Jump to content

Finsk spetsen Isi (Kvannildalens Fixa)


raysaur

Recommended Posts

Blir nok en ny antenne på meg, så håper jeg det blir greit. Skal prøve å få lånt meg en peil å få sjekka mot ett annet halsbånd.

 

Ble en tur i dag også, gikk høyere i terrenget enn i går, da det var nesten helt vindstille.

Gikk i 4 timer totalt, fikk los i ett område jeg har sett mye fugl tidligere, snek meg innpå fra flere vinkler uten å se noe fugl. Gikk inn etterpå for å prøve å evt støkke, men fikk ikke ut noe. Mulig den fløy ut før jeg kom meg innpå, Isi markerte på flere trær, så var ikke lett.. Kan jo hende det var en mår og da..

 

Føler meg ikke like trygg uten peilen, blir mye venting på hunden til tider. Fint søk i dag, men litt mer ujevnt enn i går.

Link to comment
Share on other sites

Har bytta antenne og oppdatert begge enhetene, så nå ser det ut som det ble greit, fikk kontakt med halsbåndet igjen 8)

 

Ble en tur i monsunregnet i dag, og mye vind.. Gikk i 2 timer, fikk los på jerpekull, men de flytter jo tre fortere enn jeg rekke å løfte blikket, så de lever i beste velgående. Nye elgspor i dag også, så søkte ikke ut så mye, var på 110 m på det meste. Men farta var god, lå på 8 km/t de første 3-4 km, endte på 6.8 km/t. Gikk som ei kule første timen, så ble det full stopp, rota bare rundt meg til slutt så da avslutta vi og gikk til bilen. Tydelig utilpass med været :lol::lol::lol: (jeg også)

Kom over grevlingbæsj på grusveien, masse bær i, men var sikkert noen dager gammelt.

Ble 10,4 km totalt, fin trimtur..

Link to comment
Share on other sites

Etter 1.5 dag med hvile var det på tide å ut igjen, bedre vær i dag med 8-9 grader og overskyet, litt vind.

Fikk los på det jeg antar var jerpe 3-400 meter fra bilen. Losen gikk 60 meter fra meg og ut til 220 meter, typisk jerpeområde.

Så kom vi til ett hotspot, der det oftest sitter fugl, og det gjorde det i dag også! Tok ut en ukjent fra ei gran, løp etter 100-120 meter.

Noen minutter etter dette hørte jeg en tiur som skar nebb lengre oppi lia. Stoppa og venta, noen sekunder etterpå tar isi opp en fugl fra samme området, så hører jeg tunge vingeslag og tiuren er i lufta. Nå er Isi på full fart etter den første fuglen hun tok opp, antagelig en tiur eller røy, og i samme øyeblikk slår tiuren inn i ei gran, maks 30 meter fra meg!!! Rett etter at tiuren slår inn begynner losen neddi lia, hører at hun har god kontakt med losfuglen, ingen tvil om at det er storfugl det er snakk om. Så der står jeg, uten mulighet til å bevege meg nedover mot losen uten å støkke ut tiuren.. Finner ut at det beste er å vente på hunden, og håpe hun får los på tiuren istedenfor. Tiuren er tydelig opptatt av losen neddi lia, og sitter og kikker nedover mot hunden. Sitter kanskje i 3-4 minutter før den finner ut at dette ikke var så gøy, mulig den ble var meg, og flyr ut fra treet og nedover, tar da selvfølgelig med seg den fuglen Isi loser på i samme slengen.. :roll:

Litt uflaks med situasjonen, men kjempemoro alikevel da! 8) Kjempebra jobb av hunden, tok opp og fulgte etter 100-150 meter før det ble fin los... Bare tilfeldigheter at hun dro etter den fuglen og ikke tiuren, da hadde vi hatt tiur i sekken, ingen tvil om det. Kikka på tiuren i kikkerten flere ganger, finere hold enn dette tror jeg ikke går an å få :lol:

 

Området vi tok opp de første 3 fuglene, rimelig gjennomsøkt :D

 

11iz4vq.jpg

 

Var ute i 5 timer, da begynte hun å slakke av på farten, vanskelig å holde ut hele dagen når man ikke får i seg frokost.. Vil ikke ha mat underveis heller, ikke interessert, vil bare ut på søk.

 

Hun tok opp 7 fugler til, de fleste satt i trærne, og de fløy laangt, fikk noen fine forfølgninger på over 200 meter da. Hadde en los til, men var nok en falsklos, da det ikke var fugl der.

 

Ble 22 km i dag, med fart på 5.9 km/t. Søk jevnt på 70-100 meter, runder på 5-6 min.

 

Var forøvrig en fin reportasje i Namdalsavisa i går, nesten 2 sider med spetsjakt :)

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det ei orrhøne på oss! :P:P

Hørte det kakkla ett stykke lenger bort fra der jeg sto, 2 sek etter kom Isi og tok den opp. Den fløy et lite stykke og satte seg inn i ei gran, helt åpent. Hunden sto rett under og losa som besatt. Gikk ned i knestående og fant den i kikkerten. Orrhøna døde i smellen, og datt rett ned til hunden. Kjempemoro å endelig få en situasjon der alt klaffer, etter en del stang ut de siste dagene. Isi var godt fornøyd hun også! :lol:

Hadde opp en del fugl tidligere på dagen også, men de ville ikke sitte, og fløy delvis flere km da de tok ut. Rett før situasjonen med orrhøna tok hun opp fugl inne i tettskogen, fulgte etter 350 meter!! Sto vel å venta 10-15 min før hun kom tilbake, så på astroen at hun søkte bra for å prøve å finne den igjen, men ble altså ikke noe mer utav det. Bra søk i dag, og samme fart som i går, fikk i henne ca 100 gram med troll-energipølse før vi dro ut, hjelper nok på utover dagen. Prøvde å gi henne underveis, men det var ikke aktuelt..

 

 

90xagy.jpg

 

Hun tok opp 2 orrhøner til på slutten av dagen, så de da de fløy ut, sto på en benk 150 m lenger ned, de fløy flere kilometer.. Jeg støkka ut en orrhane i samme område, denne dro også pokker i vold!!

Gikk for å se om tiuren fra i går var kommet tilbake, det hadde den ikke. Men i et skogholt ikke langt unna er jeg helt sikker på at jeg hørte tiur, tror Isi hadde noe lukt i nesen også, for hun søkte veldig mye i det området. Tror den satt i ei gran inni skogen, fikk den ikke ut..

 

Godt fornøyd med hunden etter første uka med jakt, leverer los hver tur, og finner de fleste fuglene der vi går. Blir nok pause en stund nå, til elgjakta er over, men blir moro det og! :D

 

Ble nesten 25 km i dag, fart på 5.9 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Var så fint vær i dag at jeg tok meg fri fra jobb og dro på jakt istedenfor 8)

 

Hunden jobba litt ujevnt i dag, starta ut i bra fart og søk, fant en orrfugl først, ble los i tett granskog, men fant ingen fugl. Jobba bra etter det for å prøve å finne igjen fuglen, og da hun kom tilbake var hun tydelig irritert, og begynte å lete mus.. :roll: Da gikk jeg videre, og støkka ut to orrhøner som satt i tre.. Nesten som å være tilbake til i fjor høst :lol::lol::lol::lol:

 

Ble flere situasjoner med musleting i dag, men jobba greit innimellom da. Fant lite fugl i dag, gikk høyere i terrenget enn vi har gjort tidligere. Kom over en da vi var på tur tilbake, i samme område som den første losen. Markerte på ei gran da jeg kom frem, men den var også tom..

Hadde en kort jerpe-los også, men markeringa her var heller ikke god, så jeg lot være.

Har begynt på nesemidd-kur for noen dager siden, mistenker noe muffins i nesen, snøfter litt til tider også! Kan være mark selvfølgelig, men det ordner vel tabelettene etterhvert.

 

Isi gikk 28 km i dag, fart på 5.7 km/t.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Flott jobb på orrhøne i dag, perfekt markering og god losføring. Høna kakkla som besatt, verst jeg har hørt til nå :lol: Satt i ei ås-side, bratt som juling, med ganske tett granskog. Kom meg innpå, var kanskje 20 meter fra treet, så den ikke, men hørte den for å si det sånn, og markeringen var god, så skulle fått denne.. Men den ble nok var meg, og stakk før jeg kom i posisjon. Hadde opp 3 orrer før denne situasjonen, losa i 30-40 sek på en orrhane før den stakk ut, fulgte etter 250 meter før hun kom tilbake. Da hun kom til losplassen igjen stakk det ut en til, men fikk ikke med seg denne. Jobba suverent bra i dag, full fart hele tiden, og ikke noe tull innimellom. Hadde opp en tiur på slutten av dagen, denne ble nok støkt ut av meg. Bra los på 2 jerper 50 meter fra der tiuren fløy opp, valgte å ikke skyte da jeg ikke ville kaste bort en evt sjanse på tiuren hvis den hadde slått inn lenger ned i terrenget. Det hadde den ikke gjort :forvirra:

 

Opptur i dag i motsetning til siste tur vi hadde, for 10 dager siden, rett etter elgjakta var ferdig.. Da var det dårlig søk og lite fugl, tror hunden slet med noe, virka overhode ikke i form.

 

Men gjorde nok susen med noen dager fri, mens jeg og fruen var i Newcastle å kikka fotball 8)

 

Nye sjanser i morgen!

 

Gikk 19 km i dag, fart på 5.7 km/t. ( En gjennomsnittsfart som går igjen hver tur nå)

 

Ellers kan jeg melde at poengsummen på jaktprøven er oppjustert fra 54 til 55 poeng :)Tredjeplass av 8 startende den dagen :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde opp 6-7 orrfugl i dag og en tiur! Tiuren stakk ut på 80-100 meter, satt i ett tre, ble nok oppmerksom på meg. Ingen av orrene som ville sitte for hunden, alle stakk langt, var en del vind og vanskelige forhold. Hadde noen loser da, men maks 1 min.

Var ikke allverdens den første timen, men hun tok seg opp utover og jobba bra :)

Ble 21 km og 5.8 km/t i dag.

Link to comment
Share on other sites

Tok turen opp mot tregrensa i dag for å se, ikke vært i dette terrenget tidligere i høst, hadde håp om at det var en tiur eller to her. Meen det var det ikke, men noen fugler fant vi da! Hadde opp 3 fugler før halvtimen var gått, men alle fløy langt bort. Var minusgrader og fryst myr, så bråka en del når jeg gikk. Da vi kom opp på det høyeste imot tregrensa tok hun opp ei orrhøne 60 meter foran meg, den fløy inn i ei lita bjørk, og hunden kom etter og losa i 10 sek før den slo seg ut 50 meter og inn i ei gran. Samme hendte her, los i 10 sek før hun dro ut og over en djup dal (100-150 høydemeter) så hun slo inn i ei gran øverst i åsen, totalt uaktuelt å gå etter denne. Hørte hun tok opp en fugl til senere på dagen, inne i ett område med gammelgran, men så ikke fuglen. Hun følger etter bra, men vanskelig terreng for sånt her, da det er mange åser og daler, blir fort mange hundre meter for hunden hvis hun skal få fornyet los, og som oftest kommer de seg unna.

 

Gikk ut som en rakett i dag, avtok litt mot slutten i fart og søk, men jobba totalt bra i dag.

 

Gikk 21 km, fart på 5.9 km/t

Link to comment
Share on other sites

Så 2 orrhøner i dag. Tok ut den første i en åsside etter lang sporing av Isi, denne fløy langt ut som så mange ganger før i høst.. Samme med den andre. Starta dagen med en lang hare-los! 8) Venta ved uttaket, og der kom jaggu haren etterhvert også. Isi ble med 2 runder før hun ga seg, da hadde hun tilbakelagt nesten 4 km!! :roll: Hadde opp en fugl til, fulgte etter 350 meter før hun kom tilbake. Regn og nesten vindstille i dag.

 

Ble 18.5 km i dag, 6.3 km/t!! :D

 

(slipp nr.16 i høst)

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som sesongen går mot slutten her, har kommet ca 30 cm snø her siden Onsdag :? Regner med det er en del mere oppe i høyden, og da blir det tungt å være hund. Men blir nok en tur ut i morgen for å sjekke forholda, har kjøpt Fischer jaktski som jeg må teste ut 8)

 

Finner vel om ikke annet ett mårspor eller to vi kan prøve oss på! Mistenker mårlos for noen turer siden, hadde vært moro å fått skutt mår for henne (da det er 10 ganger mer mår enn tiur...)

 

Får håpe på regn og mildvær så vi får noen turer til før vi gir oss i år..

Link to comment
Share on other sites

Nesten på nordlandsgrensa, Høylandet kommune.

 

Ble en tur i dag, men det var tungt til både hund og jeger. Lite kramlag på toppen, men ikke nok til å bære hunden, så hun datt gjennom til magen for hvert hopp. Skia gikk helt gjennom, veldig tungt å gå.. Fikk opp ei røy, ble en liten los før den stakk, hunden prøvde å følge etter, men måtte gi opp fort da hun slet for å komme fram i snøen.. Hadde los og liten forfølgelse i samme området etterpå, så ikke hva det var. Etter en time ble hun mest gående i baksporet mitt, så da satte vi kursen mot bilen og kjørte hjem.

Fikk på henne 6 km i dag, ble da litt sliten om ikke annet = roligere i kveld :lol: Får høre litt rundt om det er steder med mindre snø mot neste helg skal det bli noe jakt da.. Ellers må vi håpe på mildvær, evt. skare for å få flere turer her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Fikk mildvær som ønsket, snømengden ble adskillig redusert og forholdene ble brukbare igjen 8)

 

Ble en tur i dag, pent vær, men en del østavind. Hadde opp 2 røy først, akkurat samme plass som vi hadde opp røya forrige Lørdag. Disse fløy langt, og ble ikke jakta etter da jeg ikke er spesielt gira på å gå etter røy..

En stund etter ble det los på ei orrhøne. Denne satt i 1-2 min før den dro, så den da jeg var 50 meter unna.

Så tok hun opp fugl i en tett granskog, kort los og liten forfølgelse.

På slutten av turen tok hun opp ei røy, hørte den kakkla før den dro 50 meter og slo seg inn i ett tre. Hunden etter og full los. Varte i kanskje 1 min før den dro ut. Hunden stakk etter men kom igjen etter en liten stund. Så dro hun ut igjen mot der fuglen fløy, og 100 meter lenger ned ble det los igjen. 99% sikker på at det var samme fugl, og hun fant den nok i tre denne gangen. Hørte den kakkla da jeg var på vei inn på losen. Tenkte for meg selv at dette er en av de bedre loser vi har hatt, meget bra hørbarhet og tetthet i losen.

Så hunde sto å losa mot ei stor gran, måtte litt til siden for å få oversikt. Kom inn på 10-15 meter fra grana og sto å kikka i ett par min, fant ikke noe fugl. Hmm dette var rart tenkte jeg da det hørtes ut som hun hadde full kontakt med fuglen da jeg var på vei inn.. :forvirra: Så løp hun rundt treet og gjorde seg en liten runde 10-20 meter unna, tenkte at fuglen kanskje var dratt ut før jeg kom fram? Må vel gå frem og sparke i grana for å se tenkte jeg, men akkurat før jeg rakk å røre meg ser jeg røya sitte på en kvist, nesten helt åpent i grana!! :shock::shock:

Står stille og venter på hunden, og etter noen sekunder kommer hun og tar opp losen igjen, lar hun holde på en liten stund før jeg lar skuddet gå. Røya sitter urørlig som før skuddet. Faen, ble det bom? Lader om igjen og før jeg rekker å skyte detter røya framover og rett ned i gapet på hunden. :wink: Fin avsluttning på meget bra jobb av hunden! Veldig fornøyd med markeringa, da jeg omsider fikk øye på fuglen :lol:

Godbit til hunden, og pakka røya i sekken.

Hadde en los til 5 minutter etter at vi begynte å gå igjen, men så ikke noe fugl her.

 

Hadde som sagt egentlig ikke tenkt å skyte røy i år, da det er lite storfugl i terrenget. Men når man har unghund som leverer bra så er det vanskelig å la være når man får sjansen. Men neste som detter skal være svart, har ikke gitt opp håpet om tiur i år :mrgreen:

 

isiroslashy2012.jpg

 

Ble 20 km i dag, 5.8 km/t snittfart.

Link to comment
Share on other sites

Liten oppsummering sv sesongen så langt :

 

Antall slipp (fra 25 aug) : 18 stk

Antall loser (over 1 min, med fugl i tre) : 18 stk (ikke medregnet jerpelos)

 

Fugl tatt opp av hund :

Orrfugl : 41 stk

Røy : 9 stk

Tiur : 5 stk

Jerpe : Ganske mange..

 

Antall skutt : 3 stk (jerpe,orrhøne og ei røy)

 

Los pr.tur : 1

Sett fugl pr.tur : 3,05

Skutt fugl pr.tur : 0,2

 

-Mye orrfugl i terrenget, mest høner.

-Lite tiur, overvekt av røy.

-Minimalt med støkking, hunden finner de fleste fuglene der vi går.

-Fuglen har hatt liten vilje til å sitte i høst, mange som flyr flere km når de blir tatt opp.

-Stor forbedring på søk og fart, lite tull innimellom.

 

 

Ellers ligger det an til at vi setter på valper mot våren, forventer løpetid i Mars. Har sånn smått forhørt meg om hanne, så tror det er i boks hvis ikke avlsrådet har noen innvendinger. Tror det kan bli ein bra kombinasjon! 8)

Kommer mer informasjon om dette når alt er i boks, sikkert utpå nyåret en gang.

Link to comment
Share on other sites

I morgen reiser vi til Sverige sammen med tre norbotten spetser, for tre dager med jakt i Hammerdal. Melder meget pent vær, og ett lite lag med snø ifølge rapportene derifra. Så får vi se om det finns noe fugl der da.. Blir iallefall trivelig med en tur til nye terrenger, og litt spetsprat på kveldene :mrgreen:

 

Håper bjørnen har hatt vett til å gå i hi, tar med 308`n i tilfelle den er ute å feter seg opp enda.. :?

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem i går kveld etter en noe amputert tur til Sverige. Kom dit på Torsdag kveld, våkna på morgenen etter med strålende vær, LITT gira på å ut å jakte for å si det sånn!

 

Satte Isi ut i kjettingen og ga hun mat mens vi ordna oss. Han jeg dro sammen med hadde 2 nobser og de ble slept løs for å gjøre fra seg før vi dro.. Hun gamleste tispa hans løp bort til Isi og da ble det texas.. Fikk skilt de rimelig kjapt, men det så ut som Isi hadde fått seg en trøkk i ene framfoten. Gikk noen runder med henne i bånd for å se det an, men hun gikk greit på foten og det så ut til å ha gått bra så vi dro ut på jakt. Hun gikk bra på første slippet, litt mindre fart enn vanlig, men vi hadde opp 2-3 fugler alikevel. Så kobla vi og satte henne i bilen. Lå i ro i 20 min, og da vi slapp på neste sted var hun ikke i noe form. Kallte henne inn og da så jeg at den ene framfoten var hoven, egentlig hele foten fra poten og opp .Ringte å konsulterte med dyrlegen, og dro dit etterpå for sjekk, da hun var bekymret for kneleddet. Hvis det var punktert kunne leddet bli ødelagt, og da var det viktig med behandling umiddelbart.

 

Bedøvde ned hunden og barberte foten hennes, var 4 hull i huden, men alle var heldigvis ovenfor kneleddet. Var bitt over leddet også, men tennene hadde ikke gått gjennom huden. Hadde ikke fått noen rivskader i bittene heller, så det ble bandasjering med tilhørende lampeskjerm og sykemelding i 14 dager..

 

Ble ikke mer jakting på henne, så vi kjørte hjem en dag før planlagt. Var ute med den yngste hunden til jaktkompisen før vi kjørte hjem, en nobs på 8 mnd. Han har ikke astro, så jeg satte min på henne for å se hvordan hun gikk. Imponert over farten på den unge hunden, jakta i 1.5 time, og da hadde hun gått 11 km, med fart på 8 km/t. Hadde opp to fugler, med los på den ene i ca 1 min før den dro ut. Lovende takter fra en ung nobs :P

 

Bilde av en lite fornøyd rød hund, skjemmes ikke rent lite av skjermen :lol:

 

isiskade.jpg

Link to comment
Share on other sites

I går ga jeg Isi smertestillende som avtalt med dyrlegen, Rimadyl 15 mg. Fikk midt på dagen og en dose kl.00.

Kl.01 på natta ble hun veldig urolig og pep og bar seg, hadde henne ut flere ganger men det ga seg ikke. Tok henne med i senga sammen med oss kl.02, tenkte det kunne roe henne ned. Men rett etterpå ble hun skikkelig dårlig og begynte å kaste opp!

Ble rimelig bekymra da det var en del blod sammen med oppkastet!! :shock: Kasta opp 3-4 ganger fram til kl.04, da ga det seg heldivis. Ga henne vann med sprøyte for å hindre uttørking fram til det ble morgen. Skjønte ikke hva som kunne føre til dette da hun var i bra form tidligere på dagen, både spiste og drakk godt, tok av bandasjen og sjekka bittstedet, men det ser veldig fint ut.

 

Etter nærmere konsultasjon med min lokale dyrlege fikk jeg vite at hun kunne ha en reaksjon på Rimadyl`en, og at slimhinnene i magesekken kunne være irritert, altså ett begynnende magesår!! :overrasket:

Fikk tabeletter mot magesår og starta behandlinga med en gang, og det blir ikke mere Rimadyl her i gården for å si det sånn!

Men hun er i bedre form utpå dagen i dag, men dårlig med matlyst enda, skal prøve med litt fiskepudding snart.

 

Edit ; Nå går hjortelosen for fulle mugger i løpestrengen, så formen er nok stigende ;)

Link to comment
Share on other sites

Ute og testa formen i dag etter 9 dager med ro og hvile. Isi gikk som ei kule hele tiden, god fart og bra søk. Fant 5 fugler totalt, 2 orrhøner, 2 ukjente og en jerpe. Kjempejobb på jerpa, losa i 5-6 min først, før den bytta tre, fornya los og skuddforsøk, men det ble bom :? Isi skjønte fint lite da det ikke datt ned fugl etter smellen.. Skulle ha fått denne da det var bra markering og fin situasjon, sjelden jerpene er så samarbeidsvillige og sitter så lenge. Men kombinasjon med litt tett grankvist og noget ustødig hånd pga bryllupsfest i går gjorde sitt til at den fikk leve videre.

 

Ble 18 km i dag, fart på 6.8 km/t.

Bra søk, flere runder ute på 150-200 meter, opptil 10 min.

Link to comment
Share on other sites

Ja hun kom seg heldigvis fort igjen :D

 

Fant en del fugl i dag også, starta med å ta opp 2 ukjente som fløy sin vei, kjent fenomen.. Så hadde vi noen jobber på jerpe av den flyttsomme sorten, ble ikke skutt her heller. Så viste gps`en at hun sto ved tre noen titalls meter inne i en granskog, og der ble hun stående så fant ut jeg måtte gå bort å se hva det var. Da sto hun å spiste på en død orrhane! Vil tro den hadde ligget der i 2-3 dager etter tilstanden, var spist litt på bryststykkene, eller var det meste intakt. Rart den ikke var tatt med og oppspist hvis den var tatt av rovdyr/fugl, tror ikke det har vært jakta her den siste uka heller, men død var den.

 

Så tok hun opp 2 orrhaner, de slo inn i tre og ble en los på ca.30 sek før de fløy ut, i samme retning som vi skulle.

 

4-500 meter lenger bort så jeg en svart flekk i ei furu, tok opp kikkerten og der satt det jammen en tiur nesten i toppen kanskje 250 meter fra meg. Går rolig bort mot den, og på tur framover ser jeg 2 orrhaner som sitter i hver sin furutopp også! 8)

Her er det gode muligheter tenker jeg (selv om vi går i medvind), og sikter meg inn på den ene orrhanen da den satt best til. Er på ca.80 m hold og skal bare ta av meg sekken og legge meg til, å vente på hunden. Men selvfølgelig etter det første bjeffet så stikker den ut fra furua, hunden etter.

Gikk etter noen hundre meter, men hunden kommer tilbake og vi går imot stedet jeg så den andre orrhanen og tiuren.

Ser ikke mer til de, de dro nok ut samtidig med den første, uten at jeg fikk det med meg. Går så stille jeg kan inne i grantetta, da kommer det jammen ei elgku og passerer meg på maks 10 meter!!! Hunden etter i full los, men slapp etter 150 meter :mrgreen:

Spennende opplevelse!!

 

Så kommer vi ned til veien, ved en plass jeg bruker å parkere noen ganger. Tenkte å gå etter veien noen hundre meter før vi slår oss inn på andre siden. Snø og skare på veien, så det bråkte veldig!!

Etter 100 m gange hører jeg et brak i veikanten, og der flyr det opp en tiur!! :shock: Aldri sett tiur der før så det var ikke helt forventa for å si det sånn! Tror hunden ble like overasket som meg, og ble ikke allverdens forfølgelse på denne.

Gikk etter denne ei lita time, men den var søkk borte.. Hadde los på ei jerpe på slutten av dagen, prøvde meg på denne, fant den i kikkerten, men det skjedde ingenting da skuddet gikk.. Enten så jeg feil oppe i grana og skjøt en kvist, eller så ble den liggende igjen på noen kvister etter at den ble skutt, falt ikke ned ivertfall :?

 

Fin dag i skogen, hunden jobba bra :) Lå jevnt ute på 100-150 meter.

 

Ble 25 km med fart på 6.6 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Los på elg i dag faktisk! Rett etter slipp, fulgte etter og losa som F i 500 meter før de ble stående i en skogkant i 3-4 min før elgen antagelig dro sin vei, og hunden kom tilbake :lol:

 

Ble los på røy senere på dagen, satt i 1-2 min før den dro ut, hørte den kakkla flere ganger, rart at den ikke satt lenger..

 

Sto ute i en myrkant da jeg hørte at hun tok opp fugl 100 meter foran oss. Kom en orrhane flyvende og satte seg i en furutopp 40-50 meter fra oss, hunden kom rett etter og det ble los. Måtte litt til siden for å få ren skuddbane, bløt bevegende myr, prøvde både stående og knestående, men fant ingen god stilling og hanen fikk nok etter ett min med los og fløy ut! Skulle nok ha prøvd stående, menmen, ble nå sånn denne gangen! Veldig bra jobba av hunden iallefall! :D

 

Hadde med en kjenning i dag, gikk på hans terreng, områder med potensiale dette!! Han var ivrig på å prøve jakt med hund, så moro å få fine situasjoner da, var ivrig på å bli med flere ganger :mrgreen:

 

Gikk med bra fart i dag, 7,3 km/t, fordelt på 25 km totalt. Flere ganger ute på 250 m+, jevnt på 120 m.

 

Edit ; Fant forresten 2 storfugl-egg i dag, begge med merker etter å ha blitt hakket hull i, var vel 1 cm i diameter hullet. Ble nok et reir plyndret av en sulten predator i vår.. :evil: Var forresten ikke langt fra der vi tok opp røya..

Link to comment
Share on other sites

Har en pipete og urolig spets om dagen.. Ikke vært ute siden forrige Søndag så mulig det er det som er årsaken. Maser om å ut hele tiden, urolig inne, og spiser lite. Nesten så jeg begynner å lure på om det nærmer seg løpetid? Forventer det egentlig ikke før ut i Februar en gang, beregnet etter de to første løpetidene. Vil vel vise seg etterhvert om det blir noe mer, hadde vært SUPERT med bløing og griserier i jula :lol:

 

Ellers har vi fått alt på stell mtp parring når det blir løpetid. Blir parret med NUCH Fort hjort Kippis (NO42649/10) en meget flott hund som går bra i skogen, blant annet nr.2 i NM i høst. Parringen blir anbefalt av avlsrådet, og har enn innavelsprosent på 0.9%.

 

Så hvis du er interessert i valp så er det bare å ta kontakt, enten her på PM eller på mail : raysaur@hotmail.com

Link to comment
Share on other sites

Noen bilder av frøkna, lekt meg litt med redigering da det ikke ble jakt i dag pga sykdom..

 

 

KvFiRed.jpg

 

Fint med litt mental stimuli når vi ikke får løpt fra oss i skogen. Venter tålmodig på godbiten :wink:

 

 

IsiRED.jpg

 

Prøver å holde utstillingsposituren vedlike :mrgreen:

Pelsen på venstre framfot holder på å vokse ut igjen, noen uker til så er det nok som før igjen.

(redigert, pelsen er ikke så stri og "skitten" som den ser ut til på bildet :lol: )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trosset kulde og halvsjuk kropp og dro ut i halv ti tiden i dag, 12 minus og delvis overskyet. Kjempefint å gå da alle myrene var steinfryst.

 

Var innom ett par sikkerstikk til å begynne med, men der var det jammen stille, første gang i høst at vi ikke har hatt opp fugl der. Litt høyere opp i terrenget tok hun opp 2 orrhøner. Så de fløy ett bra stykke før jeg hørte innslag, og ble los etter 230 meter. Pågikk i ett par minutter før de tok ut igjen, hunden etter 200 meter igjen og ny los. Satt bare en kort stund før de forsvant igjen.

Tok opp en orrhane litt senere, den fløy sin vei uten at hunden fikk med seg hvor den dro, da det var ganske tett skog. Heldigvis i samme retning som vi skulle, og 3-400 meter lenger bort fikk hun los på den. Satt i ei gran, snek meg innpå, kom så jeg fikk øye på hunden, skulle legge meg til å finne fuglen, så dro den ut.. Var nok samme som vi tok opp først.

 

Gikk videre noen hundre meter, så mistet jeg kontakten med halsbåndet. Gikk høyere i terrenget og da så jeg at hunden var 300 meter bak meg, nesten på samme plass som forrige los, men lenger inn på åsen, ned imot et stup helt på innsiden. Filma fra jeg begynte å gå og til jeg kom fram til losplassen, holdt på i nærmere 10 minutter. Losen gikk jevnt og fint, men det var pokker så tett der hun sto, så jeg måtte gå veldig nærme, og da gikk det som det har gått mange ganger i høst, fuglen ble støkket og fløy ut.. Heldigvis til siden og ikke rett utover stupet, da kunne det blitt vanskelig å fått tak i hunden igjen.. Var en orrhane dette også, så ut som en års-kylling.

En av de lengste losene vi har hatt, ihvertfall på orrhane!!

 

Hadde ett par loser til, uten at jeg kom innpå og fikk sett hva det var.

 

Kommer filmsnutt av den første losen når jeg får lagt den ut på nett..

 

Isi gikk 18.5 km med fart på 7.2 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer filmen, fra den første situasjonen med orrhane. Flyr ut akkurat da jeg skal legge meg ned, ser den ikke så enkelt på filmen da den flyr ut, men høres veldig greit på hunden når den drar ut av treet :lol:

 

th_Orrhanelos051212.jpg

 

(trykk på bildet så kommer filmen..)

Link to comment
Share on other sites

Ny tur, en dag nærmere neste tiurfall..

Starta med ett par jerpeloser, satt dårlig, orka ikke kaste bort tid på dem.

Så ble det los på ei røy, hørte den kakkla på tur frem. Vanskelig føre å snike på, skare noen steder og fryste greiner som knakk bare man så på dem.. Satt i litt over 1 min før den fløy 50-60 meter og slo inn i tre på nytt. Ser den på filmen akkurat når det blir stille på losen, flyr til venstre og slår inn i ei gran. Ny los, men støkker på nytt på tur frem og den hiver seg på vingene og glir laangt bort, hunden følger etter 200 meter før den returnerer.

 

th_roslashylos061212.jpg

 

(ble dårlig kvalitet da jeg la inn filmen på photobucket, skjønner ikke helt hvorfor.. Filma med Countor Roam HD)

 

 

Etter det hadde vi noen småloser, og en skikkelig los etterhvert. Var 160 meter unna da den starta, masse snøflekker så det bråka som F da jeg gikk! Da jeg var litt over 100 meter unna stakk den, så ikke hva det var, hørtes ut som orrfugl på losen.

Ellers støkka jeg ut en tiur på slutten av dagen, så den akkurat før den gled over en bakketopp og forsvant ut over en dal.

Kom borti en hare også, hunden så den heldigvis ikke, men spora den en liten stund, gira som bare det :lol:

 

Gikk som en rakett i dag, 7.9 km/t, 26 km totalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er sesongen over for denne gang, siste helga gikk bort i sør-østlig storm og influensa, nå brukes siste uka før jul til jobb!

 

Sesongen sett under ett er jeg meget fornøyd med utviklinga til Isi, søkene har blitt bedre og bedre utover høsten, og nå ligger søksrundene på det de skal gjøre (mtp jaktprøver). Søker systematisk og godt, tror jeg kan telle på en hånd de fuglene jeg har støkt i høst. Hatt noen tilfeller der hun har forlatt losen etter 5-6 minutter tidlig på høsten, men det har kommet seg betraktelig det og, samme med farten, gallopp stort sett hele tiden, ligget på mellom 7-8 km/t de siste mnd.

Fikk prøvd oss på tvungen jaktfri også, etter fighten med nobsen i Sverige, men gikk da greit det også. Hun er ikke ei som lar seg pille på nesen, ei bestemt lita frøken :wink:

 

Fikk til 25 slipp, mange fine turer, heldigvis ei tålmodig ei her hjemme som lar meg dra ut når jeg har muligheten 8)

 

Ble bare en jaktprøve, men det ble da premie, så får vi satse på å få til noen flere til neste år.

 

Hadde mål om å skyte 5 fugl i høst, men vi endte opp på 3. Det er nok mest min feil, da jeg støkte mange 100% sjanser, i tillegg til 2 bomskudd.. Kunne skutt både tiur og orrhane, men holdt igjen da det ikke stemte helt med situasjonene, blir vel flere sjanser i 2013.

 

Her hjemme har det vært bra med orrfugl i år, men desto dårligere med storfugl, nesten ikke sett kyllinger på hele høsten.

 

Mål for 2013 :

 

- Starte på veien til utstillingschampion (stille på minimum 2 utstillinger)

- 2 jaktprøver

- Valper :D

- Prøver samme målsetning om 5 fugl igjen, så får vi heller bli positivt overasket.

 

Så ønsker vi alle sammen en GOD JUL OG GODT NYTTÅR!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Den siste uka har Isi hostet litt og kastet opp slim enkelte ganger, spesielt etter at hun har sovet. Bestilte time hos vetrinær på mandag, og var der på sjekk i dag. Ble full bedøvelse, gikk inn med kamera og kikka i halsen og luftveiene på henne. Tydelig irritasjon og lettere betente mandler og videre ned i halsen. Så nå blir det 10 dager med pencilin, så blir hun nok bra igjen. Men hun har vært i god form, ikke sett noe forandring på henne forutenom harkingen og slimet som har kommet opp enkelte ganger.

 

Ellers går vi og venter på løpetid, hun har blitt litt mer oppmerksomhetssyk i det siste, rir på puter o.l, så det blir nok etterhvert..

Håper det drar ut noen uker enda så vi får med oss spesialutstillinga i slutten på Mars, får visst ikke stilt 30 dager etter gjennomført parring.

Link to comment
Share on other sites

Hipp hurra for Isi som fyller 2 år i dag!! :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Dagen feires med innkjøp av kombi og en kopp med våtfòr!

 

Ser ut som pencilinkuren hjelper, blitt mindre hosting og slim etterhvert som dagene har gått, så dette blir nok bra igjen.

 

Edit : Ble en Fair 20/76-7x75R, lekker liten italiensk frøken på nette 3.4 kg med leupold 1-4x24 på toppen. Vært ute å testskutt litt i dag, og det fungerte greit det :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har Isi fått løpetid :P:P Har hatt mistanke om at noe var i gjerde den siste tiden da hun har benyttet enhver anledning til å jokke på puter og pledd. Må også ut oftere og er veldig oppmerksomhetssyk.

Så nå blir det bare å passe på at det ikke kommer noen uønskede frierer på besøk, så blir det vel parring om 15-20 dager :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag har jeg vært å skutt inn kombien, fikk tak i ammunisjon i går, S&B. Ikke den heftigste sorten, men får holde til litt revejakt nå i vinter. Gikk over all forventning, samla godt til tross for halvdårlig anlegg. Skjøt to skudd først for å sjekke i forhold til den hjemmeladda ammoen jeg fikk med på kjøpet. Venta 30-40 sek mellom hvert skudd for å unngå at løpet skulle bli varmt.

 

DSC_0006_zps65409d01.jpg.

 

Gikk så å si hull i hull. Justerte opp ett par knepp så ble det bra :)

 

Bilde av kombien

 

DSC_0018_zps6fafcc45.jpg

 

Måtte teste hvordan hagleløpet gikk i forhold til kikkerten, ser at det meste av svermen går under siktepunktet, så må nok holde i hodehøyde på tiuren til høsten :D

 

DSC_0008_zpsbb962405.jpg

 

 

Kjører til Trondheim på Torsdag eller Fredag for å hente Fort Hjort Kippis. Så får han være hos oss noen dager til han har fullført jobben :lol:

 

Noen bilder av Isi. Trives svært godt ute i snøen, og vil helst være ute så ofte som mulig, spesielt etter at løpetiden begynte.

 

DSC_0014_zpse9811700.jpg

 

DSC_0010_zps3670d41f.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

8864_10151287960226876_1356740005_n_zpsffc61e13.jpg

 

Tatt 10 sekunder før hun greide å stikke fra meg med 20 meter oransje line etter seg. Løp i god fart nedover gårdsveien med en lettere irritert og tungpustet eier halsende bak og forbi en nabo 300 meter lengre bort, naboen så dette og gikk ut på trappa og ropte på henne, hun snudde sporenstreks og løp inn i huset deres.. Så de hører det de vil høre :lol: Ble nok fristende med en liten løpetur, ikke latt henne få kjørt seg noe hardt siden parringa, bare blitt trimturer i bånd etter veien.

 

 

 

602086_10151287961011876_2046366485_n_zps76e7d862.jpg

 

Sånn går det når man ikke hører etter, rett i hundegården 8) Blikket sier nok alt...SLIPP MEG UT!! :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vel hjemme etter ei fin helg på Finnskogen, selv om resultatet fra utstillinga ikke ble helt det vi hadde håpet på. Dommeren var fornøyd med det meste foruten at det var litt for stor lysåpning på halen.. Så da ble det "bare" Very Good denne gang.

Var vel rundt 20 Finsk spetser og nesten like mange nobser tilstede, så det var ett skikkelig hundeliv for å si det sånn :lol:

 

IMG_1803_zps639a2ba7.jpg

 

 

Isi var skikkelig gira da det startet, men roet seg betraktelig til det var vår tur i ringen. Nesten så jeg tror hun var litt for rolig, ble nok sliten mentalt av alle hundene. Merker at hun er skikkelig forbanna på nobser, sikkert etter episoden i fjorhøst da hun ble bitt i foten.

Var dyktig og sto pent hele tiden, tok tilogmed godbit denne gangen :winke1:

 

IMG_1838_zpsfd73b388.jpg

 

 

IMG_1832_zpsedeedc63.jpg

 

Kritikken fra dommeren ble : Meget bra type, meget lett kropp. Litt bredt ansatt ører, bra hode, bra hals og overlinje.

Bra hale, bra pelskvalitet og farge.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

16 dager igjen til termin :)) Vært ute på tur i finværet i dag, må trimmes litt for å holde på det som er igjen av god gammel form. I morgen skal det handles inn til valpekasse og utstyr som trengs når valpene kommer. Skal kjøpe nytt og større bur også, for å ha de i når den tid kommer. Hun har blitt en del større i det siste, veldig til utvikling på pattene, blitt både større og lengre. Kona mi mener å ha kjent bevegelse inni magen hennes også, så det er nok noen småttiser inni der ;) Skal til vetrinær å ta røntgenbilde på Fredag, veldig spent på å se hva vi har i vente!! :mrgreen:

 

Ellers er det bare å ta kontakt hvis du er en ivrig jeger og kunne tenke deg valp. Enten her eller på tlf (41322267) for en hyggelig spetsprat :)

 

11471_10151322760196876_717468456_n_zps9693414e.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er allting på plass og vi er klare til valping! :) Skrudd på varme og montert kameraovervåking på rommet der valpekassen er, vanligvis et tørkerom som vi har gjort om til "barnerom". 8) Rommet er ca 1.2 mx 2m, valpekassen tar omtrent halve rommet altså 80 cm x 120 cm. Begynner å logg føre temperaturen på Isi fra i dag, morgen og kveld. Men regner ikke med at det blir noe før onsdag egentlig, muligens torsdag. Gir henne ubegrenset tilgang på valpefòr nå, og tilgang på frisk vann hele døgnet. Supplerer med litt hundepølse på morgenen, går ned på høykant :) Ga henne markkur for noen dager siden, så da regner jeg med at valpene ikke trenger mer før de er tidligst 2 uker gamle.

 

VI GLEDER OSS!! :)

 

388122_10151336394906876_1312207497_n_zpsdb151aeb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg det er ting på gang her! :D Begynt å komme ut litt slim, og hun er veldig urolig og masete. Er på dag 62 nå, så de er vel snart klare til å komme ut 8)

 

Edit: Ting tar tid.. ;)

 

Hun har vært veldig rolig det siste døgnet, ligger mest i ro og sover. Spiser som normalt.

 

Har tatt tempratur på henne siden Lørdag.

 

Lørdag kveld : 37,9

Søndag morgen : 37,8

Mandag morgen : 37,7

Mandag kveld : 37,3

Tirsdag morgen : 37,6

Tirsdag kveld : 37,6

Onsdag morgen : 37,9

Onsdag kveld : 37,8

Tordag morgen : 37,6

 

Trodde at temperaturfallet skulle komme Mandag kveld og utover natta, men det var sikkert ikke mer enn normal variasjon, da det skal synke med 1 grad eller litt mer før det setter igang skikkelig..

 

Har tatt fri jobb i dag for å følge med henne. Har akkurat vært ute å gått en liten tur for å prøve å få igang saker og ting. Ligger og koser seg i valpekassa nå. Håper det har skjedd noe til i morgen, ellers tror jeg vi tar en tur til vetrinæren for sjekk før det blir helg :)

 

I går (torsdag) begynte temperaturen å gå ned, var 37.1 på kvelden (23.00) og Fredag (07.00) er den på 36.9. Så nå er det vel bare å vente til den begynner å gå opp igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Første valp kom ut litt over kl.11 i dag :) Stor og fin. Neste kom timen etter, denne var litt mindre, men i god form, slo seg rett på puppen da den kom ut :) Så har det stoppet litt opp, morkake nr 2 kom ikke før over en time etter valp nr.2. Nå har det gått 2 timer fra siste valp, og venter på nr.3 og antageli siste valpen skal komme. Hun har tatt i litt, men er mest opptatt av valpene og at de skal slikkes å få mat. Hun tar seg fint av valpene, så morsinstinktet er der heldigvis :) Håper hun får ut den siste når hun har fått hvilt seg litt, tydelig at dette tar på for hunden.

Link to comment
Share on other sites

Artig å følge med, har fulgt tråden hele veien..

 

Ikke drøy for lenge med å reise til veterinær. En valp som blir igjen kan drukne / dø. Om det flere, kan også disse dø. Det er erfaring min søster og svoger gjorde. Så min oppfordring er å ha kontakt med veterinær og ikke vente for lenge!

 

Lykke til videre, gleder meg til bilder....

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...