Jump to content

Finsk spetsen Isi (Kvannildalens Fixa)


raysaur

Recommended Posts

Nok en resultatløs tur i dag, ruslet og gikk i tre timer uten å se ei fjær. Blir ikke flere turer her hjemme på en stund nå, driver å sjekker opp litt ang tur til Sverige til uka, HVIS de ikke har lemen der og da.. Ellers kommer jeg til å vente til snøen har lagt seg her hjemme, skal hunden få trim så kan jeg gå tur med den langs veien, for å ta den med på jakt nå synes ganske meningsløst :cry:

 

Ble 12 km i dag, med fart på 4.4 km/t. Kledde henne opp med jaktdekken i dag, med skarp oransje farge, så litt ubekvem ut i starten, men var fort glemt da jeg slapp henne løs. Håper det virker litt skremmende for evt ørn.

Link to comment
Share on other sites

Nå har Isi fått sin første løpetid, så de første blodflekkene på Fredag. Så da blir det ikke noe svensk-jakt iallefall! Merkelig nok er det ingen interesse fra Border-collien vi har, så kastreringen har gjort underverker! :lol: Forøvrig blitt skutt en tiur og 3 orrfugler i terrenget "vårt" i helga, med god hjelp fra 2 Irsk-settere. Blir nok til at vi rusler oss en tur i morgen å ser om vi får støkka ut noe fugl, for bisken er rimelig krevende å ha i hus for tia, henger vel sammen med løpetia.

Link to comment
Share on other sites

Hatt en fin tur i dag, sett masse orrfugl, ca 20 stk. Hadde los på en orrhane, selvfølgelig da jeg hadde satt meg ned for å spise litt, ble kortvarig da jeg hørte vingeslag i skogen! Losa i 30-40 sekunder før hun brøt og fortsatte søket, ble los på jerpe nesten umiddelbart. Gikk fram for å se der hun losa først og da støkka jeg ut en orrhane som satt i ei gran 40-50 meter foran meg. Ellers tok hun opp flere orrhøner som fløy langt ut.

 

Tok med hagla i dag, og tenkte at jeg bare skulle gå på, så fikk hunden gjøre "hva faen" hun ville, gikk på rimelig hardt i forhold til tidligere turer, og det funket rimelig bra!! Større fart på hunden, og mye bedre søk enn på de 2 siste turene. Var selvfølgelig litt lemenlos og leting i dag og, men hun avbrøt tidligere i dag, sikkert for å ikke miste kontakt med meg.

 

Ble 15 km i dag, med en fart på 4.9 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Liten tur i dag og, så en del jerpe og 2 stk orrhøner! Fin los på jerpe, men ikke fanden å få den fuglen til å sitte lenge nok til at det blir skuddsjanse av det. Tok opp orrhøne og fulgte etter 120 meter, men ble ikke noe mer av den situasjonen.

 

Gikk greit å få kobla henne i dag, kom med en gang, flaks? JA... :lol:

 

Traff på en annen jeger med spets da vi kom tilbake til bilen, men med norbottenspets, ikke hverdagskost på disse trakter :)

 

Isi gikk 13 km med en fart på 4.9 km/t.

 

Ellers tror jeg hun er blitt litt mer oppmerksomhetskrevende etter at hun begynte med løpetiden, mulig dette er tilfeldig men..

Skulle hatt med litt mer bilder i tråden, men forferdelig vanskelig å få tatt fine bilder av henne da hun sitter i ro halvt sekund av gangen..

Link to comment
Share on other sites

Pakka sekken og dro ut i formiddag, litt regn og fin vindtrekk. Fin fart på hunden til å begynne med, tydelig ivrig etter å jakte etter noen rolige dager hjemme grunnet masse overtid på jobb. Kommer fram til en "godplass" og jaggu der drar det ut en tiur, ca 100 meter foran meg og hunden som er like foran meg, 5 sekunder etterpå drar det ut en til fra samme plass, og hunden etter som ett lyn! Men de dro laangt ut og over en dal, gikk etter for å se om vi fant dem igjen, men uten hell. Senere tok hunden opp en orrhane bare 30 meter fra meg, var nesten så hun sprang på den før hun fikk den opp, full fart etter den men den og dro laangt.. På slutten av turen tok hun opp ei røy nede i en dal, så både hund og fugl da hun tok den opp, men den fløy pokker i vold den og.. :x

 

Ellers støkka jeg ut ei orrhøne og en tiur til som hunden ikke fikk med seg, og en tiur som seilte over oss og forsvant, sikkert hatt opp av andre jegere.

 

Brukbart med fugl, men den var lite samarbeidsvillig må jeg si..

 

Lite bilde av en sulten hund, godt med brødskive ja! :wink:

 

2cnteli.jpg

 

 

Bra fokus på fugl i dag, men noen situasjoner med lemen. Ferske elgspor overalt her vi jakter, men de bryr hun seg ikke noe om, så slipper problemer med det ihvertfall :lol: (Selv om jeg gjerne skulle hatt en elglos eller to istedenfor lemenlos :mrgreen: )

Isi gikk 16 km med en fart på 5.2 km/t.

 

Ellers er hun gra som faen, og plager stakkars Boss hele tiden når de er sammen. Hopper opp og jokker løs, både på siden og bak på hannhunden, ikke helt skjønt det der stakkar :forvirra: Regner med dette gir seg etterhvert, blitt stopp på blødninga nå så går vel tilbake til normalen snart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tok fri ett par timer fra jobb i dag for å ta en tur med hunden. Så ingen storfugl, bare en jerpe.. Fikk en fin los, i halvglissen granskog, hørte losen begynte 100 meter foran meg, fikk etterhvert øye på hunden som sto ved ei gran å kikka opp og losa som besatt. Sneik meg inn men så ingen fugl, prøvde fra andre vinkler, med samme resultat. Gikk så fram mot lostreet, men det var tomt... Om det hadde vært fugl der eller ikke er ikke godt å si, men er i ett område som jeg har sett bra med fugl i høst iallefall, og fint å se at hun kan lose slik hun skal lose, istedenfor muselosing.. :lol:

 

Gikk 8 km, fart på 4.6 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Sol fra blå himmel og minusgrader gjorde sitt til at jeg ikke greide å la være å ta fri ett par timer fra jobb i dag og for å trimme hunden litt.. Hatt minusgrader i natt, og myrer og skyggepartier var nedrimet, ikke direkte lett og ta seg fram lydløst, med halvfryst mose og gress.

 

Veldig fornøyd med jobben til hunden i dag, løp konstant og var på det meste ute på 200 meter, ny rekord for oss! :P

Fine søksrunder, følte at hun fikk søkt gjennom terrenget før meg, og jammen fant hun fugl også. Gikk i kanten på ei myr, med hunden på andre siden av myra, så hun stoppa opp og lytta for så å løpe rett inn i skogen. Der tok hun opp ei orrhøne som fløy 100 meter og slo seg inn i ei gran. Fulgte etter og tok opp losen, losa i ett par minutter før hun ble litt usikker og løp litt rundt og losa i området rundt grana en stund, før hun kom tilbake til lostreet. Gikk så fram for å se, men da var fuglen borte. Synes jeg hørte høna kakkle mens jeg sto der, så vi gikk noen runder, men så ikke mer til den.

 

Har sett flere ganger når hun kommer over en bakketopp eller ved en skogkant så stopper hun opp og lytter før hun går videre, har lest at det er ett bra tegn på ett lovende emne, så får håpe det stemmer! :lol:

 

I dag søkte hun videre selv om jeg stoppa opp også, uten å gå i lemenmodus, føler at utviklinga går i riktig retning.

 

Isi gikk 10,5 km med en fart på 4.7 km/t.

Link to comment
Share on other sites

YES!!

 

I dag ble det fugl på oss!!!! :D

 

5alx85.jpg

 

Hadde jakta i kanskje 10 min da jeg ser en røy som sitter i myrkanten ca 100 meter foran meg. Stopper opp og venter på Isi, da hun er helt i motsatt retning og fyker rundt og jager lemen og jerpe. Venter i sikkert 30 min, ser ikke røya lenger og begynner og tro at hun har dratt. Men akkurat da jeg skal til å gå videre hører jeg at den sitter og kakler, så jeg venter litt til.. Så kommer bikkja, tar noen kjappe runder rundt meg før hun søker ut. Tar opp røya ganske umiddelbart, og den gjør akkurat som jeg håpet hun skulle, flyr rett opp i ei gran 40 meter unna og setter seg der. Hunden som ett skudd etter og stiller seg under grana og øser på. Venter litt før jeg tar av meg børsa, slår ut 2 foten og legger meg ned.Finner fuglen i kikkerten og setter skuddet i halsgropa på den. Detter rett ned i kjeften på Isi, som ble meget fornøyd (me 2).

Flott opplevelse både for hund og eier!!!!

 

Så gikk vi videre, tok opp litt jerpe, men tok oss ikke bryet med å prøve oss på den. Tok løs en orrhane midt på dagen, men den dro pokker i vold.

 

Så, rett før vi begynner på turen ned og tilbake til bilen ser jeg Isi får ferten av noe i kanten av ei myr.Hun løper inn i skogen, og tar opp 2 orrhøner som sitter der. Ser den ene bare flyr ett lite stykke før hun slår seg inn i skogen igjen. Går hundre meter før vi støkker den, da den satt 15 meter opp i ei stor gran. Hunden etter, og hører fuglen slår inn i ei gran ett par hundre meter foran. Så begynner Isi og lose, og jeg begynner å gå mot. Tett skog, og vanskelig å få god oversikt, men etterhvert ser jeg hunden forlate lostreet og komme mot meg. Da hun ser meg går hun rett bort til lostreet igjen og forsetter og lose. Må flytte meg litt for å få sikt til treet, og akkurat da jeg ser orrhøna i treet, ser hun meg og flyr ut og over en bratt dal (til hundens fortvilelse..) Så ble litt uforsiktig der, fort gjort i kampens hete.. Men veldig fornøyd med hunden, sånn som hun jobba i dag har jeg ikke vært borti tidligere, så dette lover godt! :)

 

Isi gikk 16 km med en fart på 5.1 km/t. Søk på 60-250 meter.

 

Stemningsbilde fra skogen, flott og ha fri på sånne dager!

 

2afz6tg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nok en flott dag i skogen, 3 minus og snødekt landskap, nesten helt vindstille ( i motsetning i går og Fredag)

Gikk ett par hundre meter da jeg oppdaga en tiur i toppen på ei gran 5-600 meter unna. Selvsagt motsatt retning av dit vi skulle, og med vinden feil vei måtte vi gå en lang runde rundt for å komme på "rett" side i forhold til vinden. Men tiuren satt lenge den, og vi kom oss nært, veldig nært.. Endte med at hunden fikk gitt fra seg ett par bjeff, før den gjorde seg en runde og kom tilbake igjen. Gikk forsiktig frem for å se om fuglen var der, men den dro nok uten at jeg fikk det med meg, rimelig tett skog der jeg lå.

 

Senere på dagen støkka jeg ut en tiur som satt på bakken i åpent landskap, hunden jagde lemen 200 meter bak meg og fikk det ikke med seg. Så hvor den hadde retning, og fikk med hunden og gikk etter. Midt i en skog med gammelgran hører jeg hunden ta opp tiuren, og losen går i 10 sek før den hiver seg på vingene igjen, med hunden etter. Isi løper 2-300 meter før jeg hører tiuren slå inn i ei gran, og så starter losen igjen. Er 280 meter fra meg da losen starter, og jeg begynner å gå imot. Da jeg er 100 meter fra, hiver den seg på nytt ut, utover en dal, runder fint og passerer meg og drar tilbake i retning der jeg tok den opp første gangen. Denne tiuren har jeg hatt på vingene mange ganger i høst, en skikkelig GAMMEL-ERIK! Er nok for lur for oss enda, men bare vent til neste høst!!!! :lol:

 

Isi gikk 16 km med den fart på 5.2 km/t.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Akkurat kommet hjem fra en 3 timers tur, greit vær, oppholds men litt vind.. Tenkte også at det skulle gå greit å gå på føttene i snøen, men steike så tungt det var å gå!!! 15 cm løssnø på toppen, skarelag som akkurat ikke greide og holde vekta mi, og 20 cm med løs snø under der igjen..!! Spetsen greide seg bra, da den ikke gikk gjennom skaren Slet meg vel til 3-4 km på de timene, så ingen fugl bortsett fra en jerpe.. Men hunden hadde opp fugl ved 2 anledninger, fulgte etter ett par hundre meter og losa litt, men greide ikke å komme fram tidsnok, så ble liksom ikke noe av situasjonene. Hadde en flott los på ekorn da vi gikk etter veien tilbake til bilen...........................................................

Skal ut igjen i morgen, men da blir det med ski på føttene!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Isi gikk 11 km med en fart på 4.8 km/t, koste seg skikkelig i snøen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ble en lang skitur i dag, første gang jeg har ski på føttene på 12 år.. :lol: Men gikk greit, blir nok støl i noen ubrukte muskler utover kvelden :mrgreen:

 

Skyfri himmel, litt sol og pudderføre, skikkelig julekortstemning!

vdgwmt.jpg

 

Så ikke noen storfugl, men fant et sted de hadde beita, antagli i går. 2 furuer, ganske små, kanskje 3 meter høye.Bakerst på bildet, ved skoggrensa.

 

Isi fikk jagd litt på ei rype hun fant da, hadde den opp flere ganger før den fikk nok og fløy sin kos.

Tok løs elg også, helt ferske spor, totalt uinteressant, gikk rett over de, så blir nok ingen elghund 8)

 

Moro å se at hun trives i snøen, nesten så hun går bedre nå enn før snøen kom, fine søksrunder!

Hadde en "flott" los på ekorn i dag også, tror det var samme ekorn som i går, ivertfall på samme sted.

 

Isi gikk 17 km med en fart på 5.3 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Vært ute og lufta skia i dag også, 10 minus og vindstille, nydelig vintervær!

 

Gikk en brukbar runde, men dårlig me fugl i dag også, virker som storfuglen har trekt ut av terrenget etter at snøen kom.. :trist:

Hadde opp 2 ryper, og fant en orrhøne som reven hadde tatt iløpet av natten :forvirra: Så spor etter orrfugl andre steder og, men bråka litt i snøen, så mulig de stakk før vi kom dit de var. Helt sykt med spor etter rev og mår, så de må nok ta litt av skylden for at fuglebestanden er som den er. Skal sette ut noen mårfeller på nyåret, så får vi se hvordan det går, har også 2 reveåter liggende ute, må tro det detter noen etterhvert..

 

Isi gikk brukbart i dag, med flere utslag på 2-300 meter.

Ble 17 km med en fart på 5.7 km/t.

Link to comment
Share on other sites

Da er sesongen over og Isi`s første høst er unnagjort, er fornøyd med utviklinga hennes utover høsten!! Hadde målsetning om å skyte en fugl for henne, og det ble 2 så det sier vi oss godt fornøyd med :D

 

Var nok en skikkelig vekker da vi fikk tak i røya, skjønte nok litt mer hva vi skal drive med i skogen, og hadde flere fine loser og finnende etter den episoden, men jeg må nok ta litt av skylden for at det ikke ble felt flere fugl i høst :lol: Lærer litt etterhvert jeg også.. :mrgreen::mrgreen:

 

Ble 25 turer på oss i høst, nesten bare på vårt eget terreng, blir nok å dra litt mer rundt og jakte neste sesong da vi er litt mer innjagd begge 2, merker jeg begynner og bli godt kjent her nå, så nye områder blir nok bra for både jeger og hund.

 

Har summert litt etter jaktturene i høst, og sett litt på fuglebestanden i jaktområdet ( ca. 10.000 mål)

 

Turer : 25

Tiur : 12

Røy : 5

Orrfugl : 53

 

Hadde en del turer uten observasjoner av fugl også, og enkelte turer med opptil 20 orrfugl, men synes at fuglebestanden er under normalen, mye rev og mår gjør nok sitt til at få kyllinger overlever. Lite røy lover dårlig for neste års produksjon, får håpe de som er igjen overlever vinteren.

 

Må vel prøve oss litt på sporing av mår på nyåret, så blir det vel noen treningsturer etter storfugl hvis føret tillater det.

 

Mål høsten 2012: 5 fugl! :mrgreen:

 

Bør være gjennomførbart hvis hun fortsetter utviklinga si, og vi får mulighet til å jakte så mye som jeg har lyst til 8)

 

Ellers skal vi stille på minimum en utstilling, og forhåpentligvis prøve å få til en jaktprøve.

 

GOD JUL! :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nytt år, nye muligheter. Vært ute å spora litt mår i dag, eller iallefall vært ute å sett etter mår.. Så nye spor i går da jeg var ute, og fant igjen ett spor i dag. Ble los ganske umiddelbart etter at jeg ble var sporene, men var jammen en liten ekorntass som satt oppi grana der! Mårsporene hadde vinkla av, og gått opp i ei ur, så ble ikke at vi dro etter den. Rimelig mye snø her, men hunden kom seg greit fram, VELDIG glad for å få løpe løs igjen, etter mange dager i bånd. Hadde med nytt åte og bytta ut i mårfellene, så nå er det vel bare et tidsspørsmål før vi får tak i en. (Håper jeg) 8)

 

Ble nesten 10 km på henne i dag, med fart på 5.2 km/t

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har vært på 1 års kontroll hos dyrlegen i dag. Alt så fint ut, og fikk vaksine, så da blir det vel ett år til neste gang :)

Fikk veid henne også, 8.3 kg. Bestilte kur mot nesemidd, da hun snøfter litt enkelte ganger..

 

Ellers har det blitt mindre aktivisering i det siste, for mye snø til at det går an å ha henne med i skogen. Har vært å rent litt på ski med henne i bånd, fin trim for både hund og eier. Merkes på hunden når det blir for lite trim (for og si det sånn).

 

Søndag blir det bursdagsfeiring i heimen, da er Isi 1 år! :))

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Liten oppdatering..

 

Har bada Isi i dag, og klipt klør og gått over pelsen med kam, ble jammen mye røyting etter badinga.. Skjønner at man må ta det i god tid før utstillinga.Har samla opp pelsen som jeg kamma av henne, har en tante med eget spinne-utstyr, så har planer om å samle sammen nok til å lage lue eller votter av ulla, rimelig ekslusive greier :mrgreen:

 

Står ganske bra nå, trent litt på det hver dag, og er blitt bedre i bånd også, så får bare fortsette med treninga framover. Har trent inn sitt og ligg også, greit å ha litt å holde på med når vi ikke kan slite oss ut på jakt.

 

 

zkllxi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Utstillinga gikk kjempebra!! :P

Fikk først excellent og ck på bedømminga, fikk mye skryt av dommeren. Hun var litt gira da vi kom til utstillinga, men ble noe roligere før vi skulle i ringen. Løp greit rundt i ringen, men ble ikke helt som jeg hadde øvd på hjemme da jeg skulle få henne til å stå for dommeren :lol:

Godbitene var helt uinteressante, så var ikke like lett som hjemme men det gikk da på et vis. Dommeren fikk se på tennene hennes, og logret og prata litt med han underveis så det gjorde nok saken bedre.

Utmerket mentalitet, bare skryt på kropp og bevegelser. Så fikk vi bir i tillegg, var eneste spets, og big. Da var det bis neste. Konkurrerte mot en søt liten breton og en russer støver.På slutten måtte vi og hun med breton`en gå opp og ned i ringen som avslutning.

 

Så ble vi jammen BIS på vår første prøve på utstilling, med breton på 2, og russerstøver på 3.plass. Ble nesten målløs der jeg sto!! Hadde ikke våget å tro noe sånt i går for å si det sånn! ;) Men herregud det var moro, skjønner at folk kan bli hekta på dette :mrgreen:

 

Fotografering etter BIS kåringen. Mulig det kommer noe i lokalavisa da det var journalist der og tok bilder og noe intervju..

nqo8pc.jpg

 

Frøkna med sløyfene og 1.premien, en flott håndlaget veggklokke. Fikk 2 sekker hundemat også :)

148hj6c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye. :)

 

Ett lite spørsmål. Ser at hunden har litt ekstra krøll på rompa. Kan jo være bare på de bildene her da, men har ei tispe sjøl med noe en kan kalle elgehundhale. Ble det kommentert av dommeren?

Er usikker på hvordan de bedømmer det bare.

Link to comment
Share on other sites

Nei fikk ikke noe anmerkning på det, er nok bare bildet som får det til å se sånn ut :winke1:

 

Edit : Her er kriteriene for hale, direkte klippet inn fra nsfn.no : Kraftig ringlet helt fra haleroten i en bue forover tett langs ryggen, deretter nedover og svakt bakover flatt inntil låret. Halespissen når til midten av låret.Utdratt når den omtrent til hasene.

 

Kritikken ble : Excellent, velskapt hode, passe tung kropp. Velstilte gode ben.Utemerket pels og farge.Meget gode bevegelser.Utmerket mentalitet. :D Ung og lovende hund ifølge dommeren, og veldig glad, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Ble en snartur til veterinæren i går kveld. Kom inn i stua og der sto spetsen på stuebordet og spiste melkesjokolade så spruten sto rundt kjeften på`a... Fant ut at hun hadde fått i seg 6-7 striper av den, altså nesten en storplate! :shock:

 

Så ble en sprøyte med brekningsmiddel til dessert etter sjokoladen!! Gikk 30-40 sekunder så kom alt opp igjen, var mye sjokoladesaus for å si det sånn.. Men var bra det var melkesjokolade og ikke mørk kokesjokolade, da det er MYE giftigere enn melkesjokolade.

 

Fant på nettet at en plate mørk kokesjokolade er nok til å ta livet av 2 finsk spets :overrasket::overrasket::overrasket:

 

Hun er i fin form i dag, og ser ikke ut til å ha tatt noen skade av inntaket, men glad jeg ble oppmerksom på det, og fikk henne fort til veterinær!

 

Blir ikke å la sjokkis stå framme på bordet noe mer hos oss!!!

Link to comment
Share on other sites

Huffda. Lei opplevelse det.

Har hatt støvere tidligere og de har fått sjokolade av meg. Ikke store mengder da. Hadde ikke hørt at sjokolade var farlig for hunder.

Etter at jeg fikk spets då var det flere som sa det til meg så jeg begynte å undersøke litt. Fant da det samme som du linker til og ble litt sjokkert. (skamfull). Trodde virkelig ikke at det var slik.

Er rimelig påpasselig på at hunden ikke får i seg sjokolade mer.

Bra at du fikk se det ihverfall så skjedde det ikke noe galt.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute på sesongens siste treningstur før båndtvangen slår til. Snødd 10-15 cm i natt + de 150 cm vi har fra før, så var krevende forhold med masse råtten snø, tungt å ferdes for både folk og hund. Men var ett flott vær, solskinn og greier, med ett par skikkelige snøbyger innimellom..

 

Tok opp en fugl i tjukkskogen, dro av nedover ei li 170 meter, losa litt for så å slippe. Regner med fuglen dro over dalen og videre, hunden kom iallefall tilbake.

 

Dette skjedde en gang til akkurat da jeg hadde slitt meg opp en motbakke på 150 meter, dro av nedover og losa en liten stund før hun slapp og kom tilbake.

 

Så ble det los igjen midt på dagen, lot henne holde på i 10 min før jeg sleit meg bortover for å se hva hun dreiv på med. Hun sto nedi ett lite dalsøkk, ganske tett granskog. Hun losa rundt ett grantre, markeringa var ikke all verden, men hun losa godt og kosa seg skikkelig. Lot henne holde på en stund før jeg gikk fram og ropte for å støkke ut losobjektet. Da fløy det ut en orrhane fra grana, satt rimelig åpent til, så hadde nok fått den hvis det hadde vært en jaktsituasjon. Kjempemoro!!! :D Godt å se at hun ikke har glemt alt fra situasjoner med fugl tidligere i sesongen.

 

Isi gikk 11 km med en fart på 4.6 km/t. God fart til å begynne med, dårligere etterhvert som kreftene tok slutt, merkes at formen ikke er på topp både for meg og hunden.

 

Edit : Da jeg kom ned til bilen sto hun ved bakdøra å venta. Lukka opp døra og sa "hopp inn". Og inn spratt a :lol: Lydig eller bare drit sliten? Litt begge deler sikkert :P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spetsen min tok 75 poeng å førstepremie på første jaktprøven sin 1 år å 2,5mnd gammel 8) , men så har det liksom ikke tatt helt av etter den tid.

på den prøven var det 2 fulltid på orrhane å 1 fulltid på høne. har skutt noen høner i ettertid, men ikke en eneste hane enda. som regel stikker de før losen har vart i 1 min :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har vi sånn smått begynt på å få opp formen til jakta igjen, prøver oss litt forsiktig på sykling, ett par ganger i uka, 5-6 km hver gang. Blir nok å strekke distansen utover sommeren så vi har ett lite grunnlag til båndtvangen blir opphevet og den virkelige treninga begynner.

 

Var ute på en tur ista, og da vi kom inn igjen så jeg blodflekker på gulvet :o Sjekka over beina på hunden, men det var ikke det som var problemet, vi har fått vår andre løpetid!!! Trodde de bare løp en gang i året, så tenkte ikke at det ble før i November siden hun hadde det sist da. Så det blir gode saker til vi skal på spetstreff om 14 dager..... :evil:

Må nok passe litt ekstra godt på så ikke noen rekker å smette`n inn mens vi er der :lol:

Har ikke planer om valper før tidligst neste år..

 

Regner med det skal gå bra, men blir nok en del frustrerte hannhunder den helga 8)

 

Ellers har jeg vært en del på skytebanen og trent, har skal vi ha uttelling på hver eneste skuddsjanse fremover :mrgreen::mrgreen:

 

Har lett litt etter terreng i Sverige fra 25 Aug, men ikke fått bestilt noe enda, mulig vi drar dit vi var i fjor (Valsjøbyen).

 

Hvis noen har tips om bra terreng i Jamtland så er det bare å rope ut! :)

 

Kommer til å melde oss på jaktprøve i Lierne første helga i September, såfremt ikke noe uforutsett dukker opp!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fredag til Lørdag var vi på spetstreff på Langvassheimen i Namdalseid, nydelig plass og masse trivelige folk!! Fint og varmt vær begge dager vi var der, kun avbrutt av ett skikkelig regnskyll på Lørdagen.

 

Fredagen gikk med på sosialisering av hunder, og "littegrann" spetsprat.. 8) Var vel rundt 20 hunder samlet, da blir det en del bjeffing.. Men bedret seg utover lørdagen da de fleste hadde fått bjeffa fra seg :winke1:

Utpå kvelden ble det grilling og godt drikke, mye knott, men god stemning og mang en god jakthistorie!

 

Isi var populær hos hannhundene med tanke på løpetia, og upopulær hos tispene. Var spesielt en herremann hun var begeistret for, Metso, var stadig bortom han da vi passerte og stilte seg til og la halen til siden så han fikk tilgang :lol:

Hadde nok blitt parring der hvis vi hadde latt de fått holdt på, men det er ikke aktuelt denne gang.

 

IMG_0141.jpg

 

 

Lørdag var det utstillingstrening, greit å få trent litt sammen med andre spetser, pluss at vi fikk mange gode tips for å gjøre det best mulig, og få vist fram hunden fra sin beste side. Ble veldig varmt for både hunder og folk da vi holdt på med dette, så ble en liten dukkert for hunden etterpå :D Isi hoppa faktisk uti vannet fra en stein kvelden før, hun som vanligvis er livredd vann.. Trengte vel litt avkjøling, men var snar til å svømme iland igjen etterpå.

 

IMG_0170.jpg

 

Lite portrettbilde til slutt

 

Isifisi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute på sykkeltur i kveld da vi kom over en grevling som satt i grøfta 200 meter fra huset vårt. Den var tydelig redusert og var såvidt den fikk kravla seg opp av grøfta og inn i skogen da vi passerte. Dro hjem og henta rifla og gikk inn der jeg så grevlingen gikk inn i krattet. Ganske krevende terreng, med høye bregner og steinur, så hadde ikke helt troa på at vi skulle finne den igjen. Men Isi fant sporet kjapt, og jeg bare ga henne 2-3 meter bånd og fulgte etter. Var litt skeptisk mtp at det var så uoversiktlig, ikke akkurat interessert å få skada hund nå bare en drøy måned før jakta. Etter 30-40 meter ble det los oppi lia, og der lå grevlingen imellom to store steiner. Tipper den hadde blitt påkjørt av bil, for ryggen var mest sannsynlig knekt i og med at den dro seg framover på frambena. Fikk avlivet den på stedet og fikk slutt på pinelsen..

Hunden synes det var stas, var meget fornøyd etterpå :)

 

Så da har vi fått vår første grevling, selv om det ikke akkurat var "normal" jakt da. Hunden markerte 150-200 meter lenger bort for der vi så grevlingen første gang, og der var det og bremsespor, fulgte sporet hele veien i grøfta opp til funnstedet så konkluderte med at det måtte være der den ble påkjørt.

 

grevling.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fikk sjekka kneledd i dag, patellastatus : 0 :P

Sjekka tennene også, alle var på plass!

 

Vekta viste 8.4 kg, hun er akkurat passe på hold nå, kjenner ribbeina greit. Liten og lett i kroppen bør gi god fart i skogen når den tid kommer :)

 

Skal prøve ut Troll fòr når jakta nærmer seg, hørt masse positivt om det.

 

Har meldt på jaktprøve, så får vi vente og se om vi får plass.. Håper det går greit!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hjemme igjen etter sesongens første slipp! Litt skodde, småregn i lufta og vindfullt på toppene, men fin temperatur for hunden (12 grader).

 

Tok ut en jerpe nesten med en gang vi starta å gå, losa i 20 sek før den dro sin vei. Litt trang i søket til å begynne med, lå på 40-50 meter det første kvarteret før hun dro ut litt lenger etterhvert. Lå stort sett på 60-100 meter resten av turen, med noen runder på 200 meter innimellom. Ganske krevende terreng vi gikk i, med masse åser og bratte områder så da blir søksrundene deretter..

 

Prøvde å klokke henne litt på søksrundene mtp at vi skal på jaktprøve om 2 uker, lå rundt 3-5 min nå, så det er ikke all verden, men vi får tro det drar ut litt når vi får flere slipp utover høsten.

 

Synes hun virker modnere i hodet nå, driver ikke på med så mye tull innimellom. Innkallinga går som en drøm nå i forhold til for ett år siden :lol: Kallte henne inn flere ganger under turen, null problem. Samme da vi var ferdig for dagen, åpnet bakluka på bilen og inn i buret spratt ho :mrgreen:

 

Så 2 liryper og noen jerper til, dårlig med skogsfugl foreløpig.. :x Men ØRN!! Faans skapning.. Rett etter at Isi tok opp den første rypa, sto på en høyde i terrenget, og fikk se en ørn som svevde inn rett over der Isi sto. Hadde med rifla (i tilfelle vi kom over rev eller grevling) og skaut ett skudd rett over ørna for å få henne til å stikke. Det fungerte og hun dro langt avsted, fulgte henne med kikkerten for å være sikker på at hun ikke gjorde en runde og kom igjen..

Så, en halvtime etter, var vi kommet så langt at vi skulle skifte retning og gå imot bilen. Akkurat da så jeg Isi dra ut 100 meter oppover i terrenget. Stoppa opp for å se om hun tok opp fugl ettersom hun var så bevisst i steget, da fikk jeg se ørna igjen sveve rett over bakken kanskje 100 meter over der Isi befant seg. Det så Isi også, og hun la på sprang det hun greide mot der ørna var.. :roll:

Så på gps`n at hun var 250 meter unna, kanskje 70-80 høydemeter fra der jeg sto. Tok rifla og dro ivei ett par skudd i håp om at det skulle skremme ørna igjen, før hun fikk øye på hunden. Sto en liten stund og så på gps`n og lurte på hva faen gjør jeg nå? Så at hun var rolig på 250 meter, ropte på henne og prøvde å kalle henne inn, men null reaksjon.. Begynte å løpe opp mot der hun var, for å se om noe var skjedd, og da jeg var 150 meter unna så jeg at hun var på vei nedover mot meg, litt letta da for å si det sånn..

 

Om ørna ble skremt av skuddene vet jeg ikke, men hadde den tenkt å tatt hunden så hadde ikke det vært noe problem da hun var i helt åpent terreng. Heldigvis gikk det bra, men jeg fikk meg en skikkelig støkk ..

 

Virka som hunden ikke skjønte alvoret da, hun ble bare gira av situasjonen, trodde vel det var en tiur e.l., og søkte ut bedre enn før 8)

 

Har nok en sammenheng med lite skogsfugl og masse ørn og hauk, litt fortvilt situasjon egentlig. Sauebøndene rundt her har mistet mange lam i år til ørna, men å få ta de ut? Ikke aktuelt.. :evil:

 

Fin fart på Isi i dag, lå på 7 km/t de første 3 km, før det falt litt utover dagen, endte på 5.7 km/t i snitt.

Løp 17.1 km totalt

 

Blir nok ett slipp til på torsdag før vi setter kursen mot Sverige på Fredag for ett par dager med jakt.

Lørdagen etter stiller vi på jaktprøve i Lierne, så får vi håpe det står bedre til med fuglebestanden der.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra de Svenske skoger etter en og en halv dag med jakt. Knallvær på Lørdag, men litt mye vind på toppene. Dro ut 0800, hadde tenkt oss ut tidligere på morgenen, men var en del skodde så vi tok heller en time ekstra før vi dro ut. Gikk 4-5 timer i fint skogsfuglterreng, gammel granskog med innslag av furu. Hadde opp en røy etter en halvtimes gange, etter det var det ikke mer å se. Hunden jobba greit, dro ut 70-100 meter og hadde søksrunder på 3-5 min. Ble 19.3 km på henne denne økta, med en fart på 5.8 km/t. Litt småkupert terreng, med en del variasjoner i høydemeter.

 

 

Dro tilbake til campingvogna og spiste og slappa av etterpå, noe som viste seg å være smart iogmed at det begynte å regne noe helt sinnsykt + lyn og torden. Da det ga seg etter ett par timer dro vi ut igjen, til ett annet terreng. Dette så enda bedre ut enn det vi gikk i først på dagen, fantastisk flott skog så hadde virkelig trua da vi begynte å gå. Støkka ut ei røy fra ett tre etter kvarters gange, fikk los på det tomme treet etterhvert da Isi kom igjen fra en runde. Gikk videre og etter en halvtime hørte vi at det lette to storfugl i skogen 100 meter foran oss, hørte de slo inn i tre nesten umiddelbart, og så ble det los. O herlige los! :twisted:

Snek meg fram i tettskogen, prøvde å komme i posisjon så jeg fikk øye på hunden. Så etterhvert hvor hun sto, så kjapt over treet, en lang furu, med en del kvist. I tillegg var det en bjørk foran lostreet, så hadde bare utsikt til den øverste halvdelen. Så ingen fugl, måtte prøve å komme meg til siden og rundt for å få bedre sikt.. Gjorde en klassisk nybegynnerfeil, og gikk ikke nok tilbake før jeg prøvde å runde rundt, og røya så meg akkurat i det jeg så den.. :roll: Da stakk begge ut, og jeg sto igjen med en lettere irritert spets..

Litt småpisst jeg også, men glad over situasjonen, og hvordan hunden oppførte seg. Hunden gjorde alt riktig, fuglen satt, men hva hjelper vel det når han med børsa blir litt for ivrig... :? Nuvel, blir vel flere muligheter :P

Hunden jobba veldig bra denne økta, hjelper veldig på når man kommer i litt fugl! Hun løp 10 km totalt, med fart på 6.5 km/t, noe av det bedre hun har prestert!! Lå jevnt ut på 100-150 meter, og i gallopp nesten hele tiden, så det var moro! :mrgreen:

 

IMG_0596.jpg

 

Var ute ett par timer på Søndag også, med konstant regn og vind, dårlige forhold! Hadde glemt å skru av halsbåndet dagen før, så det var tomt for strøm da vi startet, typiske greier.. Fikk ikke hunden ut på søk, lå innenfor synshold hele tiden. Vet ikke hvorfor det ble sånn, om det var fordi hun var sliten fra dagen før, om det var pga det dårlige været, eller om det var bjørn i området? Blir spekulasjoner, men er ung enda, så må vel regne med en dag av hvert når det kommer til prestasjoner.. Så ingen fugl denne dagen, men hadde en kort los på ett eller annet inne i tjukkskogen uten at vi fant ut noe av det.

 

 

IMG_0616.jpg

 

 

IMG_0628.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tilbake etter tur i Sverige. Umnes som ligger ca 6 mil fra Storuman.

Flott terreng. Mye urskog der vi jaktet, men desverre lite med fugl.

Fikk da en tiurlos etter ca 15 min første dagen, men fikk ikke skutt. Ca 30 min senere ny los. Hørte fuglen kakle så skjønte det var ei røy. Var vanskelig å få øye på den. Var skikkelig tett der.

Etter 15 min med los ble den skutt på ca 5-6 meter. Satt i ei bjørk mellom noen gamle graner. Sto lenge å kikket før jeg til slutt fikk se litt av den ene siden på den. Første fugl skutt for hunden. :)

Det var 2 stk som smilte. Jeg gliste og hunden viste tanngard den au git.:)

Han jeg hadde med meg fikk 2 røyer og 1 orrfugl den dagen.

Ble ikke noe mer fugl på de 2 neste dagene. Jeg fikk ikke noe mer los. Hunden hadde litt dårlig utslag og fart av en eller annen grunn. Bruker å gå bedre. I ene terrenget var det nok bjørn. Så møkk mange plasser.

Kompisen min hadde vel 3 loser til på den tiden.

Vi var fornøyd med turen allikevel. :)

Link to comment
Share on other sites

Første jaktprøve unnagjort, endte med 54 poeng og 3.premie!! :D:D:D

 

Tok opp ei røy etter en liten halvtime, fløy opp 50 meter fra oss, og rett opp i ei gran. Isi etter og starta å lose. Sto 5 meter fra treet og losa fast i nesten 5 minutter, så dro hun 10-20 meter ifra noen ganger, for å komme igjen og gjenoppta losen. Vi gikk fram og støkte ut etter ca.10 minutter. Hun fulgte etter i 1.26 min før hun kom tilbake, røya dro langt ut.

 

Etter dette tenkte jeg at hun kom til å gire om og jobbe bedre, men det motsatte skjedde... Ville ikke lenger ut enn 30-40 meter den neste halvtimen, og lite motivert søk. Masse elgspor i området, går an hun ble litt reservert pga dette.. Men så tok hun opp en orrhøne og en hane. Begge slo inn i tre rett etter opptak, men hanen dro direkte ut, med hunden etter. Fikk ikke noe los på hanen, men kom tilbake til høna etter en liten stund. Bjeffa litt under lostreet og høna kom med motsvar. Fikk 5-6 bjeff på henne før hun dro ut av treet, så ble for lite lostid på denne.

Fulgte etter ca 60 meter før hun kom tilbake. Etter dette søkte hun bra, med god fart og motivasjon!

 

Etter ca 2 timer fikk hun nok en orrhane på vingene, men denne dro også pokker i vold, så ble ikke mer utav det. Og vips så var 3 finnende i boks og bare en drøy halvtime igjen for å pynte på resultatet.

Men vi fant ikke mere fugl, så var litt spent på resultatet, om det holdt til premie!

 

Det holdt til 3.premie og det er vi veldig fornøyd med! Hadde vi hatt litt flaks og fått en eller begge orrfuglene til å sitte kunne det blitt riktig bra, ifølge dommeren! En riktig spennende hund med gode forutsetninger for å gjøre det bra i framtiden, moro å få høre slikt, gir oss motivasjon til å satse videre! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Første dag på jakt her hjemme i høst, og jammen ble det fugl i sekken også! :mrgreen:

Starta ut på morgenen med pent og varmt vær, men en del vind!

Gikk i 6 timer totalt, hunden jobba veldig bra i dag, god fart og fine søksrunder!

Starta med å støkke ut en storfugl fra ei gran, Isi fulgte etter 250 m ifølge astro, men fikk ikke mer ut av den.

Så tok hun opp ei røy, denne dro langt ut med vinden, fulgte etter 80 m før hun returnerte.

Så ble det full los på ei orrhøne. Hørte den kakkla før losen starta, satt nok i et tre da Isi fikk rede på den. Losa i 5 min mens jeg snek meg innpå, fikk ikke øye på høna da Isi markerte på ei gran ved siden av treet høna satt i. Endte med å støkke ut denne.

Så ble det los i ett område jeg ikke hadde trua på at det skulle vært fugl! Tett bjørkeskog/plantefelt med ei lita avlang myr midt i. Så ikke hunden, men kikka gjennom ei lita gran som sto midt området, måtte være der det satt fugl i tilfelle det var noe.. Fant ingenting, og gikk ned og i posisjon for å prøve å få øye på hunden. Kommer ut på myra og da drar orrhøna, FRA GRANA.. Typisk..

Ny los, ny høne. Hørte kakkling nok en gang, før det ble los 50 meter foran oss. Denne satt ikke lenge, kanskje 1 minutt før den dro.Satt nok i tre da Isi kom denne også.

Så kom vi over ett jerpekull rett før vi kom til bilen, Isi jagde de ett par runder før jeg fikk øye på ett par da de slo seg inn i ei høy gran 50-60 meter fra oss. Hunden under og full los! Løfta rifla til skuldra, fant jerpa i kikkerten og klemte til! Datt rett ned i kjeften på spetsen! 8)

Fugl er fugl og los er los! Godt fornøyd både jeger og hund :)

Kommer bilder etterhvert da jeg hadde med journalist fra Namdalsavisa, fikk tatt noen fine bilder. Kommer vel en reportasje i Namdalsavisa på Fredag, moro å få litt fokus på spetsjakt.

 

Sliter litt med astroen for tiden!!!! :evil: Hundeenheten mister kontakt med satelitten.. Og jeg med hunden.. Hva kan dette komme av? Ble sånn sist gang da jeg var på jaktprøve også :| Kan det ha kommet noe fukt inn i gpsdelen på halsbåndet? Får inn hunden noen ganger, før den detter ut igjen.. Meen.. Går jo å jakte uten, men er jo vant til peilen så.. Får vel levere den inn da jeg har garanti enda (1 år gammel)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...