ble vraket da ingen av de jeg så på, av ulike merker, ga meg noen godfølelse. Dorull på laveste x. Swarovski Habichten jeg tittet på, den dyreste, var faktisk verst... Ruslet ut av J&F med et sikte jeg aldri hadde tenkt på i stedet... Testet det kjapt og uformelt mot en Zeiss Classic 2,5-10x50 i går, og den virket omkring like bra, så det får holde. :-)

 

Nå mangler bare å sende noen skudd gjennom løpet, så blir alt bare fryd og gammen. Vil ikke gjøre mer nå før jeg har fått et høyt og tydelig "JA" på våpensøknaden. Er vel rett rundt hjørnet den. Fire uker siden jeg sendte den nå.

 

Blir ellers interessant å begynne med linksskyting! Har prøvd litt med høyrebørsa mi, og det funker jo der. Det interessante blir å se hvor bra jeg klarer ladegrep, for det er rimelig bakvendt. Men det er jo ikke mindre bakvendt å skyte links med høyrerifle og ta ladegrep på feil side. Er nettopp derfor jeg har kjøpt linksrifle, være i stand til å skyte raskt oppfølgingsskudd. Dette er ikke lett når hevarmen er på feil side. Med noe trening, tipper jeg det går bedre og bedre med nybørsa! Er tross alt venstrehendt.

 

Håper børsa kommer til å gå like bra som den gamle Sako AII'en min fra 1980. Den har jeg faktisk fått ned i 8 mm-samlinger (men jevnt over mellom 20 og 25 mm) i benk på 100 m.

 

Uten å ha skutt, merker jeg nok at Sakoen gir meg mer kvalitetsfølelse, faktisk. Smørmykt sluttstykkegang, "tyngre kvalitet" på treverket og alt i stål. Virker som et vanvittig godt håndarbeid, den gammern. X-bolten føles litt billigere, men den er lett og hendig og har bedre ergonomi på stokken til meg. Håper ellers at sluttstykkegangen blir bedre på sikt. Virker noe røft og uferdig i forhold til Sakoen. Avtrekket er for øvrig bedre enn på Sakoen.

 

Tror jaggu jeg skal sette i gang en uformell sammenligningstest til vinteren. :-)

Link to comment
Share on other sites

Nei det gjør nok ikke det, det ser faktisk ikke bra ut, men jeg har et 10 skudds til min bar i 9,3. Mest for at det er praktisk under oppskyting og trening.

 

 

Hvor fikk du tak i 10 sk.til 9,3×62?

Jeg har 9,3 selv men jeg måtte kjøpe 10 sk. til .30-06 å bygge det om litt for at det skulle fungere med 9,3.

Det fungerer i ca.8 av 10 tilfeller med inntil 5 skudd, med flere enn 5 skudd funker det ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Holder på å spare til en Browning Xbolt n.light ss 6,5*55 med justerbar kolbekappe og noe 3-12*50 optikk i grei kvalitet. Har to stk Cz 455, en 17hmr og en 22lr. Tenkte på å kvitte meg med en av dem(økonomi) men klarer ikke å bestemme meg for hvilken. Synes det er fint å ha mulighet til å skyte stille og superbillig, men synes 22lr blir for puslete og vanskelig på lange hold på småviltjakt.

6,5 er tiltenkt elg, sel, tiur og rev.

noen velmente råd ute å går?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisann

 

Har nettopp fått kloa i en Browning A-bolt Hunter 6,5x55 produsert i 1985. Den har en customisert sporter-stokk som jeg lurer litt på

 

217a0a73ab3fdea0cd6b11636d05fd69_zpsce75727a.jpg

 

611513a85562c7de97a45aa35c4458f2_zps3263682f.jpg

 

8ae81893156ce107314c7b07055a2716_zps929e02f4.jpg

 

Kjenner noen til denne type stokk? Får litt 80-tallsfølelse her, spesielt av fortreet. Er det laminat? Sysler med ideen om å endre formen på denne, spesielt i front samt den litt sære treskurden :D

 

M

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jau, da har man hatt X-bolt og kan jo komme med litt erfaringer.

 

Nå har jeg skutt litt med den. Treffer det jeg skal hver gang. Samlinger på 12 - 20 mm hver gang. Komfortabel å skyte med. Ikke noe rart i det hele tatt med børsa. Den er så bra at .222'en jeg har fiklet, tuklet, pusset og gnikket på, ikke lenger er favorittrifla. Det har blitt så ille at jeg faktisk vurderer å selge den lille, søte frøken Fox og bare ha èn rifle en stund... Poenget med flere rifler er da hærn meg borte!

 

Ja, så bra liker jeg den at det nesten er kjedelig!

 

Fikk forresten "døpt" rifla fredag kveld. Var på revejakt med en kompis. Ingen rev ble med hjem, men en hare hadde klart å sette seg slik til at vi så den da lysene på bilen sveipet over jordet da vi skulle snu og reise. Tittet litt på den i lyset av lyktene før jeg bestemte meg for å gjøre et forsøk. Egentlig har jeg ikke lyst å skyte hare. Merkelig det der, men sånn er det nå. Kompisen ville at jeg skulle døpe rifla, og til slutt tenkte jeg ok, da gjør jeg det. Håpet egentlig at haren skulle hoppe av gårde, men neida. Stoppet bilen, slo litt i døra, opp med bagasjeluka, frem med stolsekken, bråke litt for å "dandere" den i god stilling, frem med rifla, bråke litt med magasin og sluttstykke, frem med Stoneypointen, men ingenting hjalp. Haren satt der... Tok meg god tid, for holdet var langt, og det var ganske så mørkt. Klokka hadde passert 12 med noen minutter. Siktet lenge, med høy puls, for jeg har hatt en stygg uvane med å bomme, selv på opplagte sjanser (feks på sideskudd på stående rev på 50 meters hold...), men nå har jeg gått over til links, nettopp med tanke på dominant øye = bomskudd-teori. Til slutt måtte jeg nesten la skuddet gå. Et lite harehopp, og der lå skrotten. Det var lysbrytereffekt.

 

Var litt skeptisk til kula egentlig. Sierra Matchking 168 grs er kanskje ikke ideelt på noe vilt, men det var det jeg hadde for hånda, i og med at Fox'en har mistet siktet til en Kammerat. Hadde lest at kula kan brukes på rev. Var ganske spent da vi travet over jordet for å se på treffet. Joda, det hadde funket det. Litt høyt midt på, satt skuddet. Ti cm av ryggen var rett og slett borte, og innmaten hang ut. Litt makabert syn med en søt hare med et knyttneve stort hull i ryggen. Som vanlig får jeg dårlig samvittighet når jeg har skutt et dyr, og det blir ikke noe mindre av at et så pent, kjæledyraktig, dyr titter på meg med tomme øyne. Vel, vel. Kniv hadde jeg ikke med, så det ble å dytte hånda inn i hullet og røske ut innmaten før den fant veien inn i en plastpose.

 

Holdet skrittet vi opp til ca 150 meter. For anledningen hadde jeg satt på en Zeiss Victory 2,5-10x50. Vanvittig godt sikte i grunn.

 

Lite bilde av debutdyret for rifla (måtte prøve å skjule skuddskaden...):

20140215_001957_zps15792bc2.jpg

 

Så om noen leser dette og som lurer på om X-bolt kan være en god rifle. Ja, den er så god at jeg ikke føler behovet for noen annen, dessverre... Det eneste jeg har å utsette, er at jeg ikke får avtrekket litt lettere. Det er bra nok som det er, men jeg får det altså ikke lettere. Justeringsskruen er ingen vits å skru på. 9 av 10 poeng fra meg i hvert fall!

Link to comment
Share on other sites

Har en Browning X-bolt 308 Win Varmint, langt og tungt heavy barrel...og ja, den ruster :smile:

 

Dvs, den tålte nesten en sesong i skikkelig vestlandsvær, mye fukt og regn, jeg tørket og oljet og pusset etter alle kunstens regler...og fant ut at jeg måtte pusse mer! :

 

Den er uten en skramme, og det er ikke flasset noe som helst på den, den må god omsorg og pleie jevnlig, nå ser den ut som ny :D

Første jeg gjør når jeg har kommet hjem fra jakt er og pusse og stelle, fast rutine, av og til forferdelig kjedelig, ofte på "feil" tidspunkt av døgnet, når man helst bare vil gå og sove...

Men jeg vet at jeg har igjen for og ta godt vare på den, og så er det alltid veldig godt når det er gjort :-)

 

Når det gjelder rilfen, er jeg meget godt fornøyd, den er utrolig presis, helt i toppsjiktet, den har tilnærmet null reky, savner litt bedre støtte/form på kolben og kinnstøtte kunne vært bedre. Vekten har sine fordeler og ulemper, uten rekyl er nevnt, men i og med at den har langt og tungt løp, er den ikke rilfen jeg ville brukt til villreinjakt.

 

Den brukes til bø jakt, og div forskjellige bratte lier på opptil ca 1-2 timers gange.

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med den, gleder meg til og gå på skytebanen igjen og trene for ny sesong :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og jeg har akkurat ladet opp 20 stk Sierra 110 grs hp Varminter til X-bolten. Blir muligens en prøvetur på banen i morgen. Denne vinteren er faktisk denne rifla blitt hovedbørsa. Den lille tassen, Brno Fox'en min, i .222, er foreløpig uvirksom etter at jeg solgte siktet som tilhørte den. Bestilte meg picatinnybase og QRW-ringer fra Ebay og et sted i England, så siktet som er på X-bolten jeg har bilde av over, en Zeiss Victory 2,5-10x50 skal over på Fox'en. Meeen, så fiklet jeg litt med avtrekket på denne Fox'en da... X-bolten sitt er mye bedre, så jeg funderte litt på hva jeg skulle gjøre. Så sendte jeg en epost til Rafdal, og vips, nå er Fox'en pakket ned og klar for et opphold hos Rafdals vaabensanatorie for utskifting av hoft... eh... avtrekket. Den aldrende frøkna skal få tilpasset et Timneyavtrekk for Mauser M98 (nær slektning av Fox'en). Dette kommer til å ta tid, helt til påske. Med andre ord, jeg selger ikke børsa, som jeg nevnte som et alternativ i forrige innlegg. Dakar lita, kan da ikke bli omplassert! :(

 

Så da blir X-bolten faktisk brukt til litt andre ting enn bare øvelsesskyting og elgjakt. :-)

 

For øvrig, når X-bolten mister Victoryen, venter en Leupold VX6 2-12x42 med lys på den. Innskutt og klar. Kjekt med QR egentlig.

 

Og til slutt... Jeg fikk tak i noen 150 grs Sierra MK for litt siden og. Disse prøvde jeg forrige onsdag. Du verden... samlinger mellom 7 og 15 mm hele veien. Går som et udyr den børsa! Samme treffpunkt som med 168 grs MK, for øvrig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, X-bolt i .308. Har meldt overgang til linksskyting, og da endte det med at den gamle, men styggode, Sako .308'en fra 1980 fikk hedersplass på veggen (dro jammen en og annen samling med Sierra MK under 10 mm der og. Ikke verst for en noenogtredveåring). Ikke så lett med raske skudd når hanken henger på feil side. X-bolten er på mange måter en billigere rifle, synes jeg, men du verden, den er god som gull. :-)

 

Har ikke prøvd Winchesterpatronen, nei. Har ikke skutt en ferdigpatron på flere år. Gjør det enkelt og kommer kun til å bruke to kuler i børsa, Sierra MK (får se hva jeg velger, 150 eller 168 grs. har 100 av hver nå. Virker jo like gode) til trening og Hornady GMX 150 grs til elgjakt (og/eller hjort når/hvis den tiden kommer igjen). Sierra 110 grs Varminter har jeg i grunn bare som reserve, til reve-/fugle-/beverrifla har kommet hjem igjen. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei.. Har vært ute ei stund nå.

Men har solgt Tikkaen jeg hadde for jeg hadde lyst på noe annet med ett litt snillere kaliber og rustfritt løp, så jeg har nettopp handlet en 2013 Browning A.bolt Stainless Stalker i 6.5-55. Fikk den for 10kmed Sannes Våpen og Ammo på Åndalsnes. Da fulgte med baser og bearbeiding av kobleforhøyer. Synst dette var en god pris da børsa ikke er skutt noe mer en maks 15-20 skudd.

 

Men til det som er spm mitt. Denne skal toppes med en Meopta R1 3-12-56 RD og da lurer jeg på hva slags ringer jeg kan velge for å få sikte så langt ned mot pipa så mulig? Står Leupold std baser på.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om man må ha ekstra høye ringer med standard Leupold. I følge skjemaet trenger man høye ringer med 50 mm.

 

Se her: http://www.leupold.com/_pdfs/Leupold-catalog-pg102-105.pdf

 

Om du ser på det første bildet av "riggen" min, med Leupold 2-12x42, er det mediumringer (QR, men de er vel ikke noe forskjellige fra std med tanke på høyde). På "harebildet", sitter en Zeiss 2,5-10x50 i høye ringer. Ingen av de to har stor avstand til løpet. Vil tro at en 3-12x56 vil ta i løpet med høye ringer da.

 

Edit: Løp ned i kjelleren og tok bilder med begge siktene montert:

 

Leupold QR høye 30 mm med Zeiss V 2,5-10x50:

20140310_155718_zpsd4a16577.jpg

 

Leupold QR medium 30 mm med Leupold VX6 2-12x42:

20140310_155847_zpsfce37177.jpg

 

Det er noen mm klaring på begge. Med 50 mm-siktet, er det muligens 4 - 5 mm. Ytre diameter på siktet er 56 mm. Tror det er 62 mm på et 56 mm-sikte. Det betyr 3 mm nærmere løpet, så det kan grense til en viss sannsynlighet at det går, men det blir nær løpet. Spørs jo hvor langt bakover det monteres og. Jo nærmere montasjen, jo nærmere løpet siden løpet "skråner" mot kassa. På den annen side er jo et 56 mm-sikte lenger enn et 50 mm, så mulig objektivet kommer lenger fremover uansett.

 

Dette er en X-bolt, men det er vel ikke fæle forskjellen mellom en A eller X her?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...