Jump to content

Den store browning tråden


ersa

Recommended Posts

Hørte her i kveld at Browning kommer med rett trekker i løpet av året, lurer litt på om det fantes en tidligere i Brownings modellutvalg ?? Denne som kommer nå skulle være ganske lik BAR av utseende som jeg forsto.

 

Etter det jeg har skjønt så er det den første rett trekkeren til Browning til stort kaliber da. Det finnes jo en i 22LR og 17HMR, Browning T-Bolt

 

Det jeg har funnet ut er at rett trekkeren kommer i løpet av våren en gang, og den heter Browning MARAL.

Det skal bli spennende å se og kjenne hvordan den er og hva den kommer til å koste. For den skal ligne en del på BAR etter det jeg har funnet ut av bilder her på nettet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Har ingen erfaring med Browning, men fikk godkjent søknad på 308 Bar i posten i dag.

Så da blir spørsmålet om det er noen tips før jeg går i butikken.

 

Er feks usikker på om jeg skal gå for synt eller tre.

Er sikkert noen sterke meninger her inne.

 

Håper å kunne kjøpe demper som jeg kan bruke på en M98 30-06 også, tror dere dette kan by på problemer?

 

Tar imot alle tips og råd.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt bar i plast og har nå med tre. Begge er gode. Er godt grep i plast stokken med gummi innlegg på pistol grep og forskjefte. Grunnen til at jeg valgte tre på min siste bar er vel for at med alderen kommer det for min del et større behov for at alle mine våpen skal være med tre tokk :shock: Huff.. Smak og behag kalles vel det. Er ingen problem å sette demp på bar. Det er justering på gassblokka for det hvis det behøves. 30.06 og 308 er samme (7,62) så det har ingen ting å si.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig mest lyst på synt, men det hadde jeg også da jeg kjøpte 870 hagla mi. Endte opp med tre, lurer på om jeg er litt for bekymret for hva "gamlekaran" synes.

 

Ang demper så er det derfor jeg kjøper Bar. Det jeg egentlig prøver å spørre om er om godset/løpet på Bar og M98 er slik at samme demper kan monteres.

Har ingen kunnskaper om dempere, men har forstått det slik at noen riflleløp har tynt gods og feks ikke tåler grove gjenger som mauseren er utrustet med.

Hvis jeg må gjenge om til fingjenger på mauseren så må jeg vel kappe løpet ytterligere?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det med tykkelse skulle by på problemer. Men det må du sjekke når du er i våpen butikken. Har ikke hatt demp på noen av mine browninger pga at jeg reiser til utlandet på jakt å i dette landet er det ikke lov med demp.

Når jeg var fersk jeger var alle mine hagler og rifler i synt... men nå er det ikke mye synt igjen i våpen skapet. Syns det er mere sjel i tre kolber.

 

Du har uansett kjøpt en halvauto du vil få mye glede av. Mine sier pang med alt av ammo. At det er litt forskjell på bolt og halvauto merker man jo, men det blir litt vanesak.

Link to comment
Share on other sites

Noen sliter litt med at de tar etter bolten på en halvauto til og begynne med, men noen ikke gjør det. Det gikk for min del greit da jeg skyter mye med bolt og halvautog om hverandre. Men mye trening er bestandig bra. Avtrekk og føling med en halvauto skiller se ut med en bolt rifle, men ikke så mye at man ikke kan lære seg å mestre den veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det Bar 308 med synt stokk, og er fornøyd med det valget.

Må vente en stund da jeg ønsket den nye sikringen hvor "hanen" ikke er spent før man avsikrer, men er vel verdt ventetiden.

 

En annen ting jeg ikke hadde fokusert så mye på, er at prisen er langt hyggeligere enn i forhold til tre. Det ble jo en bonus.

 

Kommer ikke til å montere demper med tanke på hva som ble nevnt over her med jakt utenfor landets grenser så takk for tipset.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har funnet ut er at rett trekkeren kommer i løpet av våren en gang, og den heter Browning MARAL.

Det skal bli spennende å se og kjenne hvordan den er og hva den kommer til å koste. For den skal ligne en del på BAR etter det jeg har funnet ut av bilder her på nettet.

 

http://browning.eu/products/mresult.php ... od=A-MARAL

 

Noen som vet når Nordskog får inn denne?

 

Er jo nesten å regne som "kvartautomat" siden bolten går fram igjen av seg selv, spørsmålet blir om det gjør den spesielt mye tyngre å dra tilbake.

 

Spennende er det uansett.

Link to comment
Share on other sites

Her er da min Browning:

img_0744.jpg

 

På bildet:

Browning X-Bolt Hunter links .308win

Burris Four X 3-12x56 (retikkel 4 m/lys)

Schultz&Larsen HardcoreTMD 45 Twister

Stoney Point tofot liggende, og en for sittende liggende under

Vintercamo tape fra Biltema.

 

Fornøyd? GJETT OM!

Link to comment
Share on other sites

Da ble det Bar 308 med synt stokk, og er fornøyd med det valget.

Må vente en stund da jeg ønsket den nye sikringen hvor "hanen" ikke er spent før man avsikrer, men er vel verdt ventetiden.

 

Hvis det er andre som vurderer dette, kan jeg fortelle at modellen er trukket og ikke kommer før i 2014.

Med tanke på mulige regelendringer så tar jeg ikke sjansen på å vente, så jeg har endret bestilling til en med gamle typen sikring.

Fremdeles synt stokk og flutet løp :-)

Link to comment
Share on other sites

Vurderer X-bolt Stainless Stalker i 6,5 x 55.. Synes dette våpenet virker mer gjennomført enn Tikka T3? Noen som har erfaring med våpen + kaliber? Har ikke bestemt meg for optikk, men forhandler kunne gi meg god pris på Kahles Helia..

 

Ellers har jeg vurdert 223rem. men tror ikke jeg tørr å gå for X-bolt isåfall pga riflestigninga (1/12).

Link to comment
Share on other sites

Vurderer X-bolt Stainless Stalker i 6,5 x 55.. Synes dette våpenet virker mer gjennomført enn Tikka T3? Noen som har erfaring med våpen + kaliber? Har ikke bestemt meg for optikk, men forhandler kunne gi meg god pris på Kahles Helia..

 

Ellers har jeg vurdert 223rem. men tror ikke jeg tørr å gå for X-bolt isåfall pga riflestigninga (1/12).

 

Vurderte også Tikka T3 opp mot X-Bolt og det ble x-bolt..aldri angret på det. X-boltet er et fantastisk våpen.

 

Hvorfor ikke 223 i x-bolt også? skal du jakte med tyngre kule enn 60gr så har du 6,5X55'en til det..

Link to comment
Share on other sites

Beklager, det skulle hvert med litt mer tekst i første innlegg. Det er korte versjonen til GRS som jeg mener ikke finnes til 223 short.(Decima Sporter) Den skal ha ca tilsvarende lengde på kolben som KKC.

Da hadde det blitt drømmebørsa !

 

De andre GRS stokkene er for store/lange til min kropp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen som har A-bolt i cal 223 som samler bedre enn 25mm på 100m med helmantelkule? Jeg får ikke bedre samlinger enn 40mm med min. Og det med hjemmeladninger.Har prøvd american eagle og winchester ferdigrulla med meget dårlig resultat, ca 80-110mm. Har prøvd med mange forskjellige kuler og krutt. Klarer ca 18-20mm med 52gr a-max.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen av dere som vet kolbelengden (LOP) X-Bolt Composite 223 versjon? Jeg vil erstatte den med GRS Decima nå som det ser ut som den er på vei.

Decima stokken har en lengde (Lop) på 32-35. Er interessant å vite forskjellen på lengeden GRS og Original stokken..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Må vel hive meg med på tråden her jeg også :D

 

Gikk til innkjøp av en Browning X-Bolt Varmint .308W for noen måneder siden. Har prøv den litt på jordet nedenfor huset og det er som en drøm å bare ligge der å skyte med rifla! Har satt opp en blink ca 115m unna for å justere inn kikkerten.

 

Her er noen bilder:

 

2013-03-15171228_zpsf475169a.jpg

 

2013-04-13181026_zps8be2df96.jpg

 

2013-04-13181019_zps3503567f.jpg

 

2013-04-13181009_zps9822334d.jpg

 

2013-04-13181000_zpsa16962d3.jpg

 

2013-04-17193745_zps8fc68310.jpg

 

Browning X-Bolt .308

Hausken demper

Norma tofot

Meopta meostar R1r 3-12X56

Link to comment
Share on other sites

Grattis, bjornar87 :grin:

 

Tør jeg spørre om løpslengden? Så så kort ut ;-)

 

Flott børse :D Synd den ikke kom i 223 links i fjor :?

 

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 2

 

Takker :D

Løpslengden er 47cm :winke1: Dette er min første rifle, så jeg vei ikke om det er normal lengde eller om det er veldig kort. Men det regner jeg med at dere her inne har peiling på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Grattis, bjornar87 :grin:

 

Tør jeg spørre om løpslengden? Så så kort ut ;-)

 

Flott børse :D Synd den ikke kom i 223 links i fjor :?

 

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 2

 

Takker :D

Løpslengden er 47cm :winke1: Dette er min første rifle, så jeg vei ikke om det er normal lengde eller om det er veldig kort. Men det regner jeg med at dere her inne har peiling på :mrgreen:

 

 

Løpslengden din er perfekt den !

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er den store Browning tråden så hiver jeg inn et spørsmål jeg: Er det noen av dere her som har noen erfaring med de gamle Browning pumperiflene i .22LR? Noe å ha? Har lest på noen amerikanske forum at noen mener disse var like presise som salongrifler med bolt, men jeg skulle gjerne hørt noen norske brukererfaringer. Har fått slik en fæl havesyke ser du. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei lure på å kjøpa meg ein grs stokk te x-bolten min nå, som sakt er ein x-bolt composite i kaliber 308. Når eg er på grs sin hjemmeside så står det enten sa eller la? Ka står dette for? Er det foresten nåken som har montert grs stokk på x-bolt sjølv passer den rett i eller må den tilpassast litt?:)

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål jeg også.

 

Har nylig kjøpt en xbolt nordic light i 308. Etter skyting og jakt, pleier dere å ta våpenet fra hverandre? Det skulle jo bare være se to skruene bak/foran magasinbrønnen, såvidt jeg greier å se? Står jo ingenting i manualen om dette, men jeg skulle gjerne gjort det for å få tørket hele rifla etter en dag i regn og sludd.

 

Og hva med bolten? Kan den demonteres, og kan noen forklare meg hvordan?

 

Ellers så driver jeg og leter etter ammo som går godt i rifla nå. Har prøvd Remington UMC, som jeg syns gikk dårlig i rifla mi. Fiocchi gikk bra. Har ikke prøvd jaktmatch enda, da jeg håper jeg kan finne treningsammo som ikke koster 10 kroner smellen. Ser ut som det blir Fiocchi framover, og teste noen bokser med andre ammotyper jeg kommer over.

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål jeg også.

 

Har nylig kjøpt en xbolt nordic light i 308. Etter skyting og jakt, pleier dere å ta våpenet fra hverandre? Det skulle jo bare være se to skruene bak/foran magasinbrønnen, såvidt jeg greier å se? Står jo ingenting i manualen om dette, men jeg skulle gjerne gjort det for å få tørket hele rifla etter en dag i regn og sludd.

 

Og hva med bolten? Kan den demonteres, og kan noen forklare meg hvordan?

 

Skruer løs me de to skruvene i ved magasinbrønnen. Deretter tar av plata, og løfter resten ut av stokken.

 

Slutstykket demonteres ved å løfte opp tappen på slutstykket, og skrur bakre del mot klokken for og gjenge av.

For eks sånn:

Link to comment
Share on other sites

Rart at jeg ikke har lagt merke til denne tråden tidligere.

Jeg er den stolte eiger av en x-bolt 223 comp, med a-teck demper og meopta meostar 3-12x56 kikkert.

Jeg er svært fornøyd og vurderer derfor å innvistere i en storviltrifle av samme type.

 

Har lest litt om dette i det siste, men klarer ikke å bestemme meg for 308 eller 3006.

Mitt bruk kommer i hovedsak til å dreie seg om elg og reinsdyrjakt, men jeg skal ikke se bort ifra at det blir noe afrika jakt etterhvert.

 

Kommer nok også til å lade selv etterhvert. Har lest at du får flere muligheter dersom du lader i 3006 istede for 308, pga patronstørrelsen.

 

Hvor stor betydning er det med stor eller liten låskasse?

Er det noen som har innspill om dette og hvilket kaliber jeg bør velge?

 

Tar imot alle råd og tips med takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ny her på kammeret, men har hygget meg mye med siden i vintermånedene. Jeg er akkurat ferdig med jegerprøven og skal på villreinjakt i høst. Har bestemt meg for og bestilt en x-bolt .308 hunter links m/ Zeiss Classic Diavari 2.5-10x50mm. Søker litt tips om fabrikkammo til x-bolten. Har noen erfaring med en presis treningsammo til x bolt. Og hvilken jaktammunisjon/fabrikat vil dere anbefale til reinsjakta. Hvor tung / rask kule passer best? En rask kule vil vel minimere utslag på evt. feil i avstandsvurdering...

Link to comment
Share on other sites

For å finne ammo som går godt/best må du nok prøve i den aktuelle børsa.

Du kan skyte med 2 browning x-bolt, mate samme ammoen i dem og skyte, og de behøver ikke gå likt eller få samme samling.

 

Men det meste av kvalitetsrifler samler det meste av ammo mere enn godt nok.

 

Federal vital shok skulle være en god fabrikkpatron til ditt formål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...