Jump to content

Den store browning tråden


ersa

Recommended Posts

Da er det vel min tur å skrive i denne tråden..

 

Kjøpte meg i vinter en ny X-Bolt 308 SS me zeiss kikkert og hausken demper.

 

Hærlig børse å skyte med!

 

Prøvde et natoskudd her en dag, står stempla ra-41-86 på hylsebunnen. Rifla likte dårlig nato ammon, kamra fint og lett men blytung hevarm når hylsa skulle ut. Så det blir ikke mer en det ene nato skuddet.

 

Men har fyrt av 70 S&B patroner, 180grains. Det ble nok med 1 klistrelapp midt i tiern med 4 skudd på hundremetern med tofot og demper. Så denne ammon virker det som børsa liker svært godt !

 

Prøvde også med federal fusion 180 grains jaktammo, denne gikk 3cm til høyre for 10ern i samme høyde. Svært fornøyd hittil uten å ha prøvd noe annen ammo i denne børsa.

 

Er ivertfall grisefornøyd med x-bolten foreløbig.. Rista litt på hausken dempern i sta og hørte litt rasling inni der, har kun skutt 60 skudd med demper.. Noen som vet hva det kan være?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg fikk min browning A-bolt i 375H&H. Et nydelig direkte avtrekk, fint treverk og gode åpne sikter. Måtte ut en snartur og teste og far i huset sto bare med et stort glis etterpå :D

Får forske litt på presisjon og ladninger etter reinsjakta. Men er imponert over våpnet så langt.

Link to comment
Share on other sites

Egen Browningtråd var jeg ikke klar over.

 

Lurer på links i 7mm-08 og har funnet en som heter Browning X-bolt Micro Midas. Noen som har hørt om den og om det er mulig å få tak i her på bjerget? Har ikke funnet noen forhandlere som har denne selv.

 

Tråden jeg akkurat startet...: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=76608&p=814575#p814575

 

Børsa: http://www.browning.com/products/catalog/firearms/detail.asp?fid=023B&cid=035&tid=279&bg=x

Link to comment
Share on other sites

Har en Miroku M-bolt=Browning A-bolt som er ca 15 år gammel i SS utg. kal 308w med plaststokk. Morsom rifle, hvis en bruker tofot og forskjellig trykk på denne, havner skuddene i en 10-15mm bred loddrett stripe(7-8 cm). Uten tofot, med reim og konstant skuldertrykk samler denne faktisk 15-20mm i en 12-15 skudd, før varmen herjer med presisjonen? Skikkelig bruksjern.

 

AS

Link to comment
Share on other sites

jeg har en browning 22 auto.Delbar og full pakke.Det utrolige er presisjonen i denne rifla,det er ikke en konkuranse rifle,men den skyter like bra med med absulutt alt jeg putter i den.På 80 meter ligger samlingene på den nå utgåtte 50 øringen og det syns jeg er bra med denne smekre rifla der. :lol: Det eneste negative med den er at det ikke går an å bygge den til 22magnum. :x Da hadde den tålt litt mere vind ig fått blitt med på jakt mye mere på høgfjellet. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Endelig... På fredagen kunne jeg hente den nye kompisen til hagla :)

 

Browning A-bolt Hunter .223, toppet med Docter 3-12x56 med lysende dott ;)

Fikk rifle,sikte,ringer og montering til 15700,- Noe jeg syntes var en god pris.

 

Testet noen få skudd med den.... DEILIG!!!! ;) ;)

 

Her er gliset.. :)

Det eneste jeg "føler" vil ryke etterhvert er den lille låsefjæra til magasinet. Men ellers en skikkelig godbørse i mone øyne 8)

 

sissi?ShowFileℑ=1346578991.jpg

 

sissi?ShowFileℑ=1346579009.jpg

 

sissi?ShowFileℑ=1346579022.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då he eg fenge montert GRS og kappa løpet på det absolut kortast mogleg.

Fantastisk utført arbeid/montering av JaktCompagniet Evje :)

 

Veldig fornøgd med resultatet og må sei at det er ein draum å skjote med GRS-stokk :)

Bruker Winchester XP3 308Win 150grs. De går meget bra i rifla, og går hull i hull med Remington sine treningsammo :) Greit å slippe å klikke :P

 

Eit bilete a koss det vart sjåande ut :)

 

20092012819_zpsc5938328.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde et kupp her i vår. Jeg fikk en A-Bolt I Composite i .338 Win Mag toppet med en Leupold VXII 3-9x40 hvilende i Leupold Std skinne og montasjer for 2000,- Serdeles fornøyd:)

Gubben som jeg kjøpte den av ervervet den for en utenlandstur som aldri ble noe av. Han hadde knapt skutt en 20 pakning med skudd på bane. Da jeg hentet den var den ikke svart men grå av støv:) Stått i skapet i 20 år:)

 

Av modifikasjoner har jeg kappet løpet til 60cm og gjenget 5/8" UNF gjenger til en BR Reflex T12M. Treffpunktet er overraskende nok det samme med/uten demper:)

 

Har fått bra presisjon med 250 grs AccuBond og 70 grs VV N160. (Rem hylser og Fed 215 hetter) 250 grs Partizan sprer, opp mot 10cm samlinger. Kanskje den må ha N15/MRP... Det skal lades noen runder etter jakta for å forske på dette.

 

Dette er den første utgaven av A-Bolten, altså "I". Kjøpt en gang på 90- tallet. Den som har designet pistolgrepet må ha manglet lillefinger/hatt små hender da det er litt lite. Jeg syns "II" utgavene seg ut til å ha bedre/lengre grep. Noen som kan bekrefte dette?

En bedre synt/laminatstokk kunne jo alltids vært interessant, noen som har byttet til et annet fabrikat? Har GRS på min STR så denne frister, men jeg er redd den blir litt tung, (og dyr). Noen som vet vekten på Jakt og/eller Sporter modellen til A-Bolt? Gleder meg til å se hvordan Safari modellen blir:) Den kan jo bli et alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre Beagle.. :smile:

 

Selger fortalte meg at det var 14x1, Kjeterik. Men har ikke bekreftet dette..

 

Ja d var det en våpenbutikk jeg pratet med også trodde.

 

Er det noen merkbar forskjell på en a-tec i forhold til en billigere demper?

Er ny i gamet så er takknemlig for alle synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Til dere som har X-bolt.

Sønnen i huset har tenkt å kjøpe en X-bolt, men er litt usikker på hvordan magasinløsningen fungerer. Er det noen form for sperre slik at det ikke er så lett å miste?

Ser ellers kvaliteten ut til å være bra?

Noen som har hatt problemer med mating/funksjonering eller annet?

 

Mvh

Steinen

Link to comment
Share on other sites

Ja, man må trykke på en knapp.

Tror ikke magasinet faller lettere ut enn på andre våpen. Jeg har hvertfall ikke opplevd noe slikt. Men om du setter inn fult magasin med bolten lukket må du passe på at du får magasinet skikkelig på plass!

Takker! Det var svaret jeg håpet på!

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har en Browning a-bolt i .223

Er det noen som vet hvilken gjenger det er på den?

Er det noen som kan annbefale en demper til den?

Godt å høre Beagle.. :smile:

 

Selger fortalte meg at det var 14x1, Kjeterik. Men har ikke bekreftet dette..

Godt å høre Beagle.. :smile:

 

Selger fortalte meg at det var 14x1, Kjeterik. Men har ikke bekreftet dette..

 

Ja d var det en våpenbutikk jeg pratet med også trodde.

 

Er det noen merkbar forskjell på en a-tec i forhold til en billigere demper?

Er ny i gamet så er takknemlig for alle synspunkter.

 

De butikkene har ikke jag ville handlet mere i :overrasket:

 

Gjengediameter på A-Bolt 223 er 1/2x28UNEF :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har eg fått min links X-Bolt i hus. 308win med en Gurris Four X 3-12x56 på toppen. Har ikkje fått skutt inn endå, og det klør ein del i venstre peikefinger! Skal oppdatera på kordan det går når dette e gjort.

Og ikkje minst når første Mikkel e lagt ned!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har inne bestilling på Browning x-bolt Nordic light 6.5x55

Den blir utstyrt med Zeiss Victory HT 2.5-10x50, med retikkel 60lys.

Skal ha ein hausken superkompakt lyddemper på den.

Råflott julepresang til meg sjøl dette, skal hente den rett over nyttår.

Gleder meg som bare det til å få testa dette utstyret.

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da her jeg vært og skutt inn Browning X-Bolten 223.

Må si jeg er veldig fornøyd så langt, når jeg ser hvordan den samler.

Da den var ferdig skutt inn, så var det 5 skudd inne på 10´ern, da med 2 fot som anlegg.

Så nå gleder jeg meg bare til videre skyting i tiden fremover :)

Link to comment
Share on other sites

Skal til å kjøpe meg mi første jaktrifle. Har tenkt på ei børste til max 10.000 kr.

Er på jakt etter ei Robus og solid børse med synt stokk og helst fåes i 6,5x55

 

Har vært litt runt i forskjelige jaktbutikker å kjent å sett på litt forskjelig av børser de har anbefalt til under den prisen.

Så har vært innom Remington 700, Howa 1500, Weatherby vangard s2, Tikka t3 og Browning a-bolt. Er det noen flere jeg bør reise og se på å vurdere før jeg bestemmer meg?

 

Så langt så er det Browningen a-bolt som har falt mest i smak hos meg men tett etter fulgt av Tikkan.

 

Fant en film av noe som kaltes Boss (Ballistic Optimizing Shooting System) som en får til Browning som virket genialt.

Noen som har vært borti den?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er alltid mye en tenker på når en skal kjøpe sin første jaktrifle. Jeg var også der for ikke så veldig lenge siden, og har brukt mye tid på å sjekke nettet for priser og reise rundt og kjent på forskjellige rifler.

 

Jeg måtte litt over 10 000,- på min første rifle som ble en X-Bolt, men etter min mening så er det verd pengene.

Jeg har den meningen at det er ikke pengene som skal bestemme hva en skal kjøpe, men hva en føler er riktig. Det skal forhåpentlig være en investering for lang tid fremover. Det går alltids ann å spare litt til før en kjøper så en eventuelt får noe en ikke angrer på etterpå ;)

 

Kjøp det som passer deg best. Det er ingen vits å spare noen få kroner og angre etterpå:) Har du mulighet så reis også til en skytebane eller om du kjenner noen som har noen av de aktuelle rifle, så kan du kanskje få prøvd dem også.

 

Lykke til med valget :)

 

Har du tenkt noe på hva du skal ha til kikkertsikte på rifla?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...