Jump to content

Finsk spetsen Isi (Kvannildalens Fixa)


raysaur

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått meg en finsk spets, ei tispe som vi har kalt Isi. Hentet hun i helga hos Kvannildalens-kennel (kvannildalens.se) i Funåsdalen i Sverige :D

9joqax.jpg

 

 

Ble en lang kjøretur hjemover, lurte litt på hvordan hun ville ta 7 timer i bil men det gikk over all forventning, lå i fanget til samboeren min og sov nesten hele turen. Hun er veldig sosial og glad i oppmerksomhet, men også sta og uredd, noe vår border-collie på 5 år får merke :lol:

95mp0w.jpg

 

Første søk, noe begrenset pga 1 meter med nysnø!! :twisted:

96hwkj.jpg

 

 

Hun sover i bur på siden av senga vår, og det fungerer bra, sover fra 23 til 06.30, kan ikke klage på det :wink: Godt på vei med å bli husren og, sier ifra når hun må ut.

 

xd5zeh.jpg

 

 

Blir og oppdatere denne tråden etterhvert, litt om hennes utvikling (og min 8) ) i hjemmet og skogen, forhåpentligvis litt bilder, og andre erfaringer vi gjør oss

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Isi i en uke nå, og her skjer det ting hver dag. Har blitt mer og mer fart i henne for hver dag, herjer og biter i det meste hun kommer over :shock::D Har hatt henne en del ute i skogen, får ut masse energi der, blir litt greiere og ha inne etterpå :lol: Håper vi får litt minusgrader på natta så det blir skare, så vi får kommet oss litt lengre ut i marka.

 

Forsikring har det og blitt, valget falt på Agria.

 

Blir to uker med fri nå, så da blir det god tid til båndtrening og diverse sosialisering :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten oppdatering her. Har trent litt på å gå i bånd nå, litt overrasket over hvor greit det går. Litt innkjøringsproblemer selvsagt, men etter ett par turer går hun med slakk i båndet, jevnt og pent. Går turer på ca 1 km pr.gang, hvor langt er "greit" å gå med en valp på nå 10 uker? Tåler greit den turen vi går i allefall, mer enn nok energi igjen når vi kommer hjem :lol:

 

Kom og sitt er spikra nå, jobber med ligg for tiden. Imponert over hvor fort de tar til seg ting.

 

Ellers går losen jevnt ute, både på småfugl og alt annet som rører seg.

Link to comment
Share on other sites

hvor langt er "greit" å gå med en valp på nå 10 uker

Her vil du nok få "en million" svar, men det viktige er vel at det ikke er noen form for kondisjonstrening i denne alderen. Gå en tur for å gjøre seg vant med verden og kjøre båndtrening.

 

Ellers erfarer du vel mye av det samme som alle spetseiere har opplevd. Ingenting er for ubetydelig til å bjeffes på :smile:

Jussi (altså min hannhund) lærer også utrolig fort, sjøl i en alder av snart 8 år. Problemet er vel mer hvor lenge jeg klarer å holde oppmerksomheten hans. Min erfaring med spetsene er akkurat dette. De lærer fort, men gidder ikke holde på med det så lenge. Jussi er ikke så glad i mat heller, så jeg har ikke så mye å lokke med. Tipper de kunne ha funket utrolig bra på agility med rett trening, så spretne som de er.

 

For å slite ut Jussi nytter det ikke med å gå tur i band, det er trening som krever bruk av hodet som gjelder. Et kvarter med diverse øvelser i stua (hvis han da er interessert i godbiter denne dagen) sliter utrolig mye mer enn en to timers gåtur.

 

Ellers vil vel innkalling og det å holde kjeft inne være to ting å trene på som vil spare deg for mye frustrasjon i åra framover...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Begynner å bli mindre snø i marka her nå, så vi var ute på en litt lengre tur i skogen i dag.

 

21m92tf.jpg

 

Så ikke noe skogsfugl, men tok opp ett par duer, og fikk selvfølgelig los på småfugl :lol:

Fikk trent litt på forsering av bekker, rimelig bløtt i terrenget nå med all snøsmeltinga.

Har vært hos veterinæren og fått vaksine og sjekk, gikk veldig greit, og alt så bra ut :)

 

Har vokst en del på den måneden vi har hatt henne, så nå begynner astroen og passe, ser ikke ut til å plage henne heller.

 

2ry3ec1.jpg

 

Ellers har vi klipt klør i dag, ikke så ivrig på det, men det ble da etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Var ute på Fredag i nydelig vær, gikk en runde på 5 km i ett terreng der jeg nesten bestandi ser fugl under jakta, i håp om at vi skulle få sett oss en storfugl. Så framgang fra forrige tur, da dilta hun mest etter meg og ikke mer enn 5-6 meter tilside for meg, men nå løp hun 10-15 meter foran og oppi 35 meter til side, blitt litt tøffere.

 

Da vi var gått litt over 1 km så jeg at hun ble ivrig på noe, og hun forsvant bak en haug og kom bort for meg. Så hørte jeg en fugl som tok til vingene og ett par intense bjeff før jeg så en orrhøne som passerte, Isi løp etter 20-30 meter før hun kom tilbake til meg. Noe stolt da ja! :) Så løp hun tilbake dit fuglen kom fra og kikket på meg, ville tydelig at vi skulle sjekke det ut nærmere, noe vi også gjorde, men satt ikke flere igjen.

 

Så ikke mere fugl den dagen, men kom over flere plasser det hadde vært tiur, og fikk da smakt på litt tiurbæsj! :twisted:

 

70e6ol.jpg

(Ja peilen ser stor ut, men hun synes det er helt greit å ha den på, har god kontroll på henne i tilfelle hun finner på å stikke litt lengre ut og..)

 

 

Lørdag var vi å kikka på utstilling i Brønnøysund, fikk ikke deltatt på grunn av at hun ikke er gammel nok. Men traff ett par artsfrender fra Mo i Rana, og masse sikkelhunder :lol: Hun er VELDIG interessert i kontakt med andre hunder, liten som stor..

Link to comment
Share on other sites

Flott hund og det er en herlig tid. nå blir jeg en del av hylekoret, men det er håløst å gå i skogen og lete etter fugl med løs hund og skrive om det i ett offentlig forum. Skal du gjøre bikkja skogsvant får du ivhertfall holde deg i områder der det er så liten sannsynlighet som mulig at du kommer i kontakt med vilt. Selv da er det forbundt ved lov. Trening i fugl tar du etter 20 august.

 

Lykke til med herlig hund.

Link to comment
Share on other sites

Røya klekker ofte første uka i juni. Før den tid ligger hun ca 25 dager og ruger. Det tilsvarer at det er omtrent nå eggene legges. I rugeperioden er høna veldig var for forstyrrelser. Om bikkja kommer bort i reiret, støkker høna og snuser rundt ved eggene er det kullet borte. Synes du det er verdt det??

 

Beklager surmagen, men det er greit å tenke seg om. Dette kan skje med hunden i bånd og det, men området som den da dekker er betydelig mindre slik at risikoen for dette minskes betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Du Henrik det høres ut som du har litt greie på det her, så jeg lurer litt på når annet vilt snuser rundt reiret,men ikke finner egga, blir det kullet borte også? Er det ikke så att om røy ligger på reiret vil den ikke da heller lokke bort det som kommer for lure det unna eggene? skal ikke forsvare noe som helst her,men jeg lurer.

Link to comment
Share on other sites

Som småunger fant vi et storfuglreir rett ved der vi bodde. Vi var nysgjerrige på dette og var bort å kikka på dette ved noen anledninger. Syns jeg husker vi støkte ut røya de to første gangene. Etter det så vi ikke røya mer men egga lå der. Vi lot egga ligge for vi trodde bare røya var ute og luftet seg en tur. Til slutt måtte vi sjekke ut dette og egga var da kalde og råtne inni. Røya hadde mest sannsynlig forlatt reiret etter vi hadde støkt ho et par ganger.

Det at røy og orrhøne prøver å lokke vekk rovdyr har jeg bare sett de gjøre når kyllingene er klekt. Men sikkert ingen regel uten unntak.

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg sett å, att dem lokker unna når dem har kyllinger, men har enda til gode å finne reir, men sånn sett av deres opplevelse så er det jo litt skummelt med alle di vilkameraene som settes ut på reira, er jo ett prosjekt gående på det,,,,,

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa: med fare for å virke surmaget. Jeg kjenner ikke trådstarter og hans erfaringsgrunnlag. Derfor tenkte jeg det var greit å hinte om at dette kan være kilent når jeg forsto det slik at trådstarter gjerne ville ha sin valp i fuglelukt og støttet hunden i å søke setet.

 

Har selv vært med på å støkke orrhøne fra reiret med hund i bånd (langs lite brukt sti). En uke senere var høna borte og eggeskall igjen. Synes det var en kjedelig opplevelse og ble overrasket over at det kan være så lite som skal til.

 

Finskspets: Av dine andre innelgg her inne forstår jeg det som om du jakter en del skogsfugl. Da regner jeg med at du VET at det er slik at hønene forsøker å lure bort en fare. Man kan komme borti reiret for det.

 

Som sagt: lykke til med flott hund.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har vi ordnet oss nytt våpen til jakta, en CZ 455 American 22.WMR! :) Med en liten Gamo 4x32 kikkert på toppen. Lita fin børse som blir lett å bære med seg!!

 

Har i tillegg bestilt kikkert fra Usa, en Bushnell Legend Ultra HD 10x42.

11c48k9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott hund.

 

Min faste jaktkompis, som døde bare 50 år gammel i januar, hadde finsk spets, tispe. Jeg jaktet med henne i mange år. Nå er hun 10 år gammel og blir ikke brukt i skogen lenger. Utrolig flott hund. Hun vokste opp blandt katter og skulle nesten tro hun lærte noen triks av dem. Et par ganger tok hun orrfugl selv etter at vi hadde bommet noen ganger tidligere på dagen :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har drevet og laget hundegård de siste dagene, og nå er det rimelig ferdig, venter bare på elementene fra KKimport, og ta på hull inn i garasjen så blir det innflytting på Isi og Boss. Har kjørt bort en del masse, og fylt opp med grus igjen pga leirebunn. Ble gravd grøft og fylt med stein og gravd ned kum med rør til dreneringa rund garasjen.Bruker 4tom4 impregnert rammeverk med netting under, og fylt i 10-15 cm med 8-11 pukk.

 

2gwaxow.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er elementene på plass, og hundene har flyttet inn! :) Håper de blir litt roligere når de er inne sammen nå, når de får herja av seg i hundegården!! Hehe.. Men må vel koste på Boss en liten kastrering snart, så det ikke blir familieforøkelse i hundehuset.. :shock:

 

2cfd0kn.jpg

 

 

Ellers gleder vi oss te helga, da skal vi på spets-treff på Namdalseid!! Blir moro for Isi å treffe andre av samme sort, ikke akkurat hverdags det!

Link to comment
Share on other sites

Finfine greier..

 

Dør karmen (gjelder hele området rundt døra) blir opptygd. Alle plasser med treverk i vinkel.

Spetsen min har også gnagd midt på et panelbord på veggen. Er visst dødskjedelig i buret...

 

Hva med en aluminiumsvinkel eller tilsvarende som dekker det mest utsatte rundt døra?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå er endelig båndtvangen over, og vi har vært ute både i dag og i går.

 

Tur 1 : 20/08/11

Støkka ei røy og en tiur, ikke sett av hund.

Søker mest rundt meg, 15-20 meter til sidene og mest bak, lite foran,bedre mot slutten av turen. Tok opp fugl , fulgte etter ca 80 meter.Tok så opp fugl etter oppfattet vitring, fløy langt, fulgte etter ett lite stykke. Isi gikk 7.5 km med fart på 4 km/t. Ganske varmt, 20 grader.

 

2b9ycj.jpg

 

 

Tur 2 : 21/08/11

Tok opp jerpekull rett ved veien, fin los. Fulgte etter opp til 100 meter, kom tilbake og tok opp losen igjen da det satt igjen flere av ett stort kull. Så ingen fugl på resten av turen. Søker bedre enn i går, opp til 60 meter til sidene, og 40 m fram, noe umotivert til tider, leter mus og div  Isi gikk 10 km, med fart på 4 km/t.

 

Moro å endelig komme igang, håper på en del turer nå før jakta, så forhåpentligvis søkene blir litt bedre. Må tro det tar seg opp med fugl utover også, ikke helt det store enda.

 

Ellers er hun snill og grei å ha med og gjøre. Nekta å sove inne når det blir for varmt, da foretrekker hun å være i hundegården. Har forøvrig laget hundehus inne i garasjen og utbygg på inngangen til hundehuset, så blir det litt lunere når det drar seg mot høst og vinter.

 

Ellers har Boss mistet manndommen så slipper å være redd for tjuvparring :lol:

 

Om ei uke skal vi til Valsjøbyen og jakte, 30 og 31 August. Hørt at det skal være bra med skogsfugl der, får håpe at det stemmer ! :)

Link to comment
Share on other sites

Tur 3 : 22/08/11

Så/støkka en orrhane ovenfor kjerringtjønna, ikke sett av Isi. Fløy ut ei orrhøne, hørt av Isi. Tok opp stort kull jerpe, ca 15 stk. Losa på noen, og fulgte etter 120 meter. Søker bedre til tider, 50-70 meter rundt meg. Leter en del mus, og fanget ett lemen om kom til meg med det.. Isi gikk 13 km, med fart på 3.8 km/t. Litt for varmt, ble lengre tur enn jeg hadde planlagt.

 

Hunden koser seg i skogen, ser at søkene blir bedre for hver gang vi er ute. Prøver å ta det sakte, stopper opp og venter når jeg ser at hun tenker å ta en litt lengre søkerunde, veldig oppmerksom på min plassering. Prøver også å få hunden til å søke over området foran slik at vi ikke støkker mere fugl enn nødvendig :smile:

Ble noe hyper da det spruta med jerpe rundt henne, visste ikke helt hvor hun skulle løpe eller hvem hun skulle følge etter :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Grattis med Spets. :)

Har selv en unghund av det slaget. Min første. Blir en spennende høst detta git.

Må jo si de er allsidige. Slapp i går. Hadde 2 haraloser, en los på orrhøne, en liten elglos for så å avslutte med en mårlos.

Satser på att hun blir mer målrettet når jeg får skutt ett par fugler.

Link to comment
Share on other sites

det der høres bra ut. Har vært ute ett par turer med spetsvalpen Bo som ble 5 måneder i går, har også sluppet han litt i ett inngjerdet fuglehundtreningsomeråde ikke langt unna der vi bor. Søkene varierer fra gang til gang mellom 1 - 40 meter med noen lengre turer ut. Har gått på ett par fugl som han har fått ferten av og da drar han ut og har fått støkket dem, men forfølgingen har ikke helt strukket til enda :) loser som besatt på ekorn og er virkelig ivrig på mus og annet som lurer i tuer og steinrøyser. Drar til Sverige på onsdag og blir spennende og se om vi har hellet med oss der, forhåpentligvis så er det noe kull vi kan få prøvd oss på !

Link to comment
Share on other sites

Tur 4: Isi tok opp en fugl etter ca 1.5 km søk, var ute på ca 70 meter da jeg hørte den fløy opp. Losa i ca 15 sek før hun dro ut til 100 meter, regner med den fløy ut. Støkka ut en orrhane etter ca 2 km, Isi så den men den fløy langt. Ikke noe suksess videre, da det var mye vind og regn. Isi tok opp en jerpe, los, fløy videre, ny los ett par ganger før hun kom tilbake. Søkte bra de første 2 km, flere ganger ut på 60-70 meter, uten de helt store musejaktene. Men mer ukonsentrert etter det, kan ha med været og gjøre.

Isi gikk 9.95 km, med en fart på 3.8 km/t.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute på en treningstur forrige Fredag for å prøve å rett opp litt etter en lite vellykket tur til Sverige.. Ble bare rot med store mengder lemen, så ble noen lemen mindre for å si det mildt. Skulle jakte 2 dager, men dro hjem etter den første dagen, så ingen vits i å fortsette å prege hunden på gnagere.Fikk utsatt den siste dagen til senere i høst, når det blir mindre lemen i skogen.

 

Heldigvis mindre lemen på jaktområdene her hjemme, så ser greit ut med tanke på jaktstarten i helga. Men lite fugl enda, ihvertfall der jeg har vært til nå. Gikk en bra runde nå sist, var også en tur lengre opp på fjellet for å se om det var noe rype.

 

Isi fungerte bedre en tidligere, lå på 80-100 meter fra meg, med noen større utslag på 200 meter.Større fart også, landa på 5.2 km/t ved endt søk, lengde på 12 km. Synd at hun ikke kommer i kontakt med fugl når hun er så dyktig og jobber godt. Kobla henne etter 12 km, så gikk vi de siste 3 km ned til bilen, så hun ikke skulle gå lei.. Skal i helt "nytt" område på lørdag, nytt for hunden ihvertfall. Har sett en del tiur der tidligere i sommer, får håpe vi iallefall treffer fugl og får gjort oss noen erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jakta startet og vi har vært ute både i går og i dag. Der vi gikk i går var det en del mus og lemen, med de problemene det medfører. Hadde opp ei jerpe som jeg skjøt, så det spruta fjær etter at skuddet gikk, så var helt sikker på at jeg fikk den.Men fant den ikke igjen.. Gjorde ikke så mye heller, da Isi var ute på nytt søk med en gang. Så ingen fugler ellers, gikk 17 km med fart på 3.7 km/t.. Så ble en helt grei trimtur, fikk trent på forsering av elv, og det gikk kjempebra, første gangen jeg har sett henne svømme :)

 

I dag var vi i ett annet terreng som jeg har sett fugl tidligere i høst, og så godt som lemenfritt. Men så ingen storfugl, men MASSE jerpe, moro for hunden, og fikk losa litt, men ingen skuddsjanser. Kom over en hare, og da ble det fart nedover liene, fulgte etter 350 meter før hun måtte resignerer og kom luskende tilbake. Så forøvrig en stor kongeørn som seilte over dem, ikke så moro.. Gikk 9 km i dag, med fart på 4.9 km/t.

 

Elllers sliter jeg noe med innkalling, spesielt når vi skal avslutte jakta å kjøre hjem. Prøver å koble henne i god tid før vi kommer til bilen, men hun skjønner nok hva som er i gjere, og nekter å komme.. Tips?

Hun vet hva kom betyr, og hører etter inne, og når vi trener med langline, hun bare nekter å høre etter når hun vet at jeg ikke kan få tak i henne. I dag satte jeg meg i bilen og kjørte, rimelig lang grusvei før vi kommer til hovedveien, kjørte 3-4 km i 20-25 km/t, og etterhvert skjønte hun vel at hvis hun skulle få bli med hjem var det vel best å sitte på bil :lol:

 

Blir en uke pause fra jakta grunnet jobb nå, håper det kommer sigende mer fugl til neste tur..

Link to comment
Share on other sites

Når man har ei bikkje med fart og jaktlyst så er det greit å rose bikkja hver gang den kommer innom før den drar ut i nytt søk. Lokk den gjerne helt inn,gi ros(godbit også hvis den er svært vanskelig),ta på båndet og gå noen meter før du slipper igjen. Gjør dette gjentatte ganger i løpet av dagen.Med denne måten vil ikke bikkja koble det å bli koblet som noe ubehagelig,og du vil få ei bikkje som kommer................eller ikke.

 

Selvstendig hund/mye jaktlyst= ros når den er innom,kommuniser mye,øyenkontakt når bikkja innimellom stopper og titter mot deg.

Uselvstendig hund/lite jaktlyst: Nærmest overse bikkja når man er ute.

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill, kjekt med tips fra erfarne spets-folk :)

 

I dag har vi vært ute igjen, og nærmere enn vi var i dag kommer vi ikke uten at det blir med fugl hjem!

Hadde gått ca.4 km, støkka ut ei røy og en orrhøne tidligere, litt vanskelige forhold pga mye vind. Hadde hunden ca 40 meter foran meg i fint terreng, ser at hunden blir gira og spretter i vei.Flott, tenkte jeg, nå blir det lemenjakt igjen.. Men neida, opp letter det ei stor røy med kurs for nærmeste tre, ca 30 meter fra meg. Lurer meg litt frem og til siden for å se hvor hun satte seg, plutselig ser jeg røya sittende på en gren halvhøyt i en furu, strekker hals og virker litt utrygg. Jeg sitter helt åpent for fuglen, og tørs nesten ikke røre meg i frykt for at den skal oppdage meg, men lurer rifla opp og setter meg til best mulig. Sitter lenge og sikter på den, venter på at hunden skal komme tilbake, ser på astroen at hun er over 100 meter unna.Etterhvert kommer hun tilbake og passerer under treet, lar skuddet gå, og røya hiver seg ut og seiler utover ei myr. Regner med kula var innom en kvist på sin vei, finner iallefall ikke røya igjen, søkte lenge etter den i en radius på 500 meter der jeg så den fløy. Tok ikke sjansen på å flytte meg for å få den i bedre posisjon da den flytta seg litt utover på kvisten den satt på, fant en åpning, og lot skuddet gå, men uten hell denne gangen. MEN MORO!! :) :) :)

Hadde hagla vært med istedenfor 22 wmr så hadde den havna i sekken, men sånn er det. Skal ikke være lett! :P

 

Motiverende for videre satsning, godt for hunden og endelig få kontakt med fugl. Blir vel en tur til før elgjakta nå, så blir det pause til vi er ferdige med den. Regner med det går rimelig fort unna da det er mye elg på terrenget, bedre enn det har vært på mange år.

 

En del lemenslakting i dag også, men søkte greit alikevel, hjalp på med litt fugl i nesen :) Så forøvrig en stor kongeørn, blir litt nervøs av de.. Ser ørn nesten på hver tur..

 

Isi gikk 12 km, med en fart på 3.9 km/t. Søksrunder som tidligere på 50-130 meter.

Gikk greit å få tak i henne før bilen denne gangen, måtte ha noen forsøk, men slapp å kjøre fra henne :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ble en tur ut i dag også! La ut fra morgenen i håp om å følge opp gårsdagens strabaser. Hadde gått ca.1 km da jeg ser en tiur som drar ut over ei myr omtrent 50 meter foran hunden. Rimelig stor myr mellom meg og der tiuren drar til, men lurer meg litt fram for å se hvor den ble av. Og der sitter den i toppen på ei stor furu, sikkert 4-500 meter fra meg. Isi løp etter 60 meter før hun kom tilbake til meg. Går tilbake ett par hundre meter for å prøve å komme meg over til andre siden av myra, en liten skogkant der, tenker å prøve å snike meg innpå og se hva som skjer. Tok meg god tid for ikke å støkke den ut, hunden holder på litt rundt meg, loser litt lemen og styrer på. Åler meg fram i blautmyra, og kommer etterhvert fram til en grei plassering der jeg har "grei" anleding til å skyte. Lå å sikta på den lenge, den var tydelig opptatt av å følge med på hunden da den dreiv på rundt treet den satt i.

Lå og venta i sikkert 25 min før jeg fikk hunden under treet og ett par bjeff : PANG! Ser at den er truffet da den slår seg ut fra treet, flakser seg ustødig ut og forsvinner. Løper fram og ser, ingen tiur.. Får med meg hunden (Som forøvrig ikke løp etter at jeg skjøt) og begynner å søke der jeg trodde at den fløy. Leter i sikkert 30 min uten resultat, begynner litt å miste trua, men begynner på nytt og søke over området på siden, og der ligger den under ei skjørtegran, flakser litt med vingene og er tydelig redusert. DA ble det fart på bikkja (tiuren også :lol: ) nedover ei li og losen gikk for fulle mugger. Løp etter og tok de igjen etterhvert. Prøvde å få Isi til å avlive den, men hun så litt avventende ut, og ikke interessert i å gi seg på den store tiuren. Tok en kjepp og ga den etter par kakker i hodet, så ble den rolig :twisted: Da ble det riving av fjær og antydning til jubel, herlig og endelig lykkes!

 

2rdg12c.jpg

 

Etterpå spiste vi litt, før jeg kobla henne og gikk hjem, greit å gi seg etter en sånn opplevelse! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ute en tur i dag, da vi ble ferdige med elgjakta i går. Fylte kvoten på 6 dyr, fikk felle 4 dyr i år, ny rekord :)

Så bra med fugl i elgjakta, så visste hvor jeg skulle legge turen i dag, forøvrig samme område som vi skøt tiuren på sist gang.

Starta med å ta ut en gammeltupp eksakt samme sted som sist, men denne satt lengre før den tok til vingene, støkka den ut på 15 m hold, hunden var 40 meter unna på lemenjakt....... Gikk etter ett stykke, men fant den ikke igjen. Etter hvert kom vi til ett område der det krydde av fugl. Støkka ut en del orrfugl (både jeg og hunden) men fikk ingen til å sitte, sikkert 15 stk tilsammen. Så så jeg en tiurkylling som tok til vingene og la seg ut foran oss.I samme øyeblikk støkka jeg ut en orrhøne til som hunden la på sprang etter, var ca 50 meter fra meg da jeg hørte noe større som letta i granskogen. Plutselig var hunden 130 meter fra meg, og hørte tiuren sitte å skjære nebb. Så ble det los ,full los, ble noe annet enn den pistrete lemenlosen, og skjønte at her er det kontakt med fuglen. Losen gikk i sikkert 1-2 min før hun slapp og kom tilbake til meg. Gikk noen meter framover mot lostreet og da slipper den seg ut fra treet og forsvinner. Ble ikke noe fangst, men fikk ihvertfall god kontakt med fugl i tre, og lostrening :P

 

Men mye lemenjakt i dag også, trist at hunden må bruke så mye tid og energi på å jage de små j*velne..

 

Gikk 10 km i dag med snitt på 4.1 km/t.

 

Ellers begynner innkallinga i skogen å gå bedre, fikk faktisk tak i henne ett par ganger under jakta også :lol: Kom med en gang da vi var nede på veien og skulle inn i bilen, så er vel bare trening som skal til!

Link to comment
Share on other sites

Hjemme igjen etter en liten tur i "finværet".. Har regna konstant i snart 3 uker her, og ser ut som vi får bare regn i dagene framover også.

Så ikke snurten av fugl i dag, var vel ute i ca 3 timer. Noe frustrerende da hun jaktet lemen HELE tiden, under hver stein og stubbe!!!! :evil:

Jeg bare går videre når lemen-losen begynner, og etter 2-300 meter kommer hun etter meg, men når hun kommer dit jeg er begynner letinga etter neste lemen umiddelbart, FAEN så lei jeg er av LEMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Har nesten 14 dager fri nå, tenkte å jakte masse, men akkurat nå er motivasjonen litt lav! Blir nok til at jeg stikker på fjellet og ser etter rypa i morgen, så får vi se om vi har noe mere flaks der.

 

Hvordan er det med lemen etter at snøen har kommet, og temperaturen går over til minusgrader?

 

Forøvrig elendige søk i dag, 20-30 meter fra meg, noe bedre på slutten av turen. Gikk 9.2 km med fart på 4.3 km/t.

 

Hvis noen har lemenfrie områder med ok bestand med skogsfugl, ROP UT! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...