Jump to content

Vurderer å kjøpe kombi - trenger råd


Desert-Beagle

Recommended Posts

Det finnes sikkert nært beslektede emner, men jeg gjør likevel et forsøk.

 

Altså: Jeg vurderer å kjøpe kombi, men er litt skeptisk. Jeg har jakta mye med hagle og rifle, men ikke kombi.

Jeg innbiller meg at folk flest skyter bedre med hagla si enn en gjør med hagleløpet på en kombi og ikke minst tror jeg folk flest skyter bedre med rifle enn med rifleløpet på en kombi. Om en har kikkert på kombien ser det ut som en på mange modeller har dårlig kinnkontakt med kolben. I tillegg er jo muligheten for oppfølgingsskudd jevnt over redusert med kombi.

 

Men så er det jo dette med at det hjelper lite å skyte godt med hagle når rådyret står med breisida til på 50 meter, eller å ha ei god rifle når rådyret kommer i god fart på kloss hold. Selv om jeg ikke lenger mister nattesøvnen om jeg ikke får skutt pga valg av feil børse, vil jeg tro kombi og ikke minst drillingskyttere får større uttelling.

 

Drilling er fine våpen, men jeg vil ikke pr i dag betale differansen for å få et ekstra hagleløp.

 

Jeg ønsker ærlige tilbakemeldinger fra dere som jakter med kombi, særlig på rådyrjakt.

Tenker da på konkret modell, siktemiddel og montasje, og erfaringen med ditt våpen til praktisk jakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser du nemner rådyrjakt, og lager ei lita punktliste utfrå mine erfaringar og personlege preferanser:

 

1. Det du nemner om dei skytemessige ulempene stemmer nok, så lenge ein har kikkert montert. Dei fleste kombiar er laga med tanke på jakt med åpne sikte, så stokkmåla vil vere der etter. Ein god kombi bör ha hurtigmontasje på kikkerten (hake, sving, skinne osv...), slik at denne kan kneppast PÅ etter behov. Du bör også läre deg å jakte med åpne sikte, som er svärt effektivt på moderate avstandar. Rifleskot på rådyr opp mot 100 meter er absolutt overkommelig utan kikkert dersom dei åpne sikta fungerer bra. Det er forövrig mange som skyt like bra med hagla gjenom kikkerten, så dette er individuelt.

 

2. Siktemiddel bör derfor vere åpne sikte og kikkert i sekken/lett tilgjengelig ved behov. Eksempelvis ein åpen post, innsniking på rådyr o.l. så monterast kikkerten.

 

3. Kaliber; har jakta med kombi i kaliber 20/76-5,6x52R, 6,5x55, 7x57R og 7x65R. Dette er gode kaliberkombinasjonar i mine auger, bortsett frå 6,5 i riflelöpet. Riflekaliberet bör ha krage. Til rådyrjakt vil eg anbefale 7x57R. Med ein kombi i kal. 20 vil du i dei fleste tilfella få ein lett og hendig kombi kontra 12. 16 er også eit flott kaliber, men meir vanlig i drilling. Alle desse 3 kalibra fungerer bra til rådyrjakt, det er litt avhengig av kva DU liker!

 

4. Eg liker best at kombien har 2 avtrekkarar og ikkje löpsvelger. Om det er fremre eller bakre avtrekkar som styrer riflelöpet er ein vanesak. Oppspenner er fint, men det koster.

 

5. Ein kombi MÅ ha lodda piper, ikkje frittliggande. Argument overflödig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg vil ta utgangspunkt i svaret fra LisleArne. Jeg har selv en Tikka 412 kombi i 7x57R og 12'er i hagla. Så til førstnevnte. Han sier i punkt 5 at han anbefaler lodda løp - enig mht til estetikk men ikke for praktisk skyting. Personlig liker jeg å skyte en del med børsene mine og det er vel ikke mye som er mer enerverende enn treffpunksvandring pga varmgang i piper når du skal kose deg med gode skudd - jeg har ikke tålmodighet til å vente 10 minutter og mer mellom hvert skudd.. Ellers er jeg enig i det som hevdes i punkt 1 - 4.

 

Hvis jeg selv skulle gi et høyst subjektivt råd mht kjøp av kombi eller ei, ville jeg ikke selv gått hen å kjøp meg en kombi i dag med den erfaringen jeg har nå. Den er litt som du er inne på hverken fugl eller fisk, og hvis ikke mellomeuropeisk kombinasjon av skogsfugl og hjorevilt står på jakt menyen er kombien egentlig ikke spesielt egnet for norsk jakt. Alle de rådyrene jeg har skutt (med kombien) de siste årene kunne jeg skutt med rifla og da hatt mulighet for raskt oppfølgingskudd. De skogsfugl som har lettet mens jeg har vært på rådyrjakt har jeg ikke vært i nærhet av å kunne skyte på ... (det skal innrømmes at jeg ble ikke født hagleskyttter, men har etterhvert opparbeidet en relativt stabil treffprosent på 70 % ... på lerduer). Rådyr felles veldig effektivt med hagle på egnet hold - men du risikerer haggel i nesten hver bidige bit kjøtt - oppfølgingsskudd med hagleløp nr 2 i drillingen kan gjøre slaktet svært lite atraktivt.

 

Kombien min er ikke ute av våpenskapet for godt fordi jeg hater å selge våpen, har gjort det en gang og måtte rett av gårde å kjøpe tilbake samme våpen. Så derfor sitter jeg stuck med kombien min, og av alle mine våpen er det nok paradoksalt den som får flest timer i skogen. Men jeg vil konkludere med at jeg tror ikke jeg ville vært en mindre lykkelig jeger uten kombien - men så er det slik at den eneste måten å finne ut dette på er å skaffe seg en kombi selv, så kan det hende at den er nok til å vaksinere deg mot en drilling....

Link to comment
Share on other sites

Han sier i punkt 5 at han anbefaler lodda løp - enig mht til estetikk men ikke for praktisk skyting. Personlig liker jeg å skyte en del med børsene mine og det er vel ikke mye som er mer enerverende enn treffpunksvandring pga varmgang i piper når du skal kose deg med gode skudd - jeg har ikke tålmodighet til å vente 10 minutter og mer mellom hvert skudd.. Ellers er jeg enig i det som hevdes i punkt 1 - 4.

 

Ja dette var meint som ein liten spök, då dette temaet kan utlöyse store og harde diskusjonar :wink: I bunn og grunn er det vel ein smakssak. Eg foretrekk lodda löp av 3 grunnar; mindre vekt, mindre påvirkelig löp ved ytre påvirking (dunk og kakk) og estetikk. Varmegang på jaktvåpen har aldri bekymra meg, og er eg på skytebanen for å koseskyte så har eg tid til å vente på at evt. varmegang har kjölna.

 

Hvis jeg selv skulle gi et høyst subjektivt råd mht kjøp av kombi eller ei, ville jeg ikke selv gått hen å kjøp meg en kombi i dag med den erfaringen jeg har nå.

 

Med den erfaringa eg har så er kombivåpen meget anvendelige våpen til norsk jakt, og stort sett mitt förstevalg i skogen. Men dette er også ein smakssak :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i alle påstandene til LisleArne. Også punkt 5. Skyter man med de åpne siktene blir varmespredningen mye mindre enn om man har optisk sikte på. Dett er fordi at når pipesettet bøyer seg, pga av at riflepipa er varmere enn haglepipa, følger fremsiktet med, og kompenserer til en viss grad for bøyingen.

 

Kombien min, vil være det siste våpenet som forlater våpenskapet.

 

Når det gjelder avtrekkere, mener jeg det er et must at det er to avtrekkere, jeg hadde en med løpsvelger, men den solgte jeg. Om du velger våpen med fremre avtrekker til rifle eller ikke, mener jeg er avhengig av hvilke andre våpen du jakter med. Mange som bruker kombier til støkkjakt, som hagle med mulighet til rifleskudd, vil ha fremre avtrekker til haglepipa, men jeg ser på våpenet som motsatt. Rifle med mulighet for hagleskudd. Så jeg liker at rifleskuddet går av på fremste avtrekker. Jeg tror de fleste kombier er produsert slik. Også fordi det er enklere å ha snellert på avtrekkeren fremme. Til støkkjakt er drillinger mer egnet, og de har som regel omstiller som velger om fremre avtrekker virker på hagle eller rifleløp. Slik at kjøper du deg en drilling i tillegg, kan det være forvirrene å ha forskjell på kombien og drillingen.

 

I tillegg til LisleArnes punkter, mener jeg det er et must at en kombi er lett. godt under 3 kg uten optikk.

Link to comment
Share on other sites

Amatør nevner vekta og det er et poeng jeg glemte. Min Tikka er forholdvis tung i kombiversjon (jeg har kjøp hagleløp til den også, og det fungerer forøvrig bra). Tyngden kjenner du godt hvis du går en dag eller to med børsa i høy beredskap ... men det er godt å ha litt mothold for rekylen i 7x57R.

 

Hvis jeg skulle tenkt mer kombivåpen i min garderobe ville jeg vurdert en rifle drilling (to rifle løp sammen med hagla) - det er alltid oppfølgingsskudd med rifla jeg savner... men den koster skjorta og er om mulig antagelig enda særere mht samskyting og varmespredning - men flotte er de.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en brukt sabatti kombi i fjor. 12/6,5x55 med ekstra hagleløpssett. Storfornøyd med denne,. Syns det funker greit med 6,5 i rifleløpet, men ser det at kragepatron er lettere å få hurtig ut av våpenet. Har en 1,5-6x42 kikkert på den, skyter på leirduer uten problemer med laveste forstørring.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Antonio Zoli 12/76 og .222 Rem fra gud-vet-når, men ikke så gammel. Virker som om Zoli har god kvalitet. Solid og pen å se på med fint treverk. Det var loddet løp på min, og jeg likte det bedre enn frittliggende pipe. Lite varmespredning før etter fem relativt raske skudd. Null problemer på jakt uansett. Kombier med .222 ligger gjerne på et brukbart prisnivå i og med at det ikke er en kragepatron. Opplevde aldri noe styr med å få ut hylsa selv, men det sier seg jo selv at det er lettere med kragepatron.

 

.222 er for øvrig minste tillatte kaliber på rådyr, og man får gode patroner til det bruket (55 grs Lapua sp og Norma Oryx og Rådyr, hhv 55 og 62 grs). Fenomenal presisjon.

 

Skal du ha kikkertsikte på, ville jeg valgt hurtigmontasje med en kikkert som kan settes lavt (om man får lave montasjer til kombi). Mange bruker sikter fra ca 1 - 5x med lite objektiv. Så ikke på det på som noe problem i forhold til å måtte "forlate" kolben med kinnet. Mange bruker også 1,5-6x42 på. En ting som kan være kjekt med de minste, er at man også kan skyte fugl i flukt om man trener nok. Jeg skjøt bedre med kombi og Leupold European 1,25-4x20 på leirduebanen enn med hagla. Ulempen med de minste er selvsagt at de ikke er like god i skumring og når avstandene blir lange, feks på toppjakt. Men en finner fint et rådyr innenfor jaktbar avstand, om man absolutt ikke vil skyte på "flere hundre meters hold".

Link to comment
Share on other sites

faren til en kamerat av meg har en baikal kombi og de siktene som er på den er ELENDIGE.(har skutt med den selv) jeg hadde uten tvil gått for en aimpoint uten forstørrelse. og vist man er nøye på det med kinn kontakt kan man på instaler kolbeforhyer vist ikke det allerede er på:)

Link to comment
Share on other sites

Har en sabatti forrest med frittliggende og justerbare løp med en kahles 1,1-4 x 24 på. Kaliberet er 12/76 og 7x57R. En fantastisk kombinasjon syns jeg. Den anbefales! Solid, presis og god å skyte med. Fin på rådyrjakt som er mitt utpregete bruksområde for den.

Som sagt, den anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en eldre Valmet 212 med kombiløpsett 12/308 og hagleløpsett 12/12.

 

Fikk denne for 17 år siden og er storfornøyd med den. Kombiløpet er frittliggende. Det går mange rifleskudd uten problemer med varmegang.

 

Brukes i all hovedsak på rådyrjakt med drivende hund. Har prøvd diverse kikkerter på den, og også uten. Jeg syns de åpne siktene er for dårlige på denne. Litt for grovt. Akkurat nå sitter det 2-7x33 kikkert på noe jeg syns er helt ypperlig. Null problem å skyte en haglsverm på korte hold med 2x forstørrelse. Samtidig blir et rådyr en liten blink på hold over 60 meter så da er det greit med litt forstørring. Hadde det vært bedre åpne sikter så ville jeg hatt avtagbar montasje, men syns det er overflødig nå.

 

Kaliberene er det ikke noe å si på. Litt plunder med kalde fingre når uskutt .308-patron skal tas ut, men det er peanuts :D

 

Har vel skutt flest rådyr med rifleløpet på denne kombien.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har hatt flere kombi våpen, hviken prisklasse hadde du tenkt deg?

 

Min første var en Brno ZH 305 (tror jeg) med 5,6x52R løpet øverst, og 12/70 under. Ble ikke særlig kamerat med den, siden avtrekket var helt forferdelig. Solgt den rimelig kjapt

 

Noen år senere dumpet jeg over en Diamond 20/76-7x57R på finn.no med hakemontasje, S&B 1-4 kikkert, der avtrekket hadde blitt fikset av børsemaker. Solgte den for 7000,- uten kikkert. Den var meget presis, ga meg samlinger på 30mm 100meter med Accubond. Lett å gå med var den også. Angrer litt på salget faktisk.

 

MEN det var drilling som var øverst på listen, så derfor gikk den ut døra.

 

Importerte en Sauer 3000 16-16-7x57R fra Tyskland kom på ca 7600,- ferdig levert på døra. Kal 16 er jo drilling kalibret mener nå jeg, akkurat passe proposjonert i forhold til resten av våpenet :mrgreen:. Når jeg monterer den til skulderen, får jeg en MEGET god følelse, og sving :D:D . Den er nå hos Vågsland, for å ordne hake ringer til basene, slik at S&B kikkerten kan monteres. Håper den kommer snart :D :D :D

 

For tilpassing, og ringer skal Vågsland ha 4500,-

Link to comment
Share on other sites

Det en bør tenke på som jeg har nevnt i andre tråder som denne: Pass på at kombien har stor nok avtrekksbøyle og avstand mellom avtrekkerne til at du får inn en avtrekkerfinger med handske på. Ikke spesielt gøy å stå uten handske i 15 minus...Og det med loddete løp: jeg synes ikke det ser pent ut og det er ikke spesielt oppmuntrende å se kompisene slite med å ta skyteprøven på 3 skudd. Min erfaring er at lodda løp kaster voldsomt og før du kjøper bør du høre med forhandler om det er mulig å prøveskyte.

 

Hadde selv aldri valgt noe annet enn 412/512. Aldri opplevd at rifleløpet kaster og jeg har aldri merket noe til denne vekta som mange nevner. Og det er som å skyte med en virkelig god hagle når du fjerne hurtigmontasjen på den. Skyter faktisk langt bedre med denne enn mine andre hagler. Dette resulterte i at jeg hadde denne med på rypejakta og det ble ikke mange bommene...

Link to comment
Share on other sites

Og det med loddete løp: jeg synes ikke det ser pent ut og det er ikke spesielt oppmuntrende å se kompisene slite med å ta skyteprøven på 3 skudd. Min erfaring er at lodda løp kaster voldsomt og før du kjøper bør du høre med forhandler om det er mulig å prøveskyte.
Du får be kameratene dine prøve å ta prøven med de åpne siktene.
Link to comment
Share on other sites

Har hatt en 512, og det blir nok ikke flere slike nei...

 

Ellers blir jo fort slike tråder til en orgie i å lovprise det man selv har brukt sine surt oppsparte grunker til...

Jeg skal prøve å ikke falle i den fella. Jeg har endt opp med en moderne drilling med oppspenner, og det vil jeg helt klart fraråde. Ikke bare er den treig i forbindelse med hagleskyting, det bråker også såpass når man prøver å spenne opp mirakkelset, at en beitende rådyrbukk fort kan ta beina fatt før man får opp børsa. Er man i tillegg vant med automatisk sikring på hagla, er det direkte livsfarlig også. Flere ganger har jeg tatt meg selv i å vandre rundt med ladd og usikret børse etter omladning. Dette gjelder jo når man går fra automatisk til manuell sikring også selvfølgelig.

 

Selv om du spør etter erfaringer på rådyrjakt, er min erfaring med 7-8 forskjellige kombivåpen, at drillingen blir brukt til småviltjakt, kombien ikke.

Jeg jakter mye rådyr med hund, og savner virkelig hagleløpet om jeg bare har rifla. I 9 av 10 tilfeller skyter jeg kun ett skudd pr rådyr, så jeg savner aldri magasinet på rådyrjakt. Min erfaring er at det er vanskelig å ta seg inn igjen ved å "sveive på", om man bommer på første skuddet.

 

Jeg hadde helt klart kjøpt en brukt sauer drilling med automatisk sikring til 25 000,- enn en ny kombi til 17-18 000,-

 

 

 

Skal du først kjøpe en kombi, kjøp en billig og brukt Brno, Diamond eller lignende, fordi man får lyst på en drilling før eller siden om man liker kombien...

Link to comment
Share on other sites

Skal du først kjøpe en kombi, kjøp en billig og brukt Brno, Diamond eller lignende, fordi man får lyst på en drilling før eller siden om man liker kombien...
Men om man liker kombien, er det ikke noe i veien å både ha kombi og drilling?

 

Så som skrevet tidligere det noe å tenke på når det gjelder valg av avtrekkersystem, enten om man bytter til drilling, eller viktigst, om man velger å ha begge deler. Man finner ikke mange drillinger med rifleavtrekkeren bakerst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte kombi pga at jeg har gått glipp av flere muligheter på rådyr, når jeg gikk på jakt med hagla. Og når jeg har gått med rifla har jeg gått glipp av flere muligheter på skogsfuggel. Så får vi se til høsten da, om investeringen gir noen avkastning. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

faren til en kamerat av meg har en baikal kombi og de siktene som er på den er ELENDIGE.(har skutt med den selv) jeg hadde uten tvil gått for en aimpoint uten forstørrelse. og vist man er nøye på det med kinn kontakt kan man på instaler kolbeforhyer vist ikke det allerede er på:)

 

Dette blir litt som å anbefale folk å gå barbeint, fordi at de skoa du prøvde var 3 nr. for små :winke1:

 

Har personlig aldri skjønt poenget med Aimpoint uten forstørrelse hvis man har gode, åpne sikter... Men det er sikkert populært av en grunn :)

Link to comment
Share on other sites

det er lettere og finne den røde prikken i terenge i raske skudd en med åpne sikter. hal selv skutt med det og det fungerer mye bedre en åpne sikter. og vist man får snø og dritt på sikte kan man bruke begge øynene og fortsatt treffe(det er en spessiell greie med aimpoint slik at vist man sikter med begge øynene åpne kan man lokke holde foran kikkerten slik at man ikke seg gjennom den, men man kan fortsatt se prikke ute i terenge og man kan skyte)

Link to comment
Share on other sites

Har en Sabatti Forest med frittliggende løp i kal 12 /7x57r, har nå også kjøpt løpsett til hagle på den.

presisjonen er god på den, og er heller ikke redd for å skade pipa på den, føler den er ganske solid.

Går mye på rådyrjakt og kombi er et uvurderlig verktøy i rådyrjakta.

Kan også legge til at jeg har en Swarovski 1,25-4x24 fast montert, har brukt den på lerduebana og har gode erfaringer med å skyte lerduer med kikkert;)

som nevnt ovenfor så er kragepatron et must på en kombi;)

mener også at frittliggende pipe er bedre enn lodda, men det er en evig debatt, smak og behag;)

Link to comment
Share on other sites

Her er trådstarter innpå igjen. Pris, tja, 15000 kanskje?

Blir egentlig mer og mer i tvil om hva jeg egentlig vil. Dvs jeg vet jeg helst vil utnytte flest mulig skuddsjanser. Den eneste fordelen jeg ser med kombi er selvsagt at den er potensielt mer altetende enn hagle eller rifle. Når det er sagt vil jeg tro sjansen for god treff er mye større med rifla mi om rådyret stopper på 100 m noen sekunder, eller med den gode gamle hagla om rådyret kommer i fint driv på kort hold. Men har jeg da valgt feil våpen, blir det havregryn til kvelds.

 

Finnes det en kombi med gode åpne sikter, justerbar kolbekam, presis rifle, grei vekt, rifleløpet på fremste avtrekker, så er det mulig jeg handler. Alternativet er å spare til drilling og klare meg med ei god rifle og ei god hagle inntil videre.. Det hører med til historien at rådyrjakt for meg pr i dag utgjør en mindre del av antall årlige jaktdager.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har hatt en Krieghof Ultra med loddete piper som var litt lett og kort, så den solgte jeg.

Senere kjøpte jg en Finnclassic 512. Denne hadde jeg trøbbel med fr dag en. Å få regulert de åpne siktene var et slit, da treffpunktet var av skiva med vanlige kulevekter. Det "frittliggende" løpet endret treffpunkt mye verre enn Ultraen fra gamle dager. Kikkerten skled i originalmontasjen. Dyret var et tungt svin i tillegg. Kvittet meg med den.

Nå lever jeg lykkelig med en Merkel K96 drilling. Med den skyter jeg prøven veldig enkelt selv om den har loddete piper. Jeg skyter relativt raskt og setter de første skuddene med et siktepunkt, med det tredje skuddet sikter jeg ca 10-15 cm lavere og da er alle skuddene vel innenfor 15 cm på skiva. Enkelt og greit.

Alle våpnene har 7x57R i rifleløpet.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du ønsker en kombi med loddede piper og hagla på fremre avtrekker, kan du ta en titt på Zoli kombier fra før de begynte med Corona modellen.

Jeg har hatt en slik (den står vel på mitt navn ennå, da den er til salgs), i 20x76 og 6,5x57R.

Smekkre våpen med en helt grei hurtigmontasje. De åpne siktene er helt greie, selv om jeg stort sett bruker kikkertsikte.

De ble levert i mange kalibre og ivertfall de senere er godkjent for stål.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Importerte en Sauer 3000 16-16-7x57R fra Tyskland kom på ca 7600,- ferdig levert på døra. Kal 16 er jo drilling kalibret mener nå jeg, akkurat passe proposjonert i forhold til resten av våpenet :mrgreen:. Når jeg monterer den til skulderen, får jeg en MEGET god følelse, og sving :D:D . Den er nå hos Vågsland, for å ordne hake ringer til basene, slik at S&B kikkerten kan monteres. Håper den kommer snart :D :D :D

 

Hei.

Meget interesant å høre at du har importert en Sauer fra Tyskland. Kunne veldig gjerne tenke meg å gjøre det samme :D

Kunne du tenke deg å dele dine erfaringer runft dette kjøpet? Lisens, toll, bestilling, betaling etc

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

mitt første våpen var en valmet/tikka 212 som jeg kjøpte for 30! år siden. har den ennå :) den er i 12/308. har brukt den masse med de åpne siktene. De er grove men ingen problem å ta skyteprøven for eksempel. har skutt alt fra trost til elg med den og ikke hatt noe problemer med den etter at noe surr med sikring ble fixa for mange år siden. bruker den på hjortejakt når det bøtter ned og da er grove og enkle åpne sikter bra på korte og medium avstander. den er ikke makeløs for at jeg har den men ei god bruksbørse er det. rimelig å kjøpe er de også og tror ikke litt alder betyr mye hvis de er nogenlunde godt passa på.

ville ikke valgt kombi med en avtrekker men det er mitt syn. lettest å unngå at feil løp går av. tror kansje jeg ville kikka etter kombi med rifleløpet øverst hvis jeg skulle kjøpt en annen. Satte på 8x56 kikkert i fjor og fikk store problemer med samskyting :cry: siktelinja kommer veldig høgt over rifleløpet!

tror jeg vil storviltkaliber og kanskje kravepatron. jeg har 308 og er egentlig helt ok.

skal prøve 1-4 kikkert eller rødpunkt i sommer..

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

tror kansje jeg ville kikka etter kombi med rifleløpet øverst hvis jeg skulle kjøpt en annen. Satte på 8x56 kikkert i fjor og fikk store problemer med samskyting :cry: siktelinja kommer veldig høgt over rifleløpet!
Det hjelper ingenting på samskytinga, og det finnes ikke mange fordeler med riflepipa øverst. Mest ulemper. Eneste grunn, må være hvis låsingen krever det. Noe jeg antar er grunnen på noen Brno-modeller.

 

Kombier skal ha riflepipa underst.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...