Jump to content

Den store browning tråden


ersa

Recommended Posts

dett er tråden for vi browning folk. dette er tråden for spørsmål, svar og skryt:)

og selvfølgelig er de plassen for og legge ut bilder, ulemper, fordeler, osv.. med din/dine browning rifler:)

 

jeg kan vel begyne da:)

jeg er snart eieren av en browning x bolt nordic light

kaliber: 308

kikkert: Kahles Helia C 1.5-6x42

lydemper: A-TEC maxim

tofot: det er jeg ikke helt sikker på :oops:

 

zjjcd0.jpg

jeg får sansyndeligvis kjøpetilatelse i løpet av neste uke så da er det bare opp til selger så henter jeg gliset så fort som mulig. (sa han hadde hatt 4mm samlinger på 50m.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde en Browning a-bolt 6,5x55 som jeg likte svært godt frem til jeg tok frem kronografen å fikk målt hastigheten... klarte ikke å bikke 800m/s med 120 grains kule og da gikk den rett ut på finn.no... Men børsa i seg selv var helt topp... Men hadde ALDRI kjøpt en børse i cal 6,5x55 som har løp under 60cm igjen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Browning A-bolt i 375 H&H, med 66cm pipe (viktig) :mrgreen:

Den har en zeis victory 2,5-10/42 på toppen.

Amo jeg har brukt på Jakt er Barnes Tsx 270grs, 3 skudds samling på 25mm på 100m.

 

Fornøyd hittil.

 

Den har fått ei Røy og 3 Elg så langt.

Så får man se hva fremtiden bringer :wink:

 

Så har jeg en Browning Cynergy sporting hagle.

Godt fornøyd med den også.

Link to comment
Share on other sites

Mitt bidrag til å få noe som kan bli en interessant tråd tilbake til tema :wink:

 

Browning BLR i .308w

dsc00269.jpg

Utskjelt av purister, men når du får kjøpt den av en venn av familien fra USA for en billig penge og du er 18, så var det bare stas.

Link to comment
Share on other sites

er du fornøyd med den? vurderte den selv:)

 

Er nr.2 børsa nå, ble litt lett/ustø på post der holdet ble litt langt (hadde Aimpoint på den da). Avtrekket er heller ikke all verden, men på drevet er den suveren ved klatring i bratte lier.

Link to comment
Share on other sites

Men hadde ALDRI kjøpt en børse i cal 6,5x55 som har løp under 60cm igjen...

 

Så lenge løpet er på minst 57cm skal det ikke ha noe å si på hastigheten i følge en test i et av de norske jaktbladene nylig.

 

Hører de sier det... Merkelig at hastigheten på Chronografen sier noe annet, men klart det kan ha med andre ting også... Men min erfaring (og den er ikke all verdens) sier definitivt at lengre løp = høyere hastighet. JEg har f.eks ikke sjangs til å komme opp i det som står på norma sitt sytterlagskrutt og tror grunnen er at de bruker 74cm pipe mot mine 60cm...

'

Link to comment
Share on other sites

Min B78

dscf0297k.jpg

Skal visstnok være i produksjon igjen etter ca. 30 års opphold. Ble kjøpt brukt hos Åserud for reinsjakt. Året etter ble forbudet mot magasinrifler på reinsjakt opphevet.....

Sitter en Weaver K6 på den i originale Browning montasjer, Pachmayr remfester flush med stokken, oktagonalt løp i 30-06. Er igrunnen for tung til å gå i fjellet med, men blir ikke solgt for det.

Link to comment
Share on other sites

Men hadde ALDRI kjøpt en børse i cal 6,5x55 som har løp under 60cm igjen...

 

Så lenge løpet er på minst 57cm skal det ikke ha noe å si på hastigheten i følge en test i et av de norske jaktbladene nylig.

Her tror jeg mere på kronografering av våpen/ammo, store forskjeller fra våpen til våpen, som ikke fanges opp av "tester".
Link to comment
Share on other sites

Er den stolte eier av en x-bolt SS i 308

hawke endurance 3-12x50

og en a-tec maxim demper.

 

Har et inntrykk av at det ikke er så mange som har browning rifler, men skjønner ikke hvorfor?

skal legge ut litt bilder når jeg finner ut hvordan jeg gjør det :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da har jeg foresten hentet rifla:D er kjempe fornøyd!

 

ersa skrev:

hvordan legger man ut bilder? har endel bilder men jeg er fersk her på forumet så vet ikke hvorda jeg legger dem ut ;P

 

 

jeg bruker ihvertfall tinypic og flickr. du må laste opp bilde så du får en url på det.

 

1. http://www.tinypic.com" target="_blank" target="_blank

2.Choose file

3. finn det bildet du vil laste opp

4.Upload now

5.skriv inn anti-bot

6.vent til bildet er lastet (kan ta litt tid)

7. kopier den andre koden fra øverst. (den som starter med ""

8. lim inn linken på forumet

9. Vòila

 

Edit: resize til thumbnail 160x120!

 

 

 

 

 

sånn er det mann legger ut ett bildet.

Link to comment
Share on other sites

så bra! :) fått testa den ersa?

 

 

jepp:) går som ei klokke!

helt sinsykty bra avtrekk, og stokken sitter som klistret i hånda. og siden jeg har 308 og den leveres med kort kasse så er det veldig kort sluttstykke gang.

og med en så tung demper som A-tec maxim skulle en tro det ble veldig ubalanse i våpent, men det er faktisk overaskend god balanse i det med tanke på at de er 450 grams stål klump på enden:)

Link to comment
Share on other sites

hærlig :D har bare fått skutt 5 skudd med min ennå, ble nødt til å bygge opp kolben litt idag, tørrtrener litt i stua og fant ut at den var litt for lav :)

avtrekket er jo helt fantastisk! det skal jeg si meg enig i, blir en fryd å ta den med på jakt.

 

Skal du kappe løpet eller? har en maxim på min og, men vurderer sterkt å kappe løpet rundt 12-13cm

personlig så syntes jeg den ble pittelitt i overkant lang med demperen på =)

Link to comment
Share on other sites

siden mitt løp er flutet tror jeg ikke jeg kommer til og kappe det no mer, men det får tiden vise. men jeg ser hvorfor du vil kappe enda mer:) (jeg har samenlignet min med en kamerats winchester m70 med 61 cms løp:)

 

hvordan bygde du opp kolba? :)

Link to comment
Share on other sites

ser den :winke1: Jeg kjøpte en slik kolberygg "ting", som jeg bare tapet fast med gorilla tape, og hadde camo tape utpå der igjen, for at den ikke skulle bli så glatt, funker hest! =) ser litt hjemmelaga ut, men tenkte jeg skulle få børsemakern til å lage meg en justerbar kolbe samtidig som han skal kappe og gjenge :)

så snart jeg får strøm på telefonen skal jeg legge ut bilde ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
Jeg har en Browning A-bolt i 375 H&H, med 66cm pipe (viktig) :mrgreen:

Den har en zeis victory 2,5-10/42 på toppen.

Amo jeg har brukt på Jakt er Barnes Tsx 270grs, 3 skudds samling på 25mm på 100m.

 

Fornøyd hittil.

 

Den har fått ei Røy og 3 Elg så langt.

Så får man se hva fremtiden bringer :wink:

 

Så har jeg en Browning Cynergy sporting hagle.

Godt fornøyd med den også.

Huh...har du skutt ei røy med 270grs .375H&H? Blir det mat igjen av slikt da? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Yup, da har jeg rifle i hus!! :winke1:

 

Browning X-Bolt Hunter .223

A-Tec Browning (nye demperen med sykt bra gjenging, kortere og lettere enn Maxim)

Zeiss Duralyt 60 3-12x50 m/rødpunkt

Leupold QR

 

Tofot kommer... Noen gode tips??

 

Dette er ei snasn rifle, men jeg har ikke skutt enda. Skal kjøre en "barrel brake-in" neste helg og får da både skutt inn løpet, siktet og testet presisjon + demper. Gleder meg :winke1:

 

Men før det blir skyting skal jeg på en ukes avslappende surfeferie ved Kanariøyene :)

 

Sweet mama!!

Link to comment
Share on other sites

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... RZFMhiEgEr det kun nymotens Browning rifler i denne tråden?

Jeg har ei ganske så tøff Browning Double Auto hagle, altså halvauoto med plass til to skudd. Et i kammeret og et i "magasinet" som er et åpent hull i sideplata. Modelellen heter Twentweight og ble produsert på 50 og 60 tallet. Navnet Twentyweight kommer at av den er kaliber 12 men vekta er som en kaliber 20. Veldig tøff hagle syns nå jeg. Vet ikke om bilde kommer opp, men legger til en link i tillegg

 

Browning-Double-Auto-Twenty-Weight.cfm?gun_id=100218187

http://www.google.no/imgres?q=browning+ ... xAg&zoom=1" target="_blank

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... naxYEsRpHx" target="_blank

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... __LvkoI2PQ

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke legge ut bilde av min da, for den er prikk lik førstebildet i tråden :D . Eneste forskjellen er at jeg har 2,5-10x50 Kahles oppå.

Kjempebørse! Nesten ingen variasjon på de ammotypene jeg har prøvd, Nato/hjemmelada TTSX/hjemmelada A-frame/hjemmelada partisan bare 2-3 klikk forskjell i høyde og 0 sideveis. Fusion er den som kommer lengst unna disse med 5 klikk opp og 2 til høyre. Sliter på ingen måte med hastigheten heller. Mener jeg lå på ca 850 ms med nato i rundt 10 plussgrader.

 

Har kun to ankepunkter:

1 - Avtrekket er kort og kontant, men bare justerbart fra litt tungt og opp til ubrukelig. Fordel å bytte fjær.

2- Avtrekkerhuset er i aluminium og korroderer endel når været er slik det har vært i høst. Prøver å tørke børsa best mulig etter hver jaktdag, men driver ikke og plukker den ut av stokken oftere enn høyst nødvendig midt i jakta.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg også bestilt/reservert en brukt X-bolt ss som lå på Jakt og Fiske i arendal. Den har montert en Atec demper(husker ikke helt hvilken), og med Leupold 30mm Montasje. Riflen er en 30-06 kal. og jeg gleder meg som et lite barn. :smile:

 

Nå gjenstår det bare og få godkjent våpensøknad, som bruker og ta 5 min, men når jeg snakket med lendsmanskontoret i går, så sa de at de hadde så mange saker akkurat nå, at det vil ta litt lengre tid. Noe som passer meg veldig dårlig akkurat nå :lol:

Prislappen ligger på 10 000,- litt stivt, men det får bare være.

 

Har ikke fått den ennå, men hær er bildene så Jakt og Fiske hadde på Finn.

 

21j2k55.jpg

23i9ikp.jpg

15d012q.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to browning rifler (og ei Browning hagle) så fornøyd er jeg med Browning.

 

Riflene er

 

X-Bolt stainless stalker i 223 rem med Meopta 1,5-6x 42 og A-tec demper

samt

X-Bolt stainless stalker i 338 winmag med Meopta Meostar 3-12x 56 og A-tec maxim demper

 

Jeg er kjempefornøyd, riflene samler fantastisk bra og er en glede å skyte med, aldri hatt ett eneste problem med noen av dem. Hmm får legge ut noen bilder en dag... Jeg har eid flere våpen oppover tidene men det har aldri klaffet slik som det har gjort med Browning for meg hvertfall.

 

Hagla er en Browning 525 66cm lightweight versjon som er ei knall hagle...

Link to comment
Share on other sites

x-bolt er en helt fantastisk rifle, solgte den før jeg kjøpte blasern, men skal jeg være ærlig så angrer jeg...har aldri skutt med en så presis rifle.

 

Olal: 10000 er vel en helt grei pris egentlig, men du må be de om å sette i stainless montasjer og baser før du henter den.

Link to comment
Share on other sites

Tja rustfrie montasjer er jo en fordel da du ellers kan få galvanisk spenning der, men så lenge riflen ikke står å er fuktig bør det ikke være noe problem. Jeg har Leupold hurtigmotasjer på mine rifler hvor basen skrudd i riflen er rustfritt og resten er vanlig montasje. Jeg tar jo av kikkerten når jeg pusser og sjekker for fuktighet, en dråpe olje og så hiver jeg tilbake kikkerten igjen, har aldri hatt noe problem med den løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...