Jump to content

Finsk spetsen Isi (Kvannildalens Fixa)


raysaur

Recommended Posts

Gikk på et "nytt" område i dag, ett nabovald vi jakter elg sammen med, sett bra med fugl der i høst. Perfekte forhold i dag, og hunden gikk som ei kule hele dagen! MORO!!

 

Starta med los på en orrhane. Losen gikk i 6-7 minutter, kom inn på 30 m fra hunden, men var tett av gran der hunden sto, og ganske åpent videre mot hunden, så valgte å trekke tilbake og inn fra siden for å prøve å se fuglen. Under forflyttinga fløy hanen ut, dro ca.100 m og slo inn på nytt, ny los. Kom helt inn til der hunden sto nå også, men markeringa var litt dårlig, losa mot en treklynge så var vanskelig å fastslå hvor fuglen satt. Traska litt rundt og kikka, og da støkka jeg ut den, satt noen trær bortafor der hunden markerte. Jaja, sånn er det noen ganger..

 

En av dagens lengste runder

gps343_zps21365a8e.jpg

 

Timen etter ble det los igjen, denne gang på ei røy. Kom inn på 30 meter, så den satt i et tre, rimelig åpent. Slo på kameraet på børsa og filma den i 6-7 minutter, vurderte hele tiden om jeg skulle ta den eller ikke.. Er egentlig ikke så gira på å skyte brunfugl, så hadde planer om å la den gå.. Men har jo ikke tatt så hardt for meg, kun skutt en brunfugl tidligere i høst.

Ble til at jeg la meg ned, kikka godt på den i kikkerten og trakk av. Flaksa litt på turen ned fra treet, og endte sine dager i kjeften på en fornøyd spets! Fikk hele sekvensen på film, så det kommer vel ut på youtube etter hvert.

 

roslashynovember_zpsea1dc139.jpg

 

Hadde opp to røy til, men de fløy langt, hadde uansett ikke vurdert å skyte.

 

Isi gikk 30 km i dag, fart på 7 km/t (inkl.matpause og 2 lange loser!!) Tror ikke jeg har sett henne gå så bra før!!

Link to comment
Share on other sites

Nok en jakttur med god fart og søk, og helt perfekt vær. Hadde en situasjon med fugl (som jeg fikk med meg), hørte det ble los og så på gpsen at hun var nesten 300 meter foran meg. Plukka fram ansiktscamoen og skulle til å ta den på, da stopper losen. Blir stående å avvente litt før jeg plutselig ser en tiur slå inn i ei gran drøye 100 m foran meg. Hunden kommer kjapt etter og begynner å lose igjen. Står ganske åpent til, så jeg flytter meg forsiktig til siden å prøver å lirke av meg sekken. I det sekken er på bakken ser jeg tiuren slippe seg ut fra grana og seiler ut av syne. Hunden dro etter et lite stykke, men kom fort tilbake og begynte å søke rundt losplassen igjen. Setter meg ned å lar henne undersøke området, og etter 3-4 minutter mens hunden er ved den første losplassen hører jeg tiuren skjære nebb, høres ut som den bare noen hundre meter fra meg! Hunden kommer tilbake og hun hørte nok nebbskjæringen hun og, søker litt rundt så blir det los 100 m fra der jeg så den dra ut. Hun hørtes litt usikker ut, men snek innpå losen. Gikk inn fra flere vinkler men så ingen fugl. Måtte være lukt der fra da den fløy gjennom, og da stolte hun nok på luktesansen og trodde den satt der.

 

Gikk en runde og kom tilbake i området jeg så tiuren dra til, søkte godt igjennom, men den hadde nok dratt derifra.

 

Ble ikke noe fugl i sekken i dag, men arti å få los på en gammeltiur, selv om han var lurere enn oss denne gang.

 

Blir 2 dager hvile nå før jaktprøve på Søndagen.

 

Gikk 19 km i dag, fart på 7.2 km/t.

 

FILMSNUTT FRA FELLING AV RØYA :)

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tok en feriedag i dag, og var ute på jakt så å si fra det lysna til det ble mørkt igjen, korte dager nå framover!!

 

Hadde en bra los, hørte det kakkla da jeg var på vei fram mot losen, så lot rifla henge på skuldra og tok fram mobilen og filma istedenfor. Kom bra innpå, sto vel på rundt 30 m og fikk både hund og fugl på film. Satt i rundt 6 min før den stakk ut, vet ikke om det var jeg som støkka den ut eller om den dro av egen vilje 8) 20 m unna satt det jammen ei røy til som jeg støkka ut da jeg gikk forbi.

 

Hadde en del fuglekontakter i dag, men de ville ikke sitte, var sikkert 4-5 situasjoner til, deriblandt en som hun fulgte etter over 400 meter, uten at det ble noe utav det. Jobba greit i dag, tok seg opp bra utover dagen.

 

Hadde en del rein på jaktmarken i dag, moro å se at hun bare står å kjefter litt på de, istedenfor å løpe etter. Da frykter jeg at det kunne blitt natta før vi hadde kommet oss ned igjen..

 

Film av dagens røylos kommer på youtube i løpet av helga, bare å søke etter finskspetsenisi.

 

Isi gikk 26 km i dag, fart på 7 km/t.

 

Filmsnutt fra losen på instagram @finskspetsenisi

Link to comment
Share on other sites

Hadde med eldstegutten på 6 år ut i dag, og fikk los etter nesten en times jakt. Var 140 m unna da losen starta, tok oss god tid fram mot hunden, kom inn på rundt 30 m. Fant etterhvert fuglen i treet, en stor jerpe. Plukka den enkelt ned med 22.wmr'en. Arti å få skutt når man har med junior, han var meget fornøyd han og :)

 

einarogisi_zps2920ee15.jpg

 

 

 

Hunden var etter noen flere fugler men ingen flere loser. Gikk ganske godt i dag, litt dårligere enn i går

 

Ble 16 km i dag, 6 km/t.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I går var vi ute på det som sannsynligvis er sesongens siste tur etter fugl, har kommet noe snø i det siste, og i høyden var det mere enn jeg hadde trodd.. Isi gikk bra den første timen, da det var ganske lavt i terrenget, men da vi kom opp mot toppene var det snø opp til knærne på meg, og hunden måtte bykse seg fram for å i det hele tatt ha framdrift. Men hun fant noen fugler, den første så jeg ikke, men vet det er ei røy som holder til i området, så mulig det var denne. Liten los, 200 m forfølgelse før hun kom tilbake. Den andre tok hun opp 60 meter fra meg, hørte det kakkla litt før den dro ut og dett var dett. Hadde håp om å få se fugl i topp nå når det var så mye snø, men de var ikke i området vi gikk i alle fall. Veldig slitsomt å gå når det var så mye snø, får ta med skiene på neste toppjakt-tur. Får se om vi prøver oss på litt mårsporing på nyåret, noen treninsturer blir det vel og hvis forholdene tillater det.

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med årets sesong, hunden har tatt mange steg i arbeid med fugl, og søkene har utviklet seg i riktig retning utover høsten.

 

Skal melde på utstillinger utover vinteren og se om vi kan dra inn de to certene vi mangler for å bli utstillingschampion.

Så får vi se om vi har en spets neste sesong eller om det kommer en til i hus, time will showe ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Liten oppdatering fra Isi og meg.

 

Blitt lite slipp siden før jul, vært mye snø, av den løse typen. Har blitt litt skigåing og gåturer i bånd,og så har vi trent litt på å stå pent, så er det kanskje en mikroskopisk sjanse for at hun husker hva hun skal gjøre når vi skal på utstilling ;)

 

Har meldt på Spesialutstillinga i NSFN som går av stabelen på Rena siste helga før påska, så får vi se hva vi klarer å få til der. Hun er veldig fin i pels og fasong nå, i forhold til forrige Spesialutstilling da hun var litt tynn, pluss at ene benet var litt barbert etter dyrlegebesøk. Har brukt nylonhalsbånd med klips siden forrige sommer, tar det av når hun er inne og i hundegård på dagtid, bruker det kun ved "transport" til hundegård og når vi er ute og går tur (bruker sele i tillegg). Så da har vi unngått at pelsen rundt halsen blir slitt, noe hun har hatt problemer med tidligere. Har brukt å ha henne i løpestreng før, men det har vi også kutta ut pga.slitasje på pels rundt halsen.

 

Knallhard konkurranse om certet på disse utstillingene, da det som regel kommer masse hunder, men vi får ta det som en tur og så får det gå som det går :) Er årsmøte og festmiddag på kvelden, treffer vel igjen noen kjenninger fra miljøet.

 

 

 

10978494_10152543118661876_8191627452440969354_n_zps94yie9og.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den siste ukas flom ga oss finfine forhold med hard skare, og 5 cm pudder på toppen. Tok med hund og ski og dro ut for å ta et etterlengtet slipp, blitt alt for lenge siden sist. Det vistes tydelig på hunden og, hun gikk som et uvær fra start til slutt, tror nesten det er noe av det bedre hun har prestert, noensinne. Fugl var det også, hadde et par situasjoner nesten umiddelbart, men satt bare en kort stund før de dro ut. Så dro hun høyt opp i en ås, for øvrig samme ås som vi hadde opp tiur under spredtprøven. Hørte fugl som tok løs og så en tiur som slo inn i toppen av ei gran midt i åsen. Tok ikke mange sekundene så ble det los. Hadde glemt filmkameraet hjemme men fikk filma med mobilen, maks zoom, men man ser da tiuren sitte der, med verdens fineste musikk i bakgrunnen :) Holdet var ca.120 m. Tiuren var tydelig opptatt av hunden under, strakk hals og kikka seg rundt der han satt. Lot henne holde på 10-15 min før jeg prøvde å bevege meg mot losen. Ble vel såpass til bråk at tiuren dro ut og hunden dro etter. Gikk tilbake til der jeg filma fra, og avventa situasjonen. Ble ikke noe fornya los, og hunden kom tilbake. I samme område ble det på nytt los, varte 1 min eller to så hørte jeg to tiurer til som tok til vingene og dro ut.

 

Etter to timers gange fikk jeg telefon om at det var ringa inn ei gaupe i nærheten av der jeg bor, så bestemte meg for å renne ned og bli med på gaupejakt. Prøvde å få inn hunden men det var lettere sagt enn gjort.. Tok av skiene og gikk ned en bratt dalside, ca 150 m ned og tilsvarende opp på motsatt side. Da jeg var på tur opp igjen hører jeg at hunden loser, selvfølgelig på toppen av der jeg gikk ned.. Uaktuelt å gå opp og tilbake da det var sinnsykt tungt å gå da solen hadde tint opp skaren slik at jeg gikk gjennom for hvert skritt. Gikk videre der jeg hadde planlagt og på topp av dalen, forflytta meg så sidelengs til jeg var rett for der hunden losa, bare på motsatt side. Ropa ett par ganger på henne, og da dro det en orrhane ut fra et tre :) Hunden kom etter hvert opp til meg, men ikke om hun hadde tenkt å komme nå heller.. Tok på skiene og rente videre, litt småirritert. Hunden skjønte antagelig dette, og var på vei tilbake til meg, bare 20 m unna da jeg satte i et bestem "KOM". Da støkker jeg ut en orrhane fra et tre rett foran meg, og resten skjønner du vel.. :lol: Hunden i full fart etter orrhanen. Ble "heldigvis" ikke los på denne, og hunden returnerte tilbake og jeg fikk koble henne :mrgreen::mrgreen:

 

Gaupa lura oss og dro til fjells, fikk fryse 3 timer på post, men hvis man ikke prøver blir det i hvert fall ikke noe 8)

 

Isi gikk 21 km i dag, fart på 8.3 km/t!!!!!!!

Flere ganger ute på 400 meter, jevnt ute på 200 m, søksrunder på 10-15 min.

Måtte dette bli standarden for høsten 2015 :D

 

Ligger film ute fra tiurlosen på instagramkontoen vår @finskspetsenisi - Bare å følge oss hvis du har lyst

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette er virkelig en kvalitetstråd.

Jeg har vurdert en spets i lengre tid og denne tråden bidrar sterkt til at den lysten øker.

Heldigvis er jeg ikke like impulsiv i anskaffelse av en ny hund som jeg er i mange andre sammenhenger.

Samboeren er skeptisk og vi har tross alt to hunder fra før, men tiden vil vise hva det blir til.

 

Hvordan er disse hundene innendørs egentlig? Er det mye bjeffing og styr eller har de en av-knapp som fungerer?

Link to comment
Share on other sites

Min er relativt behagelig inne, er hun alene (ingen andre dyr inne) så er hun rolig. Men er katten eller Boss (border-collie) inne så blir det ofte litt herjing og mer aktivitet. Bjeffer lite inne uten grunn, men sier fra når det kommer dyr eller folk, bor landlig til, så det er egentlig en fordel :P Men hun kan være pratsom og tar gjerne en diskusjon hvis hun er misfornøyd med noe, eller vil ha oppmerksomhet :lol:

 

Hun er rimelig bestemt og troner øverst i rangordningen blandt dyrene i huset, det gjelder vel for de fleste FS'er.

 

Men dette er sikkert ikke fasiten for hvordan alle hunder av rasen er, noen er nok roligere og noen hakket mer aktive enn Isi. Men med godt lederskap og en smule grunndressur kommer man nok dit man vil :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På tur hjem fra spesialutstillinga i nsfn nå, ble ikke stor-cert på oss men fikk Excellent og bra kritikk : 42 cm (idealhøyde), excellent type, velskåret feminimt hode. Vakre øyne, små velplasserte ører, kort sterk kropp, noe overbygd. Hale uten anmerkninger, meget gode ben og bevegelser, velvinklet bak. Flott pels og farge, korrekt bitt. Så vi er fornøyde selv om det ikke ble cert. Fin helg ellers, feiret 30 års jubileum i Spetsklubben i går kveld med kjempegod mat og drikke, god stemning og masse hundeprat :)

 

Hunden oppførte seg rimelig bra i ringen, litt kjefting og smelling var det, hun er i sluttfasen på løpetida så det påvirka vel en del. Starta å blø 12 mars, så hadde sikkert gått fint å para ho i helga :P Men det får vente til en senere anledning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser ut til at vi har nådd et av fjorårssesongens store mål, nemlig å kvalifisere oss til NM for halsende fuglehunder til høsten :) Var rimelig spent før resultatene fra vårens spredtprøver kom ut, men det var liten deltagelse på de, og bare en som har sneket seg inn før oss på kvalifiseringslista.

 

Har starta litt forsiktig med sykkeltrening, lurt med flere korte turer for å herde potene etter en ganske rolig vårsesong. Ikke starta å røyte ennå, håper det drøyer en mnd til da vi tenker å melde på utstillinga i Hattfjelldal i slutten på Mai.

 

Edit; Påmeldt utstillinga i Hattfjelldal :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I går fikk jeg en trivelig telefon fra Fort Hjort kennel i Trondheim, har fått tilslag på en hannvalp fra Fort Hjort Hilla. De kom til verden i går, 6 stk i kullet, 4 tisper og 2 hanner. Hun er i mine øyne Norges beste FS tispe, og har en stamtavle som er meget imponerende. Så i midten på Juli får Isi en ny kompis, blir spennende å se hvordan hun reagerer på det :mrgreen: Blir nok bra!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var på Hattfjelldal på utstilling i går, måtte opp ryktidlig da vi var første ekvipasje ut i ringen. Starta hjemmefra kl.05 og var framme i god tid til vi skulle starte kl.09. Har hatt skikkelig trua på at hun skulle gjøre det bra, ikke starta å røye enda så hun er veldig fin i pelsen, og har fått igjen litt muskelmasse og nå etter at vi har begynt å trene med sykkel igjen.

 

Fint å gå i ringen som første hund, ikke så mange folk og hunder rundt så tidlig. Dommeren satt utenfor teltet i ringen så jeg passa på å stille oss opp på utsiden et lite ti minutt før vi skulle inn, så han fikk se henne mest mulig 8) Hun oppførte seg veldig bra da vi kom inn i ringen, null problem å få målt og sjekka tenner. Travet greit også. Fikk Excellent og CERT, pluss at vi ble BIR da vi var eneste spets på utstillinga.

 

Kritikken ble : 40 cm, velbygget med godt kjønnspreg.Oppmerksom, velformet hode.Prima pigment, tørr hals, stram overlinje. Tidvis litt åpen hale (men bedrer seg når hun har blitt varm i ringen), normalt vinklet, gode poter.Spenstige paralelle bevegelser, godt temprament. Litt sommerlig pels.

 

Måtte vente fra kl.09 til kl.14 før det ble gruppefinale så fikk god tid til å se på de andre hundene i mellomtiden. Det var mye rar utstillingsteknikk å bevitne, og det ga dommeren ettertrykkelig uttrykk for. Mange som fikk klar beskjed om å forberede seg til neste utstilling samt å få dressuren i orden på hundene sine :lol:

 

Var 6 stk i gruppefinalen, en grå elghund, svensk hvit elghund, oss, karelsk bjørnehund, svart elghund og jamthund.

Svart elghund og jamthund datt så fra etter første runde i ringen, så ble karelsk bjørnehund plassert på 4 plass, svensk hvit elghund på 3. og det sto mellom Isi og en grå elghund, for øvrig meget flott hund (men eieren var så som så. Typisk utstillingskar som sikkert lever for oppmerksomhet og rosetter) Vi ble på 2. og han vant gruppa. Han ble nr.2 i best in show, en Pointer ble BIS.

 

Men vi fikk det vi kom for, nemlig et CERT til å samlinga, nå mangler vi kun stor-cert for å innkassere championatet. Satser på å få i det til høsten/Vinteren 2016.

 

Hattfjelldal_zpsbqlnsltg.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En uke til vi skal hente et nytt tilskudd til familien, Fort Hjort Raptus ☺ Gleder meg veldig til å få han hjem og lære han og kjenne, få han skogsvant og etterhvert begynne på å jakte med han.

 

Moro med Isi som begynner å bli dreven på jakta, men ser veldig fram til å slippe valpen og se utviklinga utover høsten :mrgreen:

 

Et lite skår i gleden er at vi har tatt bort Boss, en glad og snill hund som har vært med oss i ti år. Men han har slitt med helsa det siste året, og det var kun en utvei. Så da var det til det beste for han.

 

Bilder av Raptus kommer neste onsdag.

Link to comment
Share on other sites

I går hentet vi hjem Fort Hjort Raptus. Han lå for det meste i dørken og sov på turen hjem fra Trondheim. Ble desto mindre søvn i natt, tror jeg sov fra halv to til halv seks :lol: Da var det tydeligvis morgen, så da var det bare å sette på kaffen. Han ble godt tatt imot av Isi og katten, han var litt reservert i starten, men nå herjer de og leker godt sammen. Virker ikke som hun er sjalu på han enda, men det kan vel komme etterhvert. Har gjort han litt kjent inne og ute i dag, tror han har begynt å finne seg til rette i sitt nye hjem. Han virker trygg og selvsikker, så dette blir spennende!!

 

Har endret trådtittelen til å omhandle begge hundene, kommer til å oppdatere framgang og utvikling på Raptus også 8)

 

isi%20og%20raptus_zpsqzo4njbw.jpg

 

 

raptus_zpsudth5sok.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I dag er Raptus 3 mnd :) Han har vokst noe voldsomt på den drøye mnd vi har hatt han, og det er skikkelig fart fart i han, ikke redd for noenting. Det holdt på å gå galt i går da han var med på laksefiske i en foss, og skulle absolutt utforske kanten ut mot elva :shock:

Stoppa heldigvis i en sprekk i berget før han datt ned i den forhorholdsvis strie elva :overrasket: Endte heldigvis godt, men blir nok ikke med dit igjen før han får litt mer vett mellom ørene :P

 

For 14 dager siden var han med oss på campingferie i Sverige. Han fikk sin dose med soslialisering for å si det sånn, gikk ikke mange metrene på campingplassen før det stoppa noen som ville hilse på han, snakke litt jakt osv. Veldig arti det for både hund og eier. Han fikk hilse på masse andre hunder også, inkludert andre spetser. Hadde laget en hundegård av kompostbinge vi kjøpte på biltema, fungerte veldig bra, tok liten plass når vi pakka den sammen, samt at Raptus kunne være løs inni den istedenfor å være i bånd..

 

Har trent på å gå i bånd helt siden han kom til oss. Små turer til å begynne med, for så å øke gradvis utover. Har alltid med godbiter og belønner han med, samme når han er løs og vi trener innkalling. Har planer om å fortsette med det framover :lol::lol:

 

Han sover i bur alene på natta nå, i samme rom som Isi. Sover fra vi legger oss og til vi står opp igjen på morgenen, godt å slippe å stå opp for å ha han ut å tisse midt på natta!! Men har ikke blitt husren enda, men det jobbes iherdig med saken..

 

Merkes på Isi at høsten nærmer seg, losterskelen er LAV og ererginivået er HØYT 8) Hun har akkurat begynt å slippe vinterulla, snodig sent, men har vel noe med den elendige sommeren vi har hatt, først nå at det ser ut som at sommervarmen kommer. Har fått trent henne godt i sommer, blitt 2-3 sykkelturer hver uke, på rundt 11-16 km hver tur.

 

Neste helg skal hun på jaktprøve i Lierne, før vi setter kursen mot Sverige og jaktpremiæren der. Reiser med han som kjøpte tispevalpen av oss i fjor (Frøya) og 2 stk til, blir arti å se hvordan hun fungerer i skogen.

 

 

 

 

 

raptus1_zps43qcasti.jpg

 

 

raptus2_zpszyjwwuc7.jpg

 

 

 

raptus3_zpsncycljta.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hadde slipp kl.06 i går, prøveleder hadde korta ned til 3 timers prøve uten mulighet for forlenging pga tempraturer på rundt 25 grader midt på dagen. Kjølig da vi dro ut 05.30, rundt 3-4 grader. Fine forhold, trakk et terreng vi har gått på før, vår første jaktprøve da vi atpåtil gikk til premiering. I tillegg til dommer hadde vi med en dommer under utdanning.

 

Isi starta ut i en voldsom fart, endelig løs etter en lang vår og sommer i bånd. Hadde ikke gått lenge før vi hørte fugl, en tiur som gikk å klukka et sted. Måtte være langt unna, da lyden bar meget langt, Isi fikk ikke rede på hvor den befant seg. Farten roa seg etterhvert, søket bar preg av at det er tidlig på sesongen, noe trangt til tider.

 

Etter nesten en time hørte vi hun tok opp fugl, slo inn klukkende i et tre og full los. Det var ei røy, ble fulltid på denne, med meget bra markering og full forfølgelse (over 300 m). Han måtte anstrenge seg for å støkke den ut, så hadde nok lyst til å reise langt før den slo inn igjen, ble ikke noe fornya los.

 

Hadde opp en orrhane midt på prøven, men den ble nok var oss da Isi tok den løs bare 30 m fra oss.

 

13 min før slutt hører vi hun tar løs fugl 130 m foran oss, slår inn og losen starter. Dommer begynner gå inn på losen, men etter 2 min drar høna ut og hunden etter. På 200 m blir det los igjen, står tiden ut, men det var ingen fugl der lenger når dommer kommer fram.

 

Da var prøvetiden ute og vi kobla og gikk til bilen.

 

Ende til slutt på 61 poeng, ny rekord 8) 4 av 5 starter gikk til premiering, og Isi ble dagens beste hund ☺

2 fugl i snitt pr.prøve, ser lovende ut.

 

Skal ut kl.11 i dag, blir nok en varm opplevelse. Men det får gå som det går, har fått det jeg kom hit for, en brukbart resultat mtp neste års kvalifisering til NM.

Link to comment
Share on other sites

Starta ut halv 11 i dag, veldig varmt men en ørliten vindtrekk. Store mengder mygg og fluer.. Hadde dårlig tro mtp det varme været og at det i tillegg var gått fugletomt i terrenget i går.

 

Hunden starta ut i veldig god fart, søksrunder på rundt 10 min. Holdt det gående i ca en time før hun slakka litt ned på rundene, men enda greit søk. Ikke hatt opp fugl da vi passerte to timer, men tydelig at det var godlukt enkelte steder, men veldig vanskelig å nøste opp i sporene da det var dårlig vittring. Plutselig tok det løs fugl og det ble los 45 m fra oss. Etter 10 min los gikk dommer frem og det ble konstatert jerpelos. Hadde selvfølgelig valgt bort jerpe før prøvestart. Støkka ut jerpa og fortsatte.

Isi ble veldig ivrig på noe, og for ivei veldig målrettet, godt over 200 meter foran oss. Vi var på vei opp en åsside, med en stor myr nedenfor oss, 100 m bred og sikkert 8-900 m lang. Isi kom i myrkanten på vei tilbake i retning oss da vi hører hun tar løs fugl. Det bærer over myra og så blir det los. Vi går rundt 100 m i bratta ned til vi kommer i kant med myra, losen går på andre siden drøyt 140 m fra oss. Veldig vanskelig å komme innpå losen uten å bli sett av en evt fugl når man må kryssa myra, så vi står å diskuterer litt hvordan vi skal gripe det an. Da ser jeg en mørk kvist som driver å legger seg imot vindretningen, helt i toppen på ei furu der hunden befinner seg. Ser på den en stund, og det viser seg at det er halsen og hodet på en tiur vi ser på 8)

 

Flaks at vi fikk øye på den, litt tilfeldig at det satt sånn at vi fikk øye på den på så lang avstand. Etter full lostid gikk dommeren fram over myra og støkka ut tiuren, og et fullt fuglearbeid var i boks!

 

Gikk bare tre timer i dag og, og dommeren sa at prøvetiden var ute og hunden kan kobles. 1 min etterpå tar Isi løs 2 fugl til :lol::lol:

De ville heldigvis ikke sitte, og fikk kobla hunden etter noen minutter.

 

Endte på 56 poeng i dag, 3.premie og dagens beste i dag også :mrgreen:

 

Veldig fornøyd med hunden og måten hun har jobbet på i helga, spesielt i dag med de vanskelige forholdene det var. Nå blir det litt ompakking så drar vi til Sverige i morgen. Satser på at vi får felt noen fugler der :D

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke noe særlig suksess i Sverige. 22 grader og sol på Tirsdag, hunden hadde ok fart til å begynne med, med med dårlig utslag, lå stort sett innafor 50 m.

 

Spor som dette hjalp nok ikke på søket

 

11880506_10152943936691876_169045181363952041_n_zpsn3njn6qh.jpg

 

 

Veldig fint terreng og skog, lå i et naturreservat så var ikke hogd noe. Fant tiurbæsj, så det har i alle fall vært fugl her en gang i vinter.

Etter to timers gange og null fuglekontakt begynte hunden å bli lei og varm, og jeg begynte sånn smått å bli gal av småfluer og mygg. Måtte ordne med et bjørkeris som jeg gikk å vifta med rundt hodet for å holde de noenlunde på avstand, måtte dekke til hode og ansikt med buff, og det var ikke aktuelt å ta av jakka, det ble JÆVLIG varmt!!

Skulle møte resten av gjengen ved et vann etter 4 timers jakt, jeg gikk dit etter to timer og satte med og fyra bål for å slippe unna insektene. Satt der i tre timer og venta på de før de sendte sms og sa de var framme ved vannet. Jeg satt ved feil vann....!!

 

Matpause dag 1

 

raptus_zpse6xzciqf.jpg

 

De hadde støkka opp et rypekull og en enslig orre, ellers hadde de ikke hatt fuglekontakt med hundene, og de hadde gått veldig bra denne dagen. Eneste fangst ble en røyskatt som tilfeldigvis dukka opp fra under en stubbe..

 

Dro ut i 6 tia neste morgen i nytt terreng. Dette var ikke noen forbedring fra gårdagen, masse plantefelt og hogstflater. Vanskelig å vite hvor man skal slippe når man ikke er kjent.. Så ingen fugl på to timers slipp. Hunden gikk enda dårligere enn dagen før. Bestemte med for å hvile hunden til neste dag da det var meldt kjøligere vær og forhåpentlig bedre forhold.

 

Tredje dagen fant vi fin gammelskog, gikk 2.5 time helt opp til tregrensa. Ingen fugl, men hunden virka litt vassere mot slutten av slippet, selv om det var laangt fra det jeg synes er akseptabelt søk.

 

11902247_10152943936846876_150020667698818284_n_zps5wwqvbab.jpg

 

 

Pakka sammen og dro hjem en dag før planlagt, da det var meldt store nedbørsmengder, og når hunden ikke fungerte så jeg ingen vits i å prøve en dag til.

 

Men selv om det ikke ble noen jaktlig suksess så var det en fin tur alikevel. Veldig trivelige folk jeg var med, og er litt mere kjent i området. Tror det blir et dårlig år der borte for skogsfuglen, snakka med en del andre jegere og de var av samme oppfattning, sett lite kull og skogsfugl generelt.

 

Nå skal Raptus få prioritet i tiden framover, og Isi skal få en uke til å få overskuddet tilbake. Tror hun kjørte seg litt i grøfta under jaktprøvene sist helg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble et tretimers-slipp i dag. Regn og litt vind, fin temp på rundt 10 grader. Hunden var tilbake til sitt normale, full fart og runder på 8-12 min. Hadde en kort los og 100 m forfølgelse først. Så hadde vi løs en tiur, men den ble nok støkka ut. Hunden var bak meg, med vinden i ryggen, fløy langt bort. Gikk meg på en elg i et tett plantefelt, den løp bort og hunden fulgte etter 180 m før hun kom tilbake. Fin treningstur før jakta starter!!

 

Ble 16 km i dag, fart 6.7 km/t.

Link to comment
Share on other sites

I går var jeg ute med Raptus for første gang i skikkelig fugleterreng. Gikk ett par timer med han i håp om at han skulle få av seg litt energi da han er helt turbo på kveldene, og det fungerte ganske bra :)

Gikk ikke lenge før jeg hørte et jerpekull kvittre i gammelskogen, Raptus ble ivrig og løp foran meg og 50 m inn i skogen, fullt fokus på fuglene som fløy mellom trærne, og jaggu ble det los på valpen. Sto og losa som om han ikke skulle ha gjort annet, veldig arti å se! Jerpa satt ikke så lenge før den fløy ut, og da satte han etter og forfulgte 50 m. Så ha leta ganske bra for å prøve å finne den igjen, ga tydelig mersmak det der :lol: Gikk en runde med han, han har vel ikke noe søk og snakke om enda, men hadde noen utslag på rundt 50 m. På slutten av turen dro han inn i tett ungskog, og der fikk han løs flere jerper, hørte de kvittra. Så på astroen at han var 50-60 m inni skogen, var vel borte i nesten 10 min før han kom tilbake. Ser lovende ut.

 

I dag var jeg ute med Isi på jakt. Dro ut tidlig og slapp i halv sju tiden. Etter 15 min tar hun løs fugl i kanten på en myr, par korte bjeff før det bærer ivei oppigjennom lia, 300 m. Søker en stund før hun kommer tilbake til opptaksplassen og tar opp en fugl til. Denne flyr 100 m før den slår inn, og det blir los. Hører det er god kontakt og tar på med ansiktscamo og hansker og begynner å snike innpå de drøye 200 m inn til hunden. Da jeg er 50 m unna ser jeg at hunden står bak en haug, og jeg må flytte meg sidelengs for å få oversikt, og da støkker jeg ut fuglen, ei røy. Jaja, null stress da jeg ikke kommer til å skyte røy for Isi på terrenget vårt her hjemme, skal heller spare en røy og ha til Raptus hvis han får los på en utover høsten.

Da røya flyr ut tar hun også med seg en brunfugl til som sitter 100 m bort for losen.

 

Tok matpause etter 3 timer. Støkka ut en orrhane rett etter pausen, denne satt i et tre.

Så hadde vi opp et orrekull. Hørte høna kakkle før hunden tok de opp, høna fløy 150 m over en dal før det ble los. Varte i ett par min før den dro videre. Hunden kom tilbake og tok løs enda en orre, denne fløy langt.

 

Så ble det los nede i en dal, brukte veldig god tid på å komme innpå losen for ikke å støkke ut. Lå 30 m fra treet hun markerte på, studerte det glisne grantreet fra topp til bunn.. Hmm.. Der var det da ikke noe fugl.. Så en rund kontur på den ene grana, men ligna mistenkelig på granskjegg. Trakk meg tilbake og prøvde fra en annen vinkel, så fremdeles ingen fugl. Gikk så helt inn og rundt grana mot der hunden sto å losa, var som om hun prøvde å si SER DU IKKE FUGLEN??? Nei nå tuller du sa jeg til henne, her er det da ingen fugl.. Da dro det ei røy ut fra grana, akkurat der granskjegget var. Det granskjegget fløy godt for å si det sånn. Bra det ikke var en tiur, hehe :P

 

Hunden gikk over all forventning i dag, rundt 100 m søk på det jevne, mange turer ut på både 200 og 300 m, og full fart hele tiden, null tull. Arti å være på jakt på sånne dager, selv om man ikke kommer ned med fugl i sekken. Det er hundearbeidet som teller for min del, så blir det alltids fugl i fryseren før jakta er over :)

 

Isi tok løs en elg 200 m før vi kom til bilen, fulgte etter et par hundre meter før hun slapp. Hadde ikke tenkt å avslutte jakta samtidig med meg, så fikk slite litt med å koble henne i dag.

 

Ble 29 km, 6.3 km/t i snittfart!

Link to comment
Share on other sites

Ble en røy i går, sett veldig mange av de i området men lite tiur. Så da alt klaffa så skjøt jeg den etter 20 min los. Hadde stålos på to elg rett før, måtte støkke de ut for å få hunden bort fra de. Fulgte etter 200 m og kom tilbake. Ble bare en kort tur da det var veldig varmt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I dag var vi ute tidlig, eldste sønnen på 7 år var med, veldig jaktinteresert ☺ Isi dro ut i full fart, 400 m og direkte i los. Snek oss innpå og satt lenge å så på røykyllingen hun losa på. Lot denne gå, men fikk det hele på film. Junior syntes det var moro å være med inn på losen, synd det ikke var en tiur. Hadde 2-3 loser til, men de satt kort tid, var en del vind i dag. Meget bra søk i dag, lå mellom 100 og 300 m og lange fine runder. Farta var og veldig bra!

 

Så tok jeg med minstemann på 5 år og Raptus, gikk en runde på rundt 2 timer. Han drar på litt vel mye til tider, hefter ikke å dra ut 200 m hvis han hører noe spennende. Finner stort sett veien tilbake til meg da. Han tok opp ei røy i dag, men hun lå 30 m foran oss og hadde nok hørt oss før han tok henne opp. Ble veldig opptatt av området hun hadde ligget i, og brukte lang tid på å undersøke.

 

Et stykke lenger bort støkka jeg ut to svarte fugler, tror det var orrhaner men kan selvsagt vært tiurkyllinger. Skulle hatt med Isi istedenfor :lol:

Link to comment
Share on other sites

Drøye 4 timer ute med Isi i dag. God fart og søk i dag også, men det var lite fugl å finne. Hun jobba bra alikevel, og lå ute fra 100 m til 400 m. Runder på rundt ti min, noen lengre, noen kortere. Måtte vaske hund da vi kom hjem, antydning til bajs rundt halsen og selvfølgelig på peilen. Greit å drite ute i skogen, men det går jo an å grave det ned eller legge stein over eller lignende.

 

Ble 26 km i dag, 7.5 km/t. DRITbra tur. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute med begge hundene i går etter ei lita uke med elgjakt. Isi dro på rimelig bra, på det meste var hun ute på 500 m. Fant 3-4 fugler men ingen ville sitte mer enn 20 sek.

Ble 21 km, 7.6 km/t.

 

Ble en tur på Raptus etterpå. Han starta trangt men bedra seg etterhvert, ute på 100 m maks. Fant en orrhane, den fløy 100 m og satte seg i topp på ei furu. Raptus satte etter men den dro før han kom fram til treet.

Link to comment
Share on other sites

Fuglene sitter dårlig for tiden! Hadde opp 3 tiur, 6-7 orrhaner og ei røy i dag + 4-5 fugl jeg ikke så, men som Isi tok opp. Korte loser før de dro ut. Lengste losen var 5-6 min, men orrhanen dro ut da jeg snek innpå losen.

 

Moro for hunden med masse fuglekontakter, blir vel bedre forhold når løvfellingen er over.

 

Ble 34 km i dag, 7 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Raptus starta dagen med litt jerpelos, uten at vi fikk noen skuddsjanser utav det. Lite fugl på dagens tur, så mye av tiden gikk med på å beite blåbær! :mrgreen: Har hørt om hunder som gjør det, og nå har jeg en selv som er selvforsynt med mat under jakta!

 

Hørte en tiur som satt å knepte med nebbet da vi var inni tett granskog, Raptus dro og tok den opp, hørte den fløy et stykke og mente å høre innslag i et tre et stykke unna. Raptus var ikke sikker på hvor den satt, gikk litt rundt og losa mellom grantrærne, gikk sakte og prøvde å få øye på den, men så ingen fugl. Håpløs oppgave når man ikke får en pekepinn av hunden hvor fuglen er når det er så tett skog.

 

Gikk ganske trangt i dag, men ble 7-8 km på han, 3.7 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Var ute med Raptus en tur i går. Han hadde opp en fugl, uten at jeg så hva det var, bare hørte når den dro opp. Ville ikke sitte, begynner å bli vant til det nå.. Han tar det ikke så hardt, går ut litt innimellom, ellers går det i å beite blåbær og holder seg stort sett innenfor synshold.

Gikk 7 km i går, 3.8 km/t.

 

I dag var jeg og en kompis ute med Isi. Perfekte forhold og Isi skuffa ikke. Starta med stålos på en STOR elgokse. Sto 50 m unna da det dro i gang, var godt over 10 spir. Var et par kyr sammen med han, gikk og støkka de ut og de dro ivei, Isi fulgte ikke etter.

 

Hadde maange loser i dag, masse orrfugl. Hun tok ut et par orrhaner ut av et kull som hun hadde noen korte loser på. Da vi var på vei mot losen tok det ut 4 haner til som satt i trærne rundt der hun hadde tatt de opp. Ble ikke noe utav den situasjonen, men ei lita stund etter ble det los i ei li, drøyt 300 m unna. Snek oss innpå og kom veldig nærme lostreet da det var tett skog, var vel rundt 10 m unna da vi så konturene av fuglen i grana. Lot kompisen få æren av å felle den, og med et velretta hagleskudd falt den rett i bakken, og Isi`s første orrhane var felt :)

 

Veldig moro at det klaffer når man har med noen som ikke har prøvd jaktformen før, han var veldig fornøyd med turen :)

 

kristian%20og%20Isi_zpsz9mfkqya.jpg

 

Hadde en fulltidslos på jerpe også, men det var så tett at det gikk ikke å få øye på den før den fløy ut.

 

Ble 20 km i dag, 6.8 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Isi begynte å løpe for 4 dager siden, perfekt timing mtp NM deltagelsen, da har vi ett par uker å trene før vi drar nedover. Blir noen uker uten slipp nå, tar ikke sjansen på at hun blir parra av en elghund eller noe.

 

Men i dag var vi ute en tur. Starta bra med jerpelos rett etter at hun slapp ut av bilen. Orker ikke å fokusere på jerper lenger, og det tror jeg hunden begynner å skjønne også, slipper ganske fort. Hadde 3 fuglekontakter den første timen uten at jeg så noen av de, den ene hørte jeg kakle da den dro ut, var nok ei røy.

 

Så ble det los oppe i ei bratt li med stor gammel granskog. Klatra opp bratta og da jeg var 80 m unna ser jeg en tiur komme flyvende forbi meg, slår inn noen hundre meter lenger bort. Isi følger ikke etter men stikker lenger opp i lia. Jeg har gått kanskje 100 m før jeg hører hun tar opp fugl igjen, og så ser jeg en tiur komme flyvende rett mot meg og slår inn i ei bjørk. Holdet var kanskje 60 m. Isi kommer etter og starter og lose. Trengte ikke å flytte med en meter for å få fri sikt til tiuren, la meg bare rett ned.La korset i hvitflekken på tiuren og -klikk. Faen, glemte sikringa :P Avsikra og fant den igjen i kikkerten, den datt rett ned etter at skuddet gikk.

 

tiur2015_zps9o28drgl.jpg

Herlig følelse å få ned en gammeltupp, har ikke vært mange kontakter med tiur i høst, men det bruker å ta seg opp utover høsten.

Etterpå gikk vi i retning der jeg så den første tiuren slå inn. Hørte den satt å skar nebb da hunden nærmet seg, var los i kanskje 20 sek før den dro ut, denne var smartere enn den jeg hadde i sekken :lol:

 

Ble 23 km i dag, 7.4 km/t i snittfart. Et rent helvete å få tak i henne da jeg skulle kjøre hjem, hun hadde nok tenkt seg en lengre tur.. Måtte ta fram tiuren og friste henne med til slutt for å få tak i ho 8)

 

Fri til uka så får se om det blir en tur til før hun får noen uker ferie, ellers får jeg bruke tida på Raptus, vært moro å fått en fugl for han i høst også.

Link to comment
Share on other sites

Besøkte en kjent tiurplass med Raptus i går, hadde gått en times tid da vi nærma oss godplassen. Hadde vinden i ryggen så tenkte å gå rundt for å få vinden rett. Raptus loser på det meste av fugl også småfugl, og han dro igang en los da vi var midt for tiurlia. Da ser jeg en tiur slippe seg ut fra ei gran 100 m fra oss. Noen sek senere hører jeg en til dra ut. De dro over dalen og høyt opp på andre siden.

Men godplassene svikter skjelden, er somregel fugl å finne der.

Raptus gikk ut maks 100 m, men viser fine takter, blir vel hund av han også. Så ku med to kalver, Raptus lukta i sporene men dro ikke etter.

Link to comment
Share on other sites

Meget bra dag i skogen med Raptus! I dag jobba og søkte han over all forventning. Hadde opp bra med fugl, starta med 3-4 jerpejobber.

Så støkka jeg ut en tiur på tur opp ei li, Raptus dro ivei og det ble los 100 m lenger bort. Bra intensitet og lostakt. Markerte mot ei stor furu, losa litt, dro litt unna, kom tilbake og losa mer. Typisk unghund. Så ingen fugl så gikk mot treet. Da dro det ut ei orrhøne.. Synd å kløne det til på en så fin situasjon. Dro ut ei til fra et nabotre.

 

Da vi var nesten på eksakt samme plass jeg skjøt tiuren med Isi, tar han opp en tiur. Den setter seg i toppen av ei gran. Smyger innpå, Raptus er i området, men har ikke helt rede på hvor den er. Kryper inn på 80-90 m, tiuren sitter å beiter granskudd. Når Raptus er ganske nær og bjeffer lar jeg skuddet gå. Tiuren faller og jeg anser det som et godt skudd. Går mot treet, roper på Raptus som nå er et stykke unna. Hører vingeslag men ser ingen fugl. Han var nok ikke tøff nok enda til å knerte den da den landa på bakken, og den kom seg på vingene igjen.. Søkte en stund uten resultat, ringte på broren min og fikk han til å komme opp med Isi. Søkte vidt og bredt i tre timer uten at vi fant den, veldig kjedelig!!!

 

Isi hadde los på både tiur og røy i området ovenfor der tiuren satt. Kom fint innpå losene men lot de gå da vi fremdeles søkte etter påskutt tiur.

 

Ble 13 km på Raptus, fart 4 km/t. Ute på 250 m maks, rundt 100 m på det jevne.

Isi løp rundt 20 km.

 

Dag 9 i løpetida så nå blir det det ikke flere slipp.

Link to comment
Share on other sites

Raptus har virkelig grepet sjansene sine etter at Isi ble parkert med løpetid, og i dag fikk vi full utelling!!

 

Hadde tatt fri i dag, sov utpå så klokka var vel 10 da jeg og minstemann på 5 år dro ut. Tenkte og bare ta en kort tur, fyre litt bål og kose oss i finværet. Gikk i lett terreng, opp mot en skogteig det som regel sitter fugl. Så ingenting på tur opp dit, gikk gjennom skogen og fant oss en fin plass for å lage bål. Raptus stakk ut på en liten runde og ikke lenge etter hørte jeg han bjeffa i litt 100 m unna. Det stoppa opp og han dro ut til 170 m før det ble los igjen. Jaja tenkte jeg, han holder vel på med noe nedi der, og lot han holde på et par min mens vi samla ved. Vi nærma oss etter hvert losen og jeg hørte en umistagelig lyd- tiur som skjærer nebb! Satte igjen gutten 60 m fra lostreet, med beskjed om at pappa skal fram og se om han får skutt tiuren- vent her.

 

Liten pause i jakta

raptusligg_zpszxfsklke.jpg

 

Sniker innpå på nedsiden av losen, da han driver på i midten på ei bratt skråning, flere store grantrær som står sammen det hunden markerer. Får ikke øye på tiuren, men han skjærer nebb titt og ofte, så har sånn ca.peiling på hvor han befinner seg. Etter 10-15 minutter hører jeg gutten sitter og gråter, lurer vel på hvor jeg er og hva som tar så lang tid. Forlater losen og går tilbake til han, nå kommer sikkert tiuren til å dra ut tenker jeg da jeg går tilbake. Prater litt med han og tar han med litt nærmere losen, denne gangen går jeg innpå ovenfra.

 

Etter kanskje 10 min ser jeg tiuren sitte på ei gren nærme stammen. Finner godt anlegg og legger trådkorset i brystet på den. En 30 minutters flott los blir kronet med et perfekt skudd og tiuren faller død i bakken, Raptus er snar frampå og river fjær og herjer med den, mens jeg lot god-ordene hagle :)

 

Fornøyd minijeger :) Er vel ikke mange 5 åringer som har vært med på tiur-fall!

raptustiur2_zpsqc8it40y.jpg

 

 

raptustiur_zpsfiokjblh.jpg

 

Passa jo helt utmerket med en skikkelig nebbskjærer nå for å få en perfekt situasjon, gjorde den forrige tiursituasjonen vår litt lettere å glemme. Veide tiuren da vi kom hjem og den var 4.3 kg!

 

Pakka tiuren i sekken og satte oss ned å fyra bål og kosa oss ei stund før jeg kobla hunden og så gikk vi tilbake til bilen.

Link to comment
Share on other sites

Dro ut med Isi i dag etter at hun er så å si ferdigløpt, rundt 25 dager uti løpetiden. Hun dro på å kjent stil, ikke noen stor forandring fra før hun begynte å løpe. Hadde to gode jobber på orrhaner, den første dro ut da jeg var på vei inn mot losen. Støkka ut en da jeg var 80 m fra losen, og den tok med seg den hun jobba med. Den andre situasjonen kom jeg inn på rundt 30 m, da begynte ei orrhøne å kakle og den dro ut fra et tre 40 m unna, da dro orrhanen også. Den satt nok på andre siden av stammen enn der jeg kom inn fra, vanskelig å få øye på den. Det dro ut 3-4 stk til rett etterpå, så her var det nok et brukbart kull som holdt til. Hadde opp en fugl til som ikke ville sitte.

 

Hadde en los til og denne kom jeg greit innpå 8) Sneik forsiktig innpå, trodde det var fugl. Men etter hvert så jeg en lang brun hale som hang ned fra ei grein. Okei ekorn tenkte jeg.. Men det var jaggu en mår! Ga den to smeller med 22`en og den datt død i bakken! Godt å få tatt ut en eggtyv, håper vi får tatt ut flere i tiden framover!

 

Maringr2_zpslqyzeomr.jpg

 

Satser på å få et slipp til før vi skal på NM neste helg

Link to comment
Share on other sites

Siste jakttur med Isi i dag før vi setter kursen sørover for NM. Halsbåndet krangla fra første stund, drev å mista kontakt med satelitt for så å fungere i noen sek før det datt ut igjen. Etter en time ble det helt stopp, sikkert antennen på halsbåndet som er kaputt.

 

Isi gikk greit fordi hun, men uvant å ikke ha kontroll på hvor hun er. Runder på 10-20 min, noen kortere også

 

En los på 20 sek først. Så ble det los langt foran meg, sikkert 300 m. Kom fint innpå og så ei orrhøne i ei furu 30 m fra meg. La meg til og fikk felt den, inn i rygg og ut i halsgropa, kortsluttning for å si det sånn. Kobla hunden da vi var nesten tilbake ved bilen.

 

Isi kom å leverte en tiurvinge i dag, den var ganske fersk, en dag el to. Sikkert endt sine dager for mår/ørn/rev...

Link to comment
Share on other sites

Var ute med Raptus i går. Støkka opp to røy som satt sammen, og en liten jerpelos. Han tok løs sin første elg i går, hørte det braka i et plantefelt foran meg, et par bjeff før de satte avgårde. Han hang på 300 m før han returnerte, ikke så ille det. Ellers var søket rundt 100 m, med enkelte turer ut mot 300 m.

 

Har klipt klørne på han en del ganger nå og det går ganske bra, sålenge han slipper å se direkte på når jeg driver på med tanga :mrgreen:

 

Veldig behagelig inne. Ligger helst på pleddet sitt i sofan og tygger bein, sitter gjerne i fanget og får litt kos også, noe som var helt utenkelig for noen mnd siden. Med litt tromp blir de vant til det meste :lol: Sjekke tenner går også greit nå, reagerer ikke når vi sjekker testiklene heller. Blir vel utstilling på han iløpet av vinter/vår 2016.

Link to comment
Share on other sites

Da er NM for halsende fuglehunder 2015 overstått og det ble ei helg preget av nervøse fugler og skarpt føre, frossen mark, klart pent vær, så å si vindstille. Ble en lang tur nedover på Fredag men kom fram til Åkersætra rundt kl.20. Åpning av arrangementet og trekning av dommere og terreng, og en del jaktprat utover kvelden som seg hør og bør.

 

Dro ut til terrenget og slapp i åtte tia, fint område med blandingsskog, masse myrer og våtmark, men var såpass fryst at det bar hunden. Det bar ikke folk for å si det sånn!! Veldig tungt føre for 2 beinte, pluss at det bråkte noe vanvittig. Isi gikk meget bra, full gallopp hele prøvetia, og var ute mot 3-400 m på det meste, lange runder.

 

Hørte tunge vingeslag etter en liten stund, ser på gps`en at hun er 370 m unna. Full los! Men varer bare et par min før det stilner og hun drar ut til 600 m. Finner den ikke igjen og hun returnerer etter 15 min. Dette var eneste fuglekontakt i den ordinære prøvetia (3 timer) og det ble forlenget (+ 1.5 time). Da det var igjen ca.1 timer hører vi hun tar ut fugl 300 m foran oss, hun følger etter 300 m til men kommer tilbake igjen til opptaksplassen. Da tar hun opp en til som drar akkurat samme ruta som den første og vi får ikke noe jobb på disse. Går i bra tempo imot stedet hun ga opp forfølgninga i håp om å få kontakt med de igjen. Må over en bekk for å komme dit, men det var nesten umulig da den var rimelig flo, og steinene var glasert av is. Prøver å komme over lenger opp ved et lite tjern, men det går ikke, ser hunden er på tur utpå tjernet der det ligger is, den holder ikke og hun klarer akkurat å komme seg inn på fast grunn igjen. Var noen nervøse sekunder før jeg fikk ropt henne inn.. Brukte opp noen verdifulle minutter på dette og det var bare 9 min igjen til prøvetida var ute. Så meg ut en skogteig som så lovende ut og satte kursen rett over ei stor myr i full fart. Nå får vi krysse fingrene sa jeg til dommeren da vi sto i skogkanten og lot hunden søke. Plutselig hører vi kakkling og ser hun tar opp ei røy 80 m foran oss. Står stive som 2 pinner for å ikke avsløre oss for fuglen, minuttene går mot full tid men det holder ikke helt ut. Røya drar ut etter 8.10 min, og det viser seg at det var ei til i samme tre som dro ut nesten samtidig. Ikke full forfølgning dessverre, kom tilbake etter 45 sek, og det kan nok ha kosta oss pallplass til slutt. Da hun var tilbake kobla jeg og prøven var over. Veldig fornøyd med hvordan hunden fungerte denne dagen, første prøve hun har gått til 10 i søk!

 

Endte på 52 poeng Lørdag og ble nr.2 denne dagen. På kvelden fikk vi servert tiur m/tilbehør, veldig godt!! :)

 

Trakk ett nytt terreng på Søndag, flott skog her også. Isi søkte ut bra, men farta var adskillig lavere enn lørdag, kjente det nok i beina etter 27 km på fryst mark, var mer trav enn gallopp denne dagen. Ette r en time tar hun opp ei røy 50 m fra oss. Røya er nok obs på oss og flyr langt, hører ikke noe innslag. Isi løper og søker rundt i området den satt, og da kommer det jaggu en elghund helt inn til oss. Prøver å få med Isi videre bort fra elghunden, men han bare går etter oss. Ender opp med at vi koblet og dro tilbake til prøveledelsen. Fikk utdelt et annet terreng som vi fullførte prøven på, men her var det ikke fugl å finne.

 

Da vi fikk resultatene på Søndag var det to stk som hadde gått forbi sammenlagt, og vi endte opp 3 poeng unna 3.plass, på en kjedelig 4.plass!

 

Deltagere og dommere

Nm2015_zpsyq1vpdai.jpg

 

Gratulerer til Cato, Tore og Jens med 1-2 og 3.plass! :D

 

 

Vi får håpe at høstens poenger holder til å bli med på NM2016, så får vi prøve igjen! ;)

 

Hadde med Raptus nedover også, han fikk møte igjen mora si for første gang siden vi henta han. Hun har ikke mistet respekten selv om det var lenge siden sist, han la seg rett ned og underla seg da hun snerra i til han :lol: Første gang jeg har sett han gjøre det, han har møtt en del andre hunder som har tøffa seg litt, men her var det tydelig hvem som var sjefen.

 

raptusoghilla_zpshorg42tr.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag ble det oppdaget feil i prøveresultatet vårt fra Lørdag. Vi fikk 3 poeng mer, noe som gjorde at vi kom likt med hunden som fikk 3dje plassen på NM. Da ble det andre prøveresultatet avgjørende og der var Isi best. Dermed ble vi nr.3 og er kvalifisert for Nordisk mesterskap i Finland til neste høst.

Link to comment
Share on other sites

Var ute med Raptus på Lørdag. Første slipp på snø, fine forhold. Han var nok borti fugl men så ingen og ingen los, undersøkte grundig enkelte områder. Så ferske tiurspor da vi kom ned til veien igjen, men da var Raptus i bånd da det begynte å bli mørkt.

 

Han er veldig selvstendig under søk, spesielt når han blir varm i trøya. Kan fort være ute i tjue min før han kommer innom. Gir han godis hver gang for å kanskje unngå at han blir alt for selvstendig.

 

Ble 12 km på han, 5 km/t. Bra fokus, lite tull.

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet 15-20 cm snø det siste døgnet, nok til at det var tungt føre i dag, spesielt for Isi. På enkelte steder gikk snøen helt under buken på henne. Farten ble deretter, men hun søkte ut bra og fant flere fugler. Starta med ei røy, ble los 30 m foran meg, hørte hun kakla, satt nok i treet da hun fant den. Støkka den ut etter en liten stund.

 

Så hadde hun en liten los en halvtime etter, satt ikke lenge før den dro, fin forfølgelse på denne, men fant den ikke igjen.

 

Så kom vi mot en godt kjent tiurplass, hørte hun tok opp fugl og de dro ivei. Ble ikke los på denne, men det var en tiur, så spor etter den der hun tok opp den.

 

tiurfot_zpscam9rolc.jpg

 

vinter_zpscc9lnqhp.jpg

 

Hadde igjen 400 m til veien da det på nytt ble los. Kom innpå og konstaterte ny røylos. Støkka ut, hunden dro etter. Så kom hun tilbake og fortsatte å lose.. Falsklos tenker jeg, og i samme øyeblikk drar det ut ei røy til :lol: Isi dro etter 300 m og det ble los igjen. Snek innpå, men det var tomt. Sikkert flydd gjennom kvist e.l og det ble falsklos.

 

Må ha litt regn for å komprimere snøen litt ellers kan dette ha vært sesongens siste slipp.

 

Ble 12 km i dag, 5 km/t.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tok med Raptus ut for å gjøre et forsøk i dag, men det har kommet 14 cm til med snø i natt så det ble en kort affære. Attpåtil et lite skarelag øverst, så han satt nesten fast for hvert byks han gjorde, veldig tungt. Ga oss etter 1 km og gikk tilbake til bilen.

 

Bilde fra en tidligere tur

 

12065847_10153084659536876_532164833267902916_n_zpsmedtz9qs.jpg

 

Fikk premien fra NM i dag :)

 

NM_zps2zckrs37.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha slitt litt med å lage innlegg i høst her på kammeret.no har jeg funnet ut at jeg skal flytte over til en "blogge" side. Mye enklere å legge inn bilder der også, samt at ting blir mer oversiktlig for vår egen del.

 

Har kopiert og flytta alle postene, de ligger årsvis etter hverandre. Nye innlegg vil komme enkeltvis.

 

Var ute begge dagene i helga, ble en del fuglekontakter, broren min skjøt blant annet en tiur i topp, mens jeg filmet. Dette blir lagt ut iløpet av de neste dagene.

 

Håper alle som har fulgt oss her vil titte innom på vårt "nye" sted!

 

https://jaktmedfinskspets.wordpress.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Går mest i sykkeltrening for tiden. Høsten kommer fort og da gjelder det å ha et visst grunnlag å bygge videre på !

Fixa er kvalifisert for NM til høsten også, så er mye å se fram til i høst.

Raptus skal stilles på utstilling neste helg i Hattfjelldal. Dusja han i dag og det satte virkelig fart i røytinga.. Mye valpepels som skal bort, så spørs om det slår an på utstillinga.

 

Ellers skal vi melde begge hundene på NKK utstillinga i Trondheim.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...