Jump to content

Lage kniv med skaft av bjørkenever


haretex

Recommended Posts

Takk Haretex!

 

Knivene du lager er i en klasse for seg selv, og i tilegg er du villig til å dele kunsten med andre! Bare å bøye seg i støvet! :)

Jeg ble faktisk så inspirert av disse trådene dine at det har ført til flere uforutsette utgifter, riper i stuebordet, en hund som snart møter veggen, Men resultatet er enkel førstegangskniv. ;)

 

Neverkniv er noe jeg har meget lyst til å lage i fremtiden, mangler kun "flat" never! :P

Jeg har en del tørr never fra ved som har ligget noen år, men som du sikkert skjønner så har denne krølla seg, og er ganske tørr og hard.

Er det noen måte å redde denne på? Legge den til bløting og så tørke i press? Litt råflott å kjøpe never når man driver med litt ved på si :P

 

Og til dere som har tenkt å samle fra skogen: Pass på å ikke "barke" bjørka rundt hele, da dør treet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Heisann :D Helt fantastisk tråd. Må si jeg forelsket meg helt i denne kniven. Har sett denne typen da jeg var yngre uten å helt skjønne/vite hva de var laget av. Jeg lurer på, kan man samle neveret fra bjørkeveden som ligger stablet på hytta, eller må den være "fersk"? Jeg må bare begynne å samle inn å prøve meg på denne typen kniv etterhvert. Takk igjen :D

Link to comment
Share on other sites

For en som meg, hvor erfaringer med kniv er spikke, skjære, flå og å kutte seg i fingeren, så ser jeg kun om en kniv er fin eller ikke. Intet mindre, intet mer.

Men så leser jeg gjennom en slik tråd, og da! Da ser jeg hvor fantastisk bra håntverk dette faktisk er!

Fantastisk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på, kan man samle neveret fra bjørkeveden som ligger stablet på hytta, eller må den være "fersk"? :D

 

Det er sikkert vanskelig å få av never på tørr ved. Tror neppe det blir noe greie på. Det beste er å sanke never på forsommeren når sevjen stiger. Må tas før St.Hans iallefall. Men da må du tørke den da.

Der går an å få kjøpt ferdig tørket never en del steder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 years later...

Hei, @haretex! Seks år sia du laga denne tråden, og like informativ og inspirerende fortsatt. :) Holder på å ferdigstille en kniv til jentungen som fylte tre nettopp (ja, jeg veit, seint ute), min første med innlegg, og ser at jeg kunne spart meg for en del arbeid hvis jeg leste denne først. Nuvel. Neste gang. :P

 

Tusen takk for en veldig god tråd. Denne, og den om slira. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Takk for fin tråd haretex! :)

 

Jeg har og jo og selvfølgelig lyst å knekke i gang med noe tilsvarende - umiddelbart. Har noen bjørkestokker liggende og kan flekke av barken av disse. Men spørsmålet er: flekker du helt inn til veden? Eller lar du bastlaget være igjen? 

 

Ser en ekspert i aksjon her:

ingrid_pedersen_fra_soertranoey_husflidslag_flekker_never_fullwidth.jpg.3d336ca9a96141e6ff7082174fa5fd00.jpg

 

Videre har jeg lyst å forsøke å tørke foran vifteovn (i press), eller på varmekablene på vaskerommet. Da bør det være relativt tørt på kort tid...

 

Du bruker epoxy mellom lagene? Noen gang prøvd med vanlig trelim? Mindre klin, og på treverk fungerer det aldeles upåklagelig :)

Edited by fredrik
Link to comment
Share on other sites

Stokker du har liggende får du neppe mye utav. Antagelig bare små biter. Never på tas på rette tiden, normalt litt før St.Hans, iallefall her i området.

Jeg tar bare never i forbindelse med vedhogst. Når kubbene kløyves så flaker neveren av av seg selv.

Trelim har jeg ikke prøvd, kun epoxy. Men det funker sikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...